Tips...?!?!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Meloi_1990

Tips...?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-15 23:33

Wij zijn sinds een paar maanden eigenaren van een hele lieve arabier. Ondanks haar leeftijd (16) is ze heel erg "heet" er zit een goeie rem om en schrikken doet ze echf niet. Maar elke keer als we aanspringen in de galop wil ze alleen maar heel hard rennen. Niet bokkenw maar ongecontroleerd hard rennen. Als ik er flink de rem op gooi blijft ze goed bij de les en doet ze heel braaf wat er geveaagd wordt. We rijden haar minimaal 1.5 uur per dag... en ik rij echt zoveel mogelijk overgangen en figuren en we proberen ook eerst te longeren en dan gaat ze niet rennen in de galop.. in tegendeel ze galopeerd dan juist heel netjes en mooi. We hebben ook laten kijken of her zadel goed past. De zadelmaker vertelde ons dat her zadel juist helemaal goed was.. instructeur heeft als advies een pessoa bit.. dan heb ik gewoon net wat meer te vertellen maar vroeg me af heeft iemand misschien tips? P.s voor dat terspraken komt ook t voer hebben we door de vee arts laten bekijken en ook dat was gewoon goed.. ze keijft geen kuilgras alleen hooi als ruwvoer.. krachtvoer krijgt ze alleen zoals de arts en instructeur hebben geadviseerd. En ohja dt is niet alleen bij ons.. ook haar verzorgster die ze al 10 jaar heeft doet zij dit.. is er iemand die me kan vertellen wat ik kan doen? Dingen die ik nog niet heb geprobeerd heb voor dat we pas echt dat pessoa er in duwen.. wil ik alle opties overwegen

Anoniem

Re: Tips...?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 23:35

Staat je pony wel buiten zodat ze haar energie kwijt kan? Sommige arabieren zijn gewoon heel heet.
Wat ik je wel wil aanraden is een andere instructeur te zoeken, iemand die je een passoabit aanraadt, daar heb ik het neit zo mee. Misschien eens een lesje nemen bij iemand anders?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 23:37

Om te beginnen cavalor pianissimo gaan voeren. Daar worden ze meestal wel wat rustiger van. Elke dag zoveel trainen is best veel. Ze heeft een goede conditie maar ik denk dat ze gewoon niet anders kan dan snel galopperen. Ze heeft denk ik nooit anders geleerd. Ik denk dat de oplossing ook niet bij het bit ligt. Ontspan jij je handen wel eens in de galop?

dreamheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 23:40

Mij komt dit wel bekend voor inderdaad. (heb ook op een kruising arabier gereden) Als medische oorzaken zijn uitgesloten zou ik het ook niet echt weten. Ik heb mezelf toch maar altijd voorgehouden dat zoiets echt in het bloed zit. Trouwens.. een scherper bit denk ik dat op langere termijn niet de oplossing is.

Meloi_1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-15 23:59

Ze staat buiten. Ze hebben alle vrijheid. Haar stal loopt uit op een ruime bak voor hsar met bog een ander arabiertje. In haar jongere jaren hebben ze er wel mee gereden met zeker wat resultaat. Nu heb ik er persoonlijk slechte ervaring mee. Ik ben altijd beetje terughoudend er in omdat er ooit een pony gewoon zo van is geschrokken ( overigens nirt van mij maar een meisje bij ons op stal) beessie vloog in paniek alle kanten op en zodra je enige druk gaf ging hij op zijn achterbenen staan) het voer wat er haar geven is door de veearts aangeraden. Daar wijk ik liever ook niet vanaf in verband met melasse enz. Naja mij begint het er ook op te lijken dat het er gewoon in zit hoewel ze nooit op de baan heeft gestaan geen endurance gedaan alleen dressuur.. zodra we gaan rijden ontspan ik en merk aan haar dat zij dit ook doet. Maar het is echt puur alleen die galop de eerste paar passeb gaan goed. Maar het lijkt dat wanneer zij in de gaten krijgt dat je geen druk geeft dat ze gewoon wegschiet t enige wat ik kan doen is mezelf zwaar maken rustig in men zadel zitten en wanneer er druk op gaat remt ze gelijk af maar soms moet je haar echt even goed beetpakken als ze zo wegschiet. Ik zou het zonde vinden om haar omdeze reden een pessoa te gaan indoen om het maar zo te noemen

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 00:03

zou ik ook niet gaan doen.

Ik snap dat je wanneer ze wegschiet dat je even druk op de teugels neemt. Maar ontspan je wel snel genoeg als je merkt dat ze daarop terugkomt? Want dat is echt superbelangrijk.

Meloi_1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-15 01:01

Ja, dat is precies waarom we gingen lessen. En als je ontspant na de druk doet E het opnieuw. We moeten terug naar draf. Soms om het wat beter onder controle te krijgen rij ik haar rustig terug naar de stap en probeer het elke keer weer opnieuw.. en toch probeert ze het elke keer weer opnieuw. Het verschil nu is dat ik her voel aankomen ik merk dat zij als ze het in de bol krijgt al heel haed gaat draven. Dan weer overgangen rijden tot ze kalmeert. Ik rij haar het liefst met zo los mogelijke teugel. Want zelfs als ik niets vast heb loopt zij aan de teugel dus druk hoeven we niet te geven. Ik rij veel op mij zit ik wil namelijk niet aan mijn teugel hangen.. dat is naar mijn mening dan hangen aan haar mond. Ik doe men best. Ohja las ook over andere instructeur. Ik krijg al ruim 7 les van die mevrouw. Niet om te verdedigen maar zij gaf ook aan geen fan te zijn van een pessoabit en of hulpteugels enz. Zij mogen alleen dienen als HULP niet als dwang middel daar zijn we ons zeker van bewust. Ze gaf aan t een kans te geven of er ocee na te denken omdat ik met de juiste instructies gewoon net iets meer te zeggen heb tegenover mijn paard.

Ze is niet groot.. maar mevrouw denkt er zelf heel anders over haha tis een kadeetje zoals men vader dat noemt

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 01:22

wat je het beste kan gaan doen is het haar zo moeilijk mogelijk gaan maken tijdens het rijden zodra ze haar eigen tempo wilt lopen.
dus kleinere voltes 10 meter gebroken lijnen slangevoltes en ook halt houden en achterwaards.
ook op de midden lijn een volte links en een volte rechts een acht enzovoort.
dus als ze haar eigen tempo wilt lopen zet je hem flink aan het werk.
en als ze jou tempo loopt minder werk.
maak er gebruik van dat een paard een lui wezen is.
het is een geval van energie om te lopen energie om te werken.
oh en nog iets ga echt op je billen zitten en wat meer naar achter leunen dat remt een paard af en moet het paard z'n achterhand gebruiken wat ze vast erg moeilijk zal gaan vinden.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 09:31

Ik denk aan een balans probleem, dat de draf nog wel ok is maar dat de galop erg op de voorhand is en het dier niet anders kan dan hard gaan om niet voorover te vallen,
Ga zelf eens van een berg afrennen dan moet ook ook steeds harder om niet te vallen.
Ik zou in elk geval niet teveel galopperen als het paard daar zoveel moeite mee heeft , want als je steeds op de rem moet dan is dat erg pijnlijk, een mond is namelijk het gevoeligste van het hele paard,
waarschijnlijk rij je ook op de handrem omdat je weet dat hij weg gaat ,
Voor een Arabier is het ook lastiger om de bekken te kantelen , zeker met ruiter gewicht, dus ik zou adviseren ga les nemen in recht richten , ga werken in stap aan travers en schouder binnen, maar dan technisch wel goed en niet het kunstje wat je te vaak ziet, als het op een technisch goeie manier klopt en jij weet echt wat je aan het doen ben, weet ik zeker dat jou dat gaat helpen in de galop,

Je rijd anderhalf uur per dag, vind ik best veel, miss eens proberen kort en goed te trainen , want 1.5 uur trainen wat nergens toe leid , is frustrerend voor jezelf , maar ook voor je paard, want als je steeds dezelfde fout word geleerd kun je nooit verbeteren,

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 10:11

Als je op de volte aangalopeerd, doet je paard het dan ook, of alleen zodra je gewoon de hoefslag volgt.
Probeer de volgende keer eens, zodra de turbo aan wil zetten, gelijk zonder na te denken op een volte te zetten en zonder teveel aan de teugels te trekken, diep te gaan zitten en de volte te sluiten.
Doordat de volte kleiner wordt, is er maar één mogelijkheid een dat is langzamer gaan.
Zodra je voelt dat je weer controle hebt over de tempo, ga je juist zelf naar voren schakelen en na een paar passen weer terug schakelen, dit blijf je herhalen totdat je totale ontspanning terug hebt gevonden.

Op een volte kun je sneller tempo eruit krijgen, dan op rechte stukken. Daarnaast kun je heel systematisch te werk gaan, gaat paard te snel, maak je de volte kleiner. Luistert hij goed, kun je weer groter etc.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 18:32

Meloi_1990 schreef:
Ja, dat is precies waarom we gingen lessen. En als je ontspant na de druk doet E het opnieuw. We moeten terug naar draf. Soms om het wat beter onder controle te krijgen rij ik haar rustig terug naar de stap en probeer het elke keer weer opnieuw.. en toch probeert ze het elke keer weer opnieuw. Het verschil nu is dat ik her voel aankomen ik merk dat zij als ze het in de bol krijgt al heel haed gaat draven. Dan weer overgangen rijden tot ze kalmeert. Ik rij haar het liefst met zo los mogelijke teugel. Want zelfs als ik niets vast heb loopt zij aan de teugel dus druk hoeven we niet te geven. Ik rij veel op mij zit ik wil namelijk niet aan mijn teugel hangen.. dat is naar mijn mening dan hangen aan haar mond. Ik doe men best. Ohja las ook over andere instructeur. Ik krijg al ruim 7 les van die mevrouw. Niet om te verdedigen maar zij gaf ook aan geen fan te zijn van een pessoabit en of hulpteugels enz. Zij mogen alleen dienen als HULP niet als dwang middel daar zijn we ons zeker van bewust. Ze gaf aan t een kans te geven of er ocee na te denken omdat ik met de juiste instructies gewoon net iets meer te zeggen heb tegenover mijn paard.

Ze is niet groot.. maar mevrouw denkt er zelf heel anders over haha tis een kadeetje zoals men vader dat noemt

Maar ze doet dus alleen in galop.
Dan zou ik gewoon iedere x druk nemen tot ze terugkomt, en weer loslaten. ook al weet je dat ze dan weer aanzet. Dan neem je haar gewoon weer terug. En dat gewoon 100x herhalen. Probeer dat eens. Het is een kwestie van lange adem hoor. Maar ze heeft dit gewoon nooit geleerd.
En hou haar hoofd een beetje naar buiten, zo houdt ze zich beter in balans.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 19:31

Als je het 100 x herhaalt leert het paard nog zijn bekken niet te kantelen, ik denk dat je het in techniek moet zoeken, tenminste bij mij heeft dat geholpen, een paard wat op de voorhand loopt gaat niet zijn achterhand gebruiken door dingen 100 x verkeert over te doen

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 20:35

midgie schreef:
Als je het 100 x herhaalt leert het paard nog zijn bekken niet te kantelen, ik denk dat je het in techniek moet zoeken, tenminste bij mij heeft dat geholpen, een paard wat op de voorhand loopt gaat niet zijn achterhand gebruiken door dingen 100 x verkeert over te doen

Het paard terugnemen in galop is toch niet `verkeerd over doen`?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 13:49

Desiree schreef:
midgie schreef:

Het paard terugnemen in galop is toch niet `verkeerd over doen`?

Nee maar als je steeds dezelfde fout maakt wel,
Ik zou eerst eens zoeken in de basis en dat is de stap

Meloi_1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-15 15:47

Vandaag krijgen we een gast instructeur op aanradrn om zijn hulp gevraagd. Hij is naast rij instructeur ook gedragsdeskundigr. Ik hoop op antwoorden. Ik ben er van ovrrtuigd dat het aan mij ligt en nirt aan haar. Gaar balans is perfect naar mijn mening. Zij heeft tot 2,5 jaar gekeden m2 gelopen. Toen heb ze 1 jaar stil gestaan tot ik met haat aan het werk ging. Na 4 maanden toch gekocht.we hebben 4 maanden lang grond werk gedaan back to the basics. Toen pas opgestapt. Ik vind het belangrijk dat zij me volledig vertrouwd. Zij is veel met zweeo geslagen en ik ben er nirt op tegen maar ik rij liever net niets om het zo te noemen. Ik hooo vanmiddag antwoorden en adviezen te krijgen. Meneer wilde het graag eerst zelf met eigen ogen zien voor hij een oordeel velt( heeel fijn zulke mensen(

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 15:43

Ik ben heel erg benieuwd wat deze instructeur jou zal adviseren. Hou je ons op de hoogte?

Meloi_1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-15 19:18

Nou we zijn antwoorden rijker. Het is aangeleerd. Zeker weten nu want vandaag voor het aller eerst een handgalopje vanuit de volte steeds groter gemaakt en ze deed heel goed wat ik van haar vroeg zonder steeds aan mijn handen te trekken ik kon heel ontspannen galoperen haast niets tot totaal geen teugel in men handen. Zo beheerst! De vorige eigenaren zijn naar de mening van de instructeur niet helemaal eerlijk geweest. Dit alles bereikt zonder hulp teugels of wat voor hulpen te gebruiken! Ze is wel voorwaarts van zichzelf. Maar dat is al te merken in de stap. Ze is heel lief geweest we hebben gelijk besloten om nu ipv elke dag om de dag te rijden zonder te longeren wij moeten wel gewoon 1,5 minimaal aanhouden. Omdat we veel overgangen moeten rijden en heel goed moeten warm lopen voor we echt gaasn werken ik wil iedereen bedanken voor het mee denken!!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 19:20

hoe kwam dat nou, dat ze niet meer aan je handen trok? Gaf je dan steeds been of zo? Want dat doe ik als een paard aan mijn handen trekt. Ik steek mijn hand een beetje weg en ik geef onmiddellijk been.

Meloi_1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-15 21:30

Desiree schreef:
hoe kwam dat nou, dat ze niet meer aan je handen trok? Gaf je dan steeds been of zo? Want dat doe ik als een paard aan mijn handen trekt. Ik steek mijn hand een beetje weg en ik geef onmiddellijk been.

Ja, klopt!

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 21:39

Fijn dat het heeft geholpen (meelezer hierxP)!
Ik dacht ook iets met balans misschien maar fijn dat het toch eigenlijk wat makkelijker was dan dat!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 21:44

Dus het was gewoon simpel een rijtechnisch probleem dat heel simpel rijtechnisch op te lossen is?
Ik maak ook wel eens mee dat een paard aan mij trekt maar dan geef ik gewoon een por met mijn benen en dan houden ze meteen op daarmee.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 22:10

Desiree schreef:
Dus het was gewoon simpel een rijtechnisch probleem dat heel simpel rijtechnisch op te lossen is?
Ik maak ook wel eens mee dat een paard aan mij trekt maar dan geef ik gewoon een por met mijn benen en dan houden ze meteen op daarmee.

Ken ik, soms even streng zijn als ze hun eigen gang gaan.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 22:15

AlwaysH schreef:
Desiree schreef:

Ken ik, soms even streng zijn als ze hun eigen gang gaan.

Streng zijn mag heus wel, als het maar op een eerlijke manier is. De meeste dingen kun je toch niet afwerken met de handen dus dat moet je ook niet doen.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 22:18

Nee ben ik met je eens, ik doe veel meer met benen, vooral omdat mijn paard zelf vervelend gaat doen. Hij kan niet tegen veel druk in de mond, en dat kan ik me voorstellen.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 22:24

1,5 uur per keer rijden is in het algemeen nergens goed voo. Vooral in een bak is dit echt teveel snap niet dat een instructeur dit adviseert.
(En als je haar iedere keer 1,5 uur rijdt wordt haar conditie alleen maar beter dus de nijging tot rennen/hard gaan ook )