Paard reageert slecht op been

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

emenem98

Paard reageert slecht op been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 01:32

Hallo,

Mijn verzorgpaard reageert steeds slechter op mijn been, en is niet voorwaarts. Veel overgangen rijden helpt niet echt. Hij reageert heel erg op de zweep, zelfs als ik hem een klein tikje geeft springt hij meteen vooruit, net alsof hij schrikte ofzo. Ik zou graag een tussenweg zien te vinden, want ik vind het voor hem ook niet fijn als ik een zweep gebruik en heel reageert zo fel. Iemand suggesties?

midgie

Re: Paard reageert slecht op been

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 09:26

Het paard is dus doof voor het been en bang voor de zweep gemaakt,
IK zou zeggen geen been gebruiken en de zweep puur als aanwijs stok en niet als strafmiddel.
Hoe reageert het paard op jou hulpen als je hem bv loswerkt?
Denk dat je daar een ingang kan krijgen, leer het paard op lichaams hulpen te reageren maar nooit op grote grovem als je paarden met mekaar ziet communiceren dan is dan op bijna onzichtbare hulpen, dus ga je hulpen meer en meer verfijnen en wees geduldig, als hij niet reageert word niet boos of gefrustreerd maar bedenk iest zonder grof te worden, stap des nood af en leg de hulp naast het paard uit , stap weer op en probeer dat vanaf het paard , al moet je dat 20 x doen , maak het paard niet bot en bang voor de hulpen want dan kun ej nooit samen in harmonie werken , ook het paard moet het leuk vinden en niet in mekaar kruipen voor de been hulp of vluchten voor de zweep, ga werken met je zit

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 09:38

Reageert hij wel op stemhulpen?
Mijn tip is om 1 beenhulp (eventueel icm stemhulp) te geven. Als hij reageert: belonen.
Reageert hij niet? Een tikje met de zweep, niet slaan maar gewoon een rustig tikje. Als hij vooruit springt, terugnemen en weer opnieuw.
Je moet hier consequent in zijn en veel overgangen rijden. Je zal zien dat het paard dan snel doorkrijgt dat het moet luisteren en reageren op een beenhulp.
Dus wees hier consequent in en zorg dat je op het juiste moment reageert, beloont, en stopt.
Heb je les? Als je dit moeilijk vindt, is het handig om iemand te zoeken die je hierbij kan helpen :)

Lynnc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 15:10

Kun je hem helpen met je zit? Of misschien een combinatie van drijvende zit en stem gebruiken. Toch belangrijk om consequent te blijven. Als jij iets vraagt, dan moet je paard daarop reageren. En veel overgangen rijden blijft zo belangrijk, misschien kun je beginnen met gewoon een aantal keer stap - halt - stap. Als je dit goed doet, zul je merken dat je paard steeds gevoeliger wordt aan het been. Veel succes!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 17:56

Lynnc schreef:
Kun je hem helpen met je zit? Of misschien een combinatie van drijvende zit en stem gebruiken. Toch belangrijk om consequent te blijven. Als jij iets vraagt, dan moet je paard daarop reageren. En veel overgangen rijden blijft zo belangrijk, misschien kun je beginnen met gewoon een aantal keer stap - halt - stap. Als je dit goed doet, zul je merken dat je paard steeds gevoeliger wordt aan het been. Veel succes!

Als je iets vraagt aan het paard wat hij niet snapt , hoe kan hij dan goed reageren?

Als ze aan mij iets vragen in het chinees weet ik ook niet wat ze bedoelen

Snoetje2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 20:52

mag ik vragen of jij elke stap je pony een schopje geeft? Want als je dat doet, stop daar dan iig gelijk mee! een pony reageert niet meer op het been als je te vaak een schopje geeft (dus elke stap). Wat het zweepje betreft denk ik dat je pony misschien inderdaad bang is voor het zweepje. Als dat zo is zou ik zorgen dat je hem aan de zweep introduceert op een totaal nieuwe manier, dus niks van hem vragen, gewoon met de zweep over het lichaam heen strijken zodat hij ziet dat hij er niet bang voor hoeft te zijn.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 21:27

Ik denk dat het het beste is dat er eens iemand langs komt om 1 op 1 te komen helpen, zodat alle kleine een grote fouten er uit gehaald kunnen worden en er onder begeleiding aan gewerkt kan worden.
Dit omdat je zelf aangeeft dat het steeds slechter wordt een dat hij bang is voor de zweep.
Er zijn waarschijnlijk meerdere foutjes en van achter de computer is het moeilijk om niets over het hoofd te zien.

Lynnc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 10:11

midgie schreef:
Lynnc schreef:

Als je iets vraagt aan het paard wat hij niet snapt , hoe kan hij dan goed reageren?

Als ze aan mij iets vragen in het chinees weet ik ook niet wat ze bedoelen

Het gaat hier over het reageren op het been, ik denk dat het paard wel al zo ver is dat hij weet dat been geven gelijk staat aan vooruit gaan.

FelinevdBerg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 13:38

Mijn pony reageerde ook zeer slecht op hulpen . Ik kwam er achter dat dit grotendeels door mij kwam! Ik gaf veel te veel been waardoor ze er niet meer op regaeerde ( je moet het zien als ik je de hele tijd in je zei prik dan voel je het op een gegeven moment ook niet meer) ik ben gestopt met zoveel been geven. Ik doe nu been (luisterd ze been er af ) luisterd ze niet 2x been bij derde x bren met tikje. Ze had ook moeite met galop ze viel er steeds uit en ik bleef maar aandrijven. Nu wacht ik ! Pas als ze er echt uit wil geef ik dr weer been na een tijdje was het echt een enorm verschil ze ging zelf zelf weer aanspringen voordat ik dr weer been gaf (ze was er uit gevallen) !
Misschien helpt dot je :)