Hoofd hoog tijdens rijden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Joy_Mennings

Hoofd hoog tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 12:37

Hoi allemaal,
Ik heb een verzorgpaard en daar rij ik af en toe op.
Nou merk ik dat hij tijdens het rijden zijn hoofd steeds omhoog doet.
Hij doet dit in alle gangen, tenzij je de teugels helemaal lang laat.

Wat kan ik doen om zijn hoofd te laten zakken?

Alvast bedankt.

Ps ik probeer foto's bij te voegen, anders plaats ik ze als ik thuis ben.

Edit, het lukt dus niet maar hier staan foto's:

[RIJ-ITP] Rijden in 't avondzonnetje (het nieuwst)
[RIJ-ITP] 3e keer op Apache

troi

Re: Hoofd hoog tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 12:44

In jouw topic zie ik vooral een erg stijf paard, waarschijnlijk deels door zijn gewicht. Ik zou vooral aanraden om hem soepeler te gaan maken en recht te richten. Heel voorzichtig want ik gok dat hij van aardig ver moet komen. Als hij soepeler is en lekkerder in zijn velletje zit dan gaat hij vanzelf beter lopen met een lagere hoofdhouding. Daar dus vooral niet aan gaan werken, dat is het eindpunt van effectief trainen en niet het beginpunt.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 12:45

troi schreef:
In jouw topic zie ik vooral een erg stijf paard, waarschijnlijk deels door zijn gewicht. Ik zou vooral aanraden om hem soepeler te gaan maken en recht te richten. Heel voorzichtig want ik gok dat hij van aardig ver moet komen. Als hij soepeler is en lekkerder in zijn velletje zit dan gaat hij vanzelf beter lopen met een lagere hoofdhouding. Daar dus vooral niet aan gaan werken, dat is het eindpunt van effectief trainen en niet het beginpunt.

Bedankt, en hoe kan ik dat het beste doen?

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 12:46

Een paard zakt met zijn hoofd uit ontspanning. Als je nog met dat niet passende zadel rijdt heb je kans dat je dat niet gaat krijgen omdat het zadel eventueel zeer kan doen. Daarnaast moet je je paard actief rijden, je kan eventueel je paard op een volte zetten. Probeer te voelen wanneer het paard zijn binnenachterbeen optilt. Op dat moment moet je drijven. Opvangen met je buitenteugel. (Niet kneepjes maar gewoon contact houden.) Verder veel tempowisselingen en overgangen. Bij elke letter een overgang bijvoorbeeld of halthouden en wegdraven.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 12:47

Goed les nemen is echt heel belangrijk. De ellende is dat, tenzij je een topruiter bent, je op het paard gewoon niet goed ziet wat er gebeurt en wat je zelf doet aan hulpen, daarvoor heb je ogen op de grond nodig. Desnoods 1x per maand als je financieel wat krap zit, er zijn zat instructeurs die op locatie komen.

Het punt ook met vragen op een forum is dat iedereen zijn eigen manier heeft en veel manieren elkaar tegen spreken (zo zou ik nooit elke pas gaan drijven, daar wordt je paard dood voor het been van).

Uiteindelijk wordt je een beetje gek als je van verschillende mensen het advies gaat opvolgen.

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 12:50

Ik zie vooral spanning, zowel in paard als in jou lichaam.
Om je paard ontspannen te krijgen moet je eerst zelf ook helemaal ontspannen zijn.
Verder lijkt het zadel ook niet helemaal lekker te liggen. En het gewicht van het paard zit ook niet mee.

Edit: In je tweede foto topic zit je neusriem over het bit heen ipv er onder.

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 13:25

Ik denk dat het een hoop scheelt als hij eerst wat kilo's kwijt raakt. Zo kan hij beter bewegen en ook soepeler worden in zijn lichaam. Dit kan je bijv. doen door veel te wandelen/fietsen of aan de hand te werken met bijv. een kaptoom. Zo leer je hem om zijn spieren en achterhand goed te gebruiken wat je ook onder het zadel kan toepassen.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 13:49

Selina schreef:
Een paard zakt met zijn hoofd uit ontspanning. Als je nog met dat niet passende zadel rijdt heb je kans dat je dat niet gaat krijgen omdat het zadel eventueel zeer kan doen. Daarnaast moet je je paard actief rijden, je kan eventueel je paard op een volte zetten. Probeer te voelen wanneer het paard zijn binnenachterbeen optilt. Op dat moment moet je drijven. Opvangen met je buitenteugel. (Niet kneepjes maar gewoon contact houden.) Verder veel tempowisselingen en overgangen. Bij elke letter een overgang bijvoorbeeld of halthouden en wegdraven.

Okee bedankt voor de tips. Ik zal het eens gaan proberen.

troi schreef:
Goed les nemen is echt heel belangrijk. De ellende is dat, tenzij je een topruiter bent, je op het paard gewoon niet goed ziet wat er gebeurt en wat je zelf doet aan hulpen, daarvoor heb je ogen op de grond nodig. Desnoods 1x per maand als je financieel wat krap zit, er zijn zat instructeurs die op locatie komen.

Het punt ook met vragen op een forum is dat iedereen zijn eigen manier heeft en veel manieren elkaar tegen spreken (zo zou ik nooit elke pas gaan drijven, daar wordt je paard dood voor het been van).

Uiteindelijk wordt je een beetje gek als je van verschillende mensen het advies gaat opvolgen.

Ik heb vanaf volgende week weer om de twee weken les. Alleen niet met dit paardje.

DianXX schreef:
Ik zie vooral spanning, zowel in paard als in jou lichaam.
Om je paard ontspannen te krijgen moet je eerst zelf ook helemaal ontspannen zijn.
Verder lijkt het zadel ook niet helemaal lekker te liggen. En het gewicht van het paard zit ook niet mee.

Edit: In je tweede foto topic zit je neusriem over het bit heen ipv er onder.

Neusriem had ik inderdaad verkeerd zitten daar, niet helemaal goed opgelet.
Spanning komt deels ook door mijzelf. Heb nek en schouderklachten waardoor er veel spanning zit daar. En op de manege zijn er een aantal dingen gebeurt tijdens het buitenrijden waardoor ik ook gespannen op een paard zit, terwijl ik weet dat dit paardje echt niks kwaad doet.

Maaikevdk schreef:
Ik denk dat het een hoop scheelt als hij eerst wat kilo's kwijt raakt. Zo kan hij beter bewegen en ook soepeler worden in zijn lichaam. Dit kan je bijv. doen door veel te wandelen/fietsen of aan de hand te werken met bijv. een kaptoom. Zo leer je hem om zijn spieren en achterhand goed te gebruiken wat je ook onder het zadel kan toepassen.

Okee bedankt. Wandelen kan ik in de winter wel gaan proberen als de wei te nat/glad is om in te rijden.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 19:39

Het is een mooi en blijkbaar heel braaf paardje, maar eigenlijk zit er geen goede basis in, jouw kennis en kunde is onvoldoende om dit er te gaan instoppen, dus je zal goede instructie nodig hebben om dit paard te gaan opleiden.
Het is idd te dik, en er zal heel wat training nodig zijn om van dit paard een goed en vlot paard te maken, investeer vooral in jezelf zoek les.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 20:05

aeolusnr1 schreef:
Het is een mooi en blijkbaar heel braaf paardje, maar eigenlijk zit er geen goede basis in, jouw kennis en kunde is onvoldoende om dit er te gaan instoppen, dus je zal goede instructie nodig hebben om dit paard te gaan opleiden.
Het is idd te dik, en er zal heel wat training nodig zijn om van dit paard een goed en vlot paard te maken, investeer vooral in jezelf zoek les.

Een echt goed paard hoeft niet;) Maar misschien wel iets meer ontspanning.
Te dik is hij inderdaad.
Ik heb nu zelf weer les (was voorheen niet meer mogelijk door nek/schouderklachten) Nu heb ik priveles, om te testen of het weer gaat met mijn nek/schouders. De les is niet op dit paardje.

Misschien nog even handig om iets meer over het paard te vertellen.
Hij is voorheen western bereden (daarvoor dressuur, maar is al tijd geleden)
Hij heeft een peesblessure waardoor hij niet heel vaak bereden kan worden.
Verder is hij de jongste niet meer (18/19 jaar)

Ik rijd eigenlijk alleen in stap & draf met hem, laatste paar keer 1 à 2 minuten in galop. Maar ik ben van plan dit een tijdje niet meer te doen vanwege mijn nek/schouders en omdat de wei glad kan zijn.

Ik zit er zelf aan te denken om misschien een tijdje alleen te stappen (evt. zonder zadel) met hem.

EDIT:
Ik heb trouwens nog een filmpje van hem tijdens het rijden. Als jullie die graag willen zien kan ik die altijd plaatsen.