Wat meer actie erin brengen bij paard en benen naar achteren

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

OneAndOnlyx

Wat meer actie erin brengen bij paard en benen naar achteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 17:39

Hoihoi!

Ik zit met wat probleempjes die ik bij mezelf tegenkom. Namelijk dat ik mijn benen heel erg naar achteren leg. Ik heb pas een nieuw zadel(van 10 jaar vzh naar Dresuur gegaan) en daardoor merk ik het vaak niet als ik mijn hakken niet uitdruk en mijn benen heel erg naar achteren leg.

Het is zelfs zo erg dat ik tussen mijn eerste dressuurproef met mijn paard en de tweede, commentaar kreeg van mijn vriendinnen dat ze echt als we samen gaan trainen een touwtje aan mijn benen gaan spannen zodat ik goed rechtop zit met mijn benen naar vóren. Misschien een leuke optie, maar ik wil er meer. Want ik kan niet op wedstrijd verschijnen met mijn benen aan touwtjes :+ .

Dat is ook een van de redenen dat ik in januari pas officieel ga starten, eerst keihard trainen waarop ik laatst bij een BB proef de fout in ben gegaan en dan pas starten. Ook merk ik bij mijn paard dat hij niet zoveel actie onderneemt. Hij draaft niet zo snel en laatst dacht ik echt tijdens mijn proef dat we aan een middendrafje deden terwijl er vervolgens op mijn proef 'Niet getoond' stond.

Toen ging er een belletje bij mij rinkelen. Ik ben altijd een heel snel paard gewend geweest, en nee hij is de snelste niet, maar daar moet toch een oplossing voor zijn? Momenteel ben ik echt bezig met schijnovergangen rijden en losrijden maar ook mede door onze kleine bak(de grootte van een volte) is dat vaak lastig.

Wie kan mij helpen met deze probleempjes?

dresjoepie

Re: Wat meer actie erin brengen bij paard en benen naar achteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 17:59

heb je er misschien foto of beeld materiaal van? Zo is het wat lastig

Maar ik denk dat je in je boven lichaam te veel naar voren hangt waardoor je benen naar achter komen Ik zou investeren in zit lessen aan de longe Goed paardrijden begint met een goede zit! Als dat voor elkaar is kun je verder werken aan het beter maken van je paard! Maar zolang je nog niet genoeg in balans/onafhankelijk kan zitten heeft dit weinig zin Dan loop je achter de feiten aan

Hamont

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 16:32

Goed op je kont gaan zitten, zodat je bekken mee kan bewegen met de beweging. Altijd even wennen aan een dressuurzadel. Je spieren moeten dan gewoon wat langer worden. Doe de beugel niet te lang in het begin.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 16:36

Misschien ligt je zadel wel gekanteld. Als je zadel voorover ligt kan je niet anders zitten dan hoe jij beschrijft

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-15 19:02

Hamont: Bedankt voor je tip! Ik reed de eerste paar keer met te lange beugel en werd er gek van, dus ze zijn weer kort :p.
Dorine92: Zadel heb ik gekocht van de zadelmaker die hem grondig heeft gecontroleerd voordat hij hem aan me verkocht(zadelpasservice), gekanteld zadel is dus niet mogelijk.

fokkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 19:18

Toch kan het zijn dat jij niet helemaal op het middelpunt van het zadel zit en daardoor de benen naar achteren legt en dus waarschijnlijk voorover valt in het zadel.
Het kan zijn dat het type zadel niet helemaal fijn c.q. optimaal voor jou is.
Iets wat goed op het paard ligt hoeft niet altijd ook fijn voor de ruiter/amazone te zijn.
Er zijn zoveel verschillende dressuurzadels, waar je ook heel verschillend in kunt zitten.
Ik heb dat zelf ook ervaren.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 19:26

De beste manier om zoiets te gaan oplossen is les nemen, want je weet zelf niet hoe je op je paard zit, je kan dat zeer moeilijk zelf zien van boven op je zadel.
Benen vastmaken met een touwtje is een systeem dat vroeger ook al gebruikt werd, maar onthou dat dit eigenlijk vrij gevaarlijk kan zijn.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-15 19:35

Fokkertje: Dat zou kunnen. Maar het zadel is eigenlijk perfect voor mij. Ik heb een hele holle rug en dit word door dit zadel weggeduwd. Ik zit mooi rechtop alleen mijn benen gaan telkens naar achteren.
Aeolusnr1: Ik krijg paardrijles. Ja ik kan het zeker anders ervaren maar sinds ik die opmerking kreeg van 2 vriendinnen ben ik er wel op gaan letten.

Ik heb evt een foto in pb voor diegene die het willen!

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 23:22

Ik heb het precies andersom, steek mijn benen juist teveel naar voren.

Zit je zadel goed voor zowel paard als jou? Ligt het middelpunt goed? Span je onbewust teveel aan ergens?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 23:46

Matheno schreef:
Ik heb het precies andersom, steek mijn benen juist teveel naar voren

Kan ook door t zadel komen als die achterover ligt

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-15 19:40

Matheno schreef:
Ik heb het precies andersom, steek mijn benen juist teveel naar voren.

Zit je zadel goed voor zowel paard als jou? Ligt het middelpunt goed? Span je onbewust teveel aan ergens?

Ja het zadel ligt goed, heb hem gekocht dmv zadelpasservice bij een echte zadelmaker. Middelpunt ligt ook prima(ik merk juist dat ik op mijn benen na beter zit dan eerst). Ik ontspan juist, gelukkig.

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 19:44

Heb je een foto? Erg lastig om zo te zeggen waar het aan kan liggen.
Moet ook zeggen dat ik de laatste tijd op wedstrijd juist erg veel mensen zie rijden met geen juiste beenhouding, die hun onderbenen naar voren steken.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-15 19:45

Seventeen schreef:
Heb je een foto? Erg lastig om zo te zeggen waar het aan kan liggen.
Moet ook zeggen dat ik de laatste tijd op wedstrijd juist erg veel mensen zie rijden met geen juiste beenhouding, die hun onderbenen naar voren steken.

Ik stuur je een foto via pb! :D