paard reageert heel heftig op been

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Milou143

paard reageert heel heftig op been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 10:12

hoi allemaal,
afgelopen donderdag reed ik in de manege les op de pony van een pensionklant. ik reed op dit paardje omdat zij vaak heel erg schrikt in manege lessen en de eigenaresse daardoor dr pony niet echt meer vertrouwt met meerdere paarden in een bak.

eerst maar eens even wat informatie over de pony:het is een merrie van 6 jaar en is ongeveer 1.20 m hoog.

nu is het zo dat de pony heel heftig reageert op je been. je hoeft de pony alleen maar aan te raken en dan vliegt ze al naar voren. heeft 1 van jullie hier een oplossing voor? of een manier waarop ze misschien iets minder vel reageert? stem gebruik reageert ze ook heel heftig op.

ps: ik stel deze vraag omdat ik deze pony waarschijnlijk ga bijrijden.

groetjes milou

Supervixen

Re: paard reageert heel heftig op been

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 10:15

Benen stil houden en zoveel mogelijk op je zit doen.

Milou143

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 10:18

Supervixen schreef:
Benen stil houden en zoveel mogelijk op je zit doen.

maar ik bedoel zeg maar met aandraven enzo, dan moet je toch been geven? want anders dan gooi je je pony gewoon los en leert hij nooit rustig te lopen.

de pony is heel voorwaarts en heeft dus vaak tempo problemen

Cajra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 10:19

Juist laten wennen aan beenhulpen. Dus been licht tegen het paard houden.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 10:21

Ideaal toch! Dan kan je juist heel subtiel je benen gebruiken. Ik zou zelf je eigen hulpen kleiner maken, een spier aanspannen/zithulpen kan al best genoeg zijn hoor. Een paard kan een vlieg voelen landen dus waarom meer doen dan nodig is.

dinek123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 10:22

Toen ik nog op de manege reed reed ik ook vaak zulke paarden,
Weet niet of dit bij jou ook het geval is maar ik had altijd de neiging om mijn benen af te steken, waardoor je een nog grotere reactie krijgt als je been geeft.
Probeer dus altijd contact te hebben met je been en iets meer druk te geven als je harder wilt (of met je stem natuurlijk),
En wat je ook niet moet vergeten; ontspan! :)

Als je dat eenmaal doorhebt zijn zulke paarden juist heel fijn om te rijden!

Milou143

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 10:25

dinek123 schreef:
Weet niet of dit bij jou ook het geval is maar ik had altijd de neiging om mijn benen af te steken, waardoor je een nog grotere reactie krijgt als je been geeft.
Probeer dus altijd contact te hebben met je been en iets meer druk te geven als je harder wilt (of met je stem natuurlijk),

ontspannen dat doe ik wel, ik weet uit ervaring dat dit soort beestjes als je gespannen zit nog drukker worden.

je stem reageert ze nog heftiger op dan je been dus dat is voorlopig denk ik niet zo slim :P

Milou143

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 10:26

lissisanne schreef:
Ideaal toch! Dan kan je juist heel subtiel je benen gebruiken. Ik zou zelf je eigen hulpen kleiner maken, een spier aanspannen/zithulpen kan al best genoeg zijn hoor. Een paard kan een vlieg voelen landen dus waarom meer doen dan nodig is.

dankjewel! gewoon en beetje gaan oefenen met hele lichte beenhulpen dan komt het vast wel een keer goed :)

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 10:27

Heerlijk toch! Klinkt als een ideaal paardje!
Wel moet je kijken of het paard goed reageert op been, of dat deze er van schrikt en er dus voor vlucht. Als je paardje gewoon erg goed reageert is er nul probleem, dan is het aan jou om je hulpen hier op aan te passen.
Lijkt me super rijden!

Milou143

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 10:28

Simbaa schreef:
Heerlijk toch! Klinkt als een ideaal paardje!
Wel moet je kijken of het paard goed reageert op been, of dat deze er van schrikt en er dus voor vlucht. Als je paardje gewoon erg goed reageert is er nul probleem, dan is het aan jou om je hulpen hier op aan te passen.
Lijkt me super rijden!

volgens mij is het ook een beetje schrik want ze schiet echt naar voren alsof ze bijna wordt aangereden door een auto ofzo

rakmonanko11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 18:40

ik zou het meer met je kuit doen. heel zacht tegen de kuit drukken en dat heel eventjes daarna gelijk weer los.

_Joelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 18:47

probeer er gewoon aan te komen, niet te veel denken 'als ik eraan kom gaat hij hard'.
en probeer hele kleine beenhulpen te geven.
als je er zelf rustig over doet neemt de pony dat vanzelf over. succes!

PeelSlowly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 18:52

dinek123 schreef:

Ik heb precies dezelfde ervaring met mijn paard, inclusief een eerste neiging mijn benen af te steken. Niet doen, daar wordt het zeker niet beter van! :D Benen inderdaad in licht contact houden en na een te heftige reactie rustig terugrijden.

Sowieso veel overgangen rijden en wat bij mij ook goed werkte was heel veel zijwaarts en volte verkleinen/vergroten op je benen. Eerst reageerde ze hier ook heel voorwaarts op maar uiteindelijk viel het kwartje dat been niet alleen harder hoeft te betekenen. Het rijdt uiteindelijk heerlijk hoor!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 20:47

De pony vertoont vluchtgedrag.
Het eerste waar je eigenlijk aan moet werken is dat er weer rust in komt zodat hij ontspannen door zijn lijf gaat lopen. Want ik denk dat hij dat nu niet zal doen. Het is volgens mij één brok spanning. De spanning moet opgeheven worden.

Je moet proberen de hals op lengte te krijgen en dat hij wil zakken met zijn hoofd en neus, op ontspannen teugel. Dus niet van die korte teugeltjes. Zal moeilijk worden, want ik kan me zo voorstellen dat hij onder je vandaan wil lopen. Dus zul je iedere keer een ophouding moeten maken, en wel dusdanig een waarop hij reageert. Na die ophouding altijd weer handen ontspannen, ook als je weet dat hij weer wegkachtelt. Dan moet je gewoon maar weer een ophouding maken. Steeds opnieuw, net zolang totdat het niet meer nodig is. Probeer zelfs bij voorkeur onder het basistempo te laten lopen.

Als het paard namelijk eenmaal ontspannen is, dán kun je er wel weer aan komen met je been. En dat is absoluut noodzakelijk om hem naar de hand toe gereden te krijgen zodat hij door kan sluiten in het lichaam.

Probeer het anders eerst eens aan de dubbele longe.

Milou143

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-15 21:16

Desiree schreef:
De pony vertoont vluchtgedrag.
Het eerste waar je eigenlijk aan moet werken is dat er weer rust in komt zodat hij ontspannen door zijn lijf gaat lopen. Want ik denk dat hij dat nu niet zal doen. Het is volgens mij één brok spanning. De spanning moet opgeheven worden.

Je moet proberen de hals op lengte te krijgen en dat hij wil zakken met zijn hoofd en neus, op ontspannen teugel. Dus niet van die korte teugeltjes. Zal moeilijk worden, want ik kan me zo voorstellen dat hij onder je vandaan wil lopen. Dus zul je iedere keer een ophouding moeten maken, en wel dusdanig een waarop hij reageert. Na die ophouding altijd weer handen ontspannen, ook als je weet dat hij weer wegkachtelt. Dan moet je gewoon maar weer een ophouding maken. Steeds opnieuw, net zolang totdat het niet meer nodig is. Probeer zelfs bij voorkeur onder het basistempo te laten lopen.

Als het paard namelijk eenmaal ontspannen is, dán kun je er wel weer aan komen met je been. En dat is absoluut noodzakelijk om hem naar de hand toe gereden te krijgen zodat hij door kan sluiten in het lichaam.

Probeer het anders eerst eens aan de dubbele longe.

Ik ga er maar 2x per week heen, eigenlijk alleen om te rijden in de manege lessen omdat de pony daarin rustiger moet worden en daarin ook moet ontspannen. Dus het longeren gaat niet zo makkelijk.
Overigens vind ik je tips wel helemaal top! Ik zalmeraan denken om mn teugels iets lamger te houden en zorgen dat de pony ook over sijn rug wilt gaan lopen en dus niet alleen "in de krul"

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 21:17

Je bent goed bezig als je voelt dat de passen die de pony maakt ruimer worden, en dat hij zachter aanvoelt in de rug waardoor je niet meer zo hoog uit het zadel gegooid wordt bij het draven.

Milou143

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-15 21:18

_Hedwig schreef:
probeer er gewoon aan te komen, niet te veel denken 'als ik eraan kom gaat hij hard'.
en probeer hele kleine beenhulpen te geven.
als je er zelf rustig over doet neemt de pony dat vanzelf over. succes!

Dankjewel voor je tip! Ik ben er inderdaad heel erg mee bezig dat ze ineens heel erg naar voren gaat als ik been geef. Ik zal de volgende keer gewoon net doen of ik gek ben en gewoon zachtjes been geven

Milou143

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-15 21:20

Desiree schreef:
Je bent goed bezig als je voelt dat de passen die de pony maakt ruimer worden, en dat hij zachter aanvoelt in de rug waardoor je niet meer zo hoog uit het zadel gegooid wordt bij het draven.

De pony is heel vlak dusndat voel je niet echt, maar ik heb een instructeur in de manege les die veel ervaring heeft met dit soort paardjes. Zij kan me dus ook helpen.

Overigens gaat de pony na ongeveer 45 mn. Als ze al een beetje moe word wel meer ontspannen en is het makkelijker om langere teugel te geven

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 12:04

Mijn ervaring is de benen juist niet gaan afsteken, als je ze dan per ongeluk een keer aanraakt (bijv. tijdens een schrikmoment) dan raken ze helemaal van de kaart. Benen er gewoon aanhouden, dan zal de pony het al snel heel normaal gaan vinden. Volgens mijn instructeur moet je de warmte van je paard door je laars heen kunnen voelen. Goed aan het been zijn is niet hetzelfde als vluchten wanneer het je been voelt.
http://www.dressuur.nl/berichten/brilja ... meren/747/
Ik doe dit zelf ook in draf en galop.

Milou143

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 19:00

GMekkes schreef:
Mijn ervaring is de benen juist niet gaan afsteken, als je ze dan per ongeluk een keer aanraakt (bijv. tijdens een schrikmoment) dan raken ze helemaal van de kaart. Benen er gewoon aanhouden, dan zal de pony het al snel heel normaal gaan vinden. Volgens mijn instructeur moet je de warmte van je paard door je laars heen kunnen voelen. Goed aan het been zijn is niet hetzelfde als vluchten wanneer het je been voelt.
http://www.dressuur.nl/berichten/brilja ... meren/747/
Ik doe dit zelf ook in draf en galop.

Dankjewel! Ik ga het zeker gebruiken

FelinevdBerg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 22:28

Bij hoge dressuur paarden zie je vaak dat ze worden aangedreven door knijpen met de benen je kan dat aan leren ? Mijn pony luistert niet heel fijn maar been hulpen. Dus kan best gunstig zijn :D

Milou143

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 21:23

FelinevdBerg schreef:
Bij hoge dressuur paarden zie je vaak dat ze worden aangedreven door knijpen met de benen je kan dat aan leren ? Mijn pony luistert niet heel fijn maar been hulpen. Dus kan best gunstig zijn :D

ze wordt echt heel heet door je been, je stem is nog erger.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 15:01

Je moet het vluchtgedrag er gewoon uit halen, door het paard rustig te krijgen. En dat lukt niet door je benen er tóch aan te leggen, want dan moet je aan de teugels gaan hangen en dan wordt alles nog veel erger.

Nomi_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 20:42

Als je wilt aandraven, aangalopperen enz. dan bij je houden en dan de hulp geven, niet losgooien. En probeer veel overgangen te maken met zo'n pony. Dus veel overgangen terug naar stap en ook veel halthouden...

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 23:58

Eigenlijk is dit meer een voordeel dan een nadeel hé.
Jij als ruiter moet dus leren om veel zachter en gecontroleerd je been aan te leggen, meer werken vanuit je zit, en ook via je stem hulpen.