paard is sterk tijdens het rijden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

emilmies

paard is sterk tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-15 19:38

hallo lieve bokkers!

Ik had een vraagje :j
Mijn paard is erg sterk tijdens het rijden :(
het is niet zo dat ik hem niet nagevelijk krijg want dat loopt die wel maar ik heb gigantisch veel in me hand. Wat voor mij niet fijn is.
Hij heeft soms dagen dan is er helemaal niks en soms dan is het echt heel erg.
In draf heb ik dan heel veel in me hand waardoor ik dus moeilijk me anderen dingen kan verbeteren omdat ik constant bezig ben met het proberen los te laten.
Mijn binnen hand ontspan ik gewoon wanneer het nodig is als die netjes loopt onstapan ik me binnen hand maar dan ben ik het al weer kwijt en word die weer sterk..
De rechter galop gaat wel steeds beter. Hij laat daar eindelijk wat los en heb ik niet zo veel in me hand ik doe daarom nu ook de volte groter en kleiner maken en dat helpt wel.
de Linker galop gaat minder hij vind dat ook lastig maar gaat heel erg met ze hoofd heen en weer en word echt heel sterk als ik dan me hand onstpan gaat die langzaamer galoperen waardoor die snel terug kan vallen.

mijn vraag is hebben jullie tips?
Ik vind het erg vervelend vooral voor me paard dat ik hem niet los kan krijgen..
soms dan lukt het en dan ben ik mega blij.
maar soms lukt het niet en dan word ik na rijden gewoon beetje boos op me eigen omdat ik dan denk wat doe ik fout.

Meerderen mensen hebben op gereden me instructeur ook en die voelt ook dat die gewoon sterk is.

na uur rijden laat die eindelijk los en dan is die echt super maar ja dan ben je al een uur veder en is je paard en jezelf ook al op ;(

heeft iemand tips het zal me super helpen !

:j

(sorry voor me spellings fouten heb heel erg last met me nederlands :? )

Afbeelding

aeolusnr1

Re: paard is sterk tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 19:58

Je moet specifiek les gaan nemen op dit probleem, je bent nu bezig met het probleem alsmaar erger te maken ipv het op te lossen.
Je zegt dat jouw paard regelmatig ook echt wel nageeft, en tegelijkertijd zeg je dat het bijna altijd heel zwaar aanvoelt in je hand, dus jij trekt dus steeds tegen, jouw paard trekt ook tegen dit is tegen elkaar op zo een soort touwtrekwedstrijdje en dat kun je als ruiter op deze manier nooit winnen.
Anders leren kijken naar het probleem, leren loslaten, dus timing , op het juiste moment leren belonen, heel consequent leren zijn, ......
Je zegt dat het bij jouw instructie ook was, en dat is natuurlijk heel normaal, voor je dit klaarkrijgt is er echt wel een leerproces hoor, ..... en dat vraagt tijd.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 22:30

zulke problemen komen altijd voort uit het feit dat hij niet van achteren uit naar voren loopt en waarschijnlijk niet voldoende voor het been is.

Probeer hem scherper aan het been te krijgen door schijnovergangen te rijden. En sta niet toe dat hij zo op je hand komt. Als ik te veel in mijn handen krijg, steek ik deze naar voren en geef ik kuit. Dan komt hij vanzelf van mijn hand.

Snoetje2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 20:56

tja, vervelend. ik sluit me aan met wat hierboven gezegd wordt. Op kracht win je het sowieso niet van een paard dus zul je specifiek hulp moeten gaan zoeken. En blijf vooral doorgaan met het oefenen wat je doet.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 21:24

Je paard wordt lichter in de hand als je de motor (de achterhand) goed traint. De achterhand is de lift voor de voorhand. Ga naar buiten heuveltjes stappen en draven, dijkje op dijkje af alles wat maar hoogte verschil heeft. Verder ga je veel tempowisselingen rijden. Het paard moet daarbij het hoofd nageeflijk dragen, anders rijd je hem niet terug op de achterhand, en die wil je versterken. Oefen ook het achterwaards gaan vaak, dit is ook versterkend voor de achterhand.
Het is een lang proces om dit ok te krijgen