Jong paard: uittesten of fysiek/mentaal niet meer mogelijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

crazygirl1

Jong paard: uittesten of fysiek/mentaal niet meer mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 14:33

Mijn 4 jarige is 2 maand in mijn bezit. Wekelijks les genomen en hier al veel uitgeleerd, dit in combinatie met mijn ruitergevoel en kennis. We nemen 1uur les, al de vorige keren werden en meerdere rustpauzes ingelast en werd er correct gewerkt. Velen zeggen dat 30min meer dan genoeg is, en zo werk ik ook tussen de lessen door: 20-30min.

Gisteren les gehad, die naar mij gevoel veel te zwaar was. Te zwaar voor mijn paard. Tegenover vorige lessen waren er heel weinig rustpauzes en was het gevraagde niveau een stuk hoger. Na 40min begon mijn paard 'vervelend' te zijn. Hij hong op het bit, gebok, tempo te hoog of te laag etc. Maw alsof hij onder het werk wou komen.

Mijn lesgeefster zei dat ik hem hier door moest duwen, dat hij puber gedrag vertoonde. Been eraan, en hem paar keer streng omhoog trekken. Na de les was ik verbaasd hoe hard hij gezweet had, zeiknat en witschuimend onder zadel. Ook liet hij na 5min stappen zeer platte mest, volgens mij is dit bij stress en over de limiet gaan (zoals sporters die overgeven na zware inspanning). En meteen voelde ik me schuldig :( Naar mijn gevoel was zijn gedrag te verklaren door oververmoeid. Het mentaal en fysiek niet meer aankunnen. Er was geen reactie meer op mijn been, niet meer voorwaarts en dus meer op voorhand hangen.

Heb dit vandaag met lesgeefster besproken maar zij blijft erbij dat ik hem moet corrigeren en aan het werk zetten. Dat hij moet vooruitgang boeken en nieuwe zaken altijd zwaar zullen zijn waardoor hij vaak op die momenten vervelend zal doen.

Wat zijn jullie meningen hierover? Is het uittesten of niet?

Mousmous

Re: Jong paard: uittesten of fysiek/mentaal niet meer mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 14:36

Tuurlijk is dit geen uittesten. Je geeft zelf al aan dat het te zwaar is geweest. Volgende keer rustiger aan, en ik zeg het niet snel, maar misschien een andere instructrice zoeken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 14:38

Is het nu jouw paard of van die lesgeefster, ik vind dit een zeer slechte lesgever. Zoek prive les aan huis, één keer in de twee a drie weken een half uur les is voldoende met een jonkie. Het is veel te warm voor de tijd van het jaar, dan heb je een jong dier en word hij finaal over zijn limiet gejaagd. DOMDOMDOM.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 14:38

Zoals je het nu beschrijft klinkt het inderdaad alsof de les te zwaar voor hem was.
Een paard gaat niet zomaar al die dingen achter elkaar doen (hangen op bit, bokken, tempo steeds veranderen) om je te pesten.

Vooral omdat hij ook erg zweette en de dunne mest suggereert dat het te zwaar was.
Luister hierin vooral naar je eigen gevoel, anders een andere lesgever zoeken.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 14:42

Ik vind de lengte van de les te lang. Bij een jong dier hou ik max 30 min les aan . Al helemaal met nieuwe dingen. Als je overvraagd raakt het dier gefrustreerd. Denk maar aan een jong kind die van twee plus twee is vier naar algebra formules gaat met meerdere onbekenden. Als je dan overvraagt zal het kind ook gefrustreerd en vervelend worden. Waarschijnlijk is het iddte zwaar

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 14:42

Vertrouw op je eigen gevoel en eigen oordeel.
En... als je niet zelf de grens mag aangeven van je instructrice... dan moet ze worden ingewisseld.

Trouwens... zou hem morgen ivm spierpijn niet onder het zadel rijden maar wel even longeren en/of aan de hand lopen.
Laatst bijgewerkt door Evelijn op 07-11-15 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 14:45

Ik denk als ik je verhaal zo lees dat het bij dit paard inderdaad te snel gaat, en hij het fysiek niet aan kan. Zeker omdat hij eerder niet vervelend was, en er maar weinig paarden zijn die zulk gedrag zonder reden vertonen. Ik vind een uur intensief les voor zo'n jonkie echt teveel sowieso. Ik les nu met mijn 5jarige een half uur (rijdt ervoor dan wel tien minuten tot kwartiertje los en erna nog kwartiertje uitstappen). Het enige wanneer ik langer erop zit dan een uur is als we een rondje bos gaan. Dit is dan ook minder intensief qua spieren en mentaal goed voor hem.

Natuurlijk is het de bedoeling dat je op gegeven moment de grenzen wat verlegd en een stapje meer vraagt, maar wel in het tempo van het paard. Ik zou ind it geval dan ook nogmaals het gesprek aangaan, dat je het rustiger aan wilt doen, en zo niet, op zoek gaan naar andere instructie.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 14:49

Ik denk dat jij met je gevoel juist zit en dat ook gewoon moet volgen.

Natuurlijk wil je aan verbetering werken en zal dat soms best wat zwaarder kunnen zijn. Maar tussen even dat stapje extra en een opbouw in de training en dit helemaal uitgeput trainen zit een hele wereld.
Het is goed om ook naar je paard te luisteren en te weten wanneer het gewoon teveel is, dan mag je best het is genoeg geweest zeggen.
Doet hij nu zoiets terwijl je weet dat hij het prima aankan op dat moment dan mag je best op je strepen gaan staan, maar zo te lezen weet je dit allemaal al en doe je dat ook verder gewoon. Laat vooral een ander je niet een kant op duwen die je niet op wil. Jij kent je paard het beste en jij bepaald hoe snel de training gaat en hoe zwaar het is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 15:37

bigone schreef:
Is het nu jouw paard of van die lesgeefster, ik vind dit een zeer slechte lesgever. Zoek prive les aan huis, één keer in de twee a drie weken een half uur les is voldoende met een jonkie. Het is veel te warm voor de tijd van het jaar, dan heb je een jong dier en word hij finaal over zijn limiet gejaagd. DOMDOMDOM.

Sluit ik me bij aan. Je gevoel zegt het zelf al. Een uur werken is echt veel te lang, ook al las je veel pauzes in. Niet alleen fysiek maar zeker ook mentaal. Ik zou zeker ook een andere instructeur zoeken. Haar advies hem er maar doorheen te rijden slaat echt nergens op.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 15:41

Wat je hem met zo'n les nu geleerd hebt, is dat rijden niet zo leuk is.
Oftewel: in ieder geval dit uur hebben jullie hem zijn rijplezier ontnomen. Vaker van dat soort dingen en je hebt hem geleerd dat het is wat het is: werk. Niet leuk, maar je moet. Arm dier.

Zou zelf de lestijd aanzienlijk gaan beknotten en voorlopig alleen maar dingen met hem doen die hij ook leuk vindt. Je wilt immers dat je paard plezier in het rijden houdt.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 15:42

Halfuurtje vollop aan de slag is meer dan genoeg. Geloof mij. Mijn jonkie loopt een halfuurtje en zit dan ook echt vol. En dan vertoont ie nog niet eens de symptonen die die van jou geeft.
Het is geen uittesten... Ik zie uittesten toch meer als een bokje, of lekker een sprintje willen testen. Jong puberend gedrag dus, maar dit lijkt mij mentaal overbelast.

Geef dit aan bij je instructrice en gaat ze tegen jou wensen in dan is ze niet de juiste

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 15:46

Ik geloof niet dat dit uittesten is en ik zou hem echt niet over zijn grens pushen, wat je nu gedaan hebt. Voor een jonkie is 20 a 30 minuten zat. Zo bouw je spieren op. Door ze verder te pushen dan ze aangeven te kunnen gaan ze "kapot". Door te hangen in je handen en vervelend te doen gaf je paard aan dat je te veel vroeg. Luister naar je gevoel, voel je niet schuldig en geef hem een dikke knuffel. Ik zou wel een andere lesgever zoeken.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 15:57

Wat vervelend dat de les zo gelopen is! Jij zal je echt rot voelen.
Ik ga mee met wat hierboven gezegd wordt: vertrouw op jouw kennis en gevoel en geef meer pauzes als jij denkt dat hij het nodig heeft.
Heel eerlijk: ik rijd nooit langer dan 30 tot 45 min met mijn 7-jarige, tenzij we een buitenritje maken...

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 16:03

Oh boy, het is hem inderdaad teveel geworden.
Ik zou even een stapje terug doen zodat hij weer wat vertrouwen krijgt.
Het is nog maar een jonkie dus misschien kan je wat anders, wat leuks met hem doen? Springen, buitenritje...
Hou het rijden ook op een half uurtje, meer dan genoeg
Ik vind het knap van je dat je tijdens de les al een gevoel kreeg dat het hem teveel werd. Luister naar je paard en naar je gevoel, zo te horen weet je goed waar je mee bezig bent.
Als het goed is ken jij je paard het beste!

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 16:27

Fijn te horen dat mijn gevoel juist zat. Ik werk enorm op mijn gevoel. Voelde me schuldig omdat ik het op het moment zelf niet merkte. Het was pas toen ik afstapte en hem zag dat ik besefte dat dit echt té veel was.

Ik ben zelf ook veel bezig met parelli-grondwerk. Vandaar is ook mijn idee dat een paard uit zichzelf niet gevaarlijk/stout is, hij doet iets (of net niet) omdat hij geen duidelijk grenzen krijgt en dus doet wat hij denkt te moeten doen. Grondlesgeefster gaf ooit mee 'een paard maakt geen misbruik van situatie, hij reageert hoe hij denkt dat jij wil dat hij doet. Als hij slim zou zijn, dan was er nooit iemand op kunnen kruipen".

Vandaag staat hij overdag op weide en misschien laat ik hem ook morgen een dagje rust (op weide) ofwel longeren. Ik heb mijn volgende les ook geannuleerd, een stap terug naar 20min fijn rijden :)

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 16:30

X
Laatst bijgewerkt door 44Myrthe44 op 03-11-25 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 16:38

Ik zou andere instructie zoeken :o je eigen gevoel is waarschijnlijk juist.....te veel, te zwaar!

max 4 x per week een half uur rijden is fysiek en mentaal meer dan genoeg voor een 4 jarige.
En dan gewoon simpel basiswerk, werken moet leuk blijven voor je paard (plezier voor beide moet voorop staan).
Kop en lijf moet fris blijven....

Hoeveel x per week rijd je eigenlijk en hoe lang?

Half uur lessen met een guppie is meer dan genoeg...

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 16:40

Ik zou ook zeggen voor zo'n jonkie veel te lang, en het warme weer van nu helpt ook niet mee.
Wat ik zelf wel altijd belangrijk vind is wanneer ze "vervelend" gaan doen ze nog wel heel even hun beste beentje voor moeten zetten, het liefst met een oefening die super goed bevestigd is, en zodra ze die netjes zonder gemiep uitvoeren is het de hemel in prijzen en lekker uitstappen

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 16:43

Ik hield altijd aan dat een les iets korter moest zijn dat mijn 'normale' training, in elk geval niet langer. Les is toch wat intensiever.

Maar het geeft niks hoor, dat je een keer te ver bent gegaan. Dat kan iedereen gebeuren en het paard gaat er niet dood van. Het is een mooie les voor de volgende keer.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 16:47

Schema ziet er ongeveer zo uit:
Maandag: rijden
Dinsdag: vrij
Woensdag: rijden
Donderdag: grondwerk, wandeling aan de hand
Vrijdag: vrij of les
Zaterdaf: vrij
Zondag: rijden of buitenrit

Dus 1x per week les, dinsdag of donderdag. Ik rij 20-30min en afhankelijk van zijn frisheid 10min longe.

Vandaag kan ik helaas niet langsgaan, ik werk tot 17u en deze avond etentje met famillie.

Voelde me zo schuldig dat ik hem helemaal heb ingesmeerd met spierpijngel (al is het maar het idee dat het iets uithaalt). Ik heb de les afgezegd want die was nu dinsdag al. 1) te snel achter deze zware les, ik wil hem mentaal en fysiek de kans geven te herstellen. 2) lesgeefster gaat niet akkoord met wat ik zeg, vandaar dat ik even zonder les voort ga. En wanneer ik voel dat hij (en mezelf) klaar is voor een nieuwe les, dan nemen we 30min les. Afhankelijk hoe deze verloopt, zoeken we al dan niet andere lesgever.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 16:56

Dit is dan duidelijk niet uittesten maar wat zien jullie dan wél als pubergedrag? Momenteel ben ik nog niet tegengekomen, wanneer hij iets verkeerd doet, is dat voor mij teken dat mijn hulpen niet duidelijk zijn. Zo konden we na 3 weken rijden, geen cirkel op rechterhand galoperen. Aan de openkant (dus X) viel hij uit balans naar rechts en zijn we enkele keren ook links afgeslaan ipv mooi rechts te blijven. Maar hier moest ik hem meer ondersteunen. Dit was niet uitproberen, dit was onduidelijk en moeilijk voor hem.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 17:06

Te zwaar is te zwaar, ik merk het aan mijn (geestelijk jonge) KWPN ook. Als ik daar zwaar mee train (mentaal zwaar, fysiek ook zwaar) word het ook gebok en gedram zodra een bepaald punt bereikt is. Paard is dan gewoon fysiek moe en geestelijk óók nog eens moe van al het leren.
Weten dat je voor dat punt moet stoppen, belonen en afstappen. Je instructrice heeft maar rekening te houden met JOUW manier van paardenhouden.

Echt pubergedrag vind ik wel eens bij de jonkies die ik rijd. Constant doordrammen zonder dat er echt iets aan de hand is (bij het longeren uitbreken, enkel aan de kant waar de andere paarden staan en dat soort zaken).

Maar als ze goed bezweet zijn (afhankelijk van de oefeningen, bij geestelijk zwaar werk zijn ze vaak al doodmoe voor ze bezweet zijn) word elk paard vervelend. Ze zijn moe, ze hebben genoeg gedaan, snappen er geen hol meer van en gaan dan maar 'gek' doen. Logisch, doe ik ook als ik overvraagt word.

Het paard laat je niet winnen of iets als je dan stopt, gewoon rust gunnen. :)

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 17:07

Uitproberen heeft m.i. meestal ook te maken met het werk moeilijk vinden. Op een moment dat een paard het gevraagde goed aankan zullen ze in de meeste gevallen gewoon proberen het uit te voeren. Wanneer ze er moeite mee hebben (door jongigheid, gebrek aan goede bespiering, niet begrijpen wat de opdracht is, etc), willen ze nog wel eens proberen om dan maar iets anders te gaan verzinnen, wat je dan wel niet vroeg maar wat ze makkelijker vinden.

Onze haf heeft daar nog wel eens de neiging toe. Veel mensen scharen uitproberen onder stout zijn enzo. Bij haar is het bijvoorbeeld meer zo van: "Wat een verrekte moeilijke dingen vraag je van me. Dat is lastig joh. Is het ook goed als ik hier gewoon de bocht afsnij? Vind ik veel makkelijker." Is niet wat we van haar vragen natuurlijk, maar ik neem het haar ook niet kwalijk.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 17:07

crazygirl1 schreef:
Dit is dan duidelijk niet uittesten maar wat zien jullie dan wél als pubergedrag? Momenteel ben ik nog niet tegengekomen, wanneer hij iets verkeerd doet, is dat voor mij teken dat mijn hulpen niet duidelijk zijn. Zo konden we na 3 weken rijden, geen cirkel op rechterhand galoperen. Aan de openkant (dus X) viel hij uit balans naar rechts en zijn we enkele keren ook links afgeslaan ipv mooi rechts te blijven. Maar hier moest ik hem meer ondersteunen. Dit was niet uitproberen, dit was onduidelijk en moeilijk voor hem.

Maar HOE ondersteun je je paard hierin?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 23:28

Zo te lezen weet je zelf heel goed wat de oorzaak is.
Als het geen normaal gedrag is voor je paard en je rijd ineens veel langer en intensiever dan normaal, tjah, dan lijkt het me wel logisch.
Een jong paard is snel verveeld en zeker als het werk te zwaar wordt en ze gaan tegen je in, dan wordt het tijd om te stoppen.