Pony bokt bij aangalopperen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Kathy1972

Pony bokt bij aangalopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 13:44

Hallo allemaal,
nadat ik al heel wat jaartjes meelees op dit forum, nu geregistreerd om een topic aan te maken. We hebben sinds een kleine 2 jaar een lieve, ondeugende Haflinger merrie waarop behalve ik, ook onze 2 dochters rijden. Een echte familiepony dus. Zelf heb ik vroeger een paard gehad en wedstrijd gereden, onze dochters rijden nu beide 5 jaar (zijn 11 en 14). Britt heeft, net als veel Haflingers, een voorliefde om onder het werk uit te proberen te komen. Over het algemeen lukt het wel om daarmee om te gaan. Alleen heeft ze me nu op mijn zwakke plek te pakken... Bokken! Ik ben geen rodeo ruiter, dus hoop dat jullie met me mee willen denken. Wanneer de meiden rijden, of wanneer ik zelf in het begin een galopje pak, levert dit geen problemen op. Tot het tweede deel van de training, wanneer ik haar meer oppak en begin door te sluiten. Ik heb niet het idee dat ik haar overvraag en in de draf pakt ze dit goed op. Maar dan, als ik de galophulp geef, gaat het bommetje af en gaan de achterbenen de lucht in. Ook bij andere gevorderde ruiters doet ze dit. Omdat ik heb gezien dat ze alleen maar meer gaat bokken bij zweepgebruik, zie ik dit niet als oplossing. Maar om eerlijk te zijn, heb ik ook nog geen andere gevonden. Wie kan me hierbij op weg helpen met een goede tip?

ireika

Re: Pony bokt bij aangalopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 13:56

Je geeft zelf aan dat ze dit enkel doet wanneer je haar meer wil sluiten, mogelijks hou je haar dus net teveel tegen in haar beweging.
Je vraagt haar om vooruit te gaan, maar houdt van voor (teveel) tegen, dus zoekt ze een andere uitweg: bokken.
Het kan dan helpen om bij je overgang met je binnenhand bewust een stukje na te geven, zodat ze de ruimte krijgt om aan te galopperen. Je handen horen namelijk niet haar hoofd 'vast te houden' om haar in die mooie houding te houden, dit komt met oefening, goede voorbereiding van je overgang en ondersteuning vanuit je zit.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 14:02

Wat doet ze als je doorzet na de eerste bokken? Gaat ze dan door met bokken of galopeerd ze netjes?
Hoe oud is je pony?
Veel jonge pony's bokken bij het aanspringen van de galop omdat ze hun lichaam niet kwijt kunnen en er geen raad mee weten (en moet ergens heen).
Kan het zijn dat ze het ontzettend moeilijk vind om aan te galoperen?

Kathy1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 17:44

Hi ladies
Ireika dank voor de tip. Ik ben me er niet van bewust dat ik haar erg tegenhoud, maar het klinkt logisch. Zal vragen of iemand meekijkt om daarop te letten :o
Elise, Britt is 9 maar heeft voordat wij haar kochten niet heel veel gedaan. Door de kleigrond was galopperen er ook nauwelijks bij, vooral veel buiten rijden begreep ik van de eigenaar. Balans is zeker een punt waar nog aan gewerkt moet worden, ik merk dat ze veel steun zoekt in de hand en op de voorhand duikt. Ik probeer met regelmaat haar aan de pessoa te longeren, hoewel ik er liever zelf opzit ;)

Rosanx4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 17:49

Ik heb dit ook gehad. Mij is toen verteld dat mijn pony vast zat in haar rug. Dus ook vooral in de hoeken omdat ze zich dan rond moeten maken. Toen begon ze ook steeds te bokken terwijl ze op de rechte stukken het prima wou. Ik weet niet of je hier ooit is naar hebt gekeken?

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 23:40

Het kan inderdaad zijn dat het paard onvoldoende sterk en soepel is. Je kunt je paard ook aan de longeerlijn of los in de bak loswerken. Train op de grond op de overgang van draf naar galop zodat zij sterker wordt.

Sirocco12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 23:49

Wellicht heeft ze nog niet genoeg bespiering en evenwicht om de galop goed vol te houden, en zoekt ze daarom een uitweg. Longeren zou daar een oplossing voor kunnen zijn. Maar ben inderdaad ook benieuwd of ze het ook op rechte stukken doet?

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 12:40

Ik ben ook benieuwd of ze dit op rechte stukken ook doet.
Het eerste waar ik aan denk is het missen van kracht en bespiering waardoor ze moeite heeft met haar evenwicht te houden. Bokken is haar manier om er onderuit te komen.

Wat doe je als ze gaat bokken? Geef je eraan toe en neem je haar terug of blijf je door galopperen totdat ze het opgeeft?
Oefenen aan de longe is een goede oplossing en rechte stukken galopperen. Eerst zorgen dat ze sterker wordt en daarmee zal het galopperen in de bak ook makkelijker gaan.

Paarden333

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 11:17

Probeer haar meer teugel te geven

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 11:38

Klemt het zadel niet ergens?

Bansheee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 17:52

Bokt ze ook als ze aan de longeerlijn is bijgezet en dan aangalloppeerd?

iris_relente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 18:02

Misschien heeft ze last van het zadel waardoor dat op een pijnlijk punt bokt, als je zeker weet dat het geen lichamelijke klacht is dan kan hij je ook aan het uitproberen zijn, ik zou even kijken of het zadel goed ligt en even een osteopaat langs laten komen

Jippie_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 18:15

Mijn pony doet dit ook. Vraag je verder niks, dan galoppeert hij aan (en gaat dan keihard), maar wil je dat hij wat meer gaat dragen en vanuit rustige draf aangaloppeert, dan is het bokken. Hij is altijd heel meewerkend en ik weet dan ook zeker dat het gebrek aan kracht en balans is. Ik negeer op dat moment het bokken en beloon voor een kleine poging (al is het maar 1 galopsprong). Verder werken aan kracht en balans. Sommige paarden hebben daar nu eenmaal meer tijd voor nodig/ zijn niet zo atletisch.

Stanniefiori

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 17:58

Oh dat heb/had ik ook met chinou. Ben er is over gaan denken en gaan uitproberen en bij mij hielp het om de teugels net een stukje langer te maken. Chinou is zegmaar een beetje een zenuwpees soms en ik denk dat ze, als ik de teugels losser doe vlak voor het aangallopperen, zich vrijer en minder 'opgesloten' voelt

xkathy_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 18:56

Dit kan een teken zijn dat zij dit toch op de een of andere manier moeilijk vindt en dit hierdoor aangeeft. Is het toevallig 1 kant op of beide kanten? Anders zou het ook nog kunnen zijn dat zij 1 kant sterker is geworden dan de andere kant. Mijn advies: Laat er even een instructie naar kijken. Die ziet precies hoe en wat er gebeurd in combinatie met jou hulpen. Vanaf hier vind ik het nu namelijk vrij lastig te beoordelen want wie weet is het wel iets dat (totaal onbedoeld en onbewust) vanuit de hulpen komt waardoor zij zo reageert.
Heel veel succes hopelijk doeg zij snel weer haar best :)