sinds juni dit jaar hebben wij een nieuwe pony op de manege, echt een schat van een beest maar hij wil heel graag hard.
Dit is hoe het nu gaat in de les:
ik begin natuurlijk met instappen, eerst aan de lange teugel en dan pakken we het langzaam op. hier is hij nog heel ontspannen, hij loopt door, zet grote passen, maar hij is wel ontspannen. daarna rijd ik hem naar voren en terug en ik rijd figuren met hem, allemaal nog in stap.
Daarna geeft de instructrice het teken om aan te draven wanneer jij daar klaar voor bent, dit is waar het fout gaat, zodra dit wordt gezegd draaft de hele groep (7 anderen) allemaal aan. Nu begint hij druk te worden, hij vergroot zijn pas nog meer en gaat 'dribbelen'. Dit is meestal best goed op te lossen door op de binnen hoefslag te blijven stappen en overgangen van stap naar halt en weer naar stap tot hij weer ontspant en dan pas aandraven.
helaas, als je dan eenmaal in draf zit, begint hij enorm te drammen, hij zet enorme passen en krult zich helemaal op. De enige manier die ik voorlopig heb gevonden om dit te verhelpen is om veel tempo wisselingen, overgangen en figuren te rijden. Dit kost je alleen zo 20 min of langer.
na deze 20 minuten geeft de instructrice het teken dat we mogen aangalopperen als wij er klaar voor zijn, je raad het al, iedereen springt meteen aan in galop. hier zit het grote probleem, hoe rustig hij ook was geworden in de draf (of soms was je dus nog niet eens klaar om aan te galopperen) zodra er om hem heen 7 galopperende pony's zijn kun jij hem tegenhouden, overgangen rijden etc. wat je wil maar hij wordt niet meer rustig, het enige wat hij nog denkt is: racen.
en op een gegeven moment moet je toch naar galop want alles wat je gaat doen terwijl de rest aan het galopperen is is vrijwel zinloos, hij is alleen maar gefocust op de andere ponys. helaas als je eenmaal in galop zit is er niets meer aan te doen, hij loopt dwars door je teugel heen en wil alleen nog maar heel hard. wendingen hebben ook geen zin, dan gaat hij alleen maar harder. de enige mogelijkheid om hem tijdelijk terug te krijgen is een kleine volte rijden. maar ja dit is ook alleen maar tijdelijk.
nadat je hem eindelijk terug in draf hebt accepteert hij je been helemaal niet meer, als jij alleen al je been beweegt sjeest hij er alweer vandoor...
laatst besloot ik om hem een keer een uurtje vrij te rijden, dus zonder groep maar met maar 1 andere pony. ik had mijzelf een doel gesteld: ik wil met lange teugel, ontspannen, in galop. zonder dat hij gaat racen. het was een hoge eis maar ik geloofde in hem. dus ik ging aan de slag. overgangen, figuren, tempowisselingen etc. en hem proberen van de teugel af te krijgen. dit ging verbazingwekkend goed, dit was mijn methode:
vanuit stap naar draf met teugels om maat maar niet kort. pony gaat racen, ik nam hem terug naar het gewenste tempo en gaf hem een klein beetje extra teugel. hij gaat weer harder ik nam hem weer terug en met het gewenste tempo gaf ik hem weer teugel. dit werkte uitstekend, ik kreeg hem van stap naar beheerste draf weer terug naar stap met maximale teugels. het zelfde deed ik met galop, en het lukte. overgangen reed ik op mijn stem, want benen accepteert hij niet.
aanstaande zondag heb ik waarschijnlijk een wedstrijd op hem, nu wilde ik toch wel graag weten ofdat iemand mij kan helpen hem toch ontspannen te krijgen als er meerdere ponys bij zijn, en om mijn rijden op hem in de les voorspoediger te laten verlopen.
alvast heel erg bedankt voor het lezen

groetjes!