Stelling: (jonge) kinderen die buitenrijden horen vast....

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Stelling: (jonge) kinderen die buitenrijden horen vast....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 14:23

....aan longe of halstertouw.

Waarom deze stelling?
Twee weken geleden waren mijn vriend, een gezamenlijke vriendin en ik een weekendje aan zee bij Renesse met onze honden. Vrijdag en zaterdag was het vrij grauw weer, geen mens (of hond) op het strand te bekennen. Maar op zondag was het fantastisch weer en het was vrij druk op het strand, veel mensen en honden en een aantal ruiters.

Voorkennis:
Onze honden liepen los, en de herder van onze vriendin kan niet met paarden, ze bijt er niet in maar jaagt er wel achteraan. Mijn paarden zijn haar gewend en besteden er geen aandacht aan, gevolg, ze vind het op ten duur niet leuk meer en dan is het klaar. Op het strand is dat een ander verhaal, we letten dus goed op en als er een paard komt gaat ze even aan de riem, probleem opgelost.

Het 'verhaal':
Toen wij langs een paviljoen liepen zag ik van links een jong meisje, ik gok een jaar of zes, op een shetlander komen. Vriendin gewaarschuwd, ze roept haar herder en pakt haar aan de riem. Wij liepen een meter of 30 van de zee af. De missie van het kind was duidelijk, ze wilde met haar pony naar de zee en ging er in een rechte lijn naartoe. Gelukkig hadden we dit al snel gespot en zijn even blijven staan, het kind liep ongelogen 1,5 meter voor ons langs. Ze keek niet links of rechts en alle mensen moesten voor haar wijken of aan de kant. Vaders liep er een aantal meter achter maar corrigeerde haar niet, in mijn ogen breng je je kind toch direct 'de regels' bij? Kind had een cap op, maar ook sporen om waar ze gebruik van maakte en haar pony aanspoorde. De herder was gespannen maar niks aan de hand, voor de veiligheid haar maar een flink eind aan de riem gehouden, wat een geluk, want toen wij langs liepen ging ze draven.

Wij hadden het er al over hoe slecht opgevoed dit was, dat je zo'n kind toch direct leert hoe en wat op het strand en dat je altijd rekening moet houden met anderen, zeker bij die drukte. Maar ook hoe dom we het vonden dat ze niet aan de longe zat, of aan een halstertouw, of om je überhaupt met je kind in die drukte op het strand te begeven terwijl zoveel mensen met loslopende honden op het strand zijn. We hadden het nog niet goed en wel uitgesproken of horen een geschreeuw en gehuil waar het je slecht van werd. We draaien ons op en jawel, twee honden achter de pony aan, kind op het harde zand, pony ervandoor het strand af... Tja, dom dom dom. Vaders raapt zijn kind van de grond af, trekt haar recht en sleurt haar werkelijk van het strand af. Hoe het verder is afgelopen is geen idee... ik hoop dat de Shetlander zijn weg naar stal heeft terug gevonden en niet gewond is, hetzelfde geld voor het kind, ik hoop dat ze niet gewond was en dat ze er verder niks aan heeft overgehouden.....

Ik vind dus dat zo'n jong kind aan de longe hoort of aan een halstertouw, zo'n kind heeft nou eenmaal geen controle over een pony aan blinde paniek. Ik had me sowieso niet op zo'n druk strand begeven... Aan het halstertouw of longe heb je nog enigszins de controle in handen, of dan waren die honden zo dichtbij gekomen dat je ze een schop verkocht had, maar mocht het kind dan vallen heb je de pony ook nog.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 14:26

Ik vind dat honden aan de lijn horen als die niet met andere dieren kunnen. Die zijn uiteindelijk de veroorzaker. Een volwassene kan er ook af gaan als er een hond achter het paard aan zit.
Laatst bijgewerkt door janderegelaa op 19-11-15 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 14:27

Ik ben helemaal voor.
Precies om bovenstaande reden. Een kind heeft nog niet het reactievermogen om in te grijpen indien nodig, ouders blijven verantwoordelijk.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 14:28

Ik vind het zeker onverantwoord, maar opzich heeft ze niks fout gedaan, gelukkig ging ze rustig en was haar vader er überhaupt bij.

Al had ik mijn jonge kind geen sporen omgedaan en haar een aan longe geklikt:)

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 14:30

Voor de veiligheid lijkt het me goed als zo'n jong kind vastzit, voor als er dus dit soort dingen gebeuren. Maar, er zijn ook genoeg jonge(re) kinderen die wel op het strand kunnen rijden. Zou het dan ook moeten? En wat als er een paard bij is en dus niemand om het kind vast te houden? Bovendien, wat doe je dan met mensen die niet/slecht kunnen rijden en ook op het strand komen? Maw, waar trek je dan de grens? Op het strand rijden blijft altijd wel een dingetje, paardeneigenaren denken net zo veel vrijheid te hebben als hondeneigenaren. Ik rijd wekelijks op het strand, houd me netjes aan de regels en !probeer! zoveel mogelijk mensen te omzeilen, maar af en toe lukt dat niet. Zeker als ze zelf niet aan de kant gaan en ik geen kant op kan. Meestal als ik honden zie die loslopen, ga ik stappen i.v.m. veiligheid. Als ze naar me toe komen rennen, roepen de meeste mensen hun honden wel weer terug, maar veel ook niet. Dan roep ik ook: als hij trapt is het uw probleem! Gelukkig is mijn paard honden gewend en geeft hij er dus vrij weinig om. Maar goed, alle paarden kunnen van honden schrikken met als gevolg dat er af valt.. Tja die dingen gebeuren.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 14:32

janderegelaa schreef:
Ik vind dat honden aan de lijn horen als die niet met andere dieren kunnen. Die zijn uiteindelijk de veroorzaker. Een volwassene kan er ook af gaan als er een hond achter het paard aan zit.

De honden mogen officieel los op het strand, staat aangegeven.

Je kunt het ook omdraaien, de vader is de veroorzaker. Die kiest er zelf voor om met zo'n jong kind zich te begeven op een strand waar honden los mogen, waar het druk is door mooi weer etc.

Veel mensen weten het niet eens van hun hond hoe die reageert op een bepaald dier of gebeurtenis, waarschijnlijk deze mensen ook niet. Want toen ze riepen gingen de honden braaf terug, maar toen was het kwaad wel al geschied.

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 14:33

tja...je hebt wel gelijk!
Een kindje van een jaar of 6...op een druk bezocht strand...helemaal los!
Mijn dochter is 10 en die houd ik nog vast over de weg of tijdens een buitenritje!

Maaaar...aan de andere kant, moeten inderdaad de baasjes van de honden ook eens nadenken.
Als de hond niet goed luistert of je weet dat hij/zij niet met andere honden/paarden of weet ik wat je tegen kan komen om kan kan, houd hem dan lekker aan de lijn!

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 14:34

Een paard kan altijd op hol slaan maar als het kind te jong is om zelf de pony onder controle te houden moet het kind niet los rijden hoe braaf het paard ook is. Heb ik nu ook met mijn shetlander en de bijrijdertjes. 1 is ervaren en oud genoeg om los te kunnen de andere 2 moeten verplicht vast en bij het rijden moet er sowieso een volwassene bij zijn. Hoe lief het paard ook is, het is en blijft een dier.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 14:35

MyHorseGirl schreef:
Voor de veiligheid lijkt het me goed als zo'n jong kind vastzit, voor als er dus dit soort dingen gebeuren. Maar, er zijn ook genoeg jonge(re) kinderen die wel op het strand kunnen rijden. Zou het dan ook moeten? En wat als er een paard bij is en dus niemand om het kind vast te houden? Bovendien, wat doe je dan met mensen die niet/slecht kunnen rijden en ook op het strand komen? Maw, waar trek je dan de grens? Op het strand rijden blijft altijd wel een dingetje, paardeneigenaren denken net zo veel vrijheid te hebben als hondeneigenaren. Ik rijd wekelijks op het strand, houd me netjes aan de regels en !probeer! zoveel mogelijk mensen te omzeilen, maar af en toe lukt dat niet. Zeker als ze zelf niet aan de kant gaan en ik geen kant op kan. Meestal als ik honden zie die loslopen, ga ik stappen i.v.m. veiligheid. Als ze naar me toe komen rennen, roepen de meeste mensen hun honden wel weer terug, maar veel ook niet. Dan roep ik ook: als hij trapt is het uw probleem! Gelukkig is mijn paard honden gewend en geeft hij er dus vrij weinig om. Maar goed, alle paarden kunnen van honden schrikken met als gevolg dat er af valt.. Tja die dingen gebeuren.

Mijn paarden zouden ook niet wegrennen, die halen gewoon uit. Als mensen hun honden niet terug roepen is het ook gewoon dom, en eigen schuld. Wij zijn overigens meer ruiters tegen gekomen, die zich keurig gedroegen. Op het strand zie je vaak van ver al een ruiter komen, voor ons bijvoorbeeld dus alle tijd om de hond aan de riem te nemen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 14:35

Of die honden nou wel of niet voor problemen zorgden; het kindje heeft sowieso geen controle over de pony, want die heeft dat reactievermogen nog niet.
Als de pony om een andere reden vervelend oid had gedaan had het verhaal hetzelfde geweest. Vader is verantwoordelijk voor (het welzijn van) zijn dochter. Pony aan de lijn dus.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 14:36

KimD schreef:
Veel mensen weten het niet eens van hun hond hoe die reageert op een bepaald dier of gebeurtenis, waarschijnlijk deze mensen ook niet.

En zo lang je dat niet weet: aan de lijn. Zo simpel is het in mijn ogen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 14:38

Hier gaan ze langs de weg lang vast. En daarna begeleid door iemand op de fiets (pony's worden ook naast de fiets getraind, dus daar zijn ze aan gewend).

In het bos sneller los, maar dan samen met een meer ervaren andere ruiter of menner (ik rij zelf mijn pony's niet ohz, wel voor de wagen) er naast. Pony's zijn braaf in het bos en blijven netjes bij elkaar (ook mocht een kind er door wat sufs afvallen). Van de zomer zijn we met een groepje van 5 kinderen van 5 tot 11 jaar het bos in geweest. De jongste vast (op een jonge pony) en de andere 4 los. Lekker stappen, draven werd in 2tallen gedaan. En een galopje ieder apart.
Meisje met eigen pony en mijn verzorgster gaan vaker mee naar het bos met mij en moeder van het meisje met eigen pony. Dan rijden de kinderen tussen de 2 volwassenen in en gaan we in alle gangen het bos door.

En natuurlijk netjes met andere ruiters/wandelaars/mountainbikers om gaan als je die tegen kom. Dat is gewoon een stuk opvoeding (kinderen die mijn pony's rijden zijn niet mijn eigen kinderen, maar op mijn pony's als ik begeleid houd je je aan mijn regels).

Mijn pony's zijn niet heel erg gewend aan honden, maar wel braaf. Maar heb een hekel aan honden die op je pony's af komen. Hond los is prima en die hoeft echt niet aan je voet te lopen, maar dan moet die wel onder apel staan en geen andere lastig vallen (of dat nu paarden, wandelaars of mensen die ook een hond mee hebben zijn). En anders moet je je hond aan de lijn houden (of op tijd doen, zoals in jou verhaal met jullie hond).

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 14:38

KimD schreef:
janderegelaa schreef:

De honden mogen officieel los op het strand, staat aangegeven.

Je kunt het ook omdraaien, de vader is de veroorzaker. Die kiest er zelf voor om met zo'n jong kind zich te begeven op een strand waar honden los mogen, waar het druk is door mooi weer etc.

Veel mensen weten het niet eens van hun hond hoe die reageert op een bepaald dier of gebeurtenis, waarschijnlijk deze mensen ook niet. Want toen ze riepen gingen de honden braaf terug, maar toen was het kwaad wel al geschied.

Natuurlijk mogen ze los maar een hond die je niet onder appèl hebt moet je niet loslaten.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 14:39

Hier zijn meerdere schuldige.
Papa had de kleine mug aangelijnd moeten houden.
De honden eigenaren die niet weten wat hun dier doet ook.

Thioro

Zo'n jong kind helemaal 'alleen' op een druk strand laten rondhobbelen is idd onverantwoord.

Als wij naar het strand gaan, gaat de dochter van de stalhouder ook vaak mee. Kind is 10 en een best ervaren ruiter (gaat regelmatig op springwedstrijd) maar is en blijft een kind en heeft redelijk voorwaartse pony's onder haar kont. Op het strand resulteert dat dus soms in wat voltes rijden om het gas er af te halen.
1 keer deed ze dat rond mensen, ruim rond de mensen maar het koppel stond er wel flabbergasted bij te kijken. Ja toen heeft ze dus wel op haar kop gekregen van ons (mederuiters, waaronder moeder).
Begon ze nog eerst te jamaren dat het niet haar schuld was dat pony te snel ging en mensen moesten ook maar uitkijken vond ze. Uitgelegd dat die attitude niet mogelijk was en als ze dat niet kon begrijpen mocht ze pony gaan afzadelen.
Verder ons geexcuseerd bij de mensen.
Het zoontje (6) gaat ook mee, maar die baddert met vader in de zee en wordt op het einde eens op een pony/paard gezet om wat rond te stappen aan de hand.
Sowieso gaan wij niet op drukke dagen en blijven zo ruim mogelijk uit de buurt van mensen (honden zijn op dat strand niet toegestaan).

@janderegelaa: honden kunnen best braaf en opgevoed zijn maar een dravend paard vlak voor hun neus is toch vaak een trigger. Als ze er los mogen lopen, moet je er als eigenaar ook maar net op tijd bij zijn als iemand anders iets onverantwoord doet.
Maar ben het wel eens dat in principe enkel sociale opgevoede honden los mogen lopen.

HorseTopShop

Of dit nou een kind van 6 was of een volwassene van 60. De honden/eigenaren waren fout.

ik ben ook een keer van mijn paard gekletterd toen het aangevallen werd door een loslopende hond. Had iemand mijn paard dan ook maar aan een longe vast moeten houden?

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 14:42

Ik vind dat ze allebei fout zaten, zowel baasjes als pony. Vind het ook onverantwoord maarja. Het is natuurlijk dom van de mensen om zo naar het strand te gaan, als je weet dat er honden loslopen en je pony ervan schrikt. De eigenaren van de honden moeten natuurlijk goed om hun honden letten.
Mijn pony is zo gewend aan honden. Soms rennen ze er zo onderdoor, als baasje mij niet ziet aankomen. Pony kijkt er niet van op, maar tuurlijk, het blijven dieren.
Dus ik vind dat de mensen van de pony niet (los) naar dit strand hadden moeten gaan, als ze wisten dat er veel honden zijn en de pony dat niet is gewend. En de honden eigenaren moeten natuurlijk hun hond vast, of heel goed in de gaten houden als ze niet weten hoe een hond er op reageert (als ze weten dat er paarden zijn)

@horseTopShop, klopt, maar ik denk dat de kans bij bijv jou veel kleiner is, dan bij een kind. Want die weet niet goed hoe te handelen in dit soort situaties
Laatst bijgewerkt door Eline_S_S op 19-11-15 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 14:45

Ik denk dat als je met je pony en kind op het strand komt en ze niet vasthoud, je dus een heel brave pony hebt en een kind wat redelijk kan sturen. En ik denk dat het aan ieders eigen interpretatie is of er dan een longe aan moet, ook met een longe kan er van alles gebeuren.
Wbt het onbeschofte gedrag van het kind; als ik je zo hoor was het erg druk en een kind van die leeftijd kan in zo'n situatie nog niet zo ver vooruit kijken, die kijkt enkel 2 meter voor zich. En als ze jullie op 1,5 meter passeerde was dat toch prima? Een kind op die leeftijd denkt niet 'o daar is een hond die gaat misschien wel iets doen dus ik moet met een grote boog er omheen'. Dat kwaad ziet een kind niet en daarbij is het jouw verantwoordelijkheid te zorgen dat dat niet gebeurd.

Maar goed nu zal het kind het wel inzien en ws niet meer zo onbevreesd met haar pony het strand op kunnen, fijn.
Ik vind dat je ten allen tijde je eigen verantwoordelijkheid moet nemen, dat geld voor iedereen.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 19-11-15 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 14:46

Vindt zelf ook ontverantwoord dat kind zo los laten rijden. Het is geen bak, maar strand met mogelijke gevaren waar zo kind totaal geen benul van heeft.

Denk niet alleen aan honden, maar je hebt ook te maken met wandelaars, prikkeldraad, autowegen waar diertje zo naar toe kan lopen, enz.
Ik ben zo wie zo geen voorstander van om mindere jarige zonder begeleiding buiten te laten rijden. De minimale leeftijd bij scooters en snor fietsen is ook niet voor niets 16 jaar. Heeft iets met inzicht te maken of zo ;)

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 14:52

Tobbes schreef:
Vindt zelf ook ontverantwoord dat kind zo los laten rijden. Het is geen bak, maar strand met mogelijke gevaren waar zo kind totaal geen benul van heeft.

Denk niet alleen aan honden, maar je hebt ook te maken met wandelaars, prikkeldraad, autowegen waar diertje zo naar toe kan lopen, enz.
Ik ben zo wie zo geen voorstander van om mindere jarige zonder begeleiding buiten te laten rijden. De minimale leeftijd bij scooters en snor fietsen is ook niet voor niets 16 jaar. Heeft iets met inzicht te maken of zo ;)

Hier ga ik in mee.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 14:53

Tobbes schreef:

Hier ben ik het niet mee eens. Ik ben 15 en rij al sinds mijn 12e zelf buiten, op mijn eigen pony. Sinds 12 in bezit van een ruiterpaspoort. Nog nooit iets buiten misgegaan. Zolang een persoon weet hoe te handelen met verkeersregels vind ik het prima.
Even off-topic, sorry

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 14:54

Tja ik denk toch ook dat je niet van te voren in kan schatten hoe goed een kind rijd.. er zijn ook kinderen die wel op een schrikkende/vluchtende/bokkende/steigerende pony kunnen blijven zitten en zo de controle weer terug kunnen krijgen. Het is aan de ouder om het kunnen van zijn/haar kind in te schatten.. En ze reed niet alleen buiten.. haar ouder was mee, ze reed alleen gewoon los.

Honden, ook al mogen ze officieel los lopen, horen gewoon aan de lijn als ze niet onder appél staan..

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 14:55

Zeeuwsemeid schreef:
Tja ik denk toch ook dat je niet van te voren in kan schatten hoe goed een kind rijd.. er zijn ook kinderen die wel op een schrikkende/vluchtende/bokkende/steigerende pony kunnen blijven zitten en zo de controle weer terug kunnen krijgen. Het is aan de ouder om het kunnen van zijn/haar kind in te schatten..

Het gaat om een kind van 6.
Een kind van 6 kan zitten, hooguit een beetje sturen.
Een kind van 6 heeft nog geen reactievermogen en heeft nog niet de motoriek om snel te schakelen en te handelen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 14:57

Je bent toch allemaal verantwoordelijk? Klinkt mij als een samenspel van ouders die denken "oh mijn kind moet een pony dus alles moet daarvoor wijken" en honden die misschien beter (even) aangelijnd hadden kunnen worden.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 14:57

- Honden die niet goed los kunnen aan de lijn
- Kleine kinderen op een pony in openbare situaties aan de lijn