Hoeveel nut heeft het trainen om te kunnen springen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Celine_Famke

Hoeveel nut heeft het trainen om te kunnen springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-15 23:12

Hoi allemaal!

Ik heb een Friese merrie van 14 jaar oud; Famke. Een super lief en betrouwbaar paard, doet nooit een vlieg (opzettelijk) kwaad.
Voordat ik haar kreeg was ik echt heel erg weg van springen en crossen. Daar ligt echt mijn passie!
Maar dit was eerst mijn verzorgpaard en omdat de eigenaar haar op een gegeven moment wilde verkopen, heb ik haar gekocht. Het is natuurlijk geen springpaard, maar ik zou haar nooit kwijt willen!

Echter vind Famke springen ook echt erg leuk. Ze wordt er heel enthousiast van, alleen bezit niet echt over de techniek. Voor een Fries springt ze 9 van de 10 keer echt geweldig goed hoor! Maar het komt ook vrij vaak voor dat ze niet goed uit komt voor de sprong en véél te vroeg springt en ook nog eens te hoog (haar kont komt sowieso altijd heel erg omhoog bij springen).
Hierdoor ben ik er ondertussen al 3x afgevallen. En het heeft mij ook een behoorlijke angst gegeven voor springen met Famke.

We springen niet vaak. Heel af en toe maar. Meestal dressuren we wat en wat we echt het aller meest doen is lekker buitenrijden door het bos, duin en strand!

Toch kriebelt het springen bij mij. En iets in mij zegt dat het vast wel een beetje te trainen valt.. Maar is dat zo? Van de 3 keer dat ik ben gevallen met springen van haar, zijn 2x geweest toen ze de galop ook nog niet goed onder de knie had. Dat speelde dus zeker weten mee.
Maar ja, mijn vertrouwen in springen wordt er niet beter op zo. Een dubbelsprong gaat wel goed (2 galopsprongen ertussen). Als ze de eerste hindernis/cavaletti niet uitkomt stuur ik haar er tussenuit en als ze wel uitkomt springen we de hindernis ook en gaat het goed.
Als we een losse hindernis springen voel ik wel wanneer ze niet uitkomt, maar er valt niets aan te doen, ze gaat gewoon..

Maar goed, even to the point: Valt het springen te trainen/ te verbeteren bij een Fries paard (die er dus eigenlijk niet op gefokt/gebouwd is?
Of moet ik het gewoon laten voor wat het is, soms een klein sprongetje maken voor de lol en er niet meer van verwachten?

maximuss

Re: Hoeveel nut heeft het trainen om te kunnen springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 23:17

Er valt wrs wel nog iets te verbeteren qua handigheid maar om echt nog een springer te worden heeft ze der leeftijd niet mee. Ik denk dat het veel gemakkelijker zou zijn dat jij vooral aan jouw springkunsten werkt zodat jij haar optimaal kunt helpen/ ondersteunen.

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 23:17

Een Fries kan prima springen/crossen en de techniek valt ieder paard te leren/verbeteren. Dus ook jouw Fries. Zoek begeleiding/een springinstructeur voor jullie samen en lekker gaan trainen dus.

SumSum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 23:21

Oefenen met grondbalken! Voor de sprong maar ook gewoon balken op de grond en daar tussen laten schakelen. Bijvoorbeeld de ene keer 5 galopsprongen er tussen, dan proberen 6 of 4 er tussen te rijden.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 23:22

Als het probleem vooral zit in het niet goed uitkomen, kan je proberen gebruik te maken van een draf of galopbalk voor de sprong. Dit helpt je paard om goed uit te komen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 23:25

Het timen kan je leren. Dat is bij het ene paard van nature al aanwezig en die moet je juist niet storen richting sprong terwijl de andere juist de ruiter daarvoor nodig is.

Zo te lezen heeft die van jou dus de ruiter nodig maar kan jij haar dat nog niet bieden. Dat is met training wel te leren maar kan je het beste oefenen met een ervaren persoon er bij die kan zien waar het mis gaat. Lekker gaan lessen met haar.

Of ze de techniek heeft om een basis parcours rond te springen is zo niet te beoordelen.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 23:26

tuurlijk kan dat! bij mij op de club loopt er een friesx haflinger en die doet het ook super. springt niet heel geweldig maar wel altijd

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-15 23:26

Bedankt allemaal voor jullie reacties! :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 23:33

Als ze moeite heeft met springtechniek, lijkt het mij beter haar eerst te laten vrijspringen om goed uit te vinden hoe ze haar lijf moet gebruiken. Met ruiter is er altijd een extra factor die niet voorspelbaar is, zeker niet als paard nog zoekende is qua waar alles moet van benen en lijf.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 23:39

Als ik jou was zou ik lekker gaan lessen en bij 0 beginnen. (: Ik heb trouwens wel eens gehoord dat springen voor Friezen slecht schijnt te zijn voor bepaalde gewrichten in de voorbenen. Ik weet alleen niet of dit nou een hoax is, of echt waar. :+

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 00:24

Vrijspringen doen we ook al regelmatig ja! :) Vind ze heel leuk. Komt ze ook weleens niet goed uit hoor. Maar ze springt wel leuk!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 00:49

Ieder paard kan springen, maar niet ieder paard zal er aanleg voor hebben, en nbiet ieder paard zal ook de hogere sprongen aankunnen, ....
Hier is het probleem eigenlijk hoofdzakelijk te zoeken bij de ruiter zelf, die kan het paard niet echt de steun geven die hij nodig heeft, die heeft niet de leiding op die cruciale momenten, en het allerbelangrijkste de ruiter moet er wel op kunnen blijven zitten en dat lukt jou dus vrij slecht.
Lessen nemen en echt van bij 0 beginnen en heel stillekesaan verder opbouwen.
Maar zoals je zelf ook al zei, een Fries is niet echt een springpaard en zal het ook nooit echt kunnen worden.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 01:23

Dit heeft gelukkig voor jou niet zo zeer met haar fries zijn te maken, maar met jouw beperkte kunde. Het paard goed laten uitkomen is namelijk de taak van de ruiter. Het ene paard is makkelijker te plaatsen dan het andere. Jouw paard, een fries, heeft om het zo maar even te zeggen geen spring kwaliteiten. Juist 'kwaliteiten' die het springen moeilijker maken.

Je zal je oog voor de sprong moeten trainen. Hoe goed uit te komen voor de sprong. Staat veel over op internet. Een fries stuwt, dus zal over het algemeen liever wat te vroeg springen omdat dat gewoon makkelijker is voor haar. Je zal haar dus moeten leren wachten voor de sprong. Dit is ook een spierkwestie.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 01:34

Heel erg bedankt voor jullie tips. Ik weet dat het geen ras is om echt veel en hoog mee te springen, dat is mijn doel ook niet. Maar een beetje springen voor de lol is genoeg.

Hebben jullie misschien tips om haar te laten 'wachten' voor de sprong dan?
2 meiden die beide veel springen (hebben paarden die goed kunnen springen) hebben ook op Famke gesprongen en één is er ook af gevallen toen Famke te vroeg sprong en de ander op een haar na.

Het is ook echt niet zo dat het elke sprong gebeurd. Soms gaat het alleen maar goed, maar één keer in de zoveel tijd gaat het fout. Ik voel het wel aankomen, maar kan er niets meer aan helpen dan. Nu moet ik wel zeggen dat ik zelf ook blokkeer nu op zo'n moment, uit angst. Daardoor kan ik waarschijnlijk ook moeilijker meekomen momenteel. Ik was nooit bang voor springen, maar na de eerste val van Famke heb ik zo'n harde klap gemaakt dat ik een tijdje na de val plotseling niets meer kon zien en we met spoed naar de huisarts zijn gereden. Dat heeft mijn vertrouwen behoorlijk kapot gemaakt, helaas. En aangezien Famke ook een vrij 'onzeker' paard is, denk ik dat dat ook zeker meespeelt. Als zij twijfelt, ga ik twijfelen en dan gaat het fout.

Ik denk dat ik eerst maar gewoon ga oefenen met een dubbelsprong. Daar heb ik amper meer angst voor, die gaan eigenlijk altijd goed. Misschien helpt dat voor mijn angst en tegelijkertijd voor Famke's 'techniek'. Dan leert ze beter waar ze moet afzetten misschien.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 03:09

Op een enkele sprong zal ze alleen te vroeg springen als jij haar net niet goed plaatst waardoor ze de keus heeft te vroeg te springen of iets te laat te springen. Ivm haar aanleg kiest ze om te vroeg te springen.

Dubbels springen is een goeie. Op een afstand waarbij ze de tweede netjes springt, dus niet te ver uit elkaar zetten. Daar leert ze inderdaad van en krijgt ze de juiste kracht van ('dragend' ipv stuwend). Na een tijdje de dubbel korter zetten, om haar nog meer te laten zitten voor de sprong.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 07:22

Als jullie dat leuk vinden, waarom niet :D Het is zeker iets waar je aan kan werken :)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 13:21

Oefenen zoals ik al aangaf met een instructeur die je kan begeleiden.

Je moet leren timen en leren afstanden inschatten. Dat kan heel goed met cavaletti of balkjes op de grond waarop je timen. 2 galopsprongen er tussen of bv 3 er tussen. Het tempo moet door jou bepaald worden en je moet kunnen schakelen om dus de fouten van je paard op te vangen.

Heb je les met je paard? Want dan zou ik dit gewoon aan je instructeur voorleggen, die kan vast wel met je wat oefeningen bedenken die je thuis ook kan doen.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 15:28

Ik heb les ja, maar voor de dressuur. Niet voor springen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 15:31

Ja maar je probleem ligt daar ook voor een deel. Als je namelijk dressuurmatig netjes terug en voorwaards kan rijden in alle gangen dan kan je dit ook gebruiken bij het springen.

Omdat je aangeeft dat je paard richting sprong wel aanvoelt dat het mis gaat maar niet te corrigeren is. Daarom denk ik dat er dressuurmatig prima aan te sleutelen is.

En timen met galop balkjes kan je ook in een dressuurles natuurlijk. 2 op de lange zijde (naast de hoefslag) leggen en dan gaan galopperen, 2 galopsprongen er tussen, 3 er tussen enz. Tot je zelf echt het gevoel krijgt dat je controle en timing voelt. Dan bouw je dat op naar cavaletti's en later naar hogere hindernissen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 23:17

Je blijft maar herhalen dat je wel les neemt maar dan enkel voor het dressuren, je zegt dat er 2 meisjes die zichzelf ervaren springruiters noemen er hebt opgezet en dat er ééntje al weer van af gevallen is en de andere viel er op een haartje na bijna vanaf.
Als je dit trainen noemt tjaaaa dan is het gewoon wachten op het moment dat het echt verkeerd gaat.
Ik had je reeds het advies gegeven zoek les.
In dit geval idd deels dressuur deels springen, maar ook een heel groot deel paarden lezen , en leren inschatten en leren afspraken te maken.
Het deel dressuur is even belangrijk bij het springen, je moet altijd de controle hebben over het paard zijn voeten, over buiging, over richting, over gangen, over tempo, over zijgangen, over zijn vooruit en ook over de stop, ......
Pas als je echt controle hebt over het paard zijn voeten, pas dan is paardrijden geen gokspel meer, zonder of met maar half controle is het niet de vraag of je kans loopt op een ongeval, nee het is dan afwachten wanneer het ongeval er zal aankomen en hoe erg het ongeval zal zijn.
zoek les, en ga niet zelf uitproberen aan de hand van forum tips.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 23:43

aeolusnr1 schreef:
Je blijft maar herhalen dat je wel les neemt maar dan enkel voor het dressuren, je zegt dat er 2 meisjes die zichzelf ervaren springruiters noemen er hebt opgezet en dat er ééntje al weer van af gevallen is en de andere viel er op een haartje na bijna vanaf.
Als je dit trainen noemt tjaaaa dan is het gewoon wachten op het moment dat het echt verkeerd gaat.
In dit geval idd deels dressuur deels springen, maar ook een heel groot deel paarden lezen , en leren inschatten en leren afspraken te maken.
Het deel dressuur is even belangrijk bij het springen, je moet altijd de controle hebben over het paard zijn voeten, over buiging, over richting, over gangen, over tempo, over zijgangen, over zijn vooruit en ook over de stop, ......
Pas als je echt controle hebt over het paard zijn voeten, pas dan is paardrijden geen gokspel meer, zonder of met maar half controle is het niet de vraag of je kans loopt op een ongeval, nee het is dan afwachten wanneer het ongeval er zal aankomen en hoe erg het ongeval zal zijn.

Jij leest blijkbaar verkeerd.
Já, er hebben 2 meiden op gezeten die ervaring hebben óp springpaarden. En já, ik krijg dressuurles. Dit beide heb ik 1x gezegd en ik heb nergens gezegd dat ik dus GEEN springles ga nemen. Ik zei alleen dat ik NU alleen een dressuurinstructeur heb.

Mijn doel is niet om een B parcours rond te kunnen. Ik wil gewoon af en toe leuk (en laag) springen voor de lol. Als er dan altijd een cavaletti voor zou moeten staan voor ons wederzijds vertrouwen, príma. Ik ga echt niet plotseling een hindernis van een meter hoog neerzetten en er overheen springen.

Bedankt allemaal voor de tips, ik ga er wat mee doen. :j

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 00:06

ok geen probleem hoor.
welke instructie maakt eigenlijk echt niets uit, als het er maar op gericht is controle te krijgen over waar en hoe het paard zijn voeten zet.
ieder paard hangt vast aan zijn voeten en controle over het paard zijn voeten betekend eigenlijk controle over heel het paard.
pas dan wordt paardrijden veel veiliger.
Onderschat het aantal ernstige ongelukken niet, hou daar echt rekening mee.
ik wens je uiteraard succes toe, hou het leuk, maar hou het veilig.

Celine_Famke schreef:
aeolusnr1 schreef:

Jij leest blijkbaar verkeerd.
Já, er hebben 2 meiden op gezeten die ervaring hebben óp springpaarden. En já, ik krijg dressuurles. Dit beide heb ik 1x gezegd en ik heb nergens gezegd dat ik dus GEEN springles ga nemen. Ik zei alleen dat ik NU alleen een dressuurinstructeur heb.

Mijn doel is niet om een B parcours rond te kunnen. Ik wil gewoon af en toe leuk (en laag) springen voor de lol. Als er dan altijd een cavaletti voor zou moeten staan voor ons wederzijds vertrouwen, príma. Ik ga echt niet plotseling een hindernis van een meter hoog neerzetten en er overheen springen.

Bedankt allemaal voor de tips, ik ga er wat mee doen. :j

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 00:09

aeolusnr1 schreef:
ok geen probleem hoor.
welke instructie maakt eigenlijk echt niets uit, als het er maar op gericht is controle te krijgen over waar en hoe het paard zijn voeten zet.
ieder paard hangt vast aan zijn voeten en controle over het paard zijn voeten betekend eigenlijk controle over heel het paard.

Bedankt :) Ik ga cavaletti's en balkjes meenemen in mijn lessen en er gewoon mee oefenen. Daar kan weinig mis mee gaan.
Veilig houden we het zeker, de hoogte in zullen we niet gaan. Tenminste, niet met iemand erop. Los mag ze soms wel hoger.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 00:16

Celine_Famke schreef:
aeolusnr1 schreef:
ok geen probleem hoor.

Bedankt :) Ik ga cavaletti's en balkjes meenemen in mijn lessen en er gewoon mee oefenen. Daar kan weinig mis mee gaan.
Veilig houden we het zeker, de hoogte in zullen we niet gaan. Tenminste, niet met iemand erop. Los mag ze soms wel hoger.

ik heb een keer met pony en al op de grond gelegen door balkjes draven. onderschat ook zelfs de balkjes niet ;)

xLyan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 20:59

In principe kun je het springen bij elk paard verbeteren d.m.v. gewoon te blijven trainen. Ook bij een Fries paard. Friezen mogen er dan wel niet op gefokt zijn maar ze kunnen het alsnog wel leuk vinden en er erg goed in zijn.

Zo zijn er ook paarden die gefokt zijn op springen maar er in de praktijk niks aan vinden en dus minder presteren. En bij elk ras is er wel eentje te vinden die er gewoon niks van bakt of het niet leuk vindt. Maar in bijna elk geval geldt: oefening baart kunst!

Je zegt dat Famke het wel leuk vindt, en jij ook, dus ik denk dat het vanzelf allemaal beter zal gaan als je blijft springen. Dat wil niet zeggen dat ze straks de sterren van de hemel springt, maar als jij ook weer wat meer vertrouwen erin krijgt wordt het plezier vast ook weer groter!