Problemen L2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

aiko

Problemen L2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 16:48

Sinds eind april ben ik met mijn 10jarige friese merrie begonnen met wedstrijden rijden, hiervoor nooit echt de ambitie gehad wedstrijden te rijden dus zowel voor haar als voor mij begonnen met weinig tot geen wedstrijdervaring.
De B en L1 ging allemaal super, eigenlijk bijna iedere proef wel een winstpunt, alleen nu in de L2 kom ik steeds zonder punten thuis (ben nu 5x L2 gestart).
Wat steeds vooral naar voren komt is de galop en het wijken. Bij de galop loop ik vooral tegen het verruimen aan en in het wijken is het vooral de achterhand die niet voldoende meekomt.
Het is een grote wat lange merrie die vooral in de galop snel uit elkaar valt.
Heeft iemand tips/ oefeningen die ik kan doen om de galop en het wijken te verbeteren?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 16:58

Lijkt mij stug dat het alleen die 2 punten zijn.... 2 x wijken en 2 x middengalop is maar 4 onderdelen....
zeg dat je daar een 5 voor krijgt, dan is dat -4, hooguit -6.....daar hangt de rest van je proef toch niet vanaf?
Volgens mij schort er aan de rest dan ook wat....als de rest nl goed genoeg is, kun je die -6 makkelijk permiteren ;)

Ieder paard/combinatie heeft onderdelen waar men niet in uitblinkt, werk daaraan met je instructie.
Daarbij wijken is iets wat ieder paard correct kan leren, goed verrruimen kost paarden
met minder talent of kracht wat moeite, maar is ook goed te leren (laat goed het verschil zien met wegrijden en terugkomen)

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 16:58

Hoi ik start ook met mijn fries in de L2. Wij hebben ook moeite met sommige onderdelen maar ik merk dat gericht oefenen echt helpt. Begin met kleine stukjes wijken en breid het steeds iets uit. Galop is ook kwestie van oefenen ga je volte openen en sluiten en wees blij met iedere goede pas en beloon haar dan ook.

Snollygoster

Re: Problemen L2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 17:01

Ik denk dat mensen je hier beter zouden kunnen helpen als je eens een filmpje van je proef zou kunnen plaatsen of zo :)

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 17:17

Met wat voor scores kwam je gemiddeld in het L1 thuis? Net boven de 180? Het klinkt nl zoals wat Listiglistje zegt dat je gewoon niets hebt om de mindere onderdelen te compenseren. Mijn eigen stelregel om te promoveren is altijd dat ik de laatste proeven (zeker de laatste 5) minimaal dubbele punten gescoord moet hebben of liefst >200. Dan heb je marge voor de volgende klasse en weet je dat je de nieuwe onderdelen evt kan verknallen.

Ik zou een tijdje een wedstrijdstop nemen en gaan oefenen oefenen oefenen.

Wijken is niet moeilijk voor een paard. Is puur een gehoorzaamheid en een stuurmanskunst oefening. Hij moet opzij voor jouw been (en dat moet ie in de L1 ook al) en jij moet in de L2 in staat zijn om dat voor 10 meter opzij de takt en de rechtheid van je paard te bewaren. Vaak zie je dat de inzet wel aardig is maar dat de ruiter het halverwege verliest en het paard daarna gewoon over de buitenschouder wegloopt.
Middengalop op de rechte lijn in de L2, ja daar vallen er vele door de mand. Je paard is gewoon nog niet genoeg voor elkaar in de galop. Middengalop op de volte in de L1 kom je vaak nog wel weg, heeft je paard gewoon minder balans voor nodig en zie je minder goed als ze scheef wegtrekken (achterhand naar binnen) Dus werken aan kracht en balans in de galop.
Verder..zorg dat de gehele basis in kwaliteit omhoog gaat want als dat goed voor elkaar is, kun je gewoon dik winst scoren zonder die punten goed voor elkaar te hebben. Maar waarschijnlijk als je basis beter wordt, verdwijnen deze punten ook als sneeuw voor de zon.

aiko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 20:50

Het is duidelijk dat mijn paard in de galop voor de L2 nog niet voldoende voor elkaar is, anders zou dat niet steeds weer naar voren komen. Heb ook niet gezegd dat het alleen aan de galop en het wijken ligt maar dat dat 2 punten zijn die heel duidelijk naar voren komen.
Het is ook niet dat ik mijn lagere punten aan iets buiten mij en mijn paard om verwijt, ik weet mijn zwakke punten en die van mijn paard. Daarom blijf ik ook gewoon doorgaan met wedstrijden rijden omdat een deel voortkomt uit gebrek aan ervaring bij beiden, thuis en tijdens het losrijden is ze veel beter te rijden dan in de proef. Wennen aan het rijden van wedstrijden op vreemd terrein kan ik thuis niet oefenen.
Dat is ook de reden waarom ik tips/ oefeningen vraag voor het verbeteren van deze twee specifieke punten, omdat dat iets is wat ik thuis wel kan trainen. Misschien komen mensen hier met oefeningen waar ik zelf niet aan gedacht heb. Tijdens mijn lessen besteden we ook veel aandacht aan de basis dat is het aller belangrijkst.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 21:03

Rechtrichten, gehoorzaamheid en kracht? Op de binnenhoefslag trainen, volte vergroten en verkleinen, volte halve baan rijden en in het laatste kwart wegrijden, schakelen in de oefeningen, schouderbinnenwaarts en daarna wegrijden over de diagonaal. Maar dat zijn specifieke oefeningen die niet in een proef gevraagd worden. Ik moet zeggen dat ik eigenlijk de dingen uit een proef amper oefen. Ik train alleen op sterker, soepeler en gehoorzaam worden. Als dat voor elkaar is... Dan zijn de proefjes makkelijk.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 21:06

Sterker worden in galop kan op veel manieren, balkjes galloperen en tussen 2 balken verruimen en voor de volgende balk terug opvangen.
Of beginnen vanuit een kleine volte in de hoek in galop, rechtstellen, verruimen en dan terug opvangen om te eindigen met een kleine volte in de volgende hoek. En vooral veel overgangen van en naar de galop, worden ze sterk van.

Voor het wijken zal het vooral oefenen worden. Misschien kan werken aan wijken aan de hand ook wel helpen, dat duidelijk is dat het paard opzij moet voor de druk. Paard niet over de schouder laten vallen is in het wijken vooral belangrijk.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 21:08

ik ben niet zo'n fan van dingen aan de hand leren. Als je er op zit heb je zoveel meer invloed. Een beetje meer been hier een beetje meer teugel daar en vergeet vooral je zithulp niet die je er naast totaal niet heb.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 03:54

Trainen, trainen en nog heel veel meer trainen met goede instructie.
En dan goede instructie die je Fries begrijpt en niet op de rijpaarden manier je paard aan het lopen wil krijgen want op die manier ga je er niet komen.

Rij zelf met een Fries x KWPN in het M1, en heb nooit makkelijk mijn punten gereden.
Heb qua gedrag niet het makkelijkste paard (geen zin is geen zin)

Maar, in de L1 kon die nog niet normaal wijken en reed toch mijn punten, in de L2 ging die snappen wat wijken was maar dat over de schouder weglopen veel makkelijker was, en de middelgalop was vaak met zn kop naar benden en heel hoog ipv voorwaarts spingen.
En toch reed ik mijn punten en in het M1 ook weer.

Geloof niet dat je op die 2 onderdelen het laat liggen, ik heb ook altijd wel een of twee onderdelen die minder gaan, maar als je weet dat dat je zwakke punt is moet je zorgen dat de rest wel allemaal 6 en het liefst 7ens zijn.
Dus zorg dat je lijnen goed zijn, je overgangen netjes enz.

En verruimen kan die van mij inmiddels.
Ben gaan trainen, zowel de draf als galop op een lange grasbaan, ong 100 tot 200 meter.
Op een lang bospad kan ook.

Rij ze eens echt naar voren, en dan ook echt naar voren tot het moment dat je voelt dat het paard echt gaat rekken en strekken.
Doet die dit op het lange stuk, dan het stuk korter maken, en in de bak verder gaan.
Begin met 2 a 3 passen, en dan weer terug en breid het vanaf daar uit.
Veel mensen willen gelijk de volle 40 meter, en dat gaat je niet lukken, de kracht moet van achteruit komen, en door te schakelen krijg je die kracht.

Maar voor je dat kan gaan doen moet het paard wel weten dat die mag rekken en strekken.
Die van mij heb ik ook de jambette geleerd, sinds die tijd deed die de middendraf al makkelijker naar mijn idee.

Ook met wijken zoals hier genoemd wordt kleine stukjes en daarmee verder.
Kan me namelijk niet voorstellen dat je in het L1 er 7ens voor kreeg, en nu ineens 4ren...
Kreeg in het L1 altijd 4en of 5en en in het L2 kreeg ik er soms eens een 7 voor.

Dus trainen, trainen en nog meer trainen, maar wel je training afwisseld houden.
Ook het wijken, niet altijd vanaf de A-C lijn, maar van de hoefslag naar de A-C lijn, of vanaf de A-C lijn 5 meter naar links en dan weer 5 meter terug naar rechts (kan ook vanaf de hoefslag)
Vanaf de volte wijken (al deed mijn paard daar weinig mee)

oji schreef:
Mijn eigen stelregel om te promoveren is altijd dat ik de laatste proeven (zeker de laatste 5) minimaal dubbele punten gescoord moet hebben of liefst >200. Dan heb je marge voor de volgende klasse en weet je dat je de nieuwe onderdelen evt kan verknallen.

Als ik die regel had voor mezelf had ik nog steeds B gereden denk ik, of verplicht moeten promoveren omdat ik 30 winst gereden had maar nog nooit boven de 190 :')

Vera24

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 10:26

aiko schreef:
Het is duidelijk dat mijn paard in de galop voor de L2 nog niet voldoende voor elkaar is, anders zou dat niet steeds weer naar voren komen. Heb ook niet gezegd dat het alleen aan de galop en het wijken ligt maar dat dat 2 punten zijn die heel duidelijk naar voren komen.
Het is ook niet dat ik mijn lagere punten aan iets buiten mij en mijn paard om verwijt, ik weet mijn zwakke punten en die van mijn paard. Daarom blijf ik ook gewoon doorgaan met wedstrijden rijden omdat een deel voortkomt uit gebrek aan ervaring bij beiden, thuis en tijdens het losrijden is ze veel beter te rijden dan in de proef. Wennen aan het rijden van wedstrijden op vreemd terrein kan ik thuis niet oefenen.
Dat is ook de reden waarom ik tips/ oefeningen vraag voor het verbeteren van deze twee specifieke punten, omdat dat iets is wat ik thuis wel kan trainen. Misschien komen mensen hier met oefeningen waar ik zelf niet aan gedacht heb. Tijdens mijn lessen besteden we ook veel aandacht aan de basis dat is het aller belangrijkst.

Ik denk dat jouw grootste probleem is dat het rijden in de proef niet lukt, maar thuis en met losrijden wel. Je kan je basis nog zo goed voor elkaar hebben, maar als je in de proef niet rijdt zoals thuis dan bak je er nog niks van. Dit is iets wat tussen je oren zit, jij gaat anders rijden in de ring waardoor je paard anders reageert. Waarschijnlijk door spanning, zenuwen of wedstrijdstress? Begin eens met proberen in de ring hetzelfde te blijven rijden als thuis en tijdens het losrijden. Probeer dan trainingsgericht te rijden. Je paard tijdens de proef blijven verbeteren, niet ineens stoppen met rijden en doodstil op je paard zitten, maar door blijven werken en samen stralen in de proef. Succes!