Ontzettend scheef zitten

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Ghostattack

Ontzettend scheef zitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-15 10:58

Al zolang als ik me kan herinneren, kan ik niet rechtop op het paard zitten. Ik knik in mijn heup in naar links en compenseer dat door mijn hoofd scheef te houden. Daardoor voelt het voor mij alsof ik rechtop zit, maar als ik dan terug kijk op film of foto dan ziet het er heel achterlijk uit :=

Ik heb jarenlang les gehad, hierin ook gewerkt aan mijn houding maar het wordt niet beter. Op dit moment helaas niet de mogelijkheid tot les.

Even ter illustratie een foto van een extreem scheef moment:

Afbeelding
Ik weet dat ik op bovenstaande foto sowieso niet goed zit, maar het gaat erom dat je duidelijk kan zien op welke manier ik dus scheef ga zitten.

Probleem is dus dat ik het zelf niet voel, er zijn geen spiegels in de bak hier dus ik kan daar niet in kijken. Daarnaast is er ook bijna nooit iemand op stal die me kan helpen. Ik weet dus wel van mezelf dat ik scheef zit, maar ik heb geen idee hoe ik dit kan oplossen.

Ladygiroc

Re: Ontzettend scheef zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 11:01

Zonder beugels of het liefst zonder zadel rijden?

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 11:02

Als je op de grond staat, sta je dan wel recht, heb je evenveel druk op beide voeten.
Dit zie ik nog wel eens bij mensen voorkomen, die zelf scheef zijn, daarbij denkend aan ongelijke benen of scheve bekken stand.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 11:02

Ik zou toch les aanraden, maar als dat er niet inzit, ga dan eens wat yoga doen. Dat heeft mij altijd erg geholpen doordat je altijd beide kanten (probeert) gelijk te stretchen.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-15 11:03

Zonder zadel heeft hetzelfde effect, ik zit dus hoe dan ook scheef. Yoga kan ik eens naar kijken inderdaad.

Of ik zelf recht ben? Hele goede vraag, het zou mij eerlijk gezegd niks verbazen als ik gewoon ontzettend krom ben :=

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 11:07

Het boek "In balans met je paard" van Lisanne Thomas begint met je houding opbouwen van de grond. Veel oefeningen voor de spiegel om te controleren of wat voor jou recht voelt ook recht is... Misschien is dat wel interessant voor je.

Daarnaast kan ik net als Kehdra yoga aanraden... dat heeft mijn lichaamsbesef maar ook mijn coordinatie en core stabiliteit veel goed gedaan en daarmee ook de houding te paard.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 11:08

Misschien een fysiotherapeut zoeken die jou op en naast je paard verder kan helpen, heb toch het idee uit jouw verhaal dat je zelf scheef bent.

Fantabulouss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 11:10

Kijk eens op www.hippischesportoefentherapie.nl :) en neem eens plaats op de Balance Coach zadelkruk bij een van de therapeuten. Deze is verbonden met de computer en heeft sensoren die je bewegingen registreren. Hierdoor kun je er goed aan je houding en zit werken.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-15 11:33

Er zit helaas niemand in de buurt voor mij :n

Welshponyfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 11:41

ik volg even, ik heb hetzelfde probleem !

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 11:46

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-15 11:51

Bedankt voor de tips! Die dressuursimulator lijkt me wel erg leerzaam, eens kijken of dat haalbaar is voor mij. Al is dat voor mij wel belachelijk ver weg, dan moet ik er gelijk een dagje uit aan vast maken. Verder zit er gewoon serieus niks in de buurt voor mij, doordeweeks heb ik zelf gewoonweg geen tijd dus ik moet het doen in het weekend en dan ben ik in Tiel.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 12:03

Jammer dat les er niet in zit.
Er zijn nog steeds instructeurs die meer met het paard bezig zijn dan met de ruiter maar bv een Centered Riding instructeur is heel erg bezig met houding en zit en zal je zeker nuttige tips kunnen geven. Daar ben ik van overtuigd.

Verder weet ik niet of je paard extreem scheef is ? Want als dat zo is zal je paard je ook wat eerder aan één kant van het zadel plaatsen wat je dan weer gaat compenseren door aan de andere kant "over te gaan hangen" om zo voor je gevoel toch recht te zitten.

Ik vind het altijd ontzettend "gevaarlijk" om op basis van één foto(moment) conclusies te trekken maar probeer eens voor jezelf te voelen of je veel meer gewicht op je rechterzitbeen knobbel hebt want daar lijkt het op. En dan hang je naar links ter compensatie. Je zou dan kunnen proberen telkens meer gewicht naar je linkerzitbeen over te brengen zodat je de compensatie op de goede plek doet.

Als je paard erg scheef is zou je ook kunnen grondwerken om daar aan de hand aan te werken. En je zadel laten nakijken want dat is dan waarschijnlijk ook al erg scheef wat ook niet mee helpt.

Les lijkt mij eigenlijk toch de enige mogelijkheid en als dat (financieel) niet mogelijk is misschien wat vaker zelf iemand meevragen zodat je toch ogen op de grond hebt.

Wel heel goed dat je er mee bezig wilt :)

Een hele simpele tip, rijden met je linkerhand omhoog, vingers reikend naar de lucht. Zo verleng je je linkerzij.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-15 12:12

Dankje voor je uitgebreide antwoord jetm!

Ik denk niet dat het paard extreem scheef is, het is een 3.5 jarige pony die pas net onder het zadel is. Overigens is het niet mijn paard, dus helaas heb ik daar niks over te zeggen. Het zadel is gloednieuw, maar ik geef wel toe dat ik er zelf absoluut niet lekker op kan zitten. Niet geschikt voor mij dat zadel :n Dat zal ook wel meehelpen aan mijn scheefheid. Maar toevallig weet ik dat ik op elk paard bijna net zo scheef zit.

Iets wat mij zelf wel opvalt: Als ik op een zadel zit en ik kijk naar beneden, dan lijkt het ook alsof ik niet in het midden zit. Voor mijn gevoel zit ik dan wat meer opzij / naar rechts. Als ik dan recht op het zadel wil gaan zitten, dan voelt het alsof ik naast mijn paard hang of juist heel scheef zit.

Ik kan dit weekend wel proberen een stukje te filmen

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 12:35

Nee, maar als jij zo scheef op zo'n jong dier gaat rijden wordt het vanzelf scheef.
Ik lees een boel redenen, verontschuldigingen waarom je zo zit, maar wat ben je nou van plan? Je kunt helemaal recht leren zitten gewoon met behulp van een vriendin. Als eerste ga je in stilstaand goed zitten op aanwijzing van je vriendin. Waar moet je op letten:
Een juist beenhouding, een beetje in een X en met ontspannen onderbeen.
Zorg dat je goed op je zitbeentjes zit.
Span je buikspieren een beetje (poes omhoog gekanteld)
Je rug recht, trek aan je ruggengraat met je hoofd. (dan zakken je schouders)
Verhef je flankjes ofwel ga niet "hangen" in je lijf" (ribbenkast beetje omhoog)

Voel nu goed hoe je zit, wat hoort waar. Zit je in of op het zadel, wat doen je enkels ect. Neem alles in je op zodat je op je geheugen terug kunt naar deze houding. Goed voelen!!!!
Als je beest in stap gaat beweeg dan mee alsof je op een skippybal zit. Rijd eens een rondje met je ogen dicht, dit is wat je moet voelen. Ga wat figuren stappen. Elk rondje bij C ga je controleren of je nog wel zit zoals je zou moeten zitten.
In draf moet je er vooral aan denken dat je op beide benen evenveel gewicht hebt en dat je bij het gaat staan je poes omhoog doet en niet je billen. De billen volgen, zodoende gebruik je je buikspieren correct. Je brengt bij het gaan staan je lijf minimaal naar voren anders verstoor je je eigen balans.
Ga maar oefenen, rekenen op een half jaar minstens voor je tevreden mag zijn.

Tenslotte beeld je in dat je Anki of zo bent en ga zo rijden.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 12:39

ik zou als ik zou was een contact op nemen met een goede fysio en eens je zelf goed laten door lichten of er niet iets met je lijf is waarom je zo scheef zit, miss kun je er vanaf de grond door bepaalde oefeningen al veel aan doen.
en misschien is er een goede medische verklaring voor.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 12:44

Ik was erg scheef en heb veel gehad aan behandelingen van een chiropractor. Inmiddels zit ik nog steeds niet altijd helemaal recht, maar lichamelijk is het nu in ieder geval mogelijk.

Fionami

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 12:48

Oh jeej kijk bijna naar mijzelf.

Sta je sowieso scheef?misschien een s (scoliose) in je rug? Dan hebben een chiropractor en fysio naar mijn mening geen zin (Zelf jaren scheef geweest met veel pijn en ziekte tot dien)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 12:54

Fionami schreef:
Oh jeej kijk bijna naar mijzelf.

Sta je sowieso scheef?misschien een s (scoliose) in je rug? Dan hebben een chiropractor en fysio naar mijn mening geen zin (Zelf jaren scheef geweest met veel pijn en ziekte tot dien)

Ik stond ook sowieso scheef, maar had geen pijn of ziekte, was verder gewoon gezond.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-15 12:57

Wat ik van plan ben? Ik wil eerst uitsluiten dat het niks medisch is, ik ben sowieso van plan weer eens een afspraak bij de fysio te maken (ook vanwege rugklachten). Stel dat het iets medisch is, dan kan ik wel leuk allerlei tips gaan toepassen maar dat gaat waarschijnlijk niet werken.

Ik wil hier gewoon wat aan doen aangezien ik niet alleen mezelf ermee heb, maar ook die pony.

Ik sta trouwens wel vaak met 1 been "op rust" als jullie snappen wat ik bedoel.

JackyCS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 13:04

Ik ben ook een extreme schreefzitter.
Raak er ook vaak door gefrustreerd!
Ook had het als gevolg dat het zadel nooit recht lag voor mijn idee, waardoor ik mij tijdens het rijden mateloos kon irriteren aan het zadel, want tja eerst had ik het idee dat het aan het zadel lach.
Ik had niet veel les alleen het hobbel lesje (jaren geleden) op mijn eigen pony...
Mijn moeder sprak me er vaak op aan... maar ik was jong eigenwijs en als mijn moeder kwam helpen draaide het altijd uit op conflicten.
Zelfs tot mijn moeder zei, dan red je je maar...
Mijn moeder weet heel goed waar ze over praat, dus die zag het probleem natuurlijk al lang...

Ps. nu ik ouder ben zijn mijn moeder en ik een top duo hoor!

Maar beetje bij beetje werd ik verstandiger en ging ik steeds meer luisteren naar mijn moeder en ik had privé les genomen...

Ik heb altijd op mijn pony gereden, vanaf het begin tot ik over ging naar de paarden.
Maar liefst 7 jaar met haar doorgebracht.

Achteraf bleek dat mijn pony gewoon schreef was...
Ze is uiteindelijk helemaal recht gezet, ik kan niet precies meer uitleggen hoe en wat want het is al zo lang geleden.
Maar dat kwam in ieder geval niet door mijn houding...

Maar door mijn houding heb ik haar scheefheid wel gestimuleerd... ennn door haar houding heeft ze mijn houding gestimuleerd...

Na dat mijn pony met behandelingen recht is gezet (niet operatief)
Dus we konden gewoon door rijden, dus flink oefenen.
Maar mij werd duidelijk gemeld dat ze mijn pony recht konden zetten, maar dat ze mijn steun tijdens het rijden meer nodig zou hebben dan ooit te voren...
Dus ik moest mij als ik ging rijden alleen maar focussen op het recht zitten.

Ik ging een plan trekken met mijn moeder en de dressuur instructiesse...
We zouden alleen nog maar gaan hameren op het recht zitten...
Alle oefeningen waren natuurlijk belangrijk en werd veel aandacht aan geschonken..
Maar in 1 min had ik zo vaak, blijf rechtop zitten druk je linker bil in het zadel! wel zo vaak gehoord, dat ik er bijna horendol van werd...

Maar ik zit nu recht! en ik heb een super resultaat bereikt.
Het blijft altijd een aandachtspunt, maar ik kan zeggen dat ik mijn doel bereikt heb.

Dus na dit lange verhaal is de conclusie ga lessen en blijf er op hameren bij de gene die je les geeft.
Je zegt dat het nu niet mogelijk is om les te volgen... maar ik zal toch iemand gaan zoeken om dit op te lossen..
Je bereikt alleen dingen met begeleiding van de grond.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 13:05

Ghostattack schreef:
Ik denk niet dat het paard extreem scheef is, het is een 3.5 jarige pony die pas net onder het zadel is.

Een paard hoeft niet bereden te worden om scheef te zijn. Ieder paard is, net als ieder mens, van nature al een beetje scheef. Het is wel mogelijk dat het paard (door verkeerde invloed van) door de ruiter nog schever kan worden.
Als jij zelf moet lopen met een rugzak waarvan het gewicht verkeerd verdeeld is ga je ook scheef lopen om het ongelijke gewicht te compenseren.

Dus jij heel erg scheef, paard ook scheef, paard heel erg scheef, jij ook scheef. En dan is het een kip-en-ei verhaal om de oorzaak te vinden :)

Ik vind het goed dat je je ervan bewust bent en ook aangeeft dat het bij ieder paard zo is. Als les echt niet mogelijk is (blijft m.i. de beste optie) dan kun je in ieder geval eens iemand mee vragen die kijkt op je wel recht zit als jij het gevoel hebt dat je ernaast hangt. Dan weet je dat tenminste.

Mijn ervaring (als instructeur) is vaak dat mensen het gevoel hebben dat ze teveel naar links/rechts/voor/achter hangen als ze (voor het eerst) echt recht op hun paard zitten. Dat is ook logisch want dat voelt voor diegene ook heel raar en anders.

Maar daar zit wel het beginnetje, en inderdaad weten hoe je zelf fysiek in elkaar zit.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 13:11

Evelijn schreef:
Het boek "In balans met je paard" van Lisanne Thomas begint met je houding opbouwen van de grond. Veel oefeningen voor de spiegel om te controleren of wat voor jou recht voelt ook recht is... Misschien is dat wel interessant voor je.

Daarnaast kan ik net als Kehdra yoga aanraden... dat heeft mijn lichaamsbesef maar ook mijn coordinatie en core stabiliteit veel goed gedaan en daarmee ook de houding te paard.

Dit boek heb ik inderdaad veel aan! In combinatie met Centered Riding lessen.

Ik ben een week naar Limburg geweest om te lessen bij Lisanne. Enorm leerzaam en hoop volgend jaar weer te kunnen en dan wat langer zodat we ook wat lessen vanaf de grond voor mijn houding kunnen doen :)

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-15 13:13

Dat elk paard van nature scheef is wist ik ja! Maar ik wil natuurlijk niet dat deze pony straks zo krom als een hoepel is door mij. Daarnaast heb ik er zelf ook gewoonweg last van dat ik zo scheef zit.

Les is op dit moment echt niet mogelijk, maar dat zal in de toekomst wel moeten. Pony wordt trouwens hooguit 1x per week gereden door mij.

Ik ga zo snel mogelijk contact opnemen met de fysio. Ik heb ook al mijn hele leven slechte knieën, misschien heeft dat er ook nog mee te maken. Plus de rugklachten die ik vaak heb..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 13:18