Ik zit met een probleem en ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen. Mijn 8 jarige ruin Chris is nu inmiddels 4 jaar in mijn bezit, en al 4 jaar loop ik tegen hetzelfde probleem aan.
Allereerst wat achtergrond informatie:
Het allerliefst rijd ik in het bos. Toen ik Chris gekocht was dit ook mijn uiteindelijke doel. Hij was nog erg jong toen ik hem kreeg, dus ongeveer een jaar na aankoop heb ik met hem mijn eerste bosritje gemaakt. Ik doe zelf veel grondwerk met hem al vanaf het begin, maar we rijden ook wekelijks dressuur en springlessen. Zijn wekelijkse routine is dus heel divers. Chris is normaal gesproken een heel nuchter en braaf paard.
Over de jaren heen heb ik heel veel bosritten met hem gemaakt (nooit alleen, altijd met 1 of meerdere stalgenoten). Vrijwel iedere bos rit loop ik tegen het feit aan dat hij gaat bokken. Chris heeft altijd een bepaalde manier van bokken, hij gooit zijn hoofd tussen zijn benen en dan geeft hij een flinke bok die ik tot nu toe helaas nog nooit heb kunnen uitzitten. Ik ben erg klein vergeleken met hem, en ik vind hem moeilijk om de bok te kunnen uitzitten. Hij bokt ook altijd erg onverwachts, nooit op hetzelfde moment waardoor ik het dus niet zie aankomen. Het kan dus zijn dat hij in stap, draf of galop bokt en het maakt niet zoveel uit welk moment van de rit. Vorige week was ik op de heenweg naar het bos met een stalgenoot en gaf hij zomaar uit het niets een bok waardoor ik er dus afviel. Ik was erg ontspannen en ik merkte ook helemaal niks 'anders' aan hem, voordat ik het besefte lag ik dus al op de grond. In het begin wilde ik hier nog aan werken en zei ik steeds tegen mezelf dat het wel goed zou komen, maar nu inmiddels 4 jaar verder weet ik niet zo goed wat ik moet doen. Het feit dat ik bijna iedere bos rit eraf val creëert ook een bepaalde angst wat ik voorheen niet heb gehad (wat betreft buitenrijden). Ik weet écht niet meer wat ik nog kan doen, aangezien ik meestal al eraf lig voordat ik iets kan doen. Soms hoeft het maar 5 seconde te duren. Ik heb al meerdere dingen geprobeerd wat betreft losgooien en longeren. Ook heb ik bosritten gemaakt dat ik alleen deed stappen. Ik probeer altijd veel oefeningen met hem te doen om hem bezig te houden, voornamelijk met het tempo. Hij is niet erg schrikachtig in het bos of hij gaat er ook niet vandoor, ik kan hem ook heel goed bij me houden. Er heeft al meerdere keren een ervaren stalgenoot van mij op hem gereden die het wel goed kan uitzitten, maar meestal probeert hij het bij haar alsnog te doen. Ik zou zo graag gewoon een ontspannen ritje kunnen maken zonder in mijn achterhoofd te hebben 'Ga ik er vandaag afvallen?'
Ik hoop dat ik jullie genoeg informatie heb gegeven en iedereen die reageert bedankt voor het meedenken