Help, ik kan de aandacht van mijn paard niet vasthouden.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Romary

Help, ik kan de aandacht van mijn paard niet vasthouden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-15 14:55

Sinds afgelopen Juli, heb ik een nieuw bijrijdpaard.

Een 13 jarige Haflingermerrie. Paard is zelf gefokt door de huidige eigenaar en daar ook ingereden. Alleen is ze nooit doorgereden. Ze is ivm scheiding verkocht aan een manege, waar ze veel "last" heeft veroorzaakt, omdat ze niet doorgereden was. Men dacht daar dat ze nog helemaal niet was ingereden, ze deed bijna niet anders dan bokken. Daar zijn toen meerdere mensen mee aan de slag geweest, maar uiteindelijk hebben ze het opgegeven, omdat ze allemaal langs elkaar heen werkten en paard ging de lessen in, ze hoefde toch alleen maar in een treintje te lopen, en dat kon ze. De rest moesten de lesklanten er maar inrijden. Paar jaar later ging de manege failliet, en heeft de eigenaar haar terug kunnen kopen van de curator, wel ongezien. Paard kwam terug met kapotte wangen door haken op de kiezen, met slechte hoeven en wolfstanden waar niks aan was gedaan. Paard bleek een groot rechtvaardigheidsgevoel te hebben, want bokken doet ze nog steeds. De reden ervoor blijkt echter dat ze zich niet onterecht laat corrigeren door de zweep. Weet ze dat ze fout zit, dan accepteert ze de correctie. Voelt ze zich oneerlijk behandeld, gaat ze in protest en dus bokken bij correctie. Daarnaast heeft ze uitstekend leren plakken aan andere paarden. Of dit uit gemak is, of uit onzekerheid, ben ik nog niet achter. Paard is namelijk ook nog een enorme angsthaas. Als ik alleen met haar wandel, snurkt ze aan 1 stuk door en stopt haar neus in mijn hand om steun te zoeken. Als ik alleen met haar buiten rij, kan ze al schrikken van een zwerfkei. Rijd ik met meerderen buiten, negeert ze mij totaal en volgt alleen het paard voor haar. Eerder kreeg ik haar ook niet voorbij dat andere paard, inmiddels kan ik ervoor, vooruit rijden. :)

Ikzelf rijd inmiddels ruim 23 jaar, heb 12 jaar eigen paarden gehad, maar verkocht wegens zwangerschap. Heb verschillende paarden gereden de afgelopen 23 jaar, maar nog nooit zo'n surjet als deze meegemaakt. Wat de grootste oorzaak van mijn probleem denk ik is, is dat ik onmogelijk haar aandacht kan krijgen. Als er dus een ander paard bij is, negeert ze me totaal. Alleen met haar onderweg, loopt ze om zich heen te kijken en let overal op (want alles is eng) behalve op mij. (Heeft ze schijt aan mij, of vertrouwd ze me gewoon niet en denkt ze dat ze het zelf moet opknappen?) Aan het werk zetten, veel overgangen rijden, afwisselen, het helpt allemaal niks. Soms ga ik zelfs heel hard zingen om maar een oortje naar mij gericht te krijgen, maar nee hoor, helemaal niks. Begrens ik haar, dan wringt ze zich eronderuit door met haar hals/hoofd in een onmogelijke houding te gaan lopen (Soms staat haar hals diagonaal naar rechts, zodat ze maar naar links kan kijken met haar hoofd bijv) of door wanneer ik bijv draaf en een hoger tempo vraag, ze mijn been negeert. Geef ik dan een tikje met de zweep, blijft ze stokstijf staan ipv te versnellen zoals een ander paard zou doen. Gewoon vol op de rem. Consequent rijden, zoals ikzelf normaal zou aanbevelen in zo'n situatie, heeft ook geen effect bij dit paard, maar dat is geen wonder als ze haar aandacht bij hele andere dingen heeft...

Hoe krijg ik de aandacht van dit paard bij mij ipv bij de omgeving en al het potentiele gevaar?!

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 15:14

Uitvinden wat haar motiveert. Ze heeft geleerd dat mensen stom zijn en dat patroon moet nu doorbroken worden. Dit begint in de omgang. Als je niet normaal (rustig en zonder angst van haar kant) met haar kan wandelen zou ik zeker nog niet onder het zadel met haar bezig zijn.

Omdat het je bijrijdpaard is wordt de situatie wat lastiger, want dit proces gaat zeker een paar jaar duren.

Haflingers zijn vaak voedselgemotiveerd. Ik zou beginnen met haar op een positieve manier iets aan proberen te leren, bijvoorbeeld met clickertraining. Denk bijvoorbeeld aan "laag" zeggen en dat ze dan haar hoofd omlaag doet. Dit langzaam uitbreiden totdat ze zich af gaat vragen wat ze kan doen om een beloning te krijgen, dan ben je er. :)

Edit: Mijn boodschap is dus dat dit geen rijtechnisch probleem is, maar een gedragsprobleem veroorzaakt door de mens. Parelli of een andere NH-stroming gaat je nog het meest helpen.
Laatst bijgewerkt door Tomaatje op 19-12-15 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 15:16

Ik zou eens proberen jouw eigen aandacht bij jezelf te houden.
Nu ben jij waarschijnlijk veel bezig met je paard en de omgeving, kijk eens wat er gebeurt als jij jouw focus op je eigen lichaam en (vooral) ademhaling legt.
Dus eigenlijk zelf doen wat je van je paard wilt :)

terpentijn

Re: Help, ik kan de aandacht van mijn paard niet vasthouden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 15:38

Dit lijkt idd. eerder op een gedragsprobleem, er is rijtechnisch gezien weinig bij haar doorbevestigd, dus ze weet niet goed wat het is om geconcentreerd naar die ruiter op de rug te luisteren.

Romary

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-15 15:56

Ik probeer zoveel mogelijk af te wisselen wat ik doe, zodat paard leert dat ze mij kan vertrouwen. Daarom ga ik ook de ene keer wandelen, de andere keer alleen even poetsen of wassen, soms zet ik haar samen met de eigenaar voor de wagen en gaan we een paar keer de straat heen en weer (Ze heeft er 3 keer voor gestaan sinds ze terug is, daarvoor was ze volledig beleerd voor de wagen), soms gaat de eigenaar mee onder het zadel met een ander paard of hij gaat mennen en ik rij mee. Ook doe ik af en toe aan VD, spaanse pas en buiging zijn bijna bevestigd. :)

Als ik op haar rij, voel ik me eigenlijk gewoon een meelifter :+ Klinkt triest om dat te zeggen :') En dat gaat eigenlijk prima, zolang ze haar gang kan gaan. Dan luistert ze in zoverre dat ik het tempo aan kan geven (dat was in het begin niet) en bepaal waar we heen gaan, maar ze blijft om zich heen kijken, oren naar voren, dat dan weer wel. Uiteindelijk ontspant ze dan wel, maar pas nadat ze de nodige keren ergens van geschrokken/aan de kant gesprongen is. Reageer ik daar goed op, dan is ze daarna braaf. Maar ze verrast me wel eens, waardoor ik net te laat of niet goed reageer, en dan is het hek van de dam. Dan blijft ze schrikken en onrustig doen. Vandaar dat ik denk dat het vooral een vertrouwensprobleem is, icm een zeer sensibel paard, haar verleden (ze kon niet op haar eerdere ruiters vertrouwen) en een groot rechtvaardigheidsgevoel. In de kudde is ze trouwens vrij dominant. Haar moeder is de baas, iedereen laat haar met rust zonder dat ze daar iets voor hoeft te doen. Dan komt haar dochter, die walst over de anderen heen en eist haar plek op. Dan hebben we haar, schiet vaak in de verdediging en kan eigenlijk alleen met haar moeder overweg. De andere 2 zijn onderdaniger en bemoeien zich weinig met de rest. Die worden ook met rust gelaten.

:)

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 16:38

Aah, dat klinkt al stukken beter dan het verhaal hierboven. :D

Dan zou ik alsnog het rijden even laten voor wat het is en vanaf de grond gaan opbouwen. Werken aan het vertrouwen en de controle. Zeker omdat ze al beleerd is zijn lange lijnen een hele mooie tussenstap voor het buitenrijden onder het zadel. Dan heeft ze nog wel de steun van jou op de grond, maar moet ze wel voorop.

Schrik- en obstakeltrainingen zou ik ook zeker meepakken om haar zelfvertrouwen en algemeen vertrouwen te verbeteren.

Romary

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-15 16:50

In mei gaan we een TREC en Trail clinic doen bij een goede bekende hier vlak bij. Idd in het kader van vertrouwen kweken en angst overwinnen. :) Eigenaar gaat dan mee met haar dochter en de andere bijrijder met 1 van de anderen zodat ze toch niet helemaal alleen is. :)

De eerste 2 maanden heb ik trouwens ook niet gereden, idd hierom. :) Ook in het kader van: leer eerst mij maar eens vertrouwen. En we hebben toen ook veel gewonnen in de omgang, haar angst voor putdeksels overwonnen, het basisrespect gewonnen als in netjes stil blijven staan tijdens het freubelen, opschuiven op een simpel "om" en prikje met de vinger, overal mogen aanraken en mij volgen zonder te twijfelen. Maar misschien toch iets te vroeg erop geklommen. (Ook omdat ik daarvoor tenslotte gevraagd ben; zorgen dat paard beweging krijgt en niet de hele dag in de paddock staat te staan) Longeren oid heb ik eigenlijk helemaal niet gedaan, ook omdat we geen bak hebben. Maar het zal vast mogelijk zijn in de wei als ik dat overleg. Longeren met dubbele longe kan ik wel, en zij ook neem ik aan, omdat ze beleerd is voor de wagen. :)

Ze is gewoon zo anders als de paarden die ik zelf heb gehad. Daar kon ik mee lezen en schrijven. 1 simpele aanwijzing met mijn vinger/arm en ze luisterden. Dat zie ik er met haar, zoals de situatie er nu voorstaat, niet gebeuren. Maar dat geeft niet, ieder paard heeft zijn eigen karakter, en dat mag. :j Ik zou alleen wel graag hebben dat ze ook op mij gefocussed is en haar best wil doen als ik haar iets vraag. Maar ik ben er wel van overtuigd dat dat ook gaat lukken, en meestal gaan zulke paarden voor je door het vuur als je eenmaal hun vertrouwen hebt gewonnen zeggen ze toch? :)

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 17:11

Hihi, dan heb je toch alle suggesties al zo'n beetje gedaan. Vergeet ook het achterwaarts niet (aan de hand), ook zonder dat je mee loopt. Een paard moet meer nadenken over achterwaarts dan voorwaarts en daarnaast is het een teken van onderdanigheid. Ideaal dus om te gebruiken wanneer ze met haar hoofd niet bij jou is.

Romary

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-15 19:17

Dank je dat je dat nog even aanhaalt. Dat heeft de eigenaar idd ook al eens tegen me gezegd. :j Alleen was het toen omdat ze meteen achterwaarts ging aan de hand. Dat hij het netjes vond dat ze dat meteen deed, dat dat toch een teken was dat ze me meer ging vertrouwen, omdat ze anders niet achterwaarts zou gaan. Alleen ben ik mezelf daar niet zo van bewust, omdat achterwaarts gaan voor mij vanzelfsprekend is...

Maar dubbele lijnen ga ik maandag eens doen. Verder, zouden de 7 games iets voor zo'n paard zijn? Wat is het doel waar ik naartoe moet werken? Vertrouwen? Of gehoorzaamheid? Of gehoorzaamheid vanuit vertrouwen? Ik kom er namelijk niet goed uit, wat het nou is met haar, dominantie of onzekerheid...

Soms tijdens het rijden, voel ik haar letterlijk trillen onder me... Ook wel eens als ze gewoon ontspannen voelt verder. Dat (oa) doet me denken aan onzekerheid. Maar mevrouw durft ook wel eens haar achterbeen naar me op te tillen. Bijv eens tijdens het hoevenkrabben, ze trok haar achterbeen onder haar buik alsof ze uit ging halen. Ik geef een klap op haar bil, en vervolgens rekt ze dat been even uit alsof ze wil zeggen: Ik was niks van plan hoor... Of afgelopen week tijdens het hooi voeren in de paddock. Ook even met dat achterbeen mijn richting uit zwaaien toen ik met de kruiwagen achter haar langs liep. (En toen heeft ze ook een mep op haar bil gekregen, ik laat me niet bang maken door een paard) Dat doet me dan weer heel sterk denken aan dominantie en dat zij denkt dat ik mezelf eerst maar eens moet bewijzen tegenover haar...

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 19:54

De seven games kunnen sowieso nooit kwaad en kunnen zeker helpen in het ontdekken waar het nog niet goed gaat, of om gewoon de band te verbeteren Het enige onderscheid tussen dominantie en angst dat ik ken is of ze makkelijker de achterhand of de voorhand voor je aan de kant zetten. Dominante paarden verplaatsen liever de achterhand, terwijl onzekere paarden makkelijker de voorhand verplaatsen. Maar of dit echt zo is?

Ik zou altijd eerst voor gehoorzaamheid gaan en dan pas voor vertrouwen, omdat dat voor je eigen veiligheid belangrijker is. Alleen ik heb haar natuurlijk nooit gezien... En zelfs dan ben ik geen expert. Als je het leuk vindt zou ik zeker een keer een grondwerkles/ clinic met haar doen. Vaak leer je in de eerste les al iets wat alles meteen makkelijker maakt. Hoe je bijvoorbeeld op haar schrikgedrag moet reageren als ze je verrast. ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 20:28

Romary schreef:
Vertrouwen? Of gehoorzaamheid? Of gehoorzaamheid vanuit vertrouwen? Ik kom er namelijk niet goed uit, wat het nou is met haar, dominantie of onzekerheid...

Vertrouwen en gehoorzaamheid gaan hoe dan ook samen. Je kunt geen vertrouwen opbouwen als jij geen leiding neemt of grenzen aangeeft (want als jij dat niet aanbiedt, wat bied je haar dan om op te vertrouwen?)

De deal is: 'ik hak de knopen door, ik weet in een crisis wat we moeten doen, en ik vraag je niets wat je niet kunt.'
Waarop het paard als het goed is uiteindelijk zegt 'ok, ik volg je in wat we gaan doen, want ik vertrouw je dat je het goede zegt.'

Citaat:
Bijv eens tijdens het hoevenkrabben, ze trok haar achterbeen onder haar buik alsof ze uit ging halen. Ik geef een klap op haar bil, en vervolgens rekt ze dat been even uit alsof ze wil zeggen: Ik was niks van plan hoor...

Wat ik in zo'n concreet geval zou doen is daarna meteen nog iets vragen - pasje opzij, nog een keer haar voet, stapje achterwaarts dat soort dingen. Heel vriendelijk, en meteen belonen als het goed gaat zodat het positief eindigt, maar wel zodat jij dat laatste initiatief hebt en ze het zichzelf ietsjes moeilijker heeft gemaakt door dat te doen.

annikeee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 09:59

Misschien helpt afwisseling ?

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 10:39

Ik herken je verhaal. Wat bij mij erg opvalt is het mee gaan met het paard, waardoor zijn patroon bevestigd wordt. Wanneer hij zijn aandacht verliest zet een moeilijke opdracht in. Bij mij is een volte ivm jong paard lastig genoeg. Direct heb ik weer foquss van hem. Soms draai ik wel 4 of 5 voltes. Maar het werkt. Wat ook opvalt is je eigen foqus. heb je zelf nog steeds de foqus op wat je wilde doen? Of geef je het stiekem op?

Romary

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-15 11:21

@ tomaatje: Dolce verplaatst liever haar achterhand. Aan de voorkant wil ze me nog wel eens weg proberen te drukken als ik die opzij vraag. (Waarna ik haar hoofd opzij druk en verder ga met vragen opzij te gaan).

Probleem met eerst gehoorzaamheid vragen, is dat ik bang ben om door consequent en streng te zijn, ik bang ben opgebouwd vertrouwen weer af te breken. In de omgang stel ik me wel zo op, begrijp me niet verkeerd. :p Maar er zit bij haar weldegelijk een stukje onzekerheid/angst wat meespeelt onder het zadel... Ik denk dat ze helemaal niet zo'n leider is van nature, maar zichzelf maar een schop onder haar kont heeft gegeven er wel 1 te worden omdat niemand anders het deed.

@Shadow: je hebt zeker gelijk. :j Je laatste tip is een goede, dank je wel!

@suzan_bobar: we rijden altijd buiten in een natuurgebied/bos.Er is een veldje waar we wat serieuzer kunnen rijden, maar dat ligt naast een 80 km weg, zonder omheining, met veel vrachtverkeer. Voorlopig neem ik dat risico nog niet. Buiten kom ik met "aan het werk zetten" niet verder dan tempowisselingen rijden. Dat doet ze prima, maar dan nog geen enkele aandacht voor mij verder.

Het enige doel wat ik op dat moment heb, is op een fijn tempo een ontspannen ritje te kunnen maken, met een paard dat goed aan de hulpen staat, ipv dat ik vooruit moet kijken naar dingen waar ze waarschijnlijk van gaat schrikken (zwerfkeien, bankjes, fietspaaltjes, plastik zakjes, veranderingen van ondergrond, koeien, andere paarden, stoepkrijt, putdeksels, groter verkeer)terwijl ze haar hoofd 180 graden probeerd te draaien om alles maar te kunnen zien. :+ Maar ja, na een tijdje geprobeerd te hebben haar aandacht te krijgen, denk ik idd vaak: Joh, ze loopt, de rest komt later wel.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 01:35

Je vergist je in het vertrouwen dat je denkt al te hebben.
Er is veel te weinig leiderschap, en dit is de sleutel tot het samenwerken met het paard.
Een goede instructie kan jou al tijdens de eerste training tonen dat het paard echt met meer aandacht en met meer inzet naar de leider gaat luisteren. En vanb daaruit dus ook met veel meer vertrouwen en zin in het willen werken.
Zoek dus goede instructie, dat is echt mogelijk al bij de eerste training.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 09:46

Eens met bovenstaande post van Aeolusnr1. Ik heb al 12 jaar een haflinger, en herken veel van wat je schrijft in het koppige gedrag (en het boos worden als hij vindt dat hij onterecht terecht wordt gewezen :=). Het zijn redelijk dominante figuren met een zeer sterke eigen wil. Ze zoeken juist iemand die consequent is, dat is ook het meest rechtvaardige naar het paard toe.

En ze beweegt nu toch? Ze rijdt tempowisselingen, dat is toch prima. Het zal waarschijnlijk nooit een droom dressuurtopper worden, daar is de bouw en het karakter naar mijn idee ook niet naar. Die van mij is een harde werker, die wil zijn kracht in zetten: met dingen slepen, buiten nieuwe routes rijden: beetje meer stoere jongens dingen doen zeg maar. Dressuurproefje deed ie wel, maar is nooit zijn hobby geworden.

En kijk niet te ver vooruit met rijden. Die van mij is van de dooie dood niet bang, tot ik er op zet en denk: o, dat vindt hij (lees: ik) eng. Dan gaat het mis, een paard spiegelt jouw gevoel en gedrag.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 10:30

Romary schreef:
ipv dat ik vooruit moet kijken naar dingen waar ze waarschijnlijk van gaat schrikken

Dat bedoelde ik ook een beetje met mijn eerdere reactie. Als jij de focus gewoon bij jezelf houdt en wat minder bij je omgeving en waar je paard van kán gaan schrikken heb je kans dat het ook al beter gaat.

Zoals Marieke_K ook al zegt, paarden kunnen prima het gedrag van hun ruiter spiegelen.

Dat maakt het allemaal zo leuk en interessant. En eigenlijk ook heel prettig want je eigen gedrag kan je beïnvloeden en de kans dat de ander (lees hier je paard) anders op gaat reageren is heel groot.

De relatie die je hebt met je paard is ook heel belangrijk als je er op zit. En wederzijds vertrouwen speelt daarin een grote rol.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 10:56

Shadow0 schreef:
Romary schreef:
Bijv eens tijdens het hoevenkrabben, ze trok haar achterbeen onder haar buik alsof ze uit ging halen. Ik geef een klap op haar bil, en vervolgens rekt ze dat been even uit alsof ze wil zeggen: Ik was niks van plan hoor...

Wat ik in zo'n concreet geval zou doen is daarna meteen nog iets vragen - pasje opzij, nog een keer haar voet, stapje achterwaarts dat soort dingen. Heel vriendelijk, en meteen belonen als het goed gaat zodat het positief eindigt, maar wel zodat jij dat laatste initiatief hebt en ze het zichzelf ietsjes moeilijker heeft gemaakt door dat te doen.

Eens met Shadow, zo los ik dit soort dingen ook op. :j Verander je doel naar iets dat het paard kan uitvoeren op dat moment. Zo is ze toch braaf en kun je de emotie 'boos' achterwege laten.

Het klinkt als een onzeker paard. Ze is aan de hand ok toch, er is dan vertrouwen? Wat je dan aan de lange lijnen nog kunt doen (als dat veilig is) is er schuin achter gaan lopen. Gaat dat goed dan ga je recht achter haar lopen. Je bent nu uit beeld. Blijven kletsen. Na een tijdje ga je er weer schuin achter lopen en ben je weer in beeld. Zo leert ze stukjes helemaal zelf te doen zonder jouw hulp maar zijn dat korte stukjes. Dat kun je uitbouwen naar langere stukken en naar spannendere situaties.

Daardoor koppelt ze waarschijnlijk ook duidelijker jouw stem aan een veilig gevoel. Dit kun je weer gebruiken als je op haar rug zit.

Verder ga ik ook wel mee met Aeolusnr1. Het zoeken naar een ingang om dat beetje vertrouwen te vinden onder het zadel zou ik met hulp van een instructeur doen. Het paard heeft nooit de gelegenheid gehad om te leren dat een ruiter te vertrouwen is als deze zegt dat het ok is. Succes met je proces, heb geduld, het gaat je vast lukken en dan heb je een pony zo ontzettend geholpen.

Romary

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-15 17:31

Hele lap tekst getypt, wordt ik automatisch uitgelogd en is alles weg. Antwoord op iedereen volgt later! :)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 17:55

Volg dit eventjes, heb precies zelfde type (haflinger-) paard en kan hier misschien wat tips uithalen. Ook een paard met een sterk gevoel voor gerechtigheid.

Romary

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-15 12:56

aeolusnr1 schreef:
Je vergist je in het vertrouwen dat je denkt al te hebben.
Er is veel te weinig leiderschap, en dit is de sleutel tot het samenwerken met het paard.
Een goede instructie kan jou al tijdens de eerste training tonen dat het paard echt met meer aandacht en met meer inzet naar de leider gaat luisteren. En vanb daaruit dus ook met veel meer vertrouwen en zin in het willen werken.
Zoek dus goede instructie, dat is echt mogelijk al bij de eerste training.

Bedoel je dan net als Tomaatje, een instructeur NH/Parelli/etc? Of een rijinstructeur?

Marieke_K schreef:
Eens met bovenstaande post van Aeolusnr1. Ik heb al 12 jaar een haflinger, en herken veel van wat je schrijft in het koppige gedrag (en het boos worden als hij vindt dat hij onterecht terecht wordt gewezen :=). Het zijn redelijk dominante figuren met een zeer sterke eigen wil. Ze zoeken juist iemand die consequent is, dat is ook het meest rechtvaardige naar het paard toe.

En ze beweegt nu toch? Ze rijdt tempowisselingen, dat is toch prima. Het zal waarschijnlijk nooit een droom dressuurtopper worden, daar is de bouw en het karakter naar mijn idee ook niet naar. Die van mij is een harde werker, die wil zijn kracht in zetten: met dingen slepen, buiten nieuwe routes rijden: beetje meer stoere jongens dingen doen zeg maar. Dressuurproefje deed ie wel, maar is nooit zijn hobby geworden.

En kijk niet te ver vooruit met rijden. Die van mij is van de dooie dood niet bang, tot ik er op zet en denk: o, dat vindt hij (lees: ik) eng. Dan gaat het mis, een paard spiegelt jouw gevoel en gedrag.

Ik zit ook al sinds mijn 8e tussen de haflingers, heb van mijn 15e tot mijn 27e een merrie en een hengst gehad, daarvoor ook alleen maar Haflingers bijgereden, en stage gelopen bij haflingerstallen ;)

Ze beweegt nu idd, dat is sinds een week of 3 a 4, dat ze op een aangenaam tempo loopt, daarvoor bleef ze zomaar stil staan als ze daar zin in had en was niet in beweging te krijgen. Er zit dus vooruitgang in :D Heb eens stil gestaan op een bospad, er kwamen 2 mannen onze kant oplopen en mevrouw stond met de oren naar voren te kijken en wilde niet verder. 1 van de mannen roept me toe: Rij maar door hoor! Waarop ik terug kon roepen dat ik dat graag zou doen, maar mijn paard niet verder durfde :') Mannen gingen achter een boom staan en mevrouw kwam weer in beweging. Bij het passeren van de boom, kijkt ze erachter, ziet de mannen en schrikt zich een ongeluk :') Tja, ik kan er ook best om lachen hoor. :D

(Wat je zegt over dat dressuurpaard, Dolce's moeder heeft het sportpredicaat, haar dochter is als 3 jarige als eerste haflinger in nederland gekwalificeerd geweest voor de talentvolle jonge paarden competitie, en haar volle broer doet het goed in de springsport, het zou er dus in moeten zitten :+ )

De reden dat ik vooruit kijk, is dat ze het vertrouwen volledig kwijt is, als ik niet snel genoeg reageer als ze ergens bang voor is. Ze blijft dan de rest van de rit spoken en zet het al op een lopen van haar eigen schaduw. Ben ik er op tijd bij, dan geef ik haar ruimte om te kijken en er evt naar toe te gaan. Ik praat kalmerend tegen haar: Toe maar Dolce, is niet eng. Is maar een (vul zelf in) en als ze erlangs gaat uitgebreid belonen en goeoeoeoeoeoed zo meid! Dan snurkt ze wel, maakt zich groot, maar loopt braaf verder zonder gekke fratsen. Ik zou alleen graag hebben dat ik niet zo alert hoefde te zijn en het ook doet zonder dat ik steeds oplet en haar erlangs praat. Omdraaien doen we ook niet aan, erlangs gaan we, desnoods te voet.

Wat betreft spiegelen, dat doet ze zeker! Daar ben ik me van bewust. Als ik niet goed in mijn vel zit, stap ik niet op. Dan ga ik poetsen/wassen en wat VDen of wandelen. En ook dat is weer een wereld van verschil met mijn eigen haflingers. Daar klom ik op en maakte een heerlijk lange rit als ik me wat minder voelde en voelde me daarna stukken beter.

@Ir111: Aan de hand is ze braaf, dan zoekt ze steun bij me. Heeft haar oren naar voren, snurkt, heeft haar hoofd laag en stopt haar neus in mijn hand als we gaan wandelen. Wel probeert ze geregeld aan me te schuren (wat ik niet accepteer: duw haar hoofd weg) of probeert te dreigen zoals eerder beschreven eens tijdens het hoeven krabben of hooi geven. Maar dat is uitprobeer gedrag denk ik. Dat zal met de tijd wel beter worden. Waar ze eerder met de oren plat van me weg liep in het land als ik haar ging pakken, blijft ze nu met de oortjes naar voren staan wachten.

Meer aan het werk vanaf de grond, ga ik zeker doen. Eerst een paar keer "gewoon" longeren en daarna met de dubbele lijnen aan de gang. :)

Haar baas vertrouwd ze trouwens feilloos. Ze kán het dus wel. Dan gaat ze om op commando, zonder dat hij haar aan hoeft te raken en ze ontspant al bij het horen van zijn stem. Maar ze kent hem al haar hele leven. Hij heeft haar gefokt, ingereden en terug gehaald uit haar penibele situatie op de manege.

Meestal komt men ons zo tegen: :P
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=570E9D65

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 12:37

Als antwoord op je vraag ... Bedoel je dan net als Tomaatje, een instructeur NH/Parelli/etc? Of een rijinstructeur?
Tjaaaa eigenlijk kun je op deze vraag echt geen antwoord geven met één enkel woord hoor.
Ik ben zelf instructeur en trainer en hoefsmid, en met dit paard merk je nu deze problemen , en die zijn een deel paardeigen dus het karakter van het paard, deels door te weinig gerichte training, deels door niet voldoende consequentie tijdens het rijden, te weinig wederzijds vertrouwen en respect, leiderschap, ..... en zo kan je echt nog heel wat andere kleine dingen gaan aanhalen.
Maar het is zeker zo dat het geheel dit zo heeft gemaakt, dus je training is tot op dit moment eigenlijk een beetje fout geweest.
Of het nu een goede parelli trainer is of een goede klassieke rijïnstructeur, eigenlijk maakt dit geen enkel verschil uit, je moet er gewoon in slagen nieuwe en goede afspraken met je paard te maken, elkaar dus beter leren begrijpen en vertrouwen, (voorwaarts is voorwaarts en stop is stop) en dit niet een halve stap verder maar wel onmiddellijk op het moment dat jij het vraagt.
Dit klinkt heel simpel en makkelijk, maar dit vraagt heel wat overtuigingskracht en kennis en inzicht over hoe paarden denken en leren.
Paarden leren door het loslaten /belonen en nooit door het straffen, maar dit wil zeker niet zeggen dat er nooit eens heel hevig tegenin gegaan moet worden.
Make the good things easy, the wrong things hard. Het paard zal vlug zelf kiezen om op zoek te gaan naar die makkelijkere optie, the easy way.