Ligt dat nu aan mij of... ?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Sophs

Ligt dat nu aan mij of... ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 18:48

... is er dan toch écht iets mis met mijn bijrijdpaardje ?

Beste Bokkers, welkom op het zoveelste "mijn paard maakt misbruik" of "mijn paard heeft trucjes om niet te hoeven werken" topic.
Ik heb heel wat topics gelezen met een ongeveer dezelfde titel, en verdorie ik herken bijna elke situatie.
Maar bij al die verhalen over paarden die eerst lekker liepen, en dan plots niet meer, zat altijd wel een medische verklaring achter. En dan ga je twijfelen.. Zou er iets niet lekker zitten bij mijn geval ?

Even een zeer lange achtergrond :

Ik rijd sinds een jaar een leuke (ronde) Arabo-Fries van 11 jaar.
Het is zo'n geval dat liever lui is maar toch lekker kan lopen. (als het dan écht moet)
Hij is een doetje, maar ik ben dat ook dus we zijn 2 doetjes bij elkaar.
Leuke combinatie toch ?

Al vanaf het begin werd mij verteld dat hij bij het rijden kan "nep manken", enkel in het begin, iets wat hij zichzelf heeft geleerd. "Als ik dit doe hoef ik niet te werken"- situatie, hij wisselde steeds van been en overdreef in zijn mank bewegingen. Maar het belangrijkste was dat je 'm der gewoon moest doorrijden en dan stopte die vanzelf wel, wat ook wel zo bleek te zijn.
Hij was gewoon traag maar verder niets op aan te merken.
Los in de bak kon hij er stevig vandoor gaan en alles lekker van zich af bokken, en na 5 minuten stond 'ie je aan te kijken met z'n puppy-ogen van; "ik ben klaar".

In maart zijn we met z'n allen verhuist naar een nieuwe stal, wat allemaal nieuw was voor hem maar na een maand was alles weer oké. (hij durfde eerst de poetsplaats niet in en nu gaat dat vanzelf)
Hij was daar nog steeds lekker te rijden - met ook wel slechte dagen natuurlijk - en dat manken ging met de tijd weg. Dat traag zijn bleef wel want zo is hij wel. :)
Hij kon zich ontspannen tijdens het rijden, ging met momenten nagefelijk lopen, zelfs tijdens het lessen. In de longeercirkel kon hij z'n ei kwijt en bokte af en toe nog, ik kreeg hem zelfs zo ver om zijn hoofd laag te houden en we werkte naar een "stofzuiger-houding", ik moedigde hem daar enorm hard voor aan en hij snapte het allemaal zo snel !

Maar dan werd het Juni/Juli.
Plots hadden we enkel nog maar slechte dagen.
Hij ging misbruik maken van mijn niet-consequent zijn, deed alles om niet te hoeven lopen.
Viel naar binnen, week weg, ging niet rechtdoor als ik wou aandraven, ging bokken met het aangalopperen (tja "bokken", hij plakte z'n benen tegen de grond en trok z'n hoofd naar beneden en maakte daarbij een hupsje zodat je weer stil stond en opnieuw mocht beginnen)
Hij deed het nooit puur om mij van z'n rug te gooien, hij wil gewoon stil staan.
Er werd mij steeds gezegd dat hij met m'n voeten speelde en ik gewoon moest doorrijden, streng moest zijn. Maar dat was heel moeilijk... Ik was altijd uitgeput en ik zie mezelf nu als een slechte ruiter, ik zie mezelf als de schuldige voor zijn gedrag.
Waarom ?
Wel, omdat ik niet de enige ben die met hem rijdt, we zijn in totaal met z'n 3'en.
Er wordt 5 dagen in de week iets met hem gedaan, wat goed is want hij heeft die aandacht nodig.
En die kuren, die heeft 'm enkel bij mij.
Onze instructrice rijdt hem 1 keer in de week, en zij weet van aanpakken/is consequent/kan elk paard zo wegrijden. Geen enkel probleem hij doet wat er van hem gevraagd wordt.
Dan is er nog bijrijdster nummer 2, zij is er nog niet zo lang bij dus ze kennen elkaar nog niet zo goed, maar hij doet wat ze vraagt, op een minder vlotte manier dan onze instructrice maar hij doet het wel.

Ik heb nog lessen genomen en ik kan hem moeilijk ontspannen krijgen, we lopen steeds te vechten.
Hij loopt dan wel maar dat is omdat onze instructrice er is en hij kent dat. "Dat is de stem van die strenge ik zal maar luisteren". Dus ja dan ligt het wel degelijk aan mij denk ik dan.

Maar dan liet ik hem in de longeerpiste, zijn hoofd ging niet meer naar beneden, ik moest er meer achter gaan om hem vooruit te laten gaan. Galop ging niet meer vanzelf. (note : in het begin kreeg ik hem in een stap-galop overgang) Het plezier was plots weg.
Ik heb hem 2 keer aan de longe gehad in de grote bak, de eerste keer ging, ik kreeg hem ook zo ver om een rondje te galopperen. Aan een halstertje dan wel en in een mega wind. (was een test hoe hij op zo'n wind zou reageren, nou niet dus) De tweede keer was met z'n hoofdstel en dus met bitje, hij ging plots licht onregelmatig lopen op z'n linkervoorbeen, niet manken zag er eerder stijfjes uit. Op de rechterhand hetzelfde been. Ik was helemaal in de war, dat had hij nog nooit gedaan, hij zou toch nooit gaan "nep-manken" als hij niet moest rijden. Maar dit was subtieler, niet zo overdreven.
Heb direct gevraagd aan bijrijder nummer 2 of ze daar iets had van gemerkt, bleek van niet maar ze ging er op letten.

Gisteren weer gaan rijden, weer een gevecht maar heb een paar toeren heel hard op de gas geduwd, hij moest gewoon even GAAN. En toch weer even die stijfheid in zijn schouders, en weer heel subtiel. Dus voor mij was dat niet nep meer...

Dus na dat lezen van al die topics heb ik geleerd dat friezen niet snel laten merken dat ze ergens last van hebben, maar wat als (en nu even een rare redenering) hij dat enkel bij mij laat "zien", omdat ik hem al zo goed ken en omdat hij niet mega hard moet lopen bij mij en dan de kans niet krijgt zogezegd ? (eigenaar rijdt niet/nauwelijks)

"Ga dan overgangen rijden", ja lekker als hij bij elke stap-draf overgang gaat vechten.

Een paard gaat toch niet liggen vechten zonder reden, die gaat jouw hulpen toch niet tegenwerken omdat 'ie "gewoon" wil stilstaan ?

(en dan even over mij, ik heb een dikke 2 jaar geleden een ongeval gehad waardoor ik nu weinig kracht lijk te hebben in mijn benen, en daardoor nogal snel uitgeput ben. En eens ik moe ben tijdens het rijden, werken mijn benen niet meer mee en verander ik in een grote flubber. Mijn techniek lijkt ook mega hard achteruit te zijn gegaan sinds ik met een dressuurzadel rijd, want je hebt met een verzorgje niet altijd de keuze natuurlijk. En ik heb altijd al een slechte relatie gehad met dressuurzadels raar maar waar. Tijdens de zomer doe ik het met een bareback pad. Vorige winter stond hij heel erg frisjes waardoor hij af er en toe vandoor ging of schrok, dus dat doe ik niet zonder zadel. :o Ik ben geen strenge ruiter, en al zeker niet consequent genoeg voor ezeltjes zoals nu, en dat weet ik. Het is moeilijk om daar aan te werken want je hervalt zeer snel. Ik ga ervan uit dat ik ook vaak onduidelijke hulpen geef of te veel tegelijkertijd doe en daarom een slechte ruiter ben. Ik heb ook al vaak getwijfeld of het huidige paard wel de juiste keuze was en ik niet beter iets anders zou zoeken, of ik hem niet "aan het verpesten ben". Maar ik weet wat hij in zijn mars heeft, en het is zo'n schat, zo'n knuffelbeer. <3 Ik geef mezelf de schuld, ik ben dan toch gewoon de reden dat hij zo moeilijk is gaan doen, ik geef te snel toe en daar maakt hij nu misbruik van.)

Hij is niet gecheckt door een DA of een osteopaat, hij is wel stijver op links dan op rechts, op rechts durft hij zelfs TE flexibel zijn soms. Ik vind het moeilijk om aan de eigenaar te vragen om een check-up, als ik de enige ben die voelt dat het niet helemaal oké is, en als onze instructrice zegt dat er helemaal niets mis is tijdens het rijden, en bijrijder nummer 2 voelt ook niets verkeerd, wat ben ik daar dan tegen ?

Wordt hij te veel gereden ?
Krijgt hij niet genoeg te eten, zodat hij weer vrolijke energie krijgt ?
Voelt hij zich echt niet goed, en ben ik het doetje waar hij kan tegen staan klagen ?

Ik kan moeilijk een onderzoek eisen, stel dat ze niets vinden, dan moet ik maar een nieuw paard zoeken om te rijden.

Ik ga gewoon van 0 weer starten, rijden op het gemakje, als ontspanning, miscommunicaties vermijden. Af en toe lessen en geen te hoge eisen stellen, het moet leuk blijven.
Desnoods rijd ik niet voor een paar weken, koop ik een extra longe en zet ik hem aan de lange lijnen als afwisseling, dat hij moet nadenken. Ik kan al mijn moed bij elkaar schrapen en met hem wat gaan springen, want dat vind hij super. Buiten wandelen is momenteel niet echt een optie, we hebben geen wandel-buddie en hij kan nogal heftig reageren.

Ach

Mijn ei is kwijt.

Alvast bedankt als je dit helemaal hebt gelezen, het is wel wat.

Anniek22

Re: Ligt dat nu aan mij of... ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 18:59

Allereerst: Goed samenvattend verhaal, het is vrij duidelijk hoe hij reageert. Met mijn woorden 'he, wat vervelend, succes ermee'kom je niet verder. Misschien kan je proberen om parelli te doen? Het brengt jullie weer naar elkaar en misschien verstaan jullie elkaar dan beter. Ook kan je dan (luie) paarden weer 'leren' lopen, dus zowel stap draf als galop. Het kost tijd, dat wel,maar misschien helpt dat. Een ander verzorgpaard zoeken lost het probleem niet echt op. En als je denkt dat een osteopaat nodig is - gewoon vragen, dat doe ik ook bij het paard waar ik op rijd. beter vragen dan niet proberen... ;) Succes!

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 19:00

Wat vervelend dit. Het zou kunnen dat het paard misbruik van je maakt, maar zo gewiekst kan ik me moeilijk voorstellen. Ik denk dus eerder aan een medisch (pijn) probleem. Zo'n paard zou ik graag een paar dagen op de pijnstillers zetten terwijl hij gewoon doorgereden wordt, net als anders. En dan maar kijken of er iets in zijn gedrag verandert tijdens de medicatie, met een terugval naar het oude gedrag na het stoppen van de pijnstilling. Hier heb je wel de medewerking van een dierenarts voor nodig en ik kan me voorstellen dat de eigenaar er niet in mee wil gaan.

Overigens kan artrose startpijn geven, dat wil zeggen als ze opgewarmd zijn wordt de pijn minder.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 19:20

Amai idd jouw tekst is vrij uitgebreid en dus echt wel een flink ei.
Je hebt eigenlijk alles zowat al wel beschreven en vrij duidelijk.
Het is natuurlijk altijd mogelijk dat er iets niet goed zou zitten, maar zoals je zelf al zei , de kans is heel groot dat je het probleem bij jezelf moet gaan zoeken, en dus niet bij je paard.
En pas als je daar voor open staat, dan pas kan je daar ook aan gaan werken, en onderschat dit niet, dit is moeilijker dan je zal vermoeden.
Goede instructie is hierbij een noodzaak, maar ook het leren hoe een paard te lezen, actie en reactie, consequent zijn en blijven, de leiding nemen en behouden, jij als ruiter bepaald "wat - hoe - en wanneer " .
Je moet leren samenwerken met je paard.
Eén van je zinnen was "af en toe lessen en geen te hoge eisen stellen, het moet leuk blijven" Eigenlijk zie je dit verkeerd, het zal leuk worden als je net iets meer op je strepen gaat staan, wanneer je net iets meer gaat vragen, wanneer je net iets meer de leiding gaat nemen, het paard zal dan als vanzelf meer en beter met je gaan samenwerken.
Zoek dus echt de oplossing binnen in jezelf, niet bij het paard.

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 19:34

Goh, wat vervelend! Vooral naar dat je er zelf zo onzeker van wordt.
Allereerst zou je even kunnen nadenken wat jij anders doet dan de andere twee ruiters. Rijden jullie met verschillende zadels/hoofdstellen/dekjes oid?
Als dat het niet is, dan ligt het misschien inderdaad in jouw eigen onzekerheid en pikt hij dat op. Zoals hierboven ook al aangegeven zou het misschien goed kunnen helpen grondwerk met hem te gaan doen. Bij mijn oude verzorgpaardje (ook een arabofries) merkte ik dat het rijden meteen minder goed ging wanneer ik een tijdje geen grondwerk met haar had gedaan. Misschien dat ze dat ergens toch nodig hebben om hun ruiter te respecteren.
Of misschien zou je zelfs een keer een natural horsemanship trainingsweekend kunnen doen ergens, dat kan ook heel erg helpen denk ik.
Succes! :)

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 16:27

Ik heb toevallig een paar weken terug bij een workshop van een osteopaat gezeten, en laat mij allereerst duidelijk maken dat ik zeker geen expert ben, maar zij liet ons tijdens deze workshop een serie filmpjes zien waarin te zien was dat wanneer een paard loopt er ook beweging in zijn tong zit en dat wanneer een bit op de tong drukt, ook de bewegingsruimte van het been minder kan worden. Ik kan niet stellen of dit echt het geval is of niet, maar een osteopaat laten kijken kan eigenlijk niet schaden. Baat het niet dan schaad het niet zou ik denken als je een goede professional hebt.

Sophs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 19:22

Hey allemaal !

Alvast bedankt voor de goede raad.
@happypaardje : ik ben het volledig eens met jou, ik heb er zelf ook al aan gedacht om meer grondwerk te gaan doen. Plots stond ik er bij stil dat we het al een hele tijd niet meer hadden gedaan, of toch niet uitgebreid zoals we dat "in het begin deden", maar daar ga ik zeker werk van maken !
We rijden in principe allemaal met hetzelfde zadel, enkel onze lesgeefster gebruikt haar eigen zadel maar daar ligt het probleem niet.

Aan mezelf werken is inderdaad moeilijk, en zoals ik al schreef; je hervalt enorm snel in je oude en slechte gewoontes, althans in mijn geval toch. :P

En eigenlijk, de enige reden waardoor ik ging denken dat het wel medisch kan zijn is deze...
Ik heb tot juni vorig jaar een merrie gereden die ook niet erg vooruit was, ook niet bij haar eigenaar, maar dan weer wel bij mijn lesgeefster. (nog steeds dezelfde trouwens) Maar dat was een totaal ander karakter, snel zenuwachtig geval, heel gevoelig. Ik zag mezelf toen ook bijna als een slechte ruiter want ik bakte er niet veel van. _O-
Maar in plaats van te blokkeren en tegen te werken zag zij spoken, waardoor we stil vielen en de rest ken je wel.
In juni of juli ergens vorig jaar, ging de merrie samen met haar eigenaar naar Frankrijk op vakantie, dat deden ze elk jaar maar dit jaar was anders... Toen ze in augustus terug waren kreeg ik het nieuws dat de merrie op pensioen werd gezet, in Frankrijk was ze door haar benen gezakt en in de kliniek kreeg de eigenaar te horen dat ze ze enorme artrose had in haar knieën. Dus dat was dat.

En als je zo iets meemaakt dan denk je héél snel (misschien te snel) : "mijn paard loopt niet goed er is iets mis, medisch dan".
Maar ik geef zeker niet op, ik vind het meestal belangrijker dat mijn bijrijdpaard een knuffelbeer is dan dat ik er prijzen mee kan winnen op wedstrijd bij wijze van spreken.

Maar de eigenaar krijgt in ieder geval een berichtje met de vraag of ze knollebol wil laten los-rekken-en-strekken. Hij kan er alleen maar beter van worden, en wie weet hoe goed doet dat bij hem.

Kusjes :wave:

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 16:24

Goed dat je contact opneemt met de eigenaar! Ik kan me voorstellen dat dat spannend is.

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 16:29

Als hij aan de lijn niet goed loopt lijkt me er wel iets niet goed te zijn.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 21:22

Het is een heel verhaal om te lezen. Er komen heel veel verschillende factoren om de hoek.
* Een paard kan alleen bij jouw de kreupelheid aangeven. Dat kan bijvoorbeeld omdat hij zich bij anderen niet veilig genoeg hiervoor voelt
* Als jij zonder puf op je paard gaat zitten breng je dit ook over op je paard.
* Angst, onzekerheid en een slechte houding kunnen voor dit probleem gedrag zorgen
* 5 dagen per week trainen is best veel. Als er weinig afwisseling is wordt dit wel heel saai en is hij meer gemotiveerd om onder het werk uit te komen.
* Uit balans zitten haalt het paard ook uit balans en dus zal hij slechter nagevelijk lopen.

Hopelijk heb je er wat aan.