Ik rijd nu ongeveer 1,5 jaar een paardje voor iemand, 13 jaar en COPD vastgesteld. Hij heeft van zijn COPD geen last, niks aan te merken en dierenarts zegt dat we hem gewoon kunnen trainen. Hij heeft tot 2 jaar geleden M1 dressuur en L springen gelopen. Hier is zijn eigenaresse door privé omstandigheden mee moeten stoppen. Toen heeft hij een half jaar alleen maar op de wei gestaan en was hij echt een dikkerdje dap geworden. Na dat halve jaar ben ik met hem begonnen. Ik kan alles nog gewoon met hem doen, alleen niet trainen in de binnenarena. Verder kan alles zolang het maar buiten is. We doen nu een keer in de week een buitenrit van ongeveer 1.5 uur en verder gaat hij (bijna) iedere dag los in de grote buitenbak. Gezien zijn leeftijd vind ik dit erg zonde en zou ik hem heel graag weer oppakken met dressuur en springen, alleen weet ik niet zo goed hoe ik hier nu mee moet beginnen. Ik denk dat ik eerst een beetje zijn conditie naar een hoger level moet krijgen.
Let op! Hij heeft géén last van zijn COPD. Mag van de dierenarts gewoon trainen, zolang het niet in een binnenarena is. We hebben op stal 3 buitenbakken en een heel groot bosgebied ter beschikking

Dus mijn vraag is dan ook: hoe kan ik de conditie van mijn paardje verbeteren en heeft iemand ervaring met het oppakken van de dressuur - en springsport na een langere tijd. Iemand tips?
Alvast heeeel erg bedankt!!