Ik weet het niet meer...

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Lucky_23

Ik weet het niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 11:35

Hoi!

Ik rijd nu ongeveer 1,5 jaar een paardje voor iemand, 13 jaar en COPD vastgesteld. Hij heeft van zijn COPD geen last, niks aan te merken en dierenarts zegt dat we hem gewoon kunnen trainen. Hij heeft tot 2 jaar geleden M1 dressuur en L springen gelopen. Hier is zijn eigenaresse door privé omstandigheden mee moeten stoppen. Toen heeft hij een half jaar alleen maar op de wei gestaan en was hij echt een dikkerdje dap geworden. Na dat halve jaar ben ik met hem begonnen. Ik kan alles nog gewoon met hem doen, alleen niet trainen in de binnenarena. Verder kan alles zolang het maar buiten is. We doen nu een keer in de week een buitenrit van ongeveer 1.5 uur en verder gaat hij (bijna) iedere dag los in de grote buitenbak. Gezien zijn leeftijd vind ik dit erg zonde en zou ik hem heel graag weer oppakken met dressuur en springen, alleen weet ik niet zo goed hoe ik hier nu mee moet beginnen. Ik denk dat ik eerst een beetje zijn conditie naar een hoger level moet krijgen.

Let op! Hij heeft géén last van zijn COPD. Mag van de dierenarts gewoon trainen, zolang het niet in een binnenarena is. We hebben op stal 3 buitenbakken en een heel groot bosgebied ter beschikking :)

Dus mijn vraag is dan ook: hoe kan ik de conditie van mijn paardje verbeteren en heeft iemand ervaring met het oppakken van de dressuur - en springsport na een langere tijd. Iemand tips?

Alvast heeeel erg bedankt!! :)

Angela

Re: Ik weet het niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 16:42

Ga vaker op buitenrit om te beginnen. Van 1 keer 1,5 uur naar 2 keer een uur en dan iets meer tempo. Dan naar 3 dan naar 4 keer. Dan de duur gaan opbouwen.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 16:50

Misschien het dressuurwerk in de bak rustig oppakken. eerst 1 a 2x per week 20 minuten dressuurmatig in de bak rijden en dit dan steeds uitbouwen in aantal dagen en de duur van de training? Zo zijn wij ook begonnen met het oppakken van een paardje dat 5 jaar niet ohz was geweest.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 19:02

MD >> RT-V

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 19:03

Meer keer per week korte sessies. Veel stapwerk tussendoor.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 20:17

Lessen en www.mendurancedfw.nl/trainingsschema.pdf
Het schema is een kwestie van volgen met de grenzen van je paard goed in de gaten houdend