Longeren VS Rijden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

lipi

Longeren VS Rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 22:13

Ik heb het een en ander gegoogled maar kon het helaas niet vinden

Wat is voor een paard intensiever. Een half uur gemiddelde spring of dressuurtraining VS een half uur longeren (bijgezet)
- uitgaand van een volwassen paard

Ik hoor bij ons op stal heel verschillende dingen en er is vast weleens onderzoek naar gedaan.

Lijkt me leuk om een aantal interessante artikelen over deze kwestie op stal te hangen. *D

lies_sparkle

Re: Longeren VS Rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 22:16

Ik denk dat dat niet te vergelijken is :P
Wat voor training doe je onder het zadel, wat aan de longe, etc.
Mocht je dezelfde oefeningen doen en precies hetzelfde gaan dan is onder het zadel iets zwaarder ivm belasting van de rug maar dit is zo echt niet te zeggen :+

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 22:20

hoe bijgezet, hoe gereden, wat voor ruiter, hoe hoog springen, wat voor dressuur oefeningen en intensiever voor wat, conditie? pezen? spieren? gewrichten? En zelfs dan nog onderscheid in specifieke pezen en gewrichten etc...

Daar is dus niet echt antwoord op te geven.

lipi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 22:29

Ah, blij dat jullie die mening delen.
Op stal wordt er veel over gediscussieerd

Daarom vroeg ik me af of er weleens een bepaald onderzoek naar is gedaan wat het longeren met een paard doet in vergelijking met een normale basistraining (dressuur B tm Z)

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 22:34

ongetwijfeld, of iig onderzoek waaruit je verschillen kan afleiden als je een beetje goed bent met het interpreteren van literatuur. Maar het punt is dat de manier van belasten heel erg verschild. Longeren is relatief kleine cirkels: slecht voor gewrichten in de ondervoet en specifiek slecht voor alle ligamentjes. Springen geeft een grote belasting van de buigpezen oa en natuurlijk de rug, hoge piekbelasting van de voorbenen. Dressuur geeft weer andere specifieke belastingen. Daardoor kun je het dus heel slecht vergelijken. En de manier van longeren en rijden beinvloed de belasting onwijs. Een paard wat uit balans loopt (zij het aan de longe of onder zadel) zal veel hogere piekbelastingen hebben dan een paard wat in balans loopt.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 22:34

Als het op precies dezelfde manier gaat, dan is rijden intensiever is mijn ervaring. Dat is namelijk nog eens belast, heeft een paard meer kracht voor nodig, om in balans te blijven bijvoorbeeld. Ik longeer dan ook altijd eerst om het paard sterker te maken, voor ik erop ga.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 15:46

Ligt eraan wat je met rijden doet en wat je met longeren doet, en wat het moeilijke punt van je paard is.
Je kan een paard prima met longeren zo in bespiering en conditie brengen als nodig, andersom ook.
Ik denk dat de combinatie de beste weg is ;).

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 18:08

Zoals eerder gezegd is het vooral afhankelijk van het Hoe en wat precies. Zoals ik meestal rij (recreatief) is longeren met bijzet veel intensiever.
Heb ik een uurtje les dan rij ik veel intensiever.
ik denk dat je je vooral moet afvragen wat je wilt bereiken met je training. Wij kiezen bewust voor intensief longeren voor een juiste spierontwikkeling. Rijtechnisch krijgen we de juiste halshouding en mate van aanleuning nog niet goed genoeg. Paardje blijft zijn voorkeurshouding opzoeken. Vandaar de keuze te longeren in de juiste houding. (In overleg met chiropracter)