Ik loop al 4 jaar tegen hetzelfde probleem aan: Buitenrijden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Unbeatable

Ik loop al 4 jaar tegen hetzelfde probleem aan: Buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 20:20

Hallo bokkers,

Ik zit met een probleem en ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen. Mijn 8 jarige ruin Chris is nu inmiddels 4 jaar in mijn bezit, en al 4 jaar loop ik tegen hetzelfde probleem aan.

Allereerst wat achtergrond informatie:
Het allerliefst rijd ik in het bos. Toen ik Chris gekocht was dit ook mijn uiteindelijke doel. Hij was nog erg jong toen ik hem kreeg, dus ongeveer een jaar na aankoop heb ik met hem mijn eerste bosritje gemaakt. Ik doe zelf veel grondwerk met hem al vanaf het begin, maar we rijden ook wekelijks dressuur en springlessen. Zijn wekelijkse routine is dus heel divers. Chris is normaal gesproken een heel nuchter en braaf paard.

Over de jaren heen heb ik heel veel bosritten met hem gemaakt (nooit alleen, altijd met 1 of meerdere stalgenoten). Vrijwel iedere bos rit loop ik tegen het feit aan dat hij gaat bokken. Chris heeft altijd een bepaalde manier van bokken, hij gooit zijn hoofd tussen zijn benen en dan geeft hij een flinke bok die ik tot nu toe helaas nog nooit heb kunnen uitzitten. Ik ben erg klein vergeleken met hem, en ik vind hem moeilijk om de bok te kunnen uitzitten. Hij bokt ook altijd erg onverwachts, nooit op hetzelfde moment waardoor ik het dus niet zie aankomen. Het kan dus zijn dat hij in stap, draf of galop bokt en het maakt niet zoveel uit welk moment van de rit. Vorige week was ik op de heenweg naar het bos met een stalgenoot en gaf hij zomaar uit het niets een bok waardoor ik er dus afviel. Ik was erg ontspannen en ik merkte ook helemaal niks 'anders' aan hem, voordat ik het besefte lag ik dus al op de grond. In het begin wilde ik hier nog aan werken en zei ik steeds tegen mezelf dat het wel goed zou komen, maar nu inmiddels 4 jaar verder weet ik niet zo goed wat ik moet doen. Het feit dat ik bijna iedere bos rit eraf val creëert ook een bepaalde angst wat ik voorheen niet heb gehad (wat betreft buitenrijden). Ik weet écht niet meer wat ik nog kan doen, aangezien ik meestal al eraf lig voordat ik iets kan doen. Soms hoeft het maar 5 seconde te duren. Ik heb al meerdere dingen geprobeerd wat betreft losgooien en longeren. Ook heb ik bosritten gemaakt dat ik alleen deed stappen. Ik probeer altijd veel oefeningen met hem te doen om hem bezig te houden, voornamelijk met het tempo. Hij is niet erg schrikachtig in het bos of hij gaat er ook niet vandoor, ik kan hem ook heel goed bij me houden. Er heeft al meerdere keren een ervaren stalgenoot van mij op hem gereden die het wel goed kan uitzitten, maar meestal probeert hij het bij haar alsnog te doen. Ik zou zo graag gewoon een ontspannen ritje kunnen maken zonder in mijn achterhoofd te hebben 'Ga ik er vandaag afvallen?'

Ik hoop dat ik jullie genoeg informatie heb gegeven en iedereen die reageert bedankt voor het meedenken :)

Minoes

Re: Ik loop al 4 jaar tegen hetzelfde probleem aan: Buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:25

Als hij zijn hoofd omlaag krijgt ben jij al te laat, als je zn hoofd op tijd omhoog trekt heeft ie veel minder ruimte om te bokken! En als je een keer wel te laat bent, en je krijgt zn hoofd niet meer omhoog, ga in je beugels staan! (Zo bokt het paard onder je door)

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:28

Poeh jij bent wel een doorzetter zeg. Petje af!
Wat doe je als je eraf gevallen bent? Stap je gewoon weer op en is het dan over? Of blijft hij de hele tijd aan t klooien?
Het is dus de vraag of hij ergens last van heeft, of dat hij je gewoon de baas is en een spelletje met je speelt.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:45

De kans is vrij groot dat het paard ondertussen geleerd heeft hoe hij jou kwijt geraakt, aan jou dus de uitdaging het paard voor te zijn, je moet het zien aankomen.
Als het paard zijn hoofd naar beneden krijgt, dan ben jij idd al veel te laat, dus dit moet je leren voor te zijn.
Uiteraard moet je het paard dan extra aan het werk zetten, dus soort van strafreactie, maar vriendelijk en met de glimlach.
Je neemt blijkbaar les dressuur en springen, maar je neemt geen les tijdens het buitenrijden, en daar zit nu juist jouw probleem, kan je al raden wat je zou moeten doen, inderdaad zoek een lesgever trainer die jou kan begeleiden tijdens de buitentochten, dus les tijdens het buitenrijden.
Alleen op die manier kan je tot een oplossing komen, zo verder doen is eigenlijk vragen om een echt ongeval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:49

Ik gok dat hij toch spanning opbouwt. Ook al lijkt dat heel minimaal. Ik zou eens gaan kijken of je een keer je instructrice mee kunt nemen op de fiets ofzo, en dat die dan je paard heel goed in de gaten houdt. Desnoods een keer met een hartslagmeter aan de gang gaan als het moeilijk te zien is.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 11:35

Doet hij dat bokken in de bak ook?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 12:41

Doet het bokken ook als je met hem wandelt of bv naast de fiets hebt?
Rij je altijd met andere? Heb je al eens geprobeerd om te variëren in plek in de rij waar je rijd? Is een grotere groep misschien beter?
Je hebt het over goed bij je kunnen houden en veel oefeningen. Dat klinkt toch alsof ie onderweg te veel energie op doet. Dat komt meestal door te veel spanning.

Wat doe ie trouwens na het bokken. Jij ligt er naast. Stopt het, rent hij weg, blijft hij staan. En bij die stalgenoot?
Laatst bijgewerkt door Veulen84 op 14-11-15 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 12:45

Is het misschien mogelijk dat iemand anders op jouw paard op buitenrit gaat? iemand die misschien wat groter is die de bokken wellicht wel kan uitzitten? (ik snap dat je eraf valt hoor, ben zelf ook geen held daarin :P)
maar daarmee kan je paard zien dat de persoon die op zijn rug zit er niet altijd afvalt als hij bokt
misschien hoeft dat maar een paar keer en is het daarna klaar :)

Lifebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 13:52

Ik denk ook dat het handig kan zijn als er iemand meegaat. Het lijkt me dat er een oorzaak is waarom hij dit doet. Als je het niet aan voelt komen kun je het dus niet zelf voorkomen. Veel succes trouwens! Heel knap dat je het steeds opnieuw probeert.

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 14:11

Bokt je paard ook op andere momenten?
Als hij vaak bokt heeft hij misschien ergens last van.
Als het alleen op buitenrit is kan het iets zijn waar hij buiten last van heeft. Bijv. Spannend. Of het is een gedragsprobleem Door jullie beide in stand gehouden. Dat kun je doorbreken Door er iemand anders op te laten rijden. Of onder begeleiding je eigen gedrag te veranderen.
longeren of dressuur rijden helpt misschien niet tegen het bokken zelf maar zorgt er wel voor dat je paard al gehoorzaam, ontspanning en met minder energie mee op buitenrit gaat. Dus dit zou toch een stap in de goede richting kunnen zijn.
overleg her eens net je instructeur van de les.
succes

Unbeatable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 16:06

Bedankt voor al jullie reacties! Hij heeft nog nooit eerder gebokt onder het zadel tijdens het rijden, behalve buiten. Spanning zou inderdaad goed kunnen maar ik vind het dan zo vreemd dat ik verder niks aan hem merk. Aan de hand of met de fiets doet hij het ook niet, maar dan stap ik alleen. Ik zal inderdaad kijken of dat er een andere ruiter op zou kunnen, maar hij kent mij inmiddels en hij weet dat ik er meestal afval, dus de kans is groot dat als ik er weer op ga dat hij hetzelfde probeert. Ik zal iig kijken of dat ik het kan proberen met een andere ruiter. En ook even overleggen met mijn instructrice of zij mij hierbij kan helpen. Zijn er nog dingen die ik kan doen wat betreft de spanning die er misschien bij hem is? Hoe kan ik hem hierbij helpen?

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 16:21

Als je alles uitgesloten heb qua pijn, stress of ongemak, en het dus puur gedrag is om voor de lol van zijn ruiter af te raken, dan is een bokriempje (zoals deze: http://www.rupa-sports.com/Bokriem ) misschien een optie? Dan heb je een stok achter de deur om het gedrag te doorbreken.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 16:29

sadekeshia schreef:
Is het misschien mogelijk dat iemand anders op jouw paard op buitenrit gaat? iemand die misschien wat groter is die de bokken wellicht wel kan uitzitten? (ik snap dat je eraf valt hoor, ben zelf ook geen held daarin :P)
maar daarmee kan je paard zien dat de persoon die op zijn rug zit er niet altijd afvalt als hij bokt
misschien hoeft dat maar een paar keer en is het daarna klaar :)

Ik ga mee met dit advies. Mijn jonge paard deed precies hetzelfde. Niets aan te merken, en ineens lag ik ernaast. Overigens was ik er na twee keer al klaar mee, vind het knap dat jij het zo lang volhoudt. Werd ook gespannen, en ja, dat voelt een paard natuurlijk ook.
Mijn bijrijdster heeft het overgenomen, zij is langer dan ik en had totaal geen angst. Hij heeft nog wel een paar keer gebokt, maar ze is blijven zitten en gewoon doorgereden. Daarna was het over. We zijn nu een jaar verder, en hij is super braaf in het bos.

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 16:42

Ik herken het probleem. Ik ben ook erg klein en mijn vorige paard was nogal een heethoofd buiten.Hij presteerde het keer op keer om zo vanuit het niets te gaan bokken, tijdens een forse galop buiten ineens drie meter opzij te springen of met een handstand te stoppen. Ik heb toen een Australisch stockzadel aangeschaft, met voorvleugels bij je dijbeen en een diepere zit, en daarna heeft hij mij er nooit meer afgekregen. Dat scheelt een heleboel in je eigen zekerheid, waardoor je ook echt meer ontspannen gaat rijden en doortastender kunt corrigeren!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 19:38

Unbeatable schreef:
Bedankt voor al jullie reacties! Hij heeft nog nooit eerder gebokt onder het zadel tijdens het rijden, behalve buiten. Spanning zou inderdaad goed kunnen maar ik vind het dan zo vreemd dat ik verder niks aan hem merk. Aan de hand of met de fiets doet hij het ook niet, maar dan stap ik alleen. Ik zal inderdaad kijken of dat er een andere ruiter op zou kunnen, maar hij kent mij inmiddels en hij weet dat ik er meestal afval, dus de kans is groot dat als ik er weer op ga dat hij hetzelfde probeert. Ik zal iig kijken of dat ik het kan proberen met een andere ruiter. En ook even overleggen met mijn instructrice of zij mij hierbij kan helpen. Zijn er nog dingen die ik kan doen wat betreft de spanning die er misschien bij hem is? Hoe kan ik hem hierbij helpen?

Schrik- en obstakeltraining kan wel eens een beetje helpen. Gewoon op eigen terrein zo veel mogelijk dingen die je in 'het wild' tegen komt neerzetten en oefenen.

Misschien heb je een beetje hulp aan een daisy-teugel. Dat is een teugel die bedoeld is om te voorkomen dat een paard/pony z'n hoofd tussen z'n benen steekt (bv om gras te eten of te bokken). Dan kan ie jou in ieder geval niet uit het zadel trekken. Let wel op dat het geen oplossing is voor je probleem. Je zal goed moeten bedenken wat je na het bokken doet. (Hangt af van wat ie doet na het bokken).

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 21:25

Het is vanaf de pc heel moeilijk te zien waarom Chris gaat bokken.
Ik zou aanraden om je instructeur eens mee te vragen op een buitenrit om te kijken wat er precies gebeurt.
Je zou ook eens kunnen proberen om stapritjes te maken in het bos en iemand (je instructeur) er naast te laten lopen die hem vasthoudt terwijl je er zelf opzit. Kijken wat er dan gebeurt.
Het lijkt me nu belangrijk om, in ieder geval voor jou, het patroon te doorbreken van buitenrijden = eraf vallen. Dus als je met iemand ernaast er wel op blijft zitten is dat stapje één in het opbouwen van positieve herinneringen.
Het is goed mogelijk dat jij inmiddels ook (misschien onbewust) spanning opbouwt bij het naar buiten gaan en dan is concentreren op je ademhaling en vooral lang uitademen iets wat daarbij kan helpen.
Dan activeer je namelijk je parasympatische zenuwstelsel (lang verhaal wat wel te googlen is). Of als je er meer over wilt horen even vragen ...
Daarnaast kan werken aan een stabiele zit (bv d.m.v. Centered Riding) je vertrouwen geven dat je het bokken uit zou kunnen zitten. En idd een paard wat zijn hoofd tussen zijn benen doet kun je het beste voorwaarts houden.
Enne ... als je hier al 4 jaar mee bezig bent doe je je Bokt-naam wel eer aan :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 09:28

Dus hij doet het alleen in draf??
Ja dan zijn er wel een paar dingen die je kan controleren voor jezelf.
Heb je te veel druk op het bit?
Knijp je te veel met jou benen om in balans te blijven?
Hoe is zijn draf , is dat heel snel of kun je bv blijven doorzitten?

Wat aeolusnr1 al zegt neem eens een les buiten en laat je instructrice je aan een lange lijn vast houden, kan zijn dat het ook onzekerheid is en vaak aan een lijntje eraan hebben ze meer aanleuning en voor jou meer zekerheid dat je vast gehouden word

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 09:33

Zorg eerst maar eens voor een bokriem, zodat hij zijn kop niet meer tussen zijn benen kan gooien, en kijk of je het dan wel uit kan zien. Het is een simpele, diervriendelijke oplossing en kan een wereld van verschil maken.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 10:30

Wat is het verschil in rijden voor jou buiten en binnen?
Ik heb altijd het probleem gehad dat mijn paard te veel spanning op bouwde in het bos, mijn instructrice mee genomen en die liet mij zien hoe mijn houding veranderde op het moment dat ik vanuit de stal het pad op stapte om naar het bos te gaan. Ook stopte ik met rijden buiten, ik vroeg niks meer en daar werd mijn paard heel onzeker van.

Wat ik misschien heb gemist, doet hij dit ook met andere ruiters?

Unbeatable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 22:31

Om nog een paar van jullie vragen te beantwoorden: Hij kan dit in alle gangen doen, naar mijn idee maakt het niet uit op welke plek tijdens de bos rit of met hoeveel ruiters/paarden we zijn. Hij doet dit ook bij andere ruiters, maar die kunnen het meestal beter uitzitten dan ik. Mijn reactie op het vallen is altijd erg verschillend, meestal dan stapte ik weer op een reed ik de rit af, of ruilde ik van paard met een stalgenoot. Het lag er een beetje aan hoe ik gevallen ben en hoe erg geschrokken ik was. De aanleiding van dit topic is dus omdat ik een aantal weken geleden tijdens een rit mijn jukbeen heb gebroken. Chris maakte een bok die ik niet kon uitzitten, waardoor ik met mijn wang tegen het zadel aan klapte. Uiteindelijk heeft een vriendin van mij de rit afgereden. Ik ben nu dus ook een beetje wakker geschud en ik kan me voorstellen dat dit vraagt om een veel erger ongeluk als ik zo doorga.

Dus bedankt voor al jullie reacties en tips! Inmiddels heb ik een plan van aanpak gemaakt (doel voor komend voorjaar):
Ik ga voorlopig even niet zelf naar het bos toe op Chris, maar ik ga wel opzoek naar een ruiter die het in de tussentijd misschien wel zou willen doen, en die het ook zou kunnen uitzitten. Ik heb met mijn instructeur afgesproken dat ik graag lessen wil gaan volgen tijdens het buitenrijden, maar ik moet dit wel regelmatig doen en het weer moet er ook naar zijn. Ik kan voorlopig nog even sparen, en van het voorjaar begin ik aan een reeks lessen (wekelijks) wat gericht is op het buitenrijden. Tot die tijd blijf ik bezig met grondwerk / schriktraining en ga ik tijdens het rijden en bij spannende situaties extra letten op mijn ademhaling. Ik kan ook nog wel aan de hand oefenen langs de weg en misschien uiteindelijk wel in het bos. Ik denk dat als mijn instructeur meekijkt dat er inderdaad een hele hoop dingen gebeuren die ik zelf niet zie en niet doorheb, dus dan zullen er ook genoeg dingen zijn die ik kan veranderen aan mijn houding en 'attitude' tijdens het buitenrijden. Ik weet bijna wel zeker dat er een of andere aanleiding moet zijn naar het gedrag van Chris, dat wil ik eerst graag uitzoeken voordat ik een hulpteugel zou gebruiken. Voor nu is er helaas nog niet zoveel wat ik kan veranderen maar zodra ik met de lessen ben begonnen zal ik jullie op de hoogte houden. :)

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 10:48

Succes TS, fijn dat je ons op de hoogte houdt, ben heel benieuwd.
Denk dat je plan van aanpak goed is. Een aantal dingen heb ik zelf ook gedaan, de schriktraining, een ander op je paard laten rijden die er niet afvalt, goede begeleiding van je instructrice. En inderdaad ook zelf leren ontspannen.

Bij mijn paard is het goedgekomen, dus ga ervan uit dat Chris het ook af zal leren. ;)

Smurflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 10:57

Dat lijkt me een mooi plan van aanpak. Super dat je het zo oppakt en ik hoop dat je snel weer plezier beleeft aan het buitenrijden.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 11:03

Ik heb er geen verstand van, maar zijn er geen zadels die je een stevigere zit geven, westernzadels bijvoorbeeld? Als jij er niet steeds afvalt, zou het probleem verholpen kunnen zijn.

Er is vast een reden voor het bokken, kan spanning, joligheid of pijn zijn. Het is jammer dat het je niet lukt om erachter te komen wanneer hij het doet, misschien altijd na een sterke windvlaag, het vooruitlopen van een ander paard, te strakke teugels, een (misschien voor jou onhoorbaar) geluid...

Moeilijk hoor, succes ermee!

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 20:46

Ik heb al te lang niet gereden om je rijtechnisch advies te kunnen geven (en ik heb geheugenverlies dus ik weet een heleboel ook niet meer) maar ik wilde even zeggen dat ik het heel dapper van je vind dat je er toch op blijft klimmen ook al 'weet' je dat je er ook weer af gaat vallen. Petje af!

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 22:18

Hevonen schreef:
Ik heb er geen verstand van, maar zijn er geen zadels die je een stevigere zit geven, westernzadels bijvoorbeeld? Als jij er niet steeds afvalt, zou het probleem verholpen kunnen zijn.

Er is vast een reden voor het bokken, kan spanning, joligheid of pijn zijn. Het is jammer dat het je niet lukt om erachter te komen wanneer hij het doet, misschien altijd na een sterke windvlaag, het vooruitlopen van een ander paard, te strakke teugels, een (misschien voor jou onhoorbaar) geluid...

Moeilijk hoor, succes ermee!

Westernzadel kan zeker veel schelen. Ik zit niet gauw bokken uit, maar sinds ik met een westernzadel rij gaat het veel beter