Wanneer nou een uitrijdeken op doen!?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Margadi

Wanneer nou een uitrijdeken op doen!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 11:06

Heyy!
Ik heb sinds 1 maand een eigen pony heel leuk dus!
Maar ik vroeg me nou af wanneer je nou met een uitrijdeken moet rijden?
Ponylief is niet geschoren en word ook niet geschoren dus moet ik dan eigelijk wel met een uitrijdeken rijden of is dat niet nodig?

L_isanne

Re: Wanneer nou een uitrijdeken op doen!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 11:08

Nee hoor, dat is niet nodig. Gewoon gelijk goed instappen als je gaat rijden en niet stil blijven staan als het koud is. Ook weer goed uitstappen!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 11:32

Staat ie wel met een deken? Dan is het als de buitentemperatuur nog een stuk lager ligt wel prettig om niet direct uit de warme deken de kou in te moeten en kan je dus warmstappen met een uitrijdeken. Nu is het nog veelte warm

Margadi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 12:31

RianneH schreef:
Staat ie wel met een deken? Dan is het als de buitentemperatuur nog een stuk lager ligt wel prettig om niet direct uit de warme deken de kou in te moeten en kan je dus warmstappen met een uitrijdeken. Nu is het nog veelte warm

Ze staat nu met een regendeken

irisdepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 12:50

Ik doe wel al een uitrijdeken op. Maar scheren jullie wel ?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 10:37

Ik gebruik alleen een uitrijdeken op mijn geschoren paard, als ik buiten rij met regen/wind of als het vriest. (Eigenlijk alleen wanneer ik ook mn dikste jas aan hou met rijden)

Voor een ongeschoren paard is het niet nodig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 10:45

Ik gebruik nooit een uitrijdeken, ook niet op mijn geschoren paarden. Ze zweten om warmte kwijt te raken, en dan zal ik er een deken op gaan leggen? Die spieren in de rug moeten de warmte kwijt. Ik stap gewoon goed uit, en laat ze daarna ook gerust eerst nog even rollen voor ze hun deken weer opkrijgen.
Mijn paarden zijn nooit stijf, fysio en osteo hebben altijd een makkie aan ze, dus ik heb niet de indruk dat ik het mét uitrijdeken beter zou kunnen doen.

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 18:46

Mijn zusje rijd een pony die er goed op reageert wanneer de tijdens het inrijden met uitrijdeken begint tot de pony warm gelopen is. Ik denk dat het heel erg per dier verschilt wat fijn is.

Ook heb ik eens gehoord dat het gebruiken van een uitrijdeken goed kan zijn voor de organen, maar dat weet ik verder ook niet.

NadineW

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 17:16

Uitrijdeken is niet nodig hoor. Als je maar goed uitstapt

joyce_goldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 18:15

Ik gebruik met mijn paard (ongeschoren) wel een uitrij deken voor het instappen en uitstappen paard is wel al op leeftijd (26). En ik rij veel buiten weer of geen weer. Dus liever een waterdicht uitrij dekentje eromheen zodat hij wel droog blijft.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 18:20

Ik vind altijd dat ze het beter een inrijdeken hadden kunnen noemen.
Ik gebruik hem bij mijn geschoren paard als het koud is tijdens het instappen. Mijn paard is wat sneller soepel met uitrijdeken dan zonder als het koud is.
Met uitstappen vind ik hem altijd een stuk minder belangrijk. Tenzij het echt heel koud is of erg regent.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 20:06

Paarden zijn dieren die normaal als ze gezond en wel zijn best tegen vrij koude temperaturen kunnen, eigenlijk hebben paarden meer last van de warmte in de zomer dan van de kou in de winter.
Een paard functioneert gewoon goed tussen de 25*C & de min 10*C , dus dat is heel anders dan bij ons mensen, wij als mens hebben bij min 10* echt al wel een vrij koud gevoel.
Natuurlijk is het bij onze paarden anders dan bij die paarden die in het wild leven, hier bij ons bewegen ze eigenlijk veel minder, .....
Hoe staat jouw paardje , je zei zelf al dat het niet geschoren is, dus dat is goed dat is zijn bescherming tegen de kou, maar staat het ook 24u per dag echt buiten of staat hij gedeeltelijk binnen op stal, want dat maakt idd een verschil.
Mijn paarden staan altijd buiten dus dus ook als het regent, ook als het sneeuwt en vriest, echt altijd, en ik gebruik zelf nooit een uitrijdeken op mijn paard.
Uiteraard altijd goed in en uitstappen, een bezweet paard niet onbeschermd stil vast zetten (op die momenten gebruik ik een zweetdekentje) , ......
Dus het is niet zo dat als jij het fris hebt, je paard het ook koud heeft, dat is heel anders dan bij ons.