paard loopt na een tijdje niet meer VERVOLG!!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

haffie14

paard loopt na een tijdje niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 11:00

ik heb een haflinger van 15 jaar en we rijden meestal buiten omdat we geen bak hebben of heel soms in de wei het eerste kwartier gaat het rijden heel goed en loopt ze goed door maar daarna is ze het denkik zat en vertikt om nog maar 1 meter te lopen ik kan aansporen tot ik een ons weeg maar dat helpt niet (alleen als er iemand naast loopt gaat ze dan wel mee). zodra ik dan weer omkeer loopt ze wel weer gewoon goed door. ze is echt te dik en moet meer bewegen maar zo gaat dat ook niet echt..ik dacht daarom om haar maar te gaan longeren zodat ze toch haar beweging krijg maar naar een aantal rondjes te hebben gedraafd en gestapt kreeg ik ze ook niet meer vooruit en ben ik zelf maar met haar aan de hand rondjes wezen draven dat gaat wel weer gwn goed. maar na 5 min ben ik ook kapot. heeft iemand hier ervaring mee en kan mij tips geven hoe ik aan moet pakken. ik ben ten einde raad want ze moet echt een paar kilotjes kwijt. en zo is rijden ook niet leuk meer :j

Amaryllis

Re: paard loopt na een tijdje niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 11:18

OPG --> RT-V

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 11:20

Ik kan me goed voorstellen dat het zo niet leuk is.. Jammer...

Wat doet ze als ze niet meer vooruit wil ? Gewoon stilstaan of koppig gaan klieren of ....?

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 11:23

Heel vervelend als t medisch geen oorzaak heeft en ze is echt aan t klieren.. toch eens goed duidelijk maken dat je er niet van gediend ben. Dan tik je dr maar eens met een zweep goed vooruit. Zodra ze dan vooruit gaat belonen!

haffie14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 11:37

Ze gaat gwn stilstaan en om dr heen kijken ik ben al zo vaak boos geworden maar dat helpt echt niet ook met de zweep werkt het 1 keer en de 2de keer schrikt ze dr nie meer van en helpt dat ook niet meer verder is ze hartstikke gezond daar ligt het echt niet aan met longeren precies t zelfde 1ste keer ging het heel goed omdat ze de zweep eng vond en een dag later vond ze de zweep nie eng meer en liep ze niet meer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 11:43

Al eens geprobeerd om te draaien en haar in haar achteruit te zetten? Voor mijn part een paar meter of meer? En dan weer omdraaien en kijken of ze verder loopt? Zo niet weer hetzelfde van voren af aan net zo lang totdat ze opgeeft en verder loopt? En vooral niet boos worden, is moeilijk, maar het heeft geen enkele nut, het gaat erom wie van jullie 2 de langste adem heeft...

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 11:48

is ze al niet bevangen,
en doet het zeer om te lopen ?

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 11:49

spicegirl schreef:
is ze al niet bevangen,

Dacht ik ook aan..

Als ze veel te dik is, waarom geef je haar dan niet eerst eens minder te eten?

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 11:54

Of misschien met sporen rijden?

haffie14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 12:08

nontie schreef:
spicegirl schreef:
is ze al niet bevangen,

Dacht ik ook aan..

Als ze veel te dik is, waarom geef je haar dan niet eerst eens minder te eten?

Nee ze is niet bevangen ze loopt goed hebben we al naar gekeken. Ze krijgt al geen brokken bijgevoerd swinters alleen hooi en somers staat ze op de wei (swinters staat ze ook op de wei)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 12:15

Caroline52 schreef:

Daar zijn sporen dus niet voor.. werkt misschien een week en daarna heb je niks meer.
Doet ze dit ook bij een ervaren iemand? Wat zegt je instructrice ervan? Heeft die geen tips?

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 12:17

Misschien een idee om leestekens te gaan gebruiken. Leest erg vervelend zo :)

haffie14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 13:16

smurffie schreef:
Caroline52 schreef:

Daar zijn sporen dus niet voor.. werkt misschien een week en daarna heb je niks meer.
Doet ze dit ook bij een ervaren iemand? Wat zegt je instructrice ervan? Heeft die geen tips?

Ze staat niet op een stal, ze staat bij mij aan huis dus een instructrice heb ik niet. Bij een ervaren iemand doet ze dit ook.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 13:17

Wat doe je allemaal met haar in die periode voor ze stil gaat staan? Hoe ziet zo'n rijmoment er uit zeg maar :)

haffie14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 13:27

Sammie schreef:
Wat doe je allemaal met haar in die periode voor ze stil gaat staan? Hoe ziet zo'n rijmoment er uit zeg maar :)

We gaan meestal buiten de wei stukje over het fietspad rijden. Ja de route is eigenlijk elke keer wel verschillend
Laatst bijgewerkt door haffie14 op 26-10-15 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 13:29

Maar gewoon stap, draf zeg maar .En staat ze op hetzelfde moment/ tijd/ locatie altijd stil?

haffie14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 13:38

Sammie schreef:
Maar gewoon stap, draf zeg maar .En staat ze op hetzelfde moment/ tijd/ locatie altijd stil?

Ja stap,draf afwisselend..ik rij meestal alleen zaterdag en zondag, want ik zit doordeweeks met school. de tijden zijn wel verschillend

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 13:46

Ik bedoelde of ie op hetzelfde punt in de buitenrit stil staat. Dus altijd op een bepaald pad of bij een bepaalde boom? Of zoiets ;)

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 13:50

En is het niet een idee om er een instructie bij te zoeken?

Als je zegt in welke regio je zit, is er misschien een bokker in de buurt die kan/wil helpen?

haffie14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 13:53

Sammie schreef:
Ik bedoelde of ie op hetzelfde punt in de buitenrit stil staat. Dus altijd op een bepaald pad of bij een bepaalde boom? Of zoiets ;)

Oh sorry begreep het verkeerd. Nee dat niet wel na een bepaalde tijd ligt er wel aan in welke bui ze is, de ene keer stopt ze eerder dan de andere keer. Maar meestal wel dat ze na 10/15/20 min er mee kapt.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 13:57

Als het niet medisch is en ze staakt om te staken dan heb je wellicht een dominantieprobleem......

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 14:02

Je rijdt alleen op zaterdag en zondag... Tja alleen daarmee zullen de kilo's er ook niet afvliegen.
En voor de conditie lijkt het me ook niet echt bevordelijk. Het beste is om echt regelmatig wat te doen. Het liefst elke dag. De rest van de tijd staat hij in de wei dus heeft denk ik in het weekend niet echt zin erin. Regelmaat lijkt me wel goed en idd veel afwisseling.
Misschien dat je eventueel iemand kan vinden die helpt met de beweging?
Ik denk idd ook dat het een dominantieprobleem is. Probeer hem iig meteen actief te rijden

haffie14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 14:03

Cowboy55 schreef:
Als het niet medisch is en ze staakt om te staken dan heb je wellicht een dominantieprobleem......

Hoe kan ik hier aan werken of oplossen

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 14:04

Ik zou er ook iemand bij halen. Als het op willekeurige momenten, tijden etc gebeurd kun je eigenlijk alleen de dominantiefactor nog uit proberen te sluiten. Op een gegeven moment hebben ze het in de gaten en blijven ze het proberen. Dan heb je even iemand nodig die door kan zetten.

haffie14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 14:05

Rivjenn schreef:
Je rijdt alleen op zaterdag en zondag... Tja alleen daarmee zullen de kilo's er ook niet afvliegen.
En voor de conditie lijkt het me ook niet echt bevordelijk. Het beste is om echt regelmatig wat te doen. Het liefst elke dag. De rest van de tijd staat hij in de wei dus heeft denk ik in het weekend niet echt zin erin. Regelmaat lijkt me wel goed en idd veel afwisseling.
Misschien dat je eventueel iemand kan vinden die helpt met de beweging?
Ik denk idd ook dat het een dominantieprobleem is. Probeer hem iig meteen actief te rijden

Ja dat is ook zo ik ga t proberen iig. Heeft u misschien nog wat andere dingen die ik kan doen voor de afwisseling?