Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
dinek123 schreef:Toen ik nog op de manege reed reed ik ook vaak zulke paarden,
Weet niet of dit bij jou ook het geval is maar ik had altijd de neiging om mijn benen af te steken, waardoor je een nog grotere reactie krijgt als je been geeft.
Probeer dus altijd contact te hebben met je been en iets meer druk te geven als je harder wilt (of met je stem natuurlijk),
En wat je ook niet moet vergeten; ontspan!
Als je dat eenmaal doorhebt zijn zulke paarden juist heel fijn om te rijden!
lissisanne schreef:Ideaal toch! Dan kan je juist heel subtiel je benen gebruiken. Ik zou zelf je eigen hulpen kleiner maken, een spier aanspannen/zithulpen kan al best genoeg zijn hoor. Een paard kan een vlieg voelen landen dus waarom meer doen dan nodig is.
Simbaa schreef:Heerlijk toch! Klinkt als een ideaal paardje!
Wel moet je kijken of het paard goed reageert op been, of dat deze er van schrikt en er dus voor vlucht. Als je paardje gewoon erg goed reageert is er nul probleem, dan is het aan jou om je hulpen hier op aan te passen.
Lijkt me super rijden!
dinek123 schreef:Toen ik nog op de manege reed reed ik ook vaak zulke paarden,
Weet niet of dit bij jou ook het geval is maar ik had altijd de neiging om mijn benen af te steken, waardoor je een nog grotere reactie krijgt als je been geeft.
Probeer dus altijd contact te hebben met je been en iets meer druk te geven als je harder wilt (of met je stem natuurlijk),
En wat je ook niet moet vergeten; ontspan!
Als je dat eenmaal doorhebt zijn zulke paarden juist heel fijn om te rijden!
Desiree schreef:De pony vertoont vluchtgedrag.
Het eerste waar je eigenlijk aan moet werken is dat er weer rust in komt zodat hij ontspannen door zijn lijf gaat lopen. Want ik denk dat hij dat nu niet zal doen. Het is volgens mij één brok spanning. De spanning moet opgeheven worden.
Je moet proberen de hals op lengte te krijgen en dat hij wil zakken met zijn hoofd en neus, op ontspannen teugel. Dus niet van die korte teugeltjes. Zal moeilijk worden, want ik kan me zo voorstellen dat hij onder je vandaan wil lopen. Dus zul je iedere keer een ophouding moeten maken, en wel dusdanig een waarop hij reageert. Na die ophouding altijd weer handen ontspannen, ook als je weet dat hij weer wegkachtelt. Dan moet je gewoon maar weer een ophouding maken. Steeds opnieuw, net zolang totdat het niet meer nodig is. Probeer zelfs bij voorkeur onder het basistempo te laten lopen.
Als het paard namelijk eenmaal ontspannen is, dán kun je er wel weer aan komen met je been. En dat is absoluut noodzakelijk om hem naar de hand toe gereden te krijgen zodat hij door kan sluiten in het lichaam.
Probeer het anders eerst eens aan de dubbele longe.
_Hedwig schreef:probeer er gewoon aan te komen, niet te veel denken 'als ik eraan kom gaat hij hard'.
en probeer hele kleine beenhulpen te geven.
als je er zelf rustig over doet neemt de pony dat vanzelf over. succes!
Desiree schreef:Je bent goed bezig als je voelt dat de passen die de pony maakt ruimer worden, en dat hij zachter aanvoelt in de rug waardoor je niet meer zo hoog uit het zadel gegooid wordt bij het draven.
GMekkes schreef:Mijn ervaring is de benen juist niet gaan afsteken, als je ze dan per ongeluk een keer aanraakt (bijv. tijdens een schrikmoment) dan raken ze helemaal van de kaart. Benen er gewoon aanhouden, dan zal de pony het al snel heel normaal gaan vinden. Volgens mijn instructeur moet je de warmte van je paard door je laars heen kunnen voelen. Goed aan het been zijn is niet hetzelfde als vluchten wanneer het je been voelt.
http://www.dressuur.nl/berichten/brilja ... meren/747/
Ik doe dit zelf ook in draf en galop.