Paard rent gewoon door de hindernis heen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

rakmonanko11

Paard rent gewoon door de hindernis heen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-15 18:44

Hallo. Ik heb een nieuw paard een KWPN van 1.63 hoog merrie. naam Chanel. ze heeft vroeger M1 dressuur gelopen (weet niet of het probleem daar aan ligt) maar in mijn ogen kán elk paard springen doen ze ook in de natuur, mar Chanel rent er dwars doorheen alleen in galop springt ze een klein beetje. hoe kan ik hier aan werken? ik zat zelf te denken veel oefenen met heel veel balkjes om de meter neer leggen maar zijn er ook andere manieren of is mijn manier helemaal niet handig?

Groetjes Vera

Jenny_S

Re: Paard rent gewoon door de hindernis heen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 18:47

Waarschijnlijk staat het te laag. Ik zou wel altijd adviseren om een lesje te nemen dan zelf wat prutsen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 18:48

Oefenen met drafbalkjes, en de laatste misschien op het laagste gaatje van de staznders zetten 20cm hoog ongeveer? Kan ze makkelijk overheen stappen. Altijd laag beginnen en niet meteen 40-50cm vragen als ze nooit eeder gesprongen heeft.

Aangezien ze er doorheen loopt vermoed ik dan ook dat je geen echt lage hindernis gezet hebt, en ze dus niet beseft dat ze moet springen maar wel ontdekt heeft dat ze de balk gewoon omver kan lopen.
Wat doet ze met vrijspringen?

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 18:59

de balk hoger leggen, waarschijnlijk is het sprongetje te laag en ziet je paard het niet.

rakmonanko11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-15 19:21

Art_Ificious schreef:
Oefenen met drafbalkjes, en de laatste misschien op het laagste gaatje van de staznders zetten 20cm hoog ongeveer? Kan ze makkelijk overheen stappen. Altijd laag beginnen en niet meteen 40-50cm vragen als ze nooit eeder gesprongen heeft.

Aangezien ze er doorheen loopt vermoed ik dan ook dat je geen echt lage hindernis gezet hebt, en ze dus niet beseft dat ze moet springen maar wel ontdekt heeft dat ze de balk gewoon omver kan lopen.
Wat doet ze met vrijspringen?

ik had het balkje op 26 cm

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:24

Sommige paarden zullen het nooit leren..........zoals die van mij.

Kan er alles mee, behalve springen. Ze breekt alle benen als ik het wel probeer. Heb het opgegeven, ze weet niet wat ze met haar benen aan moet. :')

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:32

Ik denk dat dit te laag stond. Ik heb een jonge pony, en hogere hindernissen springt ze goed, maar van een heel laag sprongetje wordt ze gemakzuchtig dus tilt ze ook slecht de benen op. Misschien kun je eens een kruisje neerzetten, dan lijkt het hoger en misschien gaat ze dan meer moeite doen?

Snoetje2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 21:06

Ik zou als ik jou was eerst heel veel balkjes lopen. steeds iets hoger en goed aansporen dat ze er over heen gaat. Misschien is een springlesje een goed idee? Vooral veel oefenen en blijven volhouden, na een tijdje komt het echt wel goed. Ook een beetje uittesten: Wanneer springt ze niet? springt ze hoog sneller of laag? galop of draf? etc. en daar dan op inspelen. Succes!!! :)

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 21:08

Ik zou eens een sprongetje van 50cm plaatsen. Dat is niet te hoog maar wel net hoog genoeg dat ze er niet over heen kan stappen

FelinevdBerg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 22:14

Ik zou ook aanraden hoger zetten :) het is een groot paard dus die kan dat makkelijk en misschien als de mogelijkheid er is dat vrijspringen! Dan kan je kijken hoe ze dat doet als ze dan wel normaal springt kan e het ook normaal doen .

deborah_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 23:23

Heb ik ook aan de hand, als het te laag staat. Ook loopt mijn verzorgpaard erdoorheen als zijn passen niet uitkomen maar dat zal het geval wel niet zijn bij jou. Misschien moet je haar eens vrij laten springen? Een laag kruisje ofzo, kans is groot dat ze het gewoonweg niet snapt.

Lisanieuw01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 13:54

Een idee, om haar een keer los te laten springen, dan kan je het wat hoger zetten en kijken hoe ze daar op reageert

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 14:03

als eerste niet elk paard kan springen. in hef wild gaan ze eerder ergens om heen als het risico lopen dat ze op hun plaat gaan. en een makkelijke prooi zijn voor dat waar ze voor vluchten.

je bent laag begonnen voor de meeste paarden is dit fijn. anderen kijken niet constant naar de grond en zien de hindernis dus niet.

Als je met haar wilt gaan springen raad ik je aan om een goede instucteur te zoeken. die jullie helpt en je tips kan geven.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:11

Volgens mij kan ieder paard springen, als het dier gezond is toch.
Maar om het paard te overtuigen dat het idd een sprong moet nemen dat is niet altijd zo makkelijk, een ervaren trainer is ook hier weer diegene die je kan helpen.
Zelf zomaar wat gaan uitproberen op goed geluk af, is vaak een heel verkeerde beslissing, je maakt dan veel te veel fouten.
Zoek dus een lesgever, en ga samen aan de slag.

Lifebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 13:54

Misschien zou een goede instructeur je erbij kunnen helpen.