Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
agee schreef:Dit kun je beter aan een goede instructeur vragen dan aan bokt. Goede les nemen dus.
Citaat:Laat haar maar een poos rennen, en dan echt een poos. Bloedkikkers willen graag werken, je moet d'r helemaal "kapot" maken.
ClauH schreef:Citaat:Laat haar maar een poos rennen, en dan echt een poos. Bloedkikkers willen graag werken, je moet d'r helemaal "kapot" maken.
Sorry dit vind ik echt een vreemde tip. Als ik mijn merrie een poos laat rennen is ze moe ja, maar nog steeds sensibel, wat schiet je daar mee op ? Kapot maken ? Eeuwig zonde, je moet ze leren mee te werken zodat ze sensibel blijven en je dat in je voordeel kunt gebruiken. Je moet ze leren te ontspannen onder het zadel, zodat ze sensibel maar fijn om mee te werken is. Bij mijn merrie werke dat door op momenten van spanning een kleine volte te rijden, om het tempo wat te verlagen, en haar wat te laten zakken in de hals. In het begin reed ik bij wijze van spreken 100 kleine voltes in een uur, nu is het inzetten al voldoende om rust te creeeren.... Het is een beetje puzzelen om ontspanning te krijgen...
f4bjheu schreef:Ik had een echte arabier, die op vreemd terrein of in elk geval altijd behalve met dressuur thuis heet werd, zeker met crossen en springen.
Mijn tips:
- let op de voeding van je paard, zodat je haar niet te veel geeft betreft haver ed
- benen juist er aan houden, wat niet betekent dat je voor je gevoel je benen vast klemt
- rijden op zit en met name met je benen ( je moet aan een lange teugel een volte 10m zeker kunnen maken)
- lekker aan het werk zetten, dus al dat bloed ipv stuwkracht omzetten in draagkracht (als je dat voor elkaar hebt dan lopen ze toch een partijtje lekker!)
- niet uitputten! Kapot maken is nergens goed voor en heeft alleen maar negatieve effecten
- rij juist zo veel mogelijk met open handen, vaak is je eerste reflex het paard van voor helemaal klem te zetten "zodat ze niet weg loopt" maar echt, je vingers sluiten is in principe zat, en dan hou je het paard ook zacht in de mond.
- even een gewetensvraag: hoeveel uur staat ze écht buiten (en dus niet in een saaie kleine vierkante paddock maar in de wei met vriendjes)
- zelf ben ik niet zo'n grote fan van eindeloos kleine voltes maken omdat het slecht is voor de benen, veel figuren rijden is echter helemaal top
Verder betreffende bitten ed:
Mijne reed ik met dressuur altijd op een simpele dubbelgebroken watertrens, en met springen/cross/naar buiten op een dubbelgebroken kneveltrens met martingaal. Martingaal meer voor tijdens het springparcours zelf, kneveltrens omdat deze alleen bij sturen overtuigender kan zijn, en zeker voor in het begin toen we allebei onervaren waren en het dan fijn is om duidelijke taal te gebruiken
Goede instructie is meer dan goud waard!
Als ze echt te heet blijft kan je haar altijd nog eerst longeren, of moeg je je afvragen of ze wel geschikt is voor je.
Ik hoop dat het je een beetje kan helpen
ClauH schreef:Citaat:Laat haar maar een poos rennen, en dan echt een poos. Bloedkikkers willen graag werken, je moet d'r helemaal "kapot" maken.
Sorry dit vind ik echt een vreemde tip. Als ik mijn merrie een poos laat rennen is ze moe ja, maar nog steeds sensibel, wat schiet je daar mee op ? Kapot maken ? Eeuwig zonde, je moet ze leren mee te werken zodat ze sensibel blijven en je dat in je voordeel kunt gebruiken. Je moet ze leren te ontspannen onder het zadel, zodat ze sensibel maar fijn om mee te werken is. Bij mijn merrie werke dat door op momenten van spanning een kleine volte te rijden, om het tempo wat te verlagen, en haar wat te laten zakken in de hals. In het begin reed ik bij wijze van spreken 100 kleine voltes in een uur, nu is het inzetten al voldoende om rust te creeeren.... Het is een beetje puzzelen om ontspanning te krijgen...
Francieen schreef:Er is een stukje tekst weggevallen, wat erbij moest staan is aan de lange teugel: dan laten lopen totdat ze gaan ontspannen van moeiigheid dan belonen en uitstappen.