Handen stil tijdens lichtrijden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Handen stil tijdens lichtrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 14:51

Hoi!

Mijn bijrijdpaard heeft hele ruime gangen en tijdens het draven heb ik moeite om mijn handen stil te houden. Op eerdere paarden had ik hier nooit zo'n last van, maar nu is het storend (om te zien maar natuurlijk ook voor het paard). Ik kan mijn balans prima houden zonder de teugels, dus ik denk niet dat het te maken heeft met onbalans van mij.
Ik probeer mezelf ervan bewust te maken dat ik mijn ellebogen scharnier bij het lichtrijden, maar dat werpt nog niet genoeg vruchten af.

Heeft iemand een goede tip?

BigOne

Re: Handen stil tijdens lichtrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 14:54

Geen enkele ruiter zou zijn handen helemaal stil moeten houden, je moet meegaan met een zachte hand. Het is wel moeilijker als je een grote beweger hebt, ga het anders eens oefenen terwijl je gewoon door blijft zitten en het belangrijkste, ontspanning.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 14:56

Dat bedoel ik uiteraard. Wat ik nu te veel doe is dat ik mijn handen en armen meebeweeg met het lichtrijden, terwijl ik liever met mijn handen meebeweeg met het paard.

Bedankt voor je berichtje!

Ilse_gerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 17:33

Het kan ook helpen om aan de longe te teugels los te laten en dan te gaan lichtrijden. Zo kun je jezelf trainen om je handen stil te houden zonder dat je je paard hindert. Heeft bij mijn vriendin erg geholpen en ze had ongeveer hetzelfde probleem.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 22:55

idd een heel goede oefening aan de longe , maar ik zou dan zeggen doe dat dan zonder teugels.
Teugels heb je niet nodig want je moet zelf niet sturen, diegene die je paard longeert doet dat voor jou.
Jij moet enkel meegaan met de beweging van het paard, in stap en in draf , en dus ook lichtrijden.
Tracht je handen te plaatsen alsof je je teugels zou vasthouden, en dit zo rustig mogelijk, eens je denkt ..... tjaaaaa het lukt me al aardig, dan ga je dus de proef op de som nemen en doe je net hetzelfde met een glas water in je handen en zo gaan lichtrijden nog steeds zonder teugels.
Doe ook allerlei andere posities, lijkt mssn even ietwat overdreven maar jij als ruiter moet in staat zijn je handen te houden waar jij ze wil hebben, en eigenlijk eender waar dat zou zijn.
bv tijdens het lichtrijden je neus aanraken je rechter oor met je linkerhand , recht naar boven , bij de staart van je paard, boven het oor van je paard, boven je knie een maal met de linker hand dan met de rechter hand dezelfde knie. ....... e.a.....
Ziet er mssn een beetje gek uit en dat is het idd, maar het helpt zeer zeker wel je rust en evenwicht te verbeteren.
Ook het lichtrijden , normaal zitten we in draf op het buitenbeen van het paard, wel speel daar ook een reeks oefeningen mee, bv 2x op het buitenbeen - doorzitten en verder lichtrijden 2x op het binnenbeen , en zo telkens afwisselen, .....
mogelijkheden zat hoor.

dunkindonut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 11:51

Ik heb dit opgelost door zit lessen te nemen aan de longe. Kreeg een riempje voor het zadel aan die ringetjes. In eerste inatantie moest ik veel doen met mijn armen, op je bovenbeen leggen, op je hoofd, rondjes draaien. Dit juist om er meer controle over te krijgen. Daarna riempje vastpakken en handen ten opzicht van het paard stil houden, mocht niet het riempje omhoog trekken en er veel druk op zetten, maar riempje mocht ok niet los vast (dus rukjes geven). Toen dat wel goed ging mocht ik de teugels erbij pakken. Weer denken aan de juiste druk op het riempje en mijn instructeur heeft toen per gang mij laten voelen hoeveel ik mee naar voren moet bewegen met het paard terwijl ik mijn handen wel op dezelfde hoogte leerde houden. Dit heeft mij onwijs veel geholpen, en merkte ook echt dat de aanleuning met mijn paard een stuk verbeterde!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 13:05

Bedankt voor alle tips!
Een riempje aan het zadel lijkt me inderdaad een goede oefening. Ik ga er mee aan de slag. :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 13:12

kchristi schreef:
Hoi!
Mijn bijrijdpaard heeft hele ruime gangen en tijdens het draven heb ik moeite om mijn handen stil te houden. Op eerdere paarden had ik hier nooit zo'n last van, maar nu is het storend (om te zien maar natuurlijk ook voor het paard). Ik kan mijn balans prima houden zonder de teugels, dus ik denk niet dat het te maken heeft met onbalans van mij.

Ik denk dat het er toch wel mee te maken heeft dat je op dit paard nog geen onafhankelijke zit hebt. Zodra je echt gewend bent aan zijn grotere bewegingen zal het vast beter gaan. Probeer er steeds aan te denken dat je alles loslaat / jezelf niet vastzet. Been los, armen los, schouders los etc. en met lichtrijden dicht bij je paard te blijven. Zitlessen zou je zowiezo kunnen doen.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 13:28

Gaan je handen omhoog wanneer jij gaan staan? Probeer dan meer tussen de armen door licht te rijden. Tenminste ik neem aan dat je je ellebogen netjes langs je lichaam hebt. Probeer te ontspannen en misschien heb je iets aan mijn tip. Het heeft mijn geholpen om zo ook mijn hand te ontspannen.

Dit kan alleen als je geen steun zoekt bij de teugels natuurlijk :)
Les is altijd goed om te hebben natuurlijk!

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 13:50

Wat bij mij het beste helpt bij het lichtrijden, is bewust mijn handen een beetje omlaag duwen als ik ga staan, en terug een beetje omhoog halen bij het gaan zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 13:58

Dat doe ik inderdaad, ilaan. Ik probeer dus tijdens het rijden heel hard te denken dat ik mijn ellebogen dus buig als ik ga zitten en iets strek als ik sta, maar dat valt nog niet mee. Ondanks dat ik de teugels niet gebruik om mijn eigen evenwicht te houden dus, want ik kan ook prima lichtrijden met een lange teugel en geen contact.
Bedankt voor de tips!

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 13:59

Is je houding en gebruik van je lichaam goed? Ik zou het eerder hier aan denken.
Meestal is de oorzaak van het bewegen van de handen dat je je lichaam niet op de juiste manier gebruikt. Ik had hier ook redelijk last van, nadat ik begonnen ben met Centered Riding en mijn lichaam juist ben gaan gebruiken (rijden vanuit mijn bekken, rug juist daar op gestapeld etc) dan zal je ook minder spanning in je handen krijgen.
Wat er nu gebeurd is dat je met heel je arm rijd en je hoort enkel vanuit je pols te rijden. Handen helemaal stil is natuurlijk onmogelijk omdat je mee moet met de beweging van het paard.

stiekum ben ik wel benieuwd naar een filmpje om je houding te zien :) kan natuurlijk ook via Pb

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 16:43

Ontspannen in je schouders, bovenarmen en handen en meebewegen vanuit je schouders en ellebogen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 16:49

Bedankt voor het meedenken allemaal! Elisexjoelle, ik vind dat lastige vragen en dat is ook niet te zien via foto's denk ik. Een duidelijk filmpje heb ik nu niet.

In ieder geval heb ik nu wat ideeën om mee aan de slag te gaan.

Chynnafifi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 17:10

Bij mij helpt het om er aan te denken dat je je duimen als hoogste punt moet houden, dan concentreer ik mij namelijk op mijn handen, waardoor ze ook wat stiller zijn.
Maar iedere ruiter beweegt wel een beetje met de handen hoor.

princie1999

Woonplaats: Naast mn buren, tegenover mn overburen en naast mn andere buren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 16:22

Een meisje uit mijn les reed ook met hele bewegende handen. Ze kreeg de tip om een bokriempje op haar zadel te doen, en dan de teugels eronderdoor. Ze houdt haar handen nu een heel stuk stiller. Het kan bij jou ook helpen?

annikeee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 19:32

Ik zou idd bokriempje proberen.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 19:47

Met een bokriempje maak je een hefboom en wordt je door de vertraagde werking sterk in je handen. Als je het riempje weg haalt wordt het alleen maar erger.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 20:00

brighteyes85 schreef:
Met een bokriempje maak je een hefboom en wordt je door de vertraagde werking sterk in je handen. Als je het riempje weg haalt wordt het alleen maar erger.

ben het hier mee eens, probeer het meer te zoeken in de vorm van zitles/centered riding.
Het beste is iemand te zoeken die je hier bij kunt helpen, het mooiste is iemand die verstand heeft van de anatomie van de mens en van het paard.

Je handen niet ''stil'' kunnen houden komt inderdaad voort uit onbalans in jouw lichaam.
Dus je zal eerst dat op moeten lossen. wat is de oorzaak van je onbalans?
begin met je bekken, romp, been legging enz enz als allerlaatste zijn je handen aan de beurt.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 20:16

Teugels onder een bokriempje door lijkt me zeer paardonvriendelijk. Je krijgt een totaal andere inwerking op het bit. De vraag die bij mij naar boven komt is: loopt je paard wel goed over de rug en geeft het goed na? Als het paard niet fijn over de rug loopt en wellicht wat uit elkaar loopt wordt het ook lastiger om stil te zitten... Misschien toch een filmpje maken?

rakmonanko11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 00:13

Een plukje manen vasthouden werkt echt heel erg goed!!! je handen kunnen niet verder als dat de manen zijn en zo kan je op dat paard je lijf erop aanpassen dat je handen daar blijven en af en toe de manen los en op een geven moment is het een automatisme dat je je handen daar houd en dat je lijf netjes mee gaat ;)

Ja of bokriempje
Laatst bijgewerkt door Urielle op 27-12-15 18:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: samengevoegd