Hoi,
ik heb een klein probleempje met mijn merrie. het is een erg nerveuze en rillige merrie van 13 jaar die reeds sinds haar zesde jaar in mijn bezit is gekomen. In de winterperiodes is ze altijd erg moeilijk maar momenteel zitten we al geruime tijd in een dipje. de merrie is erg sterk in haar mond en heeft vorig jaar succesvol Z2 gelopen.
Na de winter zat ze echter niet heel lekker in haar vel en de training ging niet lekker meer. Ze bleek last te hebben van haar tanden en na wat rust hiervoor zijn zijn we terug aan de slag gegaan. ZE bleef echter erg moielijk linksom, fysio er een aantal keer bijgehaald en haar laten losmaken, hielp steeds wel eventjes maar ze is erg nerveus en zet haar steeds erg snel vast in haar rug waardoor het natuurlijk telekens snel terug vast raakt. Op aan raden van vrienden bij een nieuwe instructeur gaan trainen en dit ging een tijdje erg goed tot de merrie veel verzet begon te tonen bij bepaalde oefeingen en hij ze er een keetje doorgereden heeft met een gekloven mondhoek als gevolg. Dit was begin augustus en ook de laatste keer dat ik daar geweest ben met haar.
Heb haar toen 2 maanden rust gegeven tot dit voldoende geheeld is, de mind blijft mooi heel maar het vertrouwen in de hand is helemaal weg, bij de minste druk op het bit , komt ze in verzet (ipv aan te draven gaat ze steed aangalopperen). ik draaf aan met een los teugeltje en neem daarna contact en probeer ze zo rechtgericht en ontspannen te rijden. Ze komt wel naar beneden , loopt wel wat op de voorhand en ontspant haar rug rechtsom/ Linksom is echter veel moelijker, de buiging gaat erg moeilijk en ook ontspanning is ver te zoeken. In stap en draf is dit allemaal nog binnen de perken, in galop is dit echter eg moeilijk. Ik probeer haar linksom in galop veel rechtuit te rijden , met contante druk op mijn handen tot ze nageeft , maar tegenwoordig gaat ze dan steeds in kruisgalop of contragalop, gezien het paard reeds al deze oefeing kent. Het zadel is nagekeken, ligt niet optimaal maar stoort niet en binnen 3weken komt mijn nieuwe zadel. Tanden zijn gisteren nagekeken en waren in orde en het wondje van het bit is ook al even dicht.
Ik vermoed dat ze linksom moelijk contact neemt op mijn buitenteugel omdat ze daar pijn gehad heeft van die kloof. Iemand tips hoe ik haar weer fijn aan het lopen krijg ..
Bitloos is geen optie, heb ik al geprobeerd en dit liep niet zo goed . In België is bitloos niet zo ingeburgerd als In Nederland en op wedstrijden al zeker geen optie. Ik wil haar met bit rijden en momenteel loopt ze op een myler level 1 en loopt ze met een fijn schuimmondje. Heb al wat bitten afgewisseld maar op deze loopt ze het beste.
O ja, Zodra ik mijn nieuwe zadel heb komt de fysio nog eens langs.
Tips zijn welkom..