Vastzetten

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Wyb_ster

Vastzetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-15 16:51

Hallo allemaal,

Een van de meisjes die ik les geef zet zichzelf helemaal vast. Niet alleen haar handen (zoals ik lang gedaan heb) maar ook haar heupen/bekken.

Nu had ze laatst een les van iemand anders gehad en die had haar daar ook al op geattendeerd en geholpen door te zeggen dat ze haar handen moest dragen alsof ze een parkietje vast had. Ik gaf haar de oefening om overgangen te rijden met haar zit, ik liet haar vooral in draf door gevarieerd te lichtrijden veel overgangen maken binnen de draf. Dit hielp heel goed en aan het eind van de les was ze véél losser in haar heupen/bekken.

Daarna vertelde ik haar over de stretch (Will Faerber) en liet ik haar dit proberen, hierdoor werd ze meer gedragen en moest ze gaan letten op haar houding, toch komt ze nog steeds niet goed los in haar schouder.

Dus heb ik haar beloofd een zitles te geven, ik zit te denken om haar eerst een les aan te bieden op mijn eigen pony omdat zij hele fijne gangen heeft en dan later zitles op haar eigen pony. Maar haar pony is lastig om op te zitten (ik heb er zelf al een paar keer op gereden). Maar hebben jullie nog ideeën om haar te helpen los te laten.

Wat ik voor nu op de planning heb staan is: Ik longeer de pony en zij rijdt en moet dan haar armen alle kanten op draaien zodat ze constant balans moet vinden en moet ontspannen. Welke oefeningen kan ik haar nog meer laten proberen?

Alvast bedankt!

Lielle

Re: Vastzetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 17:48

http://www.equipilates.com/

ik zou veel meer gaan zoeken in dit soort technieken (en ook bv centered riding) maar dan moet je je als instructeur behoorlijk verdiepen in de materie.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 10:13

De parkietjes in je handen is ook een Centered Riding techniek.

Je kan ook vragen of ze in stap haar bekken/heupen achteruit kan laten fietsen.
Maar dat is wel lastig want ze moet het niet doen maar laten gebeuren door de stapbeweging van het paard
Als ze zelf heel moeilijk loslaat, houdt haar pony waarschijnlijk ook de rug vast en dat zit lastiger.

Inderdaad zijn Centered Riding oefeningen goed maar er is tegenwoordig moeilijk aan die boeken te komen.

No_No

Re: Vastzetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 10:25

Hoelahoepen, laat haar dat maar thuis oefenen en zitten op een yoga bal met de voeten van de grond.
Een balke op de grond met een plankje er op en daar op laten staan zodat ze met haar evenwicht het plankje horizontaal moet houden.

Dat zou al verbetering moeten geven.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 11:11

jetm schreef:
De parkietjes in je handen is ook een Centered Riding techniek.

Je kan ook vragen of ze in stap haar bekken/heupen achteruit kan laten fietsen.
Maar dat is wel lastig want ze moet het niet doen maar laten gebeuren door de stapbeweging van het paard

wat ik wel gebruik om het leerlingen te laten voelen (en ik heb helemaal geen achtergrond in centered riding oid, begin me wel te verdiepen in zulke technieken) is ze eerst in stap heel erg laten meeduwen (schommel op gang brengen) zodat ze hun bekken extreem gaan bewegen en paard ook ruimer gaat bewegen. Daarna laat ik ze de schommel stoppen (helemaal stil zitten in onderrug en bekken) en paard/pony gaat dan ook stilstaan. Daarmee afwisselen en dan proberen of ze 'neutraal'kunnen vinden, waarin ze dus alleen maar volgen in rug en bekken.