Jong paard inrijden/beleren

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Solololly

Jong paard inrijden/beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 00:55

Hoi bokkers!

Ik ga binnekort beginnen met een jong paard (3 jarige hengst) in te rijden. Hij is al zadelmak dus het gaat eigenlijk om het doorrijden.
Nou zijn er natuurlijk talloze verschillende manieren om dat te doen en ik wilde graag tips en uitleg hoe jullie denken dat het beste is!

Ik leer graag! :Y)

Batlow

Re: Jong paard inrijden/beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 00:56

Onder begeleiding zoals ik ook heb gedaan :Y)

Solololly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 01:02

Dat sowieso @Batlow
Maar ik zal niet altijd met begeleiding rijden en het is altijd goed om van verschillende mensen verschillende gedachtengangen te horen! :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 01:11

Ik denk dat Batlow het enige goede antwoord geeft. En als je nu al geen idee hebt hoe je het moet aanpakken, zou je het dan wel doen?

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 01:12

Persoonlijk zou ik nog minstens twee jaar wachten, omdat bij hengsten alle groeischijven pas dicht zijn gegroeid op hun 7e.
En als je nog nooit een paard hebt ingereden, zou ik dat echt niet zonder begeleiding doen. Slecht gedrag is gemakkelijk aan te leren, maar een stuk lastiger om af te leren. Er komt een stuk meer bij kijken dan er op zitten en er op blijven zitten. En als je nu al advies moet vragen via internet, vraag ik me af hoeveel je er zelf vanaf weet...

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 01:12

Effie_lover schreef:
Dat sowieso @Batlow
Maar ik zal niet altijd met begeleiding rijden en het is altijd goed om van verschillende mensen verschillende gedachtengangen te horen! :)

Ik heb eerst alleen maar onder begeleiding gereden, daarna pas zelfstandig. Als je het nu idd al niet weet? Je krijgt dan toch tips van je instructeur of instructrice? Er zijn zoveel meningen, hou je bij 1, niet allerlei verschillende

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 01:13

ierusju schreef:
Persoonlijk zou ik nog minstens twee jaar wachten, omdat bij hengsten alle groeischijven pas dicht zijn gegroeid op hun 7e.
En als je nog nooit een paard hebt ingereden, zou ik dat echt niet zonder begeleiding doen. Slecht gedrag is gemakkelijk aan te leren, maar een stuk lastiger om af te leren. Er komt een stuk meer bij kijken dan er op zitten en er op blijven zitten. En als je nu al advies moet vragen via internet, vraag ik me af hoeveel je er zelf vanaf weet...

Dat is niet alleen bij hengsten hoor... Ook niet hengsten ;)

Tribunals

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 01:14

Goede begeleiding inderdaad. En je hebt heel, heel, heel veel geduld nodig. Wees de rust zelve, een gespannen jong dier dat enkel zadelmak is met een gespannen ruiter is geen goede combinatie.

En wees duidelijk. Doe alles op één manier, en niet 10 verschillende manieren en methodes door elkaar. Is erg verwarrend voor het paard.

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 01:19

Batlow schreef:
ierusju schreef:

Ik dacht bij ruinen en merries 5.5/6 en bij hengsten 7/7.5

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 01:22

Wat fijn dat je zoiets gaat doen! Ik ben nu zelf ook bezig met een 3-jarige merrie door te rijden :)
De eerste tijd niet zonder begeleiding rijden, ook al zijn ze nog zo braaf, jonge paarden blijven onvoorspelbaar. Naast het rijden is het ok belangrijk om naast het paard te werken. Longeren of grondwerk kunnen nooit kwaad, en schept ook een betere band. Voor het rijden hou ik het zelf op maximum 3 keer per week 15 à 20 minuutjes, niks intensiefs, we focussen nu vooral op overgangen en simpele figuren rijden. Probeer het paard altijd voorwaarts te houden, maar ga er ook niet te veel op zitten prullen qua beenhulpen, dan zal je paard al snel afgestompt zijn. Als je paard wat heet wordt, wat bij jonge paarden vaak het geval is, ga dan zeker niet zitten tegen te houden. Het paard is toch sterker dan jij, en de kans is groot dat je hem gaat traumatiseren als je in zijn mond gaat trekken. Uit eigen ervaring weet ik dat het beter is om je paard dan gewoon voorwaarts te houden, hoe meer voorwaarts, hoe minder kans hij heeft om te kloten.
Vergeet ook zeker je stemhulpen niet. Gebruik bij elke overgang hetzelfde woordje en intonatie, met een beetje geluk zal je binnenkort enkel het stemcommando moeten gebruiken voor hem in draf te zetten ;)
En het belangrijkste; wees ontspannen, duidelijk en heb geduld!

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 01:23

ierusju schreef:
Batlow schreef:

Want een ruin stopt met groeien na de castratie? :')

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 01:26

ierusju schreef:
Batlow schreef:

Nee, 5-6 jaar is normaal voor sluiten laatste groeischijven, nl die in de ruggengraat ongeacht geslacht. Dat kan idd wel tot 2 jaar later worden bij de echt grote, langgelijnde paarden, maar dan heb je het al snel over 1.80m en daar boven.

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 01:31

Snollygoster schreef:
ierusju schreef:

Want een ruin stopt met groeien na de castratie? :')

Ligt er geheel aan wanneer je ruint lijkt mij? Maar wat ik even snel kon vinden was dit:

Citaat:
Een hengst doet er 6 maanden langer over en het duurt ook langer voordat alle botstructuren volgroeid zijn.

Wanneer we dus bijvoorbeeld kijken naar een warmbloed paard van 1.68m, dan zal zijn skelet zeker niet volgroeid zijn voor zijn 8e levensjaar.

Vandaar dat ik hengste apart benoemde. Zal natuurlijk ook zo zijn als je pas ruint rond 4/5

Solololly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 01:48

Ik vraag om verschillende manieren zodat ik kan afwegen of het misschien op een betere manier kan. Ik heb er ervaring mee maar ik vind het goed om ook over andere manieren na te denken. Hij is 3,5 en het gaat om ongeveer 3x in de week. Sommige mensen kiezen er inderdaad voor om hem nog 2 jaar op de wei te zetten maar ook daar zijn verschillende gedachtes over!

Solololly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 01:49

Snollygoster schreef:
Wat fijn dat je zoiets gaat doen! Ik ben nu zelf ook bezig met een 3-jarige merrie door te rijden :)
De eerste tijd niet zonder begeleiding rijden, ook al zijn ze nog zo braaf, jonge paarden blijven onvoorspelbaar. Naast het rijden is het ok belangrijk om naast het paard te werken. Longeren of grondwerk kunnen nooit kwaad, en schept ook een betere band. Voor het rijden hou ik het zelf op maximum 3 keer per week 15 à 20 minuutjes, niks intensiefs, we focussen nu vooral op overgangen en simpele figuren rijden. Probeer het paard altijd voorwaarts te houden, maar ga er ook niet te veel op zitten prullen qua beenhulpen, dan zal je paard al snel afgestompt zijn. Als je paard wat heet wordt, wat bij jonge paarden vaak het geval is, ga dan zeker niet zitten tegen te houden. Het paard is toch sterker dan jij, en de kans is groot dat je hem gaat traumatiseren als je in zijn mond gaat trekken. Uit eigen ervaring weet ik dat het beter is om je paard dan gewoon voorwaarts te houden, hoe meer voorwaarts, hoe minder kans hij heeft om te kloten.
Vergeet ook zeker je stemhulpen niet. Gebruik bij elke overgang hetzelfde woordje en intonatie, met een beetje geluk zal je binnenkort enkel het stemcommando moeten gebruiken voor hem in draf te zetten ;)
En het belangrijkste; wees ontspannen, duidelijk en heb geduld!

Bedankt! Zoiets had ik zelf ook in gedachte. 3x 15 minuutjes afwisselend met longeren. En zonder begeleiding bedoel ik dat er wel mensen aanwezig zijn maar dat ik niet 3x in de week 'les'.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 02:19

Effie_lover schreef:
Ik vraag om verschillende manieren zodat ik kan afwegen of het misschien op een betere manier kan. Ik heb er ervaring mee maar ik vind het goed om ook over andere manieren na te denken. Hij is 3,5 en het gaat om ongeveer 3x in de week. Sommige mensen kiezen er inderdaad voor om hem nog 2 jaar op de wei te zetten maar ook daar zijn verschillende gedachtes over!

Hoe pakte je het voorheen aan en wat beviel niet, waardoor je nu een andere manier zoekt?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 09:34

ierusju schreef:

Daar zijn de meningen over verdeeld. :D

Solololly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 12:49

SaskiaKa schreef:
Effie_lover schreef:

Hoe pakte je het voorheen aan en wat beviel niet, waardoor je nu een andere manier zoekt?

Het is niet zo dat het niet beviel maar ik was benieuwd hoe andere mensen hun paarden doorreden. Ik heb heel rustig aan gedaan. 2x in de week erop en 1x in de week longeren. En als ik erop zat wel een beetje contact maar dat hij wel zelf op zijn eigen benen moet lopen. Toen heb ik er voor gekozen om al te beginnen met lichte beenhulpen aan te geven (zonder sporen) met stem erbij.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 13:07

Altijd goed afsluiten, ook als dat betekend afstappen halverwege de route (heb geen bak) en kleine dingetjes meteen oplossen ook als dat zou betekenen dat je na 3x op en afstappen paard afzadelt en klaar bent met trainen die dag. Bouwen aan zelfvertrouwen en de gewoonte om braaf te luisteren. Moeilijkere dingen eerst aan de hand/los in de bak trainen voordat je er ruitergewicht aan toevoegd.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 11:39

Effie_lover schreef:
Bedankt! Zoiets had ik zelf ook in gedachte. 3x 15 minuutjes afwisselend met longeren. En zonder begeleiding bedoel ik dat er wel mensen aanwezig zijn maar dat ik niet 3x in de week 'les'.

Wij hebben wel iedere x dat mijn dochter "erop" ging, dat onder begeleiding gedaan. Overigens wel inclusief zadelmak maken (heeft ze zelf gedaan), maar dat maakt op zich niet zoveel uit. We hebben aangepaste prijs afgesproken, omdat we vaker en korter lesten. Misschien een tip. Vergewis je ervan "hoe" zadelmak hij is. De perceptie hiervan kan nog wel eens verschillen (wat jij zadelmak vindt of wat een ander zadelmak vindt)
Altijd eerst tevoren longeren. Problemen kun je beter voorkomen; neem daarin geen risico's. Zonde als het de eerste keer dat je erop stapt het al mis gaat. Zorg ervoor dat je de eerste paar x lang genoeg longeert om voldoende moe te maken dat ie braaf blijft. Daarna is een kwartiertje erop voldoende. Dat kwartiertje bouw je over een periode uit naar 20 minuten tot een half uurtje, waarbij je het longeren steeds korter kunt maken (afhankelijk van hoe hij zich gedraagt). 3 x pw 20 minuten a 30 minuten ohz is voldoende. Zorg dat je hem niet overvraagt.

Zorg er ook voor dat hij - voordat je erop stapt - al netjes aan de longe kan lopen, de stemcommando's kent en links en rechtsom kan galopperen. Daar heb je wat aan als je hem onder het zadel wat moet leren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 12:08

Over de leeftijd van beleren las ik in een ander topic deze reactie van Gloa, waar ik me helemaal in kan vinden.

"Er wordt hier een aantal keer het skelet aangehaald waarvan de groeipunten pas gesloten zijn op 6 jarige leedtijd. Maar wie rijdt zijn paard alleen op het skelet? Het zijn de spieren, banden en pezen die het mogelijk maken om een ruiter te dragen. Die spieren maken het mogelijk om op de juiste manier een ruiter te dragen zonder groeipunten te overbelasten. Je kan beter op een 3jarige stappen met goede bespiering dan een schrale slappe 7 jarige die niet weet wat die met zn lichaam aan moet.

Daarnaast vind ik het juist heel erg slecht om een paard pas op latere leeftijd in te rijden. In de vlakke Nederlandse weitjes vol met vet gras en water op nog geen 100m lopen taaien onze paarden niet af. Vervolgens moeten hun lui volgroeide lichamen aan het werk en kunnen de gewrichten en weke delen deze belasting niet aan omdat ze 0,0 gewend zijn. In mijn ogen doe je je paard een plezier door ze op jonge leeftijd met beleid te gaan belasten. Op die manier ontwikkelt het lichaam zich mee in het werk wat van ze verwacht wordt.

Bij mensen is het niet meer dan normaal dat kinderen moeten sporten en spelen om gezond en sterk groot te worden en de juiste motoriek te ontwikkelen. Waarom is dit bij paarden zo'n taboe? "

Er zijn dus meer factoren - dan alleen de groeischijven - die bepalen of je een paard op een gezonde manier kunt belasten. Zorg er bijvoorbeeld voor dat hij voldoende beweging krijgt en al wat gelongeerd is zodat hij al wat spieren heeft opgebouwd, voordat je erop gaat. Verder is het van groot belang met beleid te belasten en niet te overvragen.

zelmago4it

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 12:18

Zorg dat je weet waar je aan begint!
Inderdaad zoals al eerder gezegd zorg dat je echt goede begeleiding hebt, en sowieso nooit gaan rijden als je alleen bent.
Als je het idee hebt dat hij een beetje fris is, altijd aan de longeerlijn! Zo voorkom je al een berg ongelukken, en het gevecht om hem onder controle te houden.
Rijd niet te veel, 15 a 20 minuten een keer of 3/4 in de week is meer dan genoeg.
Zorg verder dat je veel vertrouwen opbouwt. Door onder andere grondwerk te doen.
Neem je tijd, en wil niet perse over een jaar al op wedstrijd hoeven. Hij is echt nog jong zat.
En misschien nog wel het belangrijkste; wees ALTIJD consequent!
Als ze eenmaal door hebben hoever ze kunnen gaan, proberen ze altijd nog net een stapje verder.
Heel veel succes ermee!!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 12:20

Ik heb zelf aangehouden:

Paard 3 jaar, max 3 keer per week en paard 4 jaar maximaal 4 x per week rijden

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 12:33

Babootje schreef:
Over de leeftijd van beleren las ik in een ander topic deze reactie van Gloa, waar ik me helemaal in kan vinden.

"Er wordt hier een aantal keer het skelet aangehaald waarvan de groeipunten pas gesloten zijn op 6 jarige leedtijd. Maar wie rijdt zijn paard alleen op het skelet? Het zijn de spieren, banden en pezen die het mogelijk maken om een ruiter te dragen. Die spieren maken het mogelijk om op de juiste manier een ruiter te dragen zonder groeipunten te overbelasten. Je kan beter op een 3jarige stappen met goede bespiering dan een schrale slappe 7 jarige die niet weet wat die met zn lichaam aan moet.

Daarnaast vind ik het juist heel erg slecht om een paard pas op latere leeftijd in te rijden. In de vlakke Nederlandse weitjes vol met vet gras en water op nog geen 100m lopen taaien onze paarden niet af. Vervolgens moeten hun lui volgroeide lichamen aan het werk en kunnen de gewrichten en weke delen deze belasting niet aan omdat ze 0,0 gewend zijn. In mijn ogen doe je je paard een plezier door ze op jonge leeftijd met beleid te gaan belasten. Op die manier ontwikkelt het lichaam zich mee in het werk wat van ze verwacht wordt.

Bij mensen is het niet meer dan normaal dat kinderen moeten sporten en spelen om gezond en sterk groot te worden en de juiste motoriek te ontwikkelen. Waarom is dit bij paarden zo'n taboe? "

Er zijn dus meer factoren - dan alleen de groeischijven - die bepalen of je een paard op een gezonde manier kunt belasten. Zorg er bijvoorbeeld voor dat hij voldoende beweging krijgt en al wat gelongeerd is zodat hij al wat spieren heeft opgebouwd, voordat je erop gaat. Verder is het van groot belang met beleid te belasten en niet te overvragen.

Nou mijn paarden waren echt wel een stuk meer ontwikkeld op latere leeftijd dan op 3 jarige leeftijd hoor. Niet enkel wat betreft skelet, maar juist ook in hun spieren. Ik stap liever op een volwassen paard. Balans, kracht en conditie krijgen ze vanzelf wel door te spelen met andere paarden. En uiteraard pak ik mijn training net zo rustig en voorzichtig op zoals je hoort te doen bij het beleren, ongeacht leeftijd. Dus het wil niet zeggen dat ik op een paard van 6 jaar ineens 7 dagen per week een uur ga rijden. Nee, ook dat begint met werken aan de hand, lange lijnen en dan pas korte sessies onder het zadel.

Ik heb nooit zo'n haast, ze kunnen nog lang zat rijpaard zijn.

TS, goed om van te voren te bepalen wat je wil. Heb je al een instructeur in gedachten? Het is altijd wel fijn om je plan klaar te hebben namelijk. Uiteraard moet je dat steeds aanpassen aan het paard, maar paarden hebben ook rust en regelmaat nodig met het daarbij horende leiderschap. Dus het is handig als je zelf weet waar je naar toe wil en hoe je er wil komen.

Mijn basis is Parelli, maar dat moet je maar net leuk vinden natuurlijk. Het geeft mij wel een fijn kader en de juiste tools om met een (jong) paard aan de gang te gaan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 13:44

Jessix schreef:
Nou mijn paarden waren echt wel een stuk meer ontwikkeld op latere leeftijd dan op 3 jarige leeftijd hoor. Niet enkel wat betreft skelet, maar juist ook in hun spieren. Ik stap liever op een volwassen paard.

Bijkomend voordeel om wat jonger dan volwassen te beginnen is, dat het jonge paard - net als jonge kinderen - nu eenmaal sneller en makkelijker leren dat de wat oudere paarden. Vanaf een jaar of 8 a 9 zijn ingesleten gedragspatronen moeilijk af te leren. De tijd voor de scholing van je paard is dus beperkt.