paard blijft kijken naar sprongen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Dakario

paard blijft kijken naar sprongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 18:11

Rare titel misschien.

Mijn paard (ondertussen al 7 jaar) blijft op wedstrijden weigeren op de sprongen die niet bevalt voor hem. Zowel bij lagere sprongen als bij hogere sprongen.
Thuis train ik hem op vertrouwen met springen zoals waterbak eronder, deken over de sprongen leggen, gaan wandelen, over stro of hooi springen. Dat doet hij allemaal. Ik kan evengoed bitloos gaan springen thuis. Parcour 130 cm thuis geen probleem.

Alleen op wedstrijd ..... hij ziet echt overal spoken. Aangezien ik zelf niks hoor (doof) vermoed dat hij bang is van lawaai of muziek?? oornetje al geprobeerd. Niks helpt. Laag parcourtje ook hetzelfde probleem. Veel weigeren. Ik krijg lessen en daar doet hij heel goed. Lesgever komt niet naar wedstrijden.

Weet iemand wat het is?

maximuss

Re: paard blijft kijken naar sprongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 18:16

Jij die zenuwachtiger bent dan thuis en je paard voelt dit aan? Gemakkelijk te testen door je instructeur er een paar wedstrijdjes mee te laten rijden.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 18:17

maximuss schreef:
Jij die zenuwachtiger bent dan thuis en je paard voelt dit aan? Gemakkelijk te testen door je instructeur er een paar wedstrijdjes mee te laten rijden.

Ik heb vorig jaar iemand anders ermee laten springen aangezien ik toen zwanger was. en hetzelfde probleem. Dat persoon rijdt heel veel paarden en heeft jarenlange ervaringen.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 18:18

Heb je ook springles?
Kan je je instructeur niet een keer meenemen op wedstrijd? Die kan je dan vast zien waar het probleem ligt en je daarmee verder helpen.

Springles op vreemd terrein is misschien ook een optie? Heb je ook weer een nieuwe omgebing en andere hindernissen, maar wel begeleiding erbij.

michxsimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 18:18

Ik heb er ook zo een gehad! Met veel vertrouwen kom je er uiteindelijk wel :)
Vaak zijn er oefenparcoutjes waar je helemaal rond mag springen, dat je paard dan voor elk kruisje 5x stil staat moet je dan even kunnen hebben zonder boos te worden (wel consequent blijven natuurlijk, maar gefrustreerd verder rijden geeft weinig resultaat). Verder kun je kijken of er in de buurt parcourtjes/ clinics zijn waar je onder begeleiding kan springen van een ervaren springruiter.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 18:21

Veel km's maken, veel op oefenparcours gaan. Als hij dan stopt kun je de hindernis afbreken zodat hij erover heen MOET. Dan leert hij dat er maar 1 weg is en dat is eroverheen.

Succes!

Edit: ik heb zelf ook een extreem moeilijke pony met soort gelijke 'streken'. Als je wil mag je me PB'en voor meer tips/trucjes.

JLLN_

Re: paard blijft kijken naar sprongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 19:51

Wat change3x zegt... Er is maar 1 weg en dat is er overheen.
Heb dat bij het paard dat ik rijd ook gehad, vooral als het een sprong was met iets geks erin, en dan voornamelijk hekjes. Een periode gehad dat ze het echt verrekte, flinke les genomen met mijn instructeur om haar even heeeeel duidelijk te maken dat stoppen toch écht geen optie is.