Fries back on track!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Science90

Fries back on track!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-15 21:22

Hoi,

Lang geleden dat ik een topic heb geopend. Waarschijnlijk omdat het lange tijd niet goed ging met mijn paard. Nu is ze weer ruim een jaar fanatiek onder het zadel met met groooooote dank aan mijn instructrice kunnen we nu allebei weer plezier beleven aan het rijden!

Helaas heb ik door haar ziekte ruim twee jaar niet gereden, dus aan mijn houding schort nogal wat. Ik heb vooral last van mijn handen en voeten :+ In galop wil ik de ruimte geven om naar voren te gaan, maar daardoor zijn mijn handen te onrustig voor mijn paard om na te geven. En ik moet weer leren dat ik nu een voorwaarts paard heb, en het niet nodig is bij elke pas te drijven...

De rest van het commentaar laat ik graag aan jullie over.

poown

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 21:56

Zou je merrie graag iets actiever zien. Zeker in draf. Galop zou ook best een keer een pasje naar voren mogen. Ik denk als je haar iets voorwaartser rijdt voor het aangalloperen dat dat ook wat vloeiender verloopt. Ziet er wat hectisch uit nu maar ook wat terug gesprongen. Qua houding idd je tenen naar binnen. Vind dat je best een rustig been hebt maar je prikt er wel steeds aan. In stap ook je been stil en eraf houden. Behalve als ze inkakt dan 1x been geven. Je houdt je handen wat hoog vooral links en wat veel naar je toe. Daardoor wordt het beeld wat strak. Verder goed bezig! Fijn dat je weer lekker aan het rijden bent met haar!

Sirocco12

Re: Fries back on track!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 22:22

Knap paard heb je! Inderdaad wat je al zegt, probeer je handen stiller te houden, vooral je linkerhand zoals hiervoor opgemerkt. Let ook erop dat je je onderrug niet hol trekt. Maar goed bezig hoor!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 22:27

Als eerste wat een leuke fries heb je.

Wat mij opvalt is dat je heel erg onrustig bent met je handen. Zou als ik jouw was die teugels een paar cm korter doen en je handen lager. Ze zou wat mij betreft wat meer impuls mogen hebben en wat soepeler mogen zijn. Dit valt vooral op als je een volte maakt. Dit laatste kan ook komen doordat ze te dik is.

Ilse_gerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 09:37

Prachtig paard!
Zoals je al zei zijn je handen erg onrustig. En houd wel in gedachten dat als je elke pas drijft je paard er uiteindelijk niet meer goed op zal reageren.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-15 12:07

Het is zeker een leuk paard, en ook hartstikke lief!

In jullie commentaar kan ik me wel vinden. Ik heb zelf het gevoel dat ik goed mee beweeg met mijn handen om ruimte te geven, maar nu ik het terug zie is het inderdaad heel erg onrustig!

Bedankt allemaal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 12:15

Ik vind die onrustige handen helemaal niet storend. Volgens mij veer je juist mee op de beweging van het paard, altijd beter dan kortgemaakte teugels en strakke hand. Paard mag alleen wat actiever achter (niet sneller) dan zal aanspringen in galop makkelijker gaan. Denk dat gewicht van het paard haar wat in de weg zit? Ik vind het wel een fijn beeld van ruiter hoor, zou alleen meer vwnw willen zien, lekker actief maken en hals uitleggen. Passen groter maken niet sneller. Schakelen en (schijn)overgangen.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-15 12:25

Picasso schreef:
Ik vind die onrustige handen helemaal niet storend. Volgens mij veer je juist mee op de beweging van het paard, altijd beter dan kortgemaakte teugels en strakke hand. Paard mag alleen wat actiever achter (niet sneller) dan zal aanspringen in galop makkelijker gaan. Denk dat gewicht van het paard haar wat in de weg zit? Ik vind het wel een fijn beeld van ruiter hoor, zou alleen meer vwnw willen zien, lekker actief maken en hals uitleggen. Passen groter maken niet sneller. Schakelen en (schijn)overgangen.

In draf valt het mee, maar stap en galop vind ik er wel hinderlijk uit zien.

Actiever zal ik eens mee aan de slag gaan, ze voelt wel vrij fanatiek en reageert snel. Maar schakelen doen we ook veel, wordt ze wel heet van.

Haar gewicht is altijd al een probleem geweest. Ze krijgt nu suikerloos voer vanwege haar medische toestand, maar blijft goed uhh gevuld... Na het rijden geef ik vaak bietenpulp van Pavo, ook nagenoeg suikervrij. Ze beweegt 5/6 dagen in de week. Tips hoor ik graag!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 12:28

Kijk eens filmpjes van Ingrid Klimke, ik heb daar altijd zoveel aan. Hals uitleggen, achter actief houden. En nogmaals: ik vind je een fijne ruiter.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 12:33

Hey mooie fries!

Het eerste wat me opvalt is dat je zadel niet goed ligt die ligt helemaal voorover geklapt.
Je zit ook op de lepel ipv mooi in het midden.
Hierdoor drukt jouw rug hol en kan je de rest van je lijf ook niet mooi stilhouden!

Friezen hebben helaas een moeilijke rug ik zou toch even kijken voor een ander zadel.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 13:05

Science90 schreef:
Picasso schreef:

In draf valt het mee, maar stap en galop vind ik er wel hinderlijk uit zien.

Actiever zal ik eens mee aan de slag gaan, ze voelt wel vrij fanatiek en reageert snel. Maar schakelen doen we ook veel, wordt ze wel heet van.

Haar gewicht is altijd al een probleem geweest. Ze krijgt nu suikerloos voer vanwege haar medische toestand, maar blijft goed uhh gevuld... Na het rijden geef ik vaak bietenpulp van Pavo, ook nagenoeg suikervrij. Ze beweegt 5/6 dagen in de week. Tips hoor ik graag!

Bietenpulp wordt gebruikt om magere paarden dik te krijgen omdat het ontzettend aanzet. Daar zou ik dus zeker mee stoppen. Waarom geef je geen kaal vitaminebrokje naast haar ruwvoer?

annikeee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 19:27

d
Wat een mooie fries loopt mooi!

Probeer aan je handen en benen te werken. Die zijn heel onrustig.
In de galop lijkt het alsof je aan je binnenteufek blijft vragen. Probeer dat alleen in de bochten te doen
De teugels heb je wel op een mooie lengte

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 19:41

wat loopt ze mooi !!
en zo dik vind ik haar eigenlijk niet in vergelijking met het paard wat ik rij ... ik vind ook dat je je benen wat stiller mag houden voor de rest goed hoor +:)+

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 19:47

Ik ga mee met wat Picasso zegt. Achter actief en meer neerwaarts met de neus er uit. Vooral in stap lijkt ze haar rug hol te maken. Als ze wat meer ontspant en actiever wordt, gaat ze beter over de rug lopen.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-15 12:19

Picasso schreef:
Kijk eens filmpjes van Ingrid Klimke, ik heb daar altijd zoveel aan. Hals uitleggen, achter actief houden. En nogmaals: ik vind je een fijne ruiter.

Dat is Duits :+
Is het ergens met ondertiteling ofzo? Duits is niet mijn ding.

Bedankt voor de tips allemaal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 12:44

Science90 schreef:
Picasso schreef:

Dat is Duits :+
Is het ergens met ondertiteling ofzo? Duits is niet mijn ding.

Bedankt voor de tips allemaal!

Er zijn ook engels gesproken filmpjes van Ingrid Klimke, maar of dat beter verstaanbaar is voor je, durf ik niet te zeggen. Beeld op zich zegt ook heel veel trouwens.

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 12:58

Ik vind het er netjes uitzien, zeker na 2 jaar niet gereden te hebben. Ze oogt niet zo soepel hier is dan misschien ook aan te werken. Ik vind jullie een leuke combinatie!

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 21:04

ik vind het spoorgebruik een beetje storend

juulnoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 22:07

Wat een prachtige fries. Ziet er goed uit! Ik ga mee met de anderen: misschien je handen iets stiller houden.

Wanaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 17:15

Erg leuke combinatie. :j Verder ga ik mee met het al gegeven commentaar. Maar voor twee jaar niet gereden te hebben, petje af!

virginieh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 13:29

Wat een prachtige Fries! ik sluit me aan bij de rest, en wat je zelf al aangaf. Wat me meer opvalt dan je handen is dat je ze bij elke pas aandrijft met je sporen. Ik denk dat je paard daar uiteindelijk niet meer op zal reageren als je dat blijft doen.
Maar idd voor zo lang niet te hebben gereden, ziet het er echt niet slecht uit!

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 10:31

nanoukkie schreef:
ik vind het spoorgebruik een beetje storend

ik de handen :+ vooral in het eerste stukje van het filmpje bij het stappen zit je gewoon te zagen met je linkerhand.oei oei, dat kan niet hoor!

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 10:36

Ben ik de enige die de fries zo prachtig in conditie vind? Ik vind haar niet te dik, zie paarden graag wat rijker.

xxmanon92xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 23:23

Wat een mooi paard heb je! Ik denk dat ik niet veel meer kan toevoegen dan wat hierboven gezegd is. Teugels ietsje korter en proberen je handen stiller te houden.

Keep up the good work! en geniet!

michele87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 17:15

Leuk filmpje. Ik raad je in elk geval aan om los van het paardrijden te gaan fitnessen. Je kunt dan zowel oefeningen voor je benen als handen doen. Wellicht wat rek en strek oefeningen zodat de spieren los worden. Vervolgens wat krachttrainingen. Komt vast goed dan.