struggles met galop

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

mariekeoo

struggles met galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 20:37

sinds een paar weken rijd ik een haflinger merrie

merrie met voldoende looplust. maar helaas gaat het nog niet zo makkelijk. Mw. is in stap en draf op dit moment aardig stabiel. kan hierin ook al goed ontspannen. Maar op het moment dat ik Mw. wil laten aanspringen in die nog ontspannen houding. gaat Mw. helemaal uit haar plaat. Wanneer Mw. in haar eigen houding mag lopen ( lees: sterrenkijken en stelling volledig naar buiten) galoppeert ze als een haasje. Maar anders gaat ze zolang door tot dat ze mij eraf heeft gebokt.

Nu heb ik haar vandaag gelongeerd met touwtjes. wilde haar met passoa oppakken helaas heb ik die nog niet in bezit. in het onderstaande filmpje kun je ook zien dat het in de draf goed gaat, maar wanneer ze wil aangalloperen dat ze zich meteen volledig opdrukt, en zich niets meer aantrekt van de touwtjes.

zijn er mensen die dit probleem ook hebben gehad en het opgelost hebben gekregen. Ik wil het risico niet lopen dat ik er binnenkort af lig -O-

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 20:50

Galoppeert ze heel snel als ze in de verkeerde stelling mag?
Bokt ze alleen in de bochten of ook op rechte stukken?

Mijn merrie heeft ook een tijdje gebokt in de galop (ik ging eerder bokkend de ring door dan galoperend) en zelfs in draf in bochten. Ik heb haar toen helemaal laten nakijken en op het laatste moment kwam eruit dat ze heel erg stijf was doordat we jarenlang buitenritten hadden gemaakt. Nu moest ze ineens in de bak en gaf ze aan dat bochten pijn deden aan haar spieren.. ik heb toen veel aandacht besteed aan losrijden, rechtrichten en grote figuren.. ook tempowisselingen en schouderbinnen/buitenwaarts werden veel belanhrijker... en nu 1 jaar later ben ik 3 geworden ib de b1...

Het is wel erg belangrijk dat je zeker weet dat er medisch niets mis is! Ik wist dat haar zadel, bloed, tanden en rug in orde waren en dat het aan de spieren lag.. ze is toen wel gemaseerd geweest maar ik kon wel verder rijden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 20:53

Ik vind in draf de haflinger aardig onregelmatig achter, dus het zou best kunnen dat ze ergens last van heeft.

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 20:58

jojoni schreef:
Galoppeert ze heel snel als ze in de verkeerde stelling mag?
Bokt ze alleen in de bochten of ook op rechte stukken?

Mijn merrie heeft ook een tijdje gebokt in de galop (ik ging eerder bokkend de ring door dan galoperend) en zelfs in draf in bochten. Ik heb haar toen helemaal laten nakijken en op het laatste moment kwam eruit dat ze heel erg stijf was doordat we jarenlang buitenritten hadden gemaakt. Nu moest ze ineens in de bak en gaf ze aan dat bochten pijn deden aan haar spieren.. ik heb toen veel aandacht besteed aan losrijden, rechtrichten en grote figuren.. ook tempowisselingen en schouderbinnen/buitenwaarts werden veel belanhrijker... en nu 1 jaar later ben ik 3 geworden ib de b1...

Het is wel erg belangrijk dat je zeker weet dat er medisch niets mis is! Ik wist dat haar zadel, bloed, tanden en rug in orde waren en dat het aan de spieren lag.. ze is toen wel gemaseerd geweest maar ik kon wel verder rijden..

ze gaat inderdaad erg snel haha, niet te houden.
en ze bokt voornamelijk bij het aangalopperen. Ik heb het idee naar mijn been. Maar zou niet weten waarom wel tijdens aangaloperen en verder niet.

Ik heb zelf ook gedacht inderdaad dat het aan de spieren lach in de rug. Hier zit het ook zeker vast. Binnenkort moeten we even kijken of er daar iemand voor langs kan komen.

@joolien dat kan heel goed hoor. Dat idee heb ik zelf ook, echter ben ik niet de eigenaar :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 20:59

Hoe oud is de merrie??
Hoe galoppeert aan de longe als je de touwtjes wat langer laat.
Zie nl een berg spanning en een paardje wat de rug vastzet.
En achter gaat ze niet helemaal juist.

mariekeoo

Re: struggles met galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 21:10

de merrie is 11 jaar.
ze galoppeerd dan nog gespannen. eigenlijk zelfde beeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 21:30

Dit ga je zeer zeker niet met een Pessoa oplossen. Laat eens naar dr rug en achterbenen kijken door een fysio oid.
Eerst oorzaak zoeken en dan zorgen dat ze met dr neus over de grond=ontspannen kan gaan lopen.
Daarna pas als laatste bijzetten. Wat je nu doet is paard pesten, ze kan nl nergens heen met dr lijf.
Longeren heeft meerdere functies: nl te fris paard laten uitrazen, spieropbouw, conditie, paard leren ontspannen te lopen zonder dat er een ruiter (in de weg) op zit. O ja en op lichaamstaal of stemcommando te laten reageren, maar dat terzijde.
En duik eens in de materie longeren(Haanstra).

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 21:39

gelukkig zijn hier de meningen over verschild. wat goed is of wat niet. echter ben ik van mening dat dit een juiste manier kan zijn. Ik heb op dit moment contact met een osteopaat en die laat ik op korte termijn langskomen.