conditie opbouwen bij pony

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

mandyvelden

conditie opbouwen bij pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 19:18

Hoi Allemaal,

Mijn C pony is altijd in goede conditie geweest.
Ik rijd haar elke week ong 2 keer + (spring)wedstrijd.
Ik merk dat ze op de helft van het parcour al moe is.

Hoe kan ik het beste conditie opbouwen?

Yenni

Re: conditie opbouwen bij pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 19:24

Wat ik uit de verhaal op maak is dat het een sportpony is en die rijd jij maar 2x per week waarvan 1 x een springwedstijd?
Logisch dat die pony halverwege het parcous moe is. Eerst beginnen met 2 keer per week te longeren en 1 x per week rustig(er) rijden. Zo opbouwen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 20:00

Ik verplaats dit topic naar Rijtechnische vragen.

BEH >> RT-V

mandyvelden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 22:35

Cas123 schreef:
Wat ik uit de verhaal op maak is dat het een sportpony is en die rijd jij maar 2x per week waarvan 1 x een springwedstijd?
Logisch dat die pony halverwege het parcous moe is. Eerst beginnen met 2 keer per week te longeren en 1 x per week rustig(er) rijden. Zo opbouwen.

logisch?
Mijn broer reed er eerst op die reed hem 1x in de week en dan op wedstrijd.
Had super conditie.
Dus...

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 22:43

Beetje raar om je vraag te stellen maar bij de eerste tegenreactie deze al in vraag te stellen. Als je pony halverwege een parcourtje al moe is dan is hij niet in goede conditie, hij mist uithoudingsvermogen. Uithoudingsvermogen train je makkelijk met drafwerk, veel kilometers maken in een zo gelijkmatig mogelijk tempo. Als je omgeving het toe laat hier en daar heuvels meepakken voor de kracht is ook top. Twee keer per week rijden is zeer weinig, zeker als er één keer wedstrijd bij zit. Het lichaam van de pony wordt niet genoeg aan het werk gezet. Om de dag is ideaal, zo gebeurd dat in ieder geval met de wedstrijdpaarden hier op stal.

churity

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 22:48

Ik zou conditie langzaam opbouwen, dus nu niet gelijk 7 dagen per week intensieve training. Veel afwisseling en de trainingen langzaam opbouwen (evt. voer aanpassen). Spieren kweken en veel verschillende oefeningen, zoals: schakelen (tempowisselingen), galoptraining, achterhand trainen en lange afstandsritten.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 22:49

Als ik jou topics lees dan kom jij en je familie niet echt over als mensen met heel veel paarden verstand. Niet erg dat kan je leren als je er voor open staat.

Je kan van een pony die 2x per week of voorheen 1x per week gereden wordt niet verwachten dat hij sport prestaties levert op wedstrijd. Dat is ongeveer om een vergelijking te maken hetzelfde als zelf ongetraind een marathon te lopen dat kan je ook niet als je maar 2x per week traint.

Als je bepaalde prestaties van je pony verwacht moet je daar tijd in investeren met trainen en dan toch wel over het algemeen minimaal 4x per week iets doen. Rijden in de bak, een lesje, buitenrit, keer longeren etc.
Heb je hier door school en andere Dingen geen tijd voor dat kan natuurlijk maar dan ook even geen wedstrijden rijden. En gewoon lekker genieten met je pony als je wel tijd hebt.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 23:14

Jammer dat je meteen rot op mij reageert. Ik ben het met mijn mede bokkers eens

mandyvelden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-15 15:12

we hebben 11 pony's.
we hebben er verstand van. iedereen zijn eigen manier.
ik zal proberen er wat aan te doen.
ik heb het idee dat de contitie minder is het kan ook zijn geen zin hebben en laten merken van ik doe sloom.
Het is een super snelle pony. Echt snel.
1 hele schep brok.

Maar omdat ze elke keer stopt op 1 hindernis hebben we haar 1 schep brok gegeven.
Bij het losspringen super snel en niks aan de hand. bijna niet moe.
Maar in het parcour is ze op een gegeven moment niet snel meer en stopt ze...

Ik zal zoveel mogelijk proberen van wat er gezegt wordt.

mensen kijken mij altijd aan als ik aan het losspringen ben.
zo van wow dat is een snelle pony... :)

Cas123 schreef:

is niet rot...
ik bedoel het niet zo... ;(
Laatst bijgewerkt door Urielle op 01-11-15 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: berichten samengevoegd

Andra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 15:18

Je zegt dat je pony altijd een goede conditie had, en nu blijkbaar ineens niet meer (dat maak ik uit je verhaal op, tenminste). Als dat inderdaad zo is, moet je eerst gaan bekijken wat de oorzaak ervan is, dat die conditie ineens zo is weggezakt. Maar misschien begrijp ik het verkeerd, hoor.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 16:02

mandyvelden schreef:
we hebben 11 pony's.
we hebben er verstand van. iedereen zijn eigen manier.
ik zal proberen er wat aan te doen.
ik heb het idee dat de contitie minder is het kan ook zijn geen zin hebben en laten merken van ik doe sloom.
Het is een super snelle pony. Echt snel.
1 hele schep brok.

Maar omdat ze elke keer stopt op 1 hindernis hebben we haar 1 schep brok gegeven.
Bij het losspringen super snel en niks aan de hand. bijna niet moe.
Maar in het parcour is ze op een gegeven moment niet snel meer en stopt ze...

Ik zal zoveel mogelijk proberen van wat er gezegt wordt.

mensen kijken mij altijd aan als ik aan het losspringen ben.
zo van wow dat is een snelle pony... :)

Cas123 schreef:

is niet rot...
ik bedoel het niet zo... ;(

Tja de hoeveelheid pony's geeft niet aan hoeveel verstand je er van hebt. Heel leuk om 11 pony's te hebben maar jullie moeten ze ook allemaal beweging kunnen geven natuurlijk. Tenminste als je prestaties van een pony verwacht. En het is heel logisch dat een pony dan met inspringen nog wel fris is dan zit je er net op maar dat inspringen kost ook energie en dat is bij een slechte conditie in het parcours dan gewoon op niet omdat de pony niet wil. Kan je er net zoveel brok in stoppen als je wilt maar conditie zal je voor moeten trainen en dus werk in willen stoppen.
Maar ja heel eerlijk vraag ik mij af of jij dit er wel voor over hebt. Als ik in een ander topic lees dat je een hekel hebt aan uitstappen klinkt het of je alleen maar de leuke kanten wilt. En de andere dingen die ook tijd kosten er niet voor over hebt....pony's zijn geen machines voor een prestatie moet door pony maar ook amazone gewerkt worden en niet alleen op wedstrijd.

churity

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 00:56

Als ik bovenstaand mag geloven zou ik er misschien over nadenken om iemand die er verstand van heeft raad te vragen en wat met deze tips te doen. Niet rottig bedoelt maar doe er wel echt wat mee.

Snoetje2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 21:09

wat ik adviseer is vaker rijden. Ik weet niet of ze voor de rest nog bereden word of niet maar drie keer in de week rijden is echt te weinig! Begin rustig, bijvoorbeeld: eerst elke dag een half uurtje veel stappen af en toe draven en een galopje meenemen. Later maak je dat half uur intensiever, en nog later ga je de tijd veranderen naar drie kwartier en op begeven moment rijd je elke dag een uur. Dan is de conditie veel beter, want paarden hebben gewoon elke dag beweging nodig. Succes!

mandyvelden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 20:30

sorry maar wat hier geschreven wordt slaat nergens op!!

Pony's zijn mijn alles dus als ik zo behandelt wordt slaat het nergens op. kom op zeg!
Ik doe alles voor mijn pony's maar school gaat helaas voor.

Voor de mensen die me wel willen helpen heel erg Bedankt :)!!

mandyvelden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 20:33

Femkev2001 schreef:
wat ik adviseer is vaker rijden. Ik weet niet of ze voor de rest nog bereden word of niet maar drie keer in de week rijden is echt te weinig! Begin rustig, bijvoorbeeld: eerst elke dag een half uurtje veel stappen af en toe draven en een galopje meenemen. Later maak je dat half uur intensiever, en nog later ga je de tijd veranderen naar drie kwartier en op begeven moment rijd je elke dag een uur. Dan is de conditie veel beter, want paarden hebben gewoon elke dag beweging nodig. Succes!

ik kan niet lang met mijn pony stappen want daar is ze te heet voor.
dan dribbelt ze en wil ze vooruit.
Als ik gewoon train is er ook niks aan de hand. :j

Snoetje2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 20:38

mandyvelden schreef:
Femkev2001 schreef:

ik kan niet lang met mijn pony stappen want daar is ze te heet voor.
dan dribbelt ze en wil ze vooruit.
Als ik gewoon train is er ook niks aan de hand. :j

oke, dan zou ik me vooral aan elke dag rijden houden, en wie weet iets minder intensief inrijden bij een wedstrijd (een paard kan namelijk niet eeuwen achter elkaar heel snel lopen...)

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 20:42

mandyvelden schreef:

Pony's zijn mijn alles dus als ik zo behandelt wordt slaat het nergens op. kom op zeg!

Ik ben redelijk duidelijk in mijn schrijven maar ik herhaal alleen dingen die je zelf eerder geschreven hebt. Niet gemeen bedoelt want ik bedoel het gewoon goed.
Maar je moet zelf kunnen begrijpen dat met 2x in de week trainen geen prestaties verwacht kunnen worden. Dat school voor gaat is heel logisch en goed en zal niemand je verwijten zo hoort het ook maar dan moet je wel keuzes maken. Tijdelijk even geen wedstrijden rijden of minder pony's rijden als je nu ook nog andere pony's rijdt.
Heb je ook les? Anders daar maar eens overleggen.

xsensibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 20:43

Ten eerste vind ik je verhaal een beetje raar.. ik neem aan dat iedere paarden eigenaar weet dat je niet 2x per week moet rijden waarvan 1x een wedstrijd is..
Je pony kan dan nooit een geweldige conditie hebben..
Springen kost veel energie en het is redelijk logisch dat ze dan moe is halverwege je parcours.

Ga vaker rijden, longeren, wandelen, grondwerk etc.. bouw het rustig op, niet van 2x ineens naar 7x gaan maar steeds een beetje langer en vaker rijden.
Jij kan ook niet ineens 7 dagen achter elkaar sporten als je bijna niks gewend bent!

Verder ben ik het met de rest eens :j

Snoetje2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 20:45

genja schreef:
mandyvelden schreef:

Ik ben redelijk duidelijk in mijn schrijven maar ik herhaal alleen dingen die je zelf eerder geschreven hebt. Niet gemeen bedoelt want ik bedoel het gewoon goed.
Maar je moet zelf kunnen begrijpen dat met 2x in de week trainen geen prestaties verwacht kunnen worden. Dat school voor gaat is heel logisch en goed en zal niemand je verwijten zo hoort het ook maar dan moet je wel keuzes maken. Tijdelijk even geen wedstrijden rijden of minder pony's rijden als je nu ook nog andere pony's rijdt.
Heb je ook les? Anders daar maar eens overleggen.

Je moet inderdaad goed bedenken dat je van een pony die 2 keer in de week getraind word weinig kan verwachten. Maar ik vind dat je helemaal gelijk hebt wat school betreft, misschien is het dan een idee om een bijrijder te zoeken?

FelinevdBerg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 13:44

Ik vind het eigenlijk niet gek dat als je maar 3 x oin de week rijd en 1 daarvan wedstrijd je pony geen goede conditie heeft ! Het kan een super snelle goede sport pony zijn maar ook die ponys moet je trainen ! Vind je rijden niet leuk dan?