vaak als ik rij of als ik een wedstrijd heb krijg ik het commentaar, dat mijn houding goed is (recht, handen rechtop, hakken naar beneden enz) maar dat ik nog te stijfjes zit. hoe kan ik zorgen dat ik niet meer te stijf op mijn paard zit?
Had ik vroeger ook maar toen was ik zelf, of mijn instructrice? heel erg gefocust op mijn houding en veel minder op de voeling met mijn paard (ik bedoel niet dat dit bij jou is hoor!). In de les kreeg ik voortdurend opmerkingen over hoe mijn hoofd te dragen, schouders, en noem maar op tot we bij de voeten waren en toen begonnen we opnieuw van boven af aan . De volgende instructrice vond mijn houding goed genoeg en zag naar het paard. Van toen is het beter beginnen gaan. En nu zit ik er misschien wel te "slapjes" op haha.
Zit lessen aan de longe zonder teugels zonder beugels alleen maar voelen
mrie
Geplaatst: 12-12-15 22:20
Ga eens rijden met je ogen dicht en dan doe je alsof je op een skippybal zit. Laat je bekken meebewegen en als dat lukt dan laat je ook je bovenrug meebewegen, en tenslotte je hoofd. Als je bekken en hoofd naar links gaan gaat je bovenrug naar rechts. Je schouders laat je vooral hangen en met je bovenrug mee deinen. Het geeft niet of je beweging overdreven is, je oefend je lijf in het los zijn. Tuurlijk hoef je niet met je ogen dicht te blijven rijden, dat is alleen maar om even goed te voelen hoe het is om alles los te laten. In draf is het moeilijker om deze lossigheid vast te houden omdat je dan met het ritme van het paard rekening moet houden. Maar het blijft gewoon een skippybal waar je op zit.. Controleer je zelf, zit je weer strak, skippybal....
rox_en_wilvy
Ik denk dat de eerste stap hierin is dat je jezelf bewust moet zijn van je eigen "stijfheid" als je aan het rijden bent.
Vraag eens aan je instructie of die je er iedere keer dat jij je wat vast houd je daarop kan wijzen dat je los moet gaan laten.
succes
Dorine92
Geplaatst: 12-12-15 23:40
Als het je rug is die zo stijf is kun je proberen of het helpt om je onderrug een beetje te bollen. Veel mensen maken hun rug daar namelijk hol en dan zit je heel strak en stijf op je paard
Vagebond2003
Geplaatst: 13-12-15 14:34
Is maar 1 oplossing voor, ONTSPANNEN! succes
jetm
Geplaatst: 14-12-15 09:30
Ten eerste, geniet ervan dat ze zeggen dat je houding je houding goed is Als je geniet tijdens het rijden ontspan je vaak al wat meer.
Je paard beweegt en jij mag je laten bewegen door je paard. Wat iemand anders al heeft gezegd is een hele goed tip, laat je eens vasthouden en doe je ogen dicht, dan schakel je een heel belangrijk zingtuig uit en heb je meer ruimte om te voelen. Voel de bewegingen van de rug van je paard (je paard moet daarbij ook ontspannen lopen) en laat je bekken die bewegingen volgen. Niet zelf doen maar laten gebeuren ... Al kun je soms eerst even overdrijven om het gevoel te krijgen. Je houding is eigenlijk net als een "stille hand" die is ook niet stil maar stil t.o.v. het paard.
CR is inderdaad een goede tip. Veel ruiters denken helaas dat ze zo stil mogelijk moeten gaan zitten op een paard. Het tegendeel is waar, je zit optisch perfect stil als je dezelfde beweging maakt als je paard.
Ik denk dat yoga nog het beste zou werken. Want tijdens de yoga word je je bewuster van je lichaam. Iets wat zo belangrijk is in het paardrijden. Yoga zorgt er ook goed voor dat je door blijft ademen. De mate waarin je dat doet, zorgt namelijk voor de mate waarin je zelf losgelaten bent in je lichaam. En dat is weer nodig om dat je dan beter de bewegingen van je paard kunt volgen.
Inderdaad veel ontspannen. Goed op je billen/zitbeenknobbels zitten. Er zijn ook veel plekken waar ruiterfittrainingen worden gegeven, dit helpt je wellicht om iets leniger/soepeler te worden.
Zonder zadel rijden! In het begin heb je het idee dat je elk moment kan vallen,en ga je je aanspannen, maar na een rondje of wat draven, hervind je je balans, doordat je je op de juiste manier ontspant, door mee te gaan in de beweging, heel grappig is dat
Pocca_Locca
Geplaatst: 16-12-15 22:48
Kinke schreef:
CR is inderdaad een goede tip. Veel ruiters denken helaas dat ze zo stil mogelijk moeten gaan zitten op een paard. Het tegendeel is waar, je zit optisch perfect stil als je dezelfde beweging maakt als je paard.