Training, hoe bouw jij die op?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BloemBloem

Training, hoe bouw jij die op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 14:14

Aangezien ik het heel leuk vind om te leren en te lezen,
vroeg ik mij af of jullie een bepaald "opbouw"schema hebben
gedurende je training.

brighteyes85

Re: Training, hoe bouw jij die op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 20:09

Dat ligt aan wat ik doe aan training. Dressuur, grondwerk, lange teugelen. Maar ook krachtraining, duurtraining, neem ik een sprongetje mee of niet.

Over het algemeen begin ik met een goede warming up in stap, zeker 10 minuten grote lijnen rijden, schakelen in stap, gehoorzaamheid, daarna hangt het af van wat ik wil bereiken, dus varieert van overgangen correct rijden, zijgangen rijden, schakelen, balkjes draven of galopperen, als ik in het bos ben vaak intervaltraining of duurtraining. Ik eindig de training afbouwen met de hals lang en laag in draf en dan terug naar stap en dan zeker nog 10 minuten uitstappen.

sterrexxx11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 21:16

- Ik begin meestal met losstappen aan lange teugel. Maar niet zomaar stappen, want stappen heeft ook zijn productiviteit, dus blijf altijd aan je stap werken. Veel figuren etc.
- Teugels op maat maken tijdens stappen en verschillende halshoudingen, vooral lang en laag en weer oppakken.
- Vervolgens losdraven, dus lang en laag in draf, heel veel figuren zoals slangenvoltes zodat mijn paard lekker los wordt in lichaam en hals.
- Vervolgens pak ik haar weer meer op en veel figuren en overgangen. Na een tijdje pas beginnen aan het zwaardere werk zoals wijken en schouderbinnenwaarts.
- Na 30/40 min galop erbij en weer veel overgangen galop/draf en soms stap/galop.
- Dan het echte werk waar ik aan wil werken voor 10 min.
- Tenslotte weer uitdraven lang en laag en veel figuren en nog een paar overgangen draf/stap
- Dan uitstappen eerst nog wat meer opgepakt, dan lang en laag en uiteindelijk met losse teugel (10 min)

Hopelijk heb je er wat aan :D

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 22:05

Mijn paard bepaald mijn training. We beginnen met losrijden in stap, draf en galop, en dat duurt tot hij los is. Dan gaan we meer aan het werk, en daarin werk in aan wat ik tegen kom. Als hij dat in een bepaalde mate verbeterd, dan ga ik of door met het volgende onderwerp, of is de training afgelopen. Dat is afhankelijk van de mate van verbetering en de mate waarin dat een verbetering is op "normaal". Uitstappen doe ik bij voorkeur aan de hand, want anders is de kans groot dat je alsnog een trainingspunt tegen komt, terwijl je eigenlijk juist de training aan het afbouwen bent.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 22:11

Als ik hem uit stal haal, eerst een paar minuutjes stappen zonder conttactteugel, dan vwnw. Vanuit de wei eigenlijk meteen vwnw. Zo stappen we zo'n 15 minuten.
Dan óf stopppen we. Of gaan we wat langer stappen om erna te stoppen. Of gaan we over naar vwnw in draf voor zo lang als het duurt om erna uit te stappen eventjes vwnw en dan losse teugel. Hieruit bestaan mijn trainingen nu.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 15:33

Ik rij een jonkie, dus ik longeer momenteel nog voor het rijden, afhankelijk van hoe jolig hij is 5 tot 15 minuutjes. Daarna stap ik 5-10 minuten maar zet hem wel aan het werk, tempowisselingen, pasje opzij, pasje schoudervoor. Daarna wat drafwerk (voorwaarts neerwaarts, halsstrekken, tempowisselingen) en een galopje op beide handen, met tussendoor geregeld een rondje stap aan de vrije teugel.

Een a twee keer per week (tijdens m'n les) pak ik hem daarna nog wat meer op.

Vervolgens uitwerken, maar dan oefen ik vaak de overgangen halthouden en wat voltes openen en sluiten in stap.

guppekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 10:08

Bij mij verschilt het per dag
Ik heb maandag krachttraining (meestal springen of caveletti's galopperen)
Dinsdag lenigheid
Woensdag longe
Donderdag kracht
Vrijdag lenigheid
Zaterdag vrij
En zondag wedstrijden of willekeurige andere dingen zoals buitenrit oid

Krachttraining is vooral buik en bilspieren trainen, overgangen en tempowisselingen. Meer rechtuit rijden, schakelen in gang en tempo, binnenhoefslag rijden, hoofd/hals afwisselen in elk tempo en daarin schakelen
Eigenlijk het doel is gehoorzaamheid, spieren trainen en sterker maken om het 'hogere' werk aan te kunnen en op de achterhand komen

Lenigheid is bij ons loswerken over de rug, rechtrichten, slangenvoltes, voltes openen en sluiten met als doel paard leniger maken, beter door het lijf te laten lopen, spieren oprekken, buik en halsspieren trainen, voorbereiden voor zijgangen en gehoorzaamheid zijwaartse beenhulpen. Ook lang/laag in elke overgang, tempowisseling en zijgang. Om de bovenlijn op te rekken, buik, rug en halsspieren te trainen

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 10:20

Ik stap ongeveer 15min vwnw in met wat tempowisselingen, pasje opzij en veel voltes links en rechts. Het middenstuk verschilt maar daarin ga ik na lastige oefeningen even stappen met lange teugel. Aan het einde even halsstrekken in draf en stap en daarna 10min uitstappen.

Het middenstuk hangt echt af van hoe hij voelt. Is hij aan het been, is hij los, is hij recht. Afhankelijk van die zaken gaan we een aantal oefeningen doen. En dan heb ik meestal nog wat huiswerk uit de les waar ik mee ga oefenen. Ik rij 30 tot max 45min.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 10:35

Bij mij ligt het helemaal aan het paard. Ik rij ze allemaal compleet anders, aangepast aan wat ze nodig hebben

m9ara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 10:41

mijn training hangt ook vooral af van hoe mijn paard aanvoelt, daar speel ik dan op in.
maar over het algemeen:
- ik begin met lang een laag stappen, wat voltes etc. meepakken
- dan lang en laag draven, zelfde routine
- daarna pak ik haar op, gaan we een heleboel tempowisselingen en overgangen rijden, wat zijgangen etc., tot dat ik het goed genoeg vind
- uitdraven lang en laag
- uitstappen, eerst lang en laag en dan gewoon aan een losse teugel

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 11:07

Ik maak gebruik van de spier compensatie om te trainen, daarin bepaal ik wat ik wil, wil ik conditie, spier opbouw of behouden wat ik al heb.

Momenteel ben ik bezig met spier ombouw en verbetering mijn week schema is dan

-Maandag
longe zonder bijzet, overgangen en daarin heel groot maar ook heel klein laten draven en galopperen
-Dinsdag
zwaardere training voor spier opbouw, cavaleties voor de buikspieren, flink schakelen, zijgangen etc
-woensdag
longe werk ontspanning, met losse bijzet basis gangen.
-Donderdag
Weer zwaardere training gericht op de buikspieren achterhand losheid etc zelfde niveau als dinsdag
-vrijdag
longeren ontspanning of vrij veel in het land
-zaterdag
Buitenrit of in de bak als dat niet anders kan
Lange stukken rustig rijden veel stappen voor conditie en om de spieren die ik in deze week heb aangesproken te verkorter ook weer rustig te verlengen en op rek te brengen.
-zondag
Vrij wel de gehele dag naar buiten
Savonds doe ik dan nog wat stretch en balans oefeningen op stal

En dan begint het riedeltje weer opnieuw.
Zo kunnen weken de trainingen het zelfde zijn kwa planning de inhoud verschilt daarin wel heel erg.

Ik begin altijd met losse teugel los stappen, als ik wat oppak laat ik het paard alsnog zelf stappen, geen verzameling, niet te veel buiging etc. Enige wat ik doe is wat terug schakelen keer halthouden meer niet.
Dan pak de de draf er bij, eerst ook weer langer daarin ga ik schakelen, Volte's rijden, stap draf overgangen etc. Al snel ga ik ook galopperen wisselen in hoofd houding tempo etc.
Naar weer even stappen ga ik pas echt aan het werk. Momenteel is dat veel schakelen, zijgangen, cavaleties draven ea. Af gewisseld door continue even wisselen in hoofd houding, meer lengte en weer verkorten. Volte's vergroten en verkleinen ea.

Tussendoor doe ik oefeningen op stand om losheid en bewustwording te creëeren.

Vagebond2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 14:40

Ik altijd eerst meerder keren ins tap volte openen en sluiten, op bijde handen, dan zigzag wijken en voor het aandraven apuyeren, en in de draf het zelfde. allemaal laag rond. Ook veel gebroken lijnen, slangevoltes, enz. In de galop probeer ik dit ook op bijde handen zo veel mogelijk te doen. Als hij dan goed voelt pak ik hem op :)