Spanning en veel taktfouten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Iris965

Spanning en veel taktfouten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-15 18:06

Ik hoop dat het onderwerp hier goed staat.

Ik ben erg benieuwd wat jullie ervaringen zijn met een gespannen pony.
Zeker op wedstrijden is dit erg van toepassing.

In het begin was de spanning zo erg dat ik geeneens de hoefslag over kon komen. (hij schrok van alles om de bak heen) En we hadden totaal geen connectie met elkaar.

Ik ben begonnen met privelessen en dat heeft ons heel erg goed gedaan. Na 2 jaar ben ik in april begonnen met.....wedstrijden :) :) outdoor omdat hij dan veel rustiger is en beter loopt

Dat ging naarmate de tijd vordert steeds beter......Het was of erop of eronder. Ik kwam of met 2 oranje linten thuis of met de troostprijs :P Als er geen spanning is dan loopt ie als een trein maar zodra er spanning komt.....dan gaat het mis.

Ik ben me ook erg van mezelf bewust en werk er zelf ook heel hard aan door mijn houding en ademhaling.

Nu rij ik oefen indoor wedstrijden maar dat is echt moeilijk. Indoor ziet ie vanalles en ik blijf zelf nu heel rustig, ik blijf rechtop zitten en al die dingen maar de spanning nekt me zo erg.

Takt is natuurlijk het belangrijkste.....en Isa is zo'n gevoelige pony......zodra ze iets spanning heeft worden zijn passen korter oid. En daar word je bij ieder onderdeel op afgerekend.

En nee zodra er een onderdeel totaal mislukt blijf ik rustig.....zo had ik afgelopen week een 4 op rechts aanspringen en het onderdeel daarna een 7 voor de grote volte waar we meteen weer goed op waren aangesprongen :P

Stel ik rij 100 proefjes met mijn pony dan staat er op 98 de woorden 'taktfouten' en 'spanning'

Mijn vraag is: Heeft iemand van jullie hier ervaring en tips mee?

En klopt het dat als een pony van nature een ruime stap heeft hij sneller taktfouten maakt?

En ja het ligt vast ook wel aan mezelf want ik heb nog te veel de gedachte 'dit is een proefje nu moet het goed' en dan word ik iets strakker. Maar dat hoeft al een heel klein beetje of de takt gaat er weer uit naja heeft iemand tips? :')

Bedankt voor het lezen!! :)

jensvl

Re: Spanning en veel taktfouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 21:37

Hoeveel wedstrijden hebben jullie al gedaan?
Als je er nog geen 10 hebt gedaan is de kans groot dat het er vanzelf uit gaat.
Anders kan je eventueel oefenen met schriktraining. Zeker voor indoor kan dat goed helpen. Laat je fantasie los op dergelijke trainingen.
Maar weet wel dat dit echt op de juiste manier moet gebeuren, want als je het fout doet, versterk je net het schrikken van je paard. Weet je niet hoe dit moet, dan mag je altijd pb sturen, dan stuur ik een pb met uitleg terug.
Leer ook zo vloeiend mogelijk meegaan met de beweging van je paard. Gespannen zijn kan geen kwaad en ik denk dat zelfs de beste ruiter wel wat spanning heeft op een wedstrijd. Als je maar vloeiend blijft meebewegen. Anders wordt het paard in beweging gehinderd.

Iris965

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-15 23:55

Bedankt voor je reactie!

Je hebt inderdaad gelijk.....Ik heb 9 wedstrijden gereden dit jaar. (x2 proefjes) (voor mijn gevoel waren het er veel meer)
Misschien is er nog hoop dat het minder word. :)
Het is nu al minder geworden dus wie weet.

Ik zal me meer gaan verdiepen in schriktraining.
Bedankt voor je aanbod als ik een vraag heb zal ik je een pb sturen!

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 23:59

Lekker blijven oefenen :)
Het is natuurlijk ook heel spannend!
Al die nieuwe dingen!

Probeer ook je eigen houding op te merken.
Waarschijnlijk vraag jij je van tevoren af of er spanning komt en hierdoor verandert je houding.
Ga er lekker heen, rijd je rondje en ook als er veel spanning is, rijd lekker je rondje.
Dan is er ook geen moeten en kun je lekker ontspannen!
Succes :)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 00:15

Bij een hele ruime stap heb je kans op laterale passen in stap bij spanning (telgang stappen). Erg moeilijk op te lossen. Goed focussen op 4 takt en je niet laten 'schommelen'.

Iris965

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-15 10:02

Bedankt allemaal! Heb echt wat aan jullie tips

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 12:23

OPG → RT-V

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 12:31

Dat is nog maar heel weinig, negen wedstrijden. Weet je wat het vaak is, de eerste keer op wedstrijd is vaak iedereen nerveus, ruiter, vaak de ouders want oei het is toch wel wat, op wedstrijd met je eigen pony. En als je dan een hele brave pony hebt die niet anders dan thuis is dan ga je de tweede keer veel rustiger op wedstrijd.
Bij jouw pony weet je blijkbaar niet wat je kunt verwachten en dat maakt het spannend (onbewust) maar als je goed nadenkt, een pony of paard voelt al dat je beenspieren iets meer aangespannen zijn dan normaal en ja, daar reageren de meeste dieren op. Er zijn heel veel ruiters die zeggen ontspannen te zijn en op te letten op de ademhaling enz. In de praktijk zit er toch spanning , ze voelen het zelf niet maar het paard zeker wel. Het is fijn om een zo gevoelig dier te hebben want die reageren vaak op de kleinste aanwijzing maar dan moet de ruiter wel zijn spieren en bewegingen heel goed onder controle hebben. Dat hij buiten beter loopt en minder afgeleid is komt vaak omdat je als ruiter ook meer ziet en wat meer op je omgeving let en dus minder gespannen er op zit. Je bent heel serieus er mee bezig maar misschien moet je het gewoon laten gaan en de wedstrijden zien als een leermomentje of les, dan komt de ontspanning ook. Gewoon een jaar zoveel mogelijk wedstrijden rijden zodat het voor jou en je pony heel normaal word.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 22:43

Ten eerste, je bent echt pas net begonnen. Geef je pony minimaal een jaar (één volledig indoor en één volledig outdoorseizoen) om te wennen aan het fenomeen 'wedstrijd'. De meeste paarden, zeker de wat gevoeligere, hebben die tijd nodig. Probeer ook om regelmatig te starten. Ik ga of ongeveer om de week, of juist een week of 3 achter elkaar en dan een aantal weken niet. Iedere week starten heeft geen zin, je moet ook tijd hebben om te trainen en je pony heeft tijd nodig om het allemaal te verwerken. Maar het opbouwen van wedstrijdritme en routine is wel heel belangrijk.

Tot slot, als normaal in training je tact gewoon goed is, maak je er dan geen zorgen over. De tactfouten zijn dan namelijk een symptoom van een ander probleem, namelijk de spanning. In dat geval zullen zodra de spanning minder wordt (door meer ervaring op te doen) de tactfouten ook beetje bij beetje verdwijnen. Natuurlijk kun je extra goed erop letten dat je verbinding met de mond zacht en soepel is, dat je je hulpen netjes doseert en je pony er niet mee overvalt etc etc, maar uiteindelijk zal je de meeste energie dan moeten steken in het stukje ontspanning en loslaten omdat dat waarschijnlijk je onderliggend probleem is.

Kortom, rustig blijven, blijven oefenen, komt goed!

Iris965

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-15 18:32

Okee jullie hebben gelijk. Ik ben er veel te veel mee bezig. Bedankt ik zal jullie tips gebruiken.

:)