Er gaat iets mis

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

ShyvanaCoast

Er gaat iets mis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-15 11:01

Hallo Bokkers,

momenteel rijd ik op een stal waar een meisje een probleem ondervind met haar draver. Ze heeft hem al acht jaar en ze kon er altijd mee lezen en schrijven. Ze reed hem zelfs naar de ontspanning toe en aan de teugel.

Sinds een jaar ongeveer gaat het echter mis. Zodra ze de teugels op maat neemt en zacht begint te vragen, trekt hij zijn hoofd vooruit en krult hij beide lippen. De tanden zijn zichtbaar op elkaar geklemd, alsof hij het bit vast pakt. Ik weet dat een open mond meestal duidt op pijn.

Ik heb dus gecontroleerd of er eventueel haken op zijn kiezen zitten. Dit was niet het geval. De rug drukt hij wel een beetje weg onder druk.

Hebben jullie misschien ideeën over wat er mis kan zijn?
In Januari komt er een Osteopaat voor hem. Een foto bijgevoegd van hoe hij liep.
Afbeelding

Anoniem

Re: Er gaat iets mis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 11:03

Je geeft zelf eigenlijk al antwoord op je vraag; hij heeft pijn.
Zeker het wegdrukken van de rug is een duidelijk symptoom van pijn.
Ik zou er persoonlijk niet meer op stappen, tot duidelijk is waar hij precies last van heeft en of het te behandelen is.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 11:03

Ik zou dit dier zo snel mogelijk helemaal laten nakijken. Gebit, rug/hals/atlas ed. Maar ook het zadel meenemen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 11:06

Gediplomeerde tandarts/DA er bij halen en het gebit laten controleren.

Je kan zelf wel de voorste tanden zien/voelen maar achterin gaat niet zonder mondklem ed.

Mocht daar niets uitkomen dan zou ik de osteopaat er bij laten komen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 11:07

waarom pas in januari een osteopaat erbij?

ShyvanaCoast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-15 11:10

Omdat de Osteopaat dan pas kan.
Zadelmaker is onlangs nog geweest, aan het zadel ligt het niet, die ligt namelijk perfect.
Tandarts is inmiddels gebeld door de eigenaar...

Hier komt het kromme jongens:
Ze is inmiddels over gestapt op bitloos. Heb ik haar aangeraden omdat het paard dan geen pijn vertoont. Hij loopt dan ook ontspannen en er lijkt echt NIKS aan de hand te wezen.

Is het dan de rug of toch het gebit. GO!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 11:12

ShyvanaCoast schreef:
Zadelmaker is onlangs nog geweest, aan het zadel ligt het niet, die ligt namelijk perfect.

Ze is inmiddels over gestapt op bitloos. Heb ik haar aangeraden omdat het paard dan geen pijn vertoont. Hij loopt dan ook ontspannen en er lijkt echt NIKS aan de hand te wezen.

Ik zou vooralsnog beide willen uitsluiten! Ook al lijkt het bit voor de hand liggend.

YvvvWedg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 11:12

Dan ligt het toch echt aan de tanden of aan het bit. Goede tandarts erbij halen, die ook elektrisch vijlt en niet alleen de voortanden en kiezen doet (achterste kan alleen goed elektrisch gedaan worden) en eventueel ook een bi fitter, zoals Natascha van Eijk.

En ik weet niet wat voor zadelmaker je hebt, maar laat het alsjeblieft nakijken door een echte professional!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 11:15

Weet de eigenaar dat je dit allemaal op Bokt zet... inclusief foto?
Goed dat ze een tandarts laat komen... uit wat je hier schrijft lijkt het ook vooral gebitsprobleem...

maar een probleem hoeft natuurlijk niet alleen te komen... en soms als er eerst 1 klein probleem is leidt dat tot meerdere kleinere problemen.
Als je paard door pijnlijke kies niet meer netjes over de rug te rijden is en niet meer kan ontspannen is het niet vreemd om dan ook blokkades in de rug te vinden.

ShyvanaCoast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-15 11:16

Alvast bedankt voor de tips lieve Bokkers. Ik ga het allemaal even doorgeven aan de eigenaresse en dan mag ze zelf beslissen wat ze gaat doen.

@Evelijn, ze is bekend met het feit dat ik het op bokt zet. Gebeurt allemaal in overleg.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 11:17

ShyvanaCoast schreef:

Of toch het zadel??
Op de foto is in ieder geval al te zien dat zadel zeker niet te ver naar achteren ligt (lees: het ligt ver op de schouder waar het NIET hoort!)

Ik denk dus aan een combi van alle zaken, al dan niet aangevuld met zaken die nog niet genoemd zijn (les, houding ruiter, houding paard)

Bij zulke dingen begin je met het uitsluiten van fysieke zaken zoals rug, nek en gebit. Vervolgens laat je de zachte delen nakijken (fysio, osteo) en je tuigage. Tot slot haal je je instructie door de mangel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 11:18

Of gaat het stiekem toch om jezelf? :o
Pony op je avatar lijkt enorm op de draver in je OP.
Geeft niks hoor, iedereen heeft weleens problemen met zijn of haar paard. :j
Daar leer je alleen maar van.

Ik zou ook beide uitsluiten.
Dat je nu bitloos rijdt is prima, maar het probleem in de mond zal toch moeten worden opgelost, voor hij straks last krijgt met eten.

ShyvanaCoast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-15 11:23

@Koudbloed kim. Nee joh! Is een NRPS

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 11:25

Fijn dat de tandarts komt.

Als de draver zijn rug weg drukt. Zou ik daar ook eerst naar laten kijken voordat ik er weer op zou stappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 11:26

ShyvanaCoast schreef:
@[naam]. Nee joh! Is een NRPS
Negeer dan maar mijn eerste alinea. :))

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 23:06

ShyvanaCoast schreef:
Hallo Bokkers,
Sinds een jaar ongeveer gaat het echter mis. Zodra ze de teugels op maat neemt en zacht begint te vragen, trekt hij zijn hoofd vooruit en krult hij beide lippen.

Ben ik de enige die hier een beeld bij krijgt van iemand die met de teugels gaat kloten om het dier 'aan de teugel' te krijgen?

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 23:10

slecht passend zadel, hoofdstel, misschien zit de ruiter zelf vast van binnen of ongemerkt in haar spieren ofzo? Lijkt op pijnsymptomen..

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 23:17

Kinke schreef:
ShyvanaCoast schreef:
Hallo Bokkers,
Sinds een jaar ongeveer gaat het echter mis. Zodra ze de teugels op maat neemt en zacht begint te vragen, trekt hij zijn hoofd vooruit en krult hij beide lippen.

Ben ik de enige die hier een beeld bij krijgt van iemand die met de teugels gaat kloten om het dier 'aan de teugel' te krijgen?

Nee, dit idee kreeg ik idd ook.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 18:59

nee hoor er zullen er vast meer zijn die ook dit denken, ik ben alleszins al één die ook in die richting denkt.
Dus zaak is heel zeker belangrijk les te krijgen van goede instructie, die er echt een punt van maakt om met zachte hand te rijden, te vragen en niet te dwingen, en dus te leren samenwerken.
Uiteraard is en blijft het in deze fase heel belangrijk om al het medische en harnachement na te kijken, tandarts en dergelijke.
De houding van de ruiter op zich is ook iets dat op langere termijn moeilijkheden kan geven, op de foto is duidelijk te zien dat de ruiter te veel naar voren helt, en dus zo ook de voorhand meer belast en tegelijkertijd verkeerde en onduidelijke signalen door geeft naar het paard toe.
Met je lichaam zeg je vooruit en met je handen ga je tegenhouden, is dus voor het paard verwarrend.

Kinke schreef:
ShyvanaCoast schreef:
Hallo Bokkers,

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 17:21

Ik zou de mond even geheel laten nakijken, om directe pijn uit te sluiten.

Is er misschien een keer iets met rijden gebeurd? Een schrikreactie waardoor er een ruk aan de teugel gegeven is, of is het paard eens wat harder doorgepakt op het bit? Weet niet met welk bit er gereden wordt, maar bvb een enkelgebroken trens kan een notenkraker effect hebben of met de punt in het gehemelte drukken als er druk is op beide teugels.

Het kan ook zijn dat de lagen van het paard beschadigd zijn of zeer gedaan zijn en dat het paard bij het opnemen van de teugels (en dus druk op het bit) verwacht dat het hem pijn gaat doen

ooo21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 15:55

Wij hebben ooit een arabier gehad met dit probleem,deed ook raar met zn mond en was erg gevoelig op zn rug en stijf! paard bleek spierbevangen! hij is erg gevoelig voor krachtvoor. onderzoekje is heel simpel als de dierenarts wat bloed af neemt kunnen ze binnen 2 dagen zn bloed testen. Misschien heb je hier wat aan. Succes

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 16:02

Zou even afwachten op de dierenarts. Mijn paard begon ook opeens tekenen van pijn te vertonen (hoofd omhoog gooien, bit vastpakken). Een hele hoop ellende ermee gehad (uiteindelijk bleek breukje in de kaak), maar is nu gelukkig weer in orde.
Het is idd goed om tot de tijd totdat duidelijk is waarom het paard zo doet even bitloos te rijden. Dat het paard dan wel goed loopt zegt denk ik wel genoeg.
Ben benieuwd wat de dierenarts ervan gaat zeggen.

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 16:07

Ik kan je helaas niet helpen, maar wel grappig om te zien dat mijn bijrijdpaard daar ook heeft gestaan :) Ken meisje ook! Is dat Lugano?

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 17:23

Sheehan schreef:
Ik kan je helaas niet helpen, maar wel grappig om te zien dat mijn bijrijdpaard daar ook heeft gestaan :) Ken meisje ook! Is dat Lugano?

Ohjeetje nu je het zegt! nu herken ik ze ook :j
Zal dr naam hier niet zetten hoor, maar ik pb je even of we het over dezelfde hebben :D

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 09:29

ShyvanaCoast schreef:

Het kan ook niet de de rug of het bit zijn, maar de ruiter hand,
Je zegt bij het vragen, maar wat vraag je in de mond? Wat vraag je met je zit?
Als je het paard met het bit aan de teugel wil laten lopen ben je echt verkeert bezig,
Blijf van het bit af en gebruik dat alleen voor verfijning, te veel ruiters zitten maar te sjorren aan dat bit omdat dat ze geleerd is, maar als er druk in de mond komt kan geen enkel paard over de rug lopen, dus je creëert altijd rug problemen als je zo blijft doorgaan.

Rij bitloos en zonder zadel, totdat jou zit in elke gang ontspannen en onafhankelijk is,
Daarna kun je het zadel pakken om je paard te kunnen helpen en dan pas het bit ,
Want zonder zadel leer je balans die je kan gebruiken in het zadel om je paard te helpen , maar dat mag nooit aan het bit gebeuren, je paard help je door hem losser te krijgen in zijn lijf en niet door hem te leren contact op bit is me vast zetten en dat zie je echt 9 van de 10 x helaas,

Zie het zadel en het bit als een hulpmiddel naar verfijning en niet om jezelf op het paard te houden