pony wil te graag racen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Loeka_Polly

pony wil te graag racen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 22:16

hallo allemaal!

sinds juni dit jaar hebben wij een nieuwe pony op de manege, echt een schat van een beest maar hij wil heel graag hard.
Dit is hoe het nu gaat in de les:
ik begin natuurlijk met instappen, eerst aan de lange teugel en dan pakken we het langzaam op. hier is hij nog heel ontspannen, hij loopt door, zet grote passen, maar hij is wel ontspannen. daarna rijd ik hem naar voren en terug en ik rijd figuren met hem, allemaal nog in stap.

Daarna geeft de instructrice het teken om aan te draven wanneer jij daar klaar voor bent, dit is waar het fout gaat, zodra dit wordt gezegd draaft de hele groep (7 anderen) allemaal aan. Nu begint hij druk te worden, hij vergroot zijn pas nog meer en gaat 'dribbelen'. Dit is meestal best goed op te lossen door op de binnen hoefslag te blijven stappen en overgangen van stap naar halt en weer naar stap tot hij weer ontspant en dan pas aandraven.

helaas, als je dan eenmaal in draf zit, begint hij enorm te drammen, hij zet enorme passen en krult zich helemaal op. De enige manier die ik voorlopig heb gevonden om dit te verhelpen is om veel tempo wisselingen, overgangen en figuren te rijden. Dit kost je alleen zo 20 min of langer.

na deze 20 minuten geeft de instructrice het teken dat we mogen aangalopperen als wij er klaar voor zijn, je raad het al, iedereen springt meteen aan in galop. hier zit het grote probleem, hoe rustig hij ook was geworden in de draf (of soms was je dus nog niet eens klaar om aan te galopperen) zodra er om hem heen 7 galopperende pony's zijn kun jij hem tegenhouden, overgangen rijden etc. wat je wil maar hij wordt niet meer rustig, het enige wat hij nog denkt is: racen.

en op een gegeven moment moet je toch naar galop want alles wat je gaat doen terwijl de rest aan het galopperen is is vrijwel zinloos, hij is alleen maar gefocust op de andere ponys. helaas als je eenmaal in galop zit is er niets meer aan te doen, hij loopt dwars door je teugel heen en wil alleen nog maar heel hard. wendingen hebben ook geen zin, dan gaat hij alleen maar harder. de enige mogelijkheid om hem tijdelijk terug te krijgen is een kleine volte rijden. maar ja dit is ook alleen maar tijdelijk.

nadat je hem eindelijk terug in draf hebt accepteert hij je been helemaal niet meer, als jij alleen al je been beweegt sjeest hij er alweer vandoor...

laatst besloot ik om hem een keer een uurtje vrij te rijden, dus zonder groep maar met maar 1 andere pony. ik had mijzelf een doel gesteld: ik wil met lange teugel, ontspannen, in galop. zonder dat hij gaat racen. het was een hoge eis maar ik geloofde in hem. dus ik ging aan de slag. overgangen, figuren, tempowisselingen etc. en hem proberen van de teugel af te krijgen. dit ging verbazingwekkend goed, dit was mijn methode:
vanuit stap naar draf met teugels om maat maar niet kort. pony gaat racen, ik nam hem terug naar het gewenste tempo en gaf hem een klein beetje extra teugel. hij gaat weer harder ik nam hem weer terug en met het gewenste tempo gaf ik hem weer teugel. dit werkte uitstekend, ik kreeg hem van stap naar beheerste draf weer terug naar stap met maximale teugels. het zelfde deed ik met galop, en het lukte. overgangen reed ik op mijn stem, want benen accepteert hij niet.

aanstaande zondag heb ik waarschijnlijk een wedstrijd op hem, nu wilde ik toch wel graag weten ofdat iemand mij kan helpen hem toch ontspannen te krijgen als er meerdere ponys bij zijn, en om mijn rijden op hem in de les voorspoediger te laten verlopen.

alvast heel erg bedankt voor het lezen _/-\o_ ik weet dat het erg lang is maar ik wilde goed uitleggen wat nou eigenlijk de situatie is :j

groetjes!

paardje1983

Re: pony wil te graag racen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 22:22

Kan je de pony niet een keer los gooien en flink laten lopen.

Loeka_Polly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 22:35

paardje1983 schreef:
Kan je de pony niet een keer los gooien en flink laten lopen.

waar zeg ik dat ik dit doe?

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 22:38

Ik bedoel los in de bak zonder dat je erop zit en laten lopen dat ie zijn energie kwijt is zodat ie met rijden minder druk is

Lucy_121

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 22:40

Ik heb een pony gereden die ongeveer hetzelfde deed. Het hielp bij mij om te zorgen dat ik als eerste aandraafde, meestal op een volte, als hij weer gespannen raakte ging ik weer even stappen en dan probeerde ik het opnieuw. Heel belangrijk is dat ik zelf goed ontspannen was en durfde los te laten (dus niet terug blijven werken maar ook niet helemaal lange teugel) ik geloof dat jij dat ook wel doet. Aanspringen in galop deed ik ook op een volte en meestal vanuit stap omdat dat beter ging, ook altijd als eerste, het liefst nog voordat de instructeur iets zei. Ik bleef zeker de eerste weken vooral op een volte rijden omdat hij erg snel gespannen raakte op een lange rechte lijn. Je kunt ook aan je instructrice vragen of jij eerst mag aanspringen en dan gewoon op een volte blijven, misschien helpt het ook om een keer zonder de hele groep te galopperen, dus dat derest op de 2e hoefslag stapt en jij er omheen galoppeert of dat zij aan de andere kant van de bak stappen/stilstaan zodat jij op een volte kunt.
Succes!

Loeka_Polly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 22:42

paardje1983 schreef:
Ik bedoel los in de bak zonder dat je erop zit en laten lopen dat ie zijn energie kwijt is zodat ie met rijden minder druk is

sorry ik begreep je verkeerd, maar dit werkt niet al ruimschoots geprobeerd

Loeka_Polly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 22:44

Lucy_121 schreef:
Ik heb een pony gereden die ongeveer hetzelfde deed. Het hielp bij mij om te zorgen dat ik als eerste aandraafde, meestal op een volte, als hij weer gespannen raakte ging ik weer even stappen en dan probeerde ik het opnieuw. Heel belangrijk is dat ik zelf goed ontspannen was en durfde los te laten (dus niet terug blijven werken maar ook niet helemaal lange teugel) ik geloof dat jij dat ook wel doet. Aanspringen in galop deed ik ook op een volte en meestal vanuit stap omdat dat beter ging, ook altijd als eerste, het liefst nog voordat de instructeur iets zei. Ik bleef zeker de eerste weken vooral op een volte rijden omdat hij erg snel gespannen raakte op een lange rechte lijn. Je kunt ook aan je instructrice vragen of jij eerst mag aanspringen en dan gewoon op een volte blijven, misschien helpt het ook om een keer zonder de hele groep te galopperen, dus dat de rest op de 2e hoefslag stapt en jij er omheen galoppeert of dat zij aan de andere kant van de bak stappen/stilstaan zodat jij op een volte kunt.
Succes!

heel erg bedankt! ik ga het eens proberen, aanspringen uit stap werkt inderdaad, maar meestal niet voor lang, op de volte blijven is denk ik wel een goed idee!

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 22:47

Voltes rijden.... klein bij harder gaan, ruimer als hij her goed doet. En je hebt toch les ? Dan moeten ze je toch helpen ?!

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 22:50

Het zou mij niks verbazen als de pony pijn heeft in bijvoorbeeld zijn rug of mond. Helaas kan jij daar als manege klant niks aan veranderd!

Ik denk dat je prima bezig bent, blijf zelf ook heel rustig vooral ontspannen zitten om dat ook aan de pony over te brengen.

Loeka_Polly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 22:51

WendyLotte schreef:
Voltes rijden.... klein bij harder gaan, ruimer als hij her goed doet. En je hebt toch les ? Dan moeten ze je toch helpen ?!

ik heb les met 8 mensen tegelijkertijd, ze kan mij niet de hele les helpen, verder is het enige wat de instructrice tegen mij zegt: houd hem is een keer goed tegen! en dat betekent eigenlijk dat ik met mijn handen bijna op zijn kont zit, daar doe ik niet aan mee dat vindt ik te zielig. dus ik dacht ik ga zelf uitzoeken hoe ik dit op ga lossen :))

verder bedankt voor de tip!

Loeka_Polly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 22:53

Change3x schreef:
Het zou mij niks verbazen als de pony pijn heeft in bijvoorbeeld zijn rug of mond. Helaas kan jij daar als manege klant niks aan veranderd!

Ik denk dat je prima bezig bent, blijf zelf ook heel rustig vooral ontspannen zitten om dat ook aan de pony over te brengen.

pijn in zijn mond zou maar zo kunnen, iedereen zit enorm in zijn mond altijd om hem tegen te houden... als dat een oorzaak is zou ik het wel heel zielig vinden...

bedankt!

Luuntje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 23:41

die van mij heeft deze tik aan de longeerlijn heel erg, onder het zadel doet ze het ook wel... meestal probeer ik rustig te blijven maar soms gooi ik mijn teugels helemaal los en laat ik haar eens flink rennen (een paar rondjes galop) en aan de longeerlijn laat ik haar uitrennen tot ze terug gaat in de draf en dan zet ik haar zelf aan in de galop dat ze maar werkt.

in de manege lessen lijkt mij dit niet makkelijk om te doen om ineenkeer te gaan galloperen, mijn tip is probeer rustig te blijven ontspan en praat tegen je paardje, en let goed op of je niet ongemerkt toch met je benen aan zijn/haar buik komt.

succes!