Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Iris965 schreef:Ja dat is inderdaad een optie, het is wel zo dat ik hem moeilijk op een volte krijg tijdens de galop omdat hij eigenlijk echt nog geen evenwicht heeft en hij dus eigenlijk bijna tegen de muur loopt. Wat hij ook vaak doet in een volte is heel kort afdraaien naar de andere richting waardoor ik er dus af val. Op zich vind ik het niet erg om te vallen, maar ik denk wel moest ik telkens vallen hij het gevoel zal krijgen dat hij dus ook iedere keer weer wint.Misschien is het gewoon gedrag om je even uit te testen?
Dat hij iets nieuws uitgevonden heeft?
Ik zou er wel om denken want als hij dat eens bij een weg doet dan kan het wel heel gevaarlijk worden.
Ik denk dat je hem dan het beste op een volte kan zetten. Dan moet hij wel afremmen. Steeds als hij het doet op een volte zetten dan is de plezier er misschien een keertje vanaf?
Het is maar een idee hoor.
Wel goed dat je hem weer verder oefeningen laat doen maar het lost niet zoveel op voor de galop.
Ik denk echt dat hij je aan het uittesten is. Dan komt hij onder het werk uit namelijk en kan hij lekker zijn eigen gang gaan.
edit: Ik had wel gelezen dat je hem niet meer goed kan sturen maar ik had dit ook met mijn vorige pony en als ik bleef sturen dan gaf hij op een gegeven moment wel toe. En dat had hij steeds sneller door en toen hield het op. Dat was gewoon uittesten. Als je hem rechtuit laat dan heeft hij alle ruimte.
Iris965 schreef:Wel goed dat je er zo serieus mee bezig bent en dat je in de gaten hebt dat hij naar jou moet luisteren.
Misschien is het gewoon een hele ondeugende pony als hij dat afdraaien ook doet met de volte haha.
Heb je ook les? (je zegt wel iets over met andere ponys in de bak etc) Iemand die de pony een beetje kent en ziet wat er gebeurd kan misschien je goed helpen?
Iris965 schreef:Ja en omdat hij niet doorgereden werd kreeg hij zijn zin? Het zou wel kunnen.
Miss even in de gaten houden of hij pijn heeft maar dat zou dan al meer dan 10 jaar zo zijn.
Heftig zeg! Knap dat je er mee door gaat! Ik wens jullie sowieso heel veel succes en dapper dat je met die pony doorgaat.
cassandra145 schreef:Alleen rijden is wel een optie, alleen denkt mijn instructrice dat dat geen oplossing is en ik heb ook haar toestemming nodig om de piste te mogen gebruiken. En wat is de one rein stop precies?
MayDayParade schreef:Ik kan dit wel eens proberen, mijn instructrice denkt gewoon dat hij bang is. Maar de laatste tijd is hij direct weer ontspannen als ik hem stil gekregen heb, dus ik denk zeker niet omdat het is als hij bang is. Het is zelf zo dat hij gewoon stokstijf stil staat als hij bang is van iets.cassandra145 schreef:Alleen rijden is wel een optie, alleen denkt mijn instructrice dat dat geen oplossing is en ik heb ook haar toestemming nodig om de piste te mogen gebruiken. En wat is de one rein stop precies?
Met welke oplossingen komt je instructeur?
De one rein stop is een soort van noodrem. Je laat je ene teugel een stukje vieren en de andere teugel haal je naar je heup toe. Een paard dat de one rein stop kent zal zijn hoofd naar jouw knie draaien en stoppen.
Natuurlijk leer je dit eerst aan door middel van grondwerk. Ik begin altijd met recht naast het paard staan en mijn handen houd ik waar ik ze ook zou houden als ik rijd. Aan het halster/de kaptoom vraag je het paard het hoofd en de hals te buigen naar een kant toe, dit doe je door lichte spanning te nemen (zeker niet trekken) en bij elk stukje dat het paard antwoord, als is het een centimeter, direct te ontspannen. Zo kan je steeds een stukje verder vragen. Met wat oefening kan je ze echt bijna helemaal naar de heup vragen. Ik gebruik het zelf ook vaak bij het opwarmen om de lange spieren aan de zijkant even te strekken, de paarden die dit kennen buigen ook mooi zonder enkele druk in.
Als je dit voor het eerst aanleert zou ik dat zeker onder begeleiding doen! Op internet kan je wel filmpjes vinden die wat inhoudelijker op de stop ingaan.