Sensibele merrie, hoe pak je dat aan?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

EzzyPezzy

Sensibele merrie, hoe pak je dat aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-15 23:05

Hoi bokkers!
Ik ben al bijna 2 jaar trotse eigenaar van een 11 jarige merrie v. Jetset D. Een super vader natuurlijk, maar enorm veel bloed.
Ik loop met mn merrie ook tegen problemen aan onder het zadel. Ze is enorm vlug en licht in de mond. Ook is ze erg gevoelig op been en wil hier al snel voor weg lopen. Als ik op dr rijd wil ze hard, en ze ontspant niet in de draf en in galop vliegt ze al helemaal onder me weg, ik kan dr absoluut niet remmen met de hand want dan pakt ze vast en gaat ze nóg harder ;p hoe kan ik er nou voor zorgen dat ze gaat ontspannen onder zadel en laag en lang gaat lopen als k lichtrijd & doorzit, maar dat ze wel aan de teugel komt ( lang &laag?! ) ik ben al druk bezig met mn houding, maar wil ook graag een oplossing voor het harde lopen van mn merrie en t vurige onder zadel.
( ps, voor de rest is ze een echte knuffel! ❤❤ )

agee

Re: Sensibele merrie, hoe pak je dat aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 23:11

Dit kun je beter aan een goede instructeur vragen dan aan bokt. Goede les nemen dus.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 23:14

Je kan ze niet terug rijden op de hand zeg je, maar reageert ze dan wel goed wanneer je haar op je zit terug rijdt?

EzzyPezzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-15 23:16

agee schreef:
Dit kun je beter aan een goede instructeur vragen dan aan bokt. Goede les nemen dus.

heb je ook helemaal gelijk in.. ik krijg ook wel les, maar misschien zijn hier mensen die een beetje t zelfde hebben meegemaakt en hun tips willen delen :) ik kan niet elke dag les krijgen dus om te oefenen buiten les om :)

EzzyPezzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-15 23:18

Lukasje schreef:
Je kan ze niet terug rijden op de hand zeg je, maar reageert ze dan wel goed wanneer je haar op je zit terug rijdt?

Als ik lichtrijd niet, doorzitten wel maar dan maakt ze zich bol en ontspant ze niet :( maar dit ligt ook deels aan mn houding! En daar ben ik druk mee bezig

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 23:20

Met been gaan rijden.
Je gevoel - en veel instructeurs- zeggen benen eraf, maar juist je benen eraan.
De galop eerst laten zitten, heel consequent met het been rijden, veel oefeningen.

En een goede! instructeur in de arm nemen, wij kunnen wel vanalles roepen maar dat heeft niet zo heel veel zin.
Oefenen buiten les om? Daar is je instructeur voor, die moet oefeningen geven die je vanuit de les mee kunt nemen naar buiten de les om?!

Heb je een filmpje?

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 23:22

Ik heb ook een hele gevoelige, het is een kwestie van alles uitproberen. Heb je een watertrens of een bustrens erin hangen? M'n paard heeft de nijging om met een bustrens het bit vast te pakken en te rennen, met een watertrens niks geen last. Vertrouw je haar wel? Ligt je zadel goed? Laat haar maar een poos rennen, en dan echt een poos. Bloedkikkers willen graag werken, je moet d'r helemaal "kapot" maken. Proberen zo vaak mogelijk te tijden en dingen te doen die veel inspanning vragen. En vooral niet boos worden en gaan trekken. Kijken naar het punt waar jij naar toe wilt en proberen op de volte te komen, of soort van. En als je instructeurs niet helpen zou ik toch gaan kijken naar een andere. Ik heb aan mij instructie met dezelfde problemen heel veel gehad en die van mij doet het ni super braaf! Rent heel af en toe nog even maar da. Heb ik haar snel weer terug

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 23:25

En 'quit at the right moment'. in het begin is dat misschien al als ze maar even ontspant... Belonen.. Afstappen en afzadelen.

Ik zou ook voorlopig niet galopperen dat roept meestal alleen meer adrenaline op en dat werkt tegen je.
Zelfs misschien eerst maar eens gaan stappen... Aan lange contactteugel... En zelf ontspannen gaan zitten en vooral stoppen met moeten en willen je alleen maar rustig laten voortbewegen door je paard.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 23:30

Het kan ook een probleem met het gebit zijn althans ik had ook een hele sensibele merrie,maar het vast pakken en rennen kwam door haken.

Verder zelf ook heel erg op gevoel en zit gaan rijden. Ik heb uiteindelijk juist super veel geleerd van haar karakter.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 23:33

Zoveel mogelijk op zit rijden. En zorg dat je zelf een stille, rustige, stabiele zit hebt. Houd je been eraan, niet afsteken als ze rent en rij haar terug op je zit. Tegenhouden met je hand wordt het doorgaans alleen erger van. Doe ademhalingsoefenning, paard voelt aan jou als je gespannen bent. Kwestie van oefenen en volhouden, paard zal het vast gewend zijn alleen jullie als combi moeten even aan elkaar wennen.
Zoek een instructeur die ervaring heeft met dit soort paarden, die kan je hier goed mee helpen.

Keoma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 23:36

Ik heb precies zo'n merrie als jij! Van elke keer het bit vast pakken verloor ik heel erg mn vertrouwen in dr en werd ik behoorlijk bang. Sinds enkele maanden nu over gestapt op bitloos kaakgekruisd, heel toevallig omdat ze na een tandartsbezoekje even geen bit in mocht. Sindsdien heb ik echt een ander paard. Veel rustiger en ze loopt hier gewoon fijn nageeflijk op!

EzzyPezzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-15 23:49

Bedankt allemaal!
Het rijden op been zal ik zeker gaan proberen! er zit een bustrens in.. maar heb al meerdere bitten geprobeerd en op deze bustrens loopt ze nu t fijnst vind ik.. maar watertrens is dan zeker wat om te proberen. Qua zadel, morgen komt er een zadelpasser. Iedereen al bedankt voor de tips!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 23:54

Nee niet op je been maar op je zit. Je weet wat bedoeld wordt met rijden op je zit?
Ik zou zelf een bustrens prefereren maar belangrijkste is dat je een stille meegaande hand hebt.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 00:27

Citaat:
Laat haar maar een poos rennen, en dan echt een poos. Bloedkikkers willen graag werken, je moet d'r helemaal "kapot" maken.

Sorry dit vind ik echt een vreemde tip. Als ik mijn merrie een poos laat rennen is ze moe ja, maar nog steeds sensibel, wat schiet je daar mee op ? Kapot maken ? Eeuwig zonde, je moet ze leren mee te werken zodat ze sensibel blijven en je dat in je voordeel kunt gebruiken. Je moet ze leren te ontspannen onder het zadel, zodat ze sensibel maar fijn om mee te werken is. Bij mijn merrie werke dat door op momenten van spanning een kleine volte te rijden, om het tempo wat te verlagen, en haar wat te laten zakken in de hals. In het begin reed ik bij wijze van spreken 100 kleine voltes in een uur, nu is het inzetten al voldoende om rust te creeeren.... Het is een beetje puzzelen om ontspanning te krijgen...

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 00:32

Denk er aan dat jezelf ook ontspant. Hier ook een hele sensibele merrie en moet echt aan denken om zelf ook rustig te worden. Keer diep uit ademen schouders los maken. Wil ook wel eens iets helpen. Verder idd les nemen

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 00:38

Laat maar eens lekker draven zonder haar tegen te houden. Gewoon lange teugel. Zodra ze wat rustiger word, rustig beginnen met wat voltes en simpele figuren. Stelling en buiging aan die lange teugel vragen, en langzaam maar zeker haar aandacht bij jou gaan vragen en naarmate ze rustiger word de teugels meer oppakken.

Zo pak ik mijn merrie ook vaak op. Die houd er niet van om tegengehouden en opgesloten te worden. Niet meteen kort pakken maar langzaam er naar toe werken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 00:39

ClauH schreef:
Citaat:
Laat haar maar een poos rennen, en dan echt een poos. Bloedkikkers willen graag werken, je moet d'r helemaal "kapot" maken.

Sorry dit vind ik echt een vreemde tip. Als ik mijn merrie een poos laat rennen is ze moe ja, maar nog steeds sensibel, wat schiet je daar mee op ? Kapot maken ? Eeuwig zonde, je moet ze leren mee te werken zodat ze sensibel blijven en je dat in je voordeel kunt gebruiken. Je moet ze leren te ontspannen onder het zadel, zodat ze sensibel maar fijn om mee te werken is. Bij mijn merrie werke dat door op momenten van spanning een kleine volte te rijden, om het tempo wat te verlagen, en haar wat te laten zakken in de hals. In het begin reed ik bij wijze van spreken 100 kleine voltes in een uur, nu is het inzetten al voldoende om rust te creeeren.... Het is een beetje puzzelen om ontspanning te krijgen...

O wauw ik heb er overheen gelezen, maar dit is idd een belachelijk advies.
Een sensibel paard maak je daar alleen maar sensibeler van en een bloederig paard blijft voor je lopen, die krijg je dus nooit 'kapot' of het moet letterlijk zijn.
Een werkwillig, sensibel paard moet je blij mee zijn, ben je dat niet, zoek dan een andere en gun een ander het plezier.

bente_sat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 00:50

Mijn verzorg quarter is ook zo. Nu is ze western gereden en reageert ze perfect op je zit wat het wat makkelijk maakt. Als ik haar wat oppak reageer ze daar vrij heftig op waardoor ik veel met mijn benen rijd. Dit heeft wel heel lang geduurd voordat dit kon. Het belangrijkste bij mij was juist niet mijn benen er af houden als ik zo'grote reactie kreeg. Ik maakte die reactie alleen maar erger als ik gelijk mijn been er af hield omdat ze zo leerde dat het een goede reactie was. Nu reageert ze echt een stuk minder heftig op mijn benen gelukkig. Maar het blijven lastige paardjes om te rijden

gypsy dit heb ik ook wel geprobeerd maar bij mij werkte dit avrechts. Ze raakte daar vaak mog gestrester van omdat ze dan haar comlete leiding kwijt was en het enige wat ze deed was reageren op elke prikkel door nog harder te gaan

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 01:01

Die van mij reageerde ook erg heftig op been (vol in de staking, schoppen naar het been), en dat is minder geworden nadat ik haar vaker ben gaan rijden, en niet ben gaan reageren op haar reactie. Ze kan volledig ontploffen bij wijze van spreken, ik ga daar gewoon weg niet op in. Heeft enkele weken geduurd, maar daarna viel ze goed te rijden op been.

Zij is ook een verschrikkelijk werklustige merrie (een dood loper) die je moet beschermen voor hunzelf. het advies om haar 'kapot' te rijden, moet je niet eens lezen.. volledig negeren! Dat is werkelijk het domste wat je kan doen. Je moet juist de rust erin rijden, rust, rust, rust, ontspanning, rust, rust en nog meer rust. Ze moet bij wijze van spreken nog net niet door de bak heel sloffen. het belangrijkste hierbij is jou no-problem mentaliteit. Hoe ze ook doet, jij blijft rustig. Al doet ze de polka met een paard voor haar blijf de koele kikker. Merrie's als die van ons zijn erg gevoelig voor hun ruiter, jij druk in je hoofd? jou paard ook. Spanning in je lijf? jou paard ook, slechte dag? jou paard ook. Probeer emotioneel, zoveel mogelijk op een lijn te zitten, compleet rustig. Niet boos, niet verdrietig, niet overmatig blij.. gewoon compleet kalm.

Je geeft al aan dat je meer aan je zit moet gaan werken, kijk anders of je een centered riding instructeur kunt vinden die jou daarbij kan helpen. Heeft voor mij, en mijn paard enorm geholpen! Je krijgt net even net wat meer informatie over jou lijf, het lijf van je paard. Is absoluut niet overbodig! En je zult merken dat je daar echt een hoop profijt van zult hebben. Succes!

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 01:09

Die van ons moeten we als hij harder gaat op een hele kleine volte zetten totdat hij weer terugkomt in het normale tempo en dan weer verder rijden. Het hebben heel veel voltes gekost, maar het resultaat is er wel. En vooral niet teveel van voren tegen gaan houden. Wij rijden western, maar de basis is hetzelfde. En vooral niet je benen er af houden. Liever juist er aan. Anders creër je juist als je been er aan komt dat ze weer harder gaan.

f4bjheu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 01:49

Ik had een echte arabier, die op vreemd terrein of in elk geval altijd behalve met dressuur thuis heet werd, zeker met crossen en springen.

Mijn tips:
- let op de voeding van je paard, zodat je haar niet te veel geeft betreft haver ed
- benen juist er aan houden, wat niet betekent dat je voor je gevoel je benen vast klemt
- rijden op zit en met name met je benen ( je moet aan een lange teugel een volte 10m zeker kunnen maken)
- lekker aan het werk zetten, dus al dat bloed ipv stuwkracht omzetten in draagkracht (als je dat voor elkaar hebt dan lopen ze toch een partijtje lekker!)
- niet uitputten! Kapot maken is nergens goed voor en heeft alleen maar negatieve effecten
- rij juist zo veel mogelijk met open handen, vaak is je eerste reflex het paard van voor helemaal klem te zetten "zodat ze niet weg loopt" maar echt, je vingers sluiten is in principe zat, en dan hou je het paard ook zacht in de mond.
- even een gewetensvraag: hoeveel uur staat ze écht buiten (en dus niet in een saaie kleine vierkante paddock maar in de wei met vriendjes)
- zelf ben ik niet zo'n grote fan van eindeloos kleine voltes maken omdat het slecht is voor de benen, veel figuren rijden is echter helemaal top

Verder betreffende bitten ed:
Mijne reed ik met dressuur altijd op een simpele dubbelgebroken watertrens, en met springen/cross/naar buiten op een dubbelgebroken kneveltrens met martingaal. Martingaal meer voor tijdens het springparcours zelf, kneveltrens omdat deze alleen bij sturen overtuigender kan zijn, en zeker voor in het begin toen we allebei onervaren waren en het dan fijn is om duidelijke taal te gebruiken

Goede instructie is meer dan goud waard!

Als ze echt te heet blijft kan je haar altijd nog eerst longeren, of moeg je je afvragen of ze wel geschikt is voor je.

Ik hoop dat het je een beetje kan helpen

EzzyPezzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 11:05

f4bjheu schreef:
Ik had een echte arabier, die op vreemd terrein of in elk geval altijd behalve met dressuur thuis heet werd, zeker met crossen en springen.

Mijn tips:
- let op de voeding van je paard, zodat je haar niet te veel geeft betreft haver ed
- benen juist er aan houden, wat niet betekent dat je voor je gevoel je benen vast klemt
- rijden op zit en met name met je benen ( je moet aan een lange teugel een volte 10m zeker kunnen maken)
- lekker aan het werk zetten, dus al dat bloed ipv stuwkracht omzetten in draagkracht (als je dat voor elkaar hebt dan lopen ze toch een partijtje lekker!)
- niet uitputten! Kapot maken is nergens goed voor en heeft alleen maar negatieve effecten
- rij juist zo veel mogelijk met open handen, vaak is je eerste reflex het paard van voor helemaal klem te zetten "zodat ze niet weg loopt" maar echt, je vingers sluiten is in principe zat, en dan hou je het paard ook zacht in de mond.
- even een gewetensvraag: hoeveel uur staat ze écht buiten (en dus niet in een saaie kleine vierkante paddock maar in de wei met vriendjes)
- zelf ben ik niet zo'n grote fan van eindeloos kleine voltes maken omdat het slecht is voor de benen, veel figuren rijden is echter helemaal top

Verder betreffende bitten ed:
Mijne reed ik met dressuur altijd op een simpele dubbelgebroken watertrens, en met springen/cross/naar buiten op een dubbelgebroken kneveltrens met martingaal. Martingaal meer voor tijdens het springparcours zelf, kneveltrens omdat deze alleen bij sturen overtuigender kan zijn, en zeker voor in het begin toen we allebei onervaren waren en het dan fijn is om duidelijke taal te gebruiken

Goede instructie is meer dan goud waard!

Als ze echt te heet blijft kan je haar altijd nog eerst longeren, of moeg je je afvragen of ze wel geschikt is voor je.

Ik hoop dat het je een beetje kan helpen

super bedankt voor de tips!

ze staat elke dag in t weiland met een paard rechts en links van dr, zelf had ik dr liever met meerdere paarden in 1 wei gehad, maar uit ervaring weet ik dat ik dan een half uur door t weiland ga

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 11:43

ClauH schreef:
Citaat:

Er is een stukje tekst weggevallen, wat erbij moest staan is aan de lange teugel: dan laten lopen totdat ze gaan ontspannen van moeiigheid dan belonen en uitstappen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 11:49

Francieen schreef:
Er is een stukje tekst weggevallen, wat erbij moest staan is aan de lange teugel: dan laten lopen totdat ze gaan ontspannen van moeiigheid dan belonen en uitstappen.

Met een echte sensibele rijd je ze of helemaal kapot (denk aan blessures) of jij bent eerder kapot dan je paard. Hoe meer die werken en opwarmen, hoe sensibeler die worden nl. Of je dat nu aan een lange of een korte teugel doet maakt niks uit.

benen er gewoon tegen laten rusten, niet blijven drijven en rustig met die benen, 1 hulp daarna benen stil. Verder dit dier in stap leren otspannen en leren wachten op je hulpen. Kordaat zijn betreffende je tempo. Rijd dit dier bij het losrijden maar eens onder haar "geliefde tempo". Daar zullen nu wellicht veel bokkers op gaan steigeren maar tot op heden heb ik nog geen enkele sensibele daar niet goed op weten reageren. :) In dat lage tempo laten ontspannen en pas als je daar controle hebt de passen laten verruimen door zelf wat groter licht te rijden. Niet versnellen, verruimen. Zo lang je stap en draf niet onder controle hebt, galop onder het zadel even links laten liggen.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 13:50

Precies dat