Graag rij tips voor mijn nieuwe oude pony!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Rijanna

Graag rij tips voor mijn nieuwe oude pony!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 18:38

:o Hallo bokkers!

Ik heb een tijdje terug mijn fries verkocht omdat ik daar niet verder mee kwam in het rijden en het plezier er niet van had haalde wel winstpunten maar het rijden was meer een gevecht dan plezier omdat ze lui aan het been en zweep.

nu na een paar weken zoeken kreeg ik plotseling telefoon, de andere eigenaar kon niks met mijn eigenwijze maar absoluut geen beginners fjord beginnen ik had haar zelf 7 jaar gehad maar bij het telefoontje na 2 jaar wil je haar alstublieft terug kopen wist ik het meteen! JA GRAAG! zo gezegd zo gedaan, vrijdags meteen opgehaald,

omdat het boven mijn verwachting erg braaf gaan wil ik misschien gaan starten in de B zou dit kunnen zoals ze nu loopt?

eigen rijtips: omdat ze vlug is wil ik wel eens vast houden, dit durven los te laten, ik pak stukjes tussen door lang en laag en tempo wisselingen, om de rust te krijgen.
ik longeer haar nu vaak en ook over balkjes om de achterhand beter te krijgen.

ik zou graag rij tips krijgen waar ik echt wat mee kan, geen comentaar..
ik wil graag aan ons als combinatie werken. (p.s) dat wijken is niet voor wijken maar meer voor de kuit op zij plaats van in tempo versnellen op been opzij.

groetjes rijanna

Rijanna

Re: Graag rij tips voor mijn nieuwe oude pony!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 18:38

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 18:41

Doet het nog steeds niet....

Rijanna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 18:43

Sjolvir schreef:
Doet het nog steeds niet....

oke, bedankt doe hem even via youtube als het lukt

Rijanna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 18:47

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 18:51

Nope, werkt ook niet

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 18:54

Ik kan het zien en vind het er keurig uit zien. Lekker gaan starten.

Rijanna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 18:55

Froukje_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 18:57

Afbeelding
Oom ik kan het niet bekijken

Rijanna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 18:59

Froukje_J schreef:
[ [url=m/Xjy6hQ.png]Afbeelding[/url] ]
Oom ik kan het niet bekijken

dan begrijp ik het ook niet, log uit op bokt klik hem dan aan en kan ik hem wel openen

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 18:59

Ik kan hem wel gewoon zien..

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 19:10

Ik ook. Ik vind het er netjes uitzien. Lekker gaan starten in de B! Let wel op dat je galoptempo en je draf bij het halsstrekken niet te vlot worden.

Die schimmel loopt niet zo lekker :(

Kanto

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 19:13

ik kan het filmpje wel zien en ik vind dat de achterhand er iets meer onder mag net zoals je zelf aangeeft, verder vind ik jouw benen in de galop nogal onrustig ik heb zelf nog nooit op een fjord gereden dus weet niet of het daaraan ligt voorderest vind ik dat jullie helemaal klaar zijn voor de B +:)+

Rijanna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-15 18:20

Hilary schreef:
Ik ook. Ik vind het er netjes uitzien. Lekker gaan starten in de B! Let wel op dat je galoptempo en je draf bij het halsstrekken niet te vlot worden.

Die schimmel loopt niet zo lekker :(

erg bedankt dan vraag ik de startpas aan idd tempo is nog wel een ding.

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 18:32

ik vind het het ook netjes uit zien, alleen als je de overgang draf-galop maakt handen proberen stiller te houden (ze schudden aardig heen en weer) vanaf ong. 1.12 tot in galop is best heftig zo stoor je paard je minder. Weet niet hoe jou pony daar op loopt maar zou ook iets meer loslaten van voren, hij loopt een beetje te opgepropt vind ik vooral bij een fjord met zo'n dikke hals :) verder lekker wedstrijden gaan rijden, dan krijg je ook nog tips van de jury! *\o/*

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 19:18

Leuk! Nu kan ik hem wel zien.
Meeste is al wel gezegd, gewoon lekker gaan starten, kan prima.

Zou wel het tempo iets omlaag doen, is nu tikje rennerig.
Galop aanspringen weet je zelf ook wel dat daar nog wat werk aan zit, galop zelf probeer te blijven zitten en ook je benen stil te houden en je handen.
Wijken idem wat rennerig en hij wijkt niet echt nog heel mooi, mede doordat hij wat rennerig is.
Maar ach, dat zit toch niet in een B proef.
Ziet er best goed uit hoor, maar klinkt misschien stom, hoofd hals houding is nu heel statisch, ietsje te, allicht iets meer lucht geven vanuit je hand. Dat jij meer aan het rijden bent dan dat ze bepaald hoe ze loopt (tempo en houding), maar he! Rome is ook niet in 1 dag gebouwd.

Leuk dat je haar terug hebt ! Komt helemaal goed met jullie.

Rijanna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-15 19:51

Sjolvir schreef:
Leuk! Nu kan ik hem wel zien.
Meeste is al wel gezegd, gewoon lekker gaan starten, kan prima.

Zou wel het tempo iets omlaag doen, is nu tikje rennerig.
Galop aanspringen weet je zelf ook wel dat daar nog wat werk aan zit, galop zelf probeer te blijven zitten en ook je benen stil te houden en je handen.
Wijken idem wat rennerig en hij wijkt niet echt nog heel mooi, mede doordat hij wat rennerig is.
Maar ach, dat zit toch niet in een B proef.
Ziet er best goed uit hoor, maar klinkt misschien stom, hoofd hals houding is nu heel statisch, ietsje te, allicht iets meer lucht geven vanuit je hand. Dat jij meer aan het rijden bent dan dat ze bepaald hoe ze loopt (tempo en houding), maar he! Rome is ook niet in 1 dag gebouwd.

Leuk dat je haar terug hebt ! Komt helemaal goed met jullie.

ze is inderdaad rennerig in galop en draf. ik vind in galop mijn been stil houden erg moeilijk, hier zijn we mee bezig in de les. wijken is het ook nog niet echt, meer dat ze leert voor op been opzij plaats van weg te rennen. haar halsje mag meer zakken en ontspannen maar denk dat het is omdat ik dr vasthoud omdat ze onder me weg racet ze is daar mega gevoelig in.
we zijn nu bezig met tempo oefeningen en vooral (mijn ) loslaten als ze bij me blijft.

bedankt voor je berichtje!

ambicioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 11:30

verwijderd
Laatst bijgewerkt door ambicioso op 19-11-23 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 10:28

Laat hem iets losser aan de voorkant want nou loopt hij heel erg opgekropd!
Verder mooie fjord hoor netjes!
Lekker strarten

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 10:40

Mag inderdaad iets losser van voren maar verder prima voor een B proef.

Als tip zou ik meegeven probeer je op halsstrekken te focussen. Daarbij kan je namelijk niet vasthouden en moet hij op z'n eigen benen gaan lopen. Probeer met een lange hals wat tempo wisselingen te maken zodat je iets meer op je zit gaat rijden ipv je handen.
Dan komt de achterhand er vanzelf iets meer onder. Maar dat hoeft allemaal nog niet in de B dus lekker gaan starten!

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 04:39

Ik denk dat je in de B kunt starten hoor, ziet er netjes uit!

Ook ik zeg wat meer loslaten van voor. Toen je aan het einde meer teugel gaf zag je direct het tempo wat verlagen vond ik.

Galop aanspringen was wel niet zo netjes. Prbeer hem er niet in te laten rennen. Altijd aanspringen uit een gecontroleerde draf. Begint hij te rennen terugpakken tot je hem weer gecontroleerd hebt lopen en opnieuw proberen. Probeer ook te ontspannen in de galop, laat je meenemen. Dan blijven je benen ook wat stiller dnk ik.

Rijanna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 12:56

Joliieeenn schreef:
Ik denk dat je in de B kunt starten hoor, ziet er netjes uit!

Ook ik zeg wat meer loslaten van voor. Toen je aan het einde meer teugel gaf zag je direct het tempo wat verlagen vond ik.

Galop aanspringen was wel niet zo netjes. Prbeer hem er niet in te laten rennen. Altijd aanspringen uit een gecontroleerde draf. Begint hij te rennen terugpakken tot je hem weer gecontroleerd hebt lopen en opnieuw proberen. Probeer ook te ontspannen in de galop, laat je meenemen. Dan blijven je benen ook wat stiller dnk ik.

super dankje wel voor je berichtje hier heb ik zeker wat aan!
groetjes rijanna

Rakjetakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 15:53

Dit tip van Jolien is ook de eerste tip die ik mee zou geven.

Maar ik vond niet alleen de overgang draf-galop niet heel netjes, ook na de overgang galop-draf loopt hij naar mijn mening te lang onder je uit. Probeer veel (schijn)overgangen te rijden waardoor hij ook beter gaar reageren op je zit.
Ik weet uit ervaring dat het soms lastig is om vlugge paarden voor los te laten. Het voelt veiliger om ze wat strakker te pakken in de mond, maar vaak werkt dit averechts (bij de paarden die ik reed tenminste wel). Hierdoor kropt de energie op en kunnen ze zich 'gevangen' voelen waardoor ze nog sneller gaan lopen. Mocht jij dit ook zo voelen, kan ik je als tip meegeven om je teugels iets langer te laten/ je handen iets soepeler en om kleiner te gaan lichtrijden. Tegen mijn leskindjes zeg ik altijd: net iets langzamer lichtrijden dan de draf van je paard. En dicht bij het zadel blijven. Vaak komen ze dan ook al terug in het tempo zonder dat je iets met je handen hoeft te doen waardoor je dat 'opgesloten' gevoel voorkomt.

Ondanks mijn tips vind ik dat je je al lekker kan gaan inschrijven voor de B hoor! Netjes op de letters rijden en de hals niet te hoog instellen, dan moeten die punten binnen gaan komen. Het is ook altijd (nja niet áltijd.. :') ) fijn/ handig om te lezen wat een jury van jou vindt en welke tips zij je meegeven.