Pony sluiten

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

RamboLeroy

Pony sluiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 21:34

Hoi,
Ik heb een D pony met een paarden galopsprong en ik vind het erg moeilijk om hem dan te sluiten. Heeft iemand misschien tips?
Misschien is het nog handig om te vertellen dat ik hem ook niet erg makkelijk aan de teugel krijg en dat ik hem daarom nu met een slofteugel rij (het gaat wel steeds beter: hij loopt zonder slof ook steeds beter in de aanleuning en in de stelling).
Alvast bedankt!

Urielle

Re: Pony sluiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 21:39

Voor het springen of dressuur?

Bij het springen kun je veel met balkjes doen (los of voor de sprong).

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 21:46

Volte openen en sluiten, ook voorwaarts en weer terug rijden (dus tempowisselingen in de galop). Gewoon blijven rijden.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 21:48

Bil- en buikspieren trainen.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 08:32

Ik denk als jij een goede instructrice zoekt.
Jij vast heel wat "probleempjes" op kan lossen.
Succes!!

RamboLeroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 10:17

Jimbo schreef:
Volte openen en sluiten, ook voorwaarts en weer terug rijden (dus tempowisselingen in de galop). Gewoon blijven rijden.

Ga ik proberen bedankt voor de tip!

RamboLeroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 10:17

Urielle schreef:

Vooral springen maar dan de stukken tussen de hindernissen (eigenlijk ook weer dressuur dus)

RamboLeroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 10:21

MiniMouse schreef:
Succes!!

Ik heb een jaar les gehad van mijn vaste dressuur instructeur alleen daardoor ging die scheef lopen en krulde meer omhoog dan omlaag. Daarna heb ik het inderdaad zelf proberen op te lossen (samen met mijn moeder) dat ging redelijk maar het sluiten lukt nog steeds niet. Mijn pony is namelijk best wel lastig maar hij kan enorm goed springen (vorige eigenaren hebben wel eens 1.35 gesprongen) de meeste instructeurs/instructrices begrijpen hem niet daarom dacht ik: ik vraag het op Bokt.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 10:27

Idd achterhand en rug/ buikspieren trainen. Eerst dressuurmatig leren schakelen en hem op het achterbeen zetten ipv slof eraan en hem in de krul te trekken. Zoek een goeie instructeur en haal die slof eraf.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 10:32

Ik zou dan op zoek gaan naar een andere instructeur waarmee de pony wel beter gaat lopen. Ik geloof niet dat de slofteugel hier een oplossing voor is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 10:41

RamboLeroy schreef:
Urielle schreef:

Vooral springen maar dan de stukken tussen de hindernissen (eigenlijk ook weer dressuur dus)

Is het probleem dat hij te fel wordt tussen de sprongen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 12:14

Als je hem met slofteugel rijd, is de kans groot dat hij niet correct door het lijf nageeflijk is. Daardoor wordt het des te moeilijker om een paard te sluiten. Dus eerst correcte nageeflijkheid, en dan pas gaan nadenken over het sluiten.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 13:21

RamboLeroy schreef:
MiniMouse schreef:
Succes!!

Ik heb een jaar les gehad van mijn vaste dressuur instructeur alleen daardoor ging die scheef lopen en krulde meer omhoog dan omlaag. Daarna heb ik het inderdaad zelf proberen op te lossen (samen met mijn moeder) dat ging redelijk maar het sluiten lukt nog steeds niet. Mijn pony is namelijk best wel lastig maar hij kan enorm goed springen (vorige eigenaren hebben wel eens 1.35 gesprongen) de meeste instructeurs/instructrices begrijpen hem niet daarom dacht ik: ik vraag het op Bokt.

Je kan ook meerdere instructeurs/instructrices proberen en dan kijken welke het best bij jullie als combinatie past..

Urielle schreef:

Hoe pas jij dit toe? In een lijntje met galopbalken er tussen wordt die van mij juist heet, dus dat zou ik deze TS niet aanraden.

RamboLeroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 19:43

maximuss schreef:
Idd achterhand en rug/ buikspieren trainen. Eerst dressuurmatig leren schakelen en hem op het achterbeen zetten ipv slof eraan en hem in de krul te trekken. Zoek een goeie instructeur en haal die slof eraf.

Eerst ff één ding over dat ''in de krul trekken''. Dat zou ik never nooit doen want dan maak ik zijn mondje kapot. Ik gebruik de slof alleen als hulp middel, als ik bij hem de slof er aan doe en heel licht aanspan is hij al ''in de krul'' ik hou de slof daarom altijd op het aller langst en zal hem er dus never nooit pijn mee doen.
Maar ik geloof wel (aan de hand van meerdere antwoorden) dat ik zonder slof moet rijden. Dat zal ik ook gaan doen.
Alleen wat bedoel je precies met op het achterbeen zetten en welke oefeningen zouden daar bij passen?

En qua instructeurs: ik heb er wel eentje waar ik heel goed mee overweg kan qua spingen ik zal hem eens vragen naar de dressuur.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 19:56

En een slof "heel licht" aanspannen is dus wel degelijk in de krul trekken, het gaat om het feit dat je een probleem dat vanachter zit, aan de voorkant probeert op te lossen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 21:27

Kahawa schreef:
Urielle schreef:

Hoe pas jij dit toe? In een lijntje met galopbalken er tussen wordt die van mij juist heet, dus dat zou ik deze TS niet aanraden.

Je kunt ofwel gewoon alleen met grondbalken werken, in toenemende mate wat korter op elkaar. Eindeloos erover tot hij kalmeert en hij moet wel korter gaan springen dus hij bouwt spieren op op zijn kont die hij weer nodig heeft om te gaan zitten. Spanning is geen probleem, gewoon rijden tot hij uiteindelijk ontspant, al leg je ze dagelijks neer en doe je het elke dag als afsluiting, lijden de paarden niks mee.
Ofwel parcoursje met kleine sprongetjes en daarvoor steeds drie grondbalken waarvoor hij dus niet groot kan inkomen maar de sprongen zelf zo laag dat hij zich wel redt als hij toch eens verkeerd inkomt.
Ofwel op een grote volte een molenwiek bouwen met ofwel kleine hindernisjes ofwel grondbalken en maar variëren met het aantal galopsprongen ertussen.
Dat soort speelwerk.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 09:29

Ja ik zou zeggen slof er in elk geval af en niet galopperen tot alles in stap en draf wel lukt, het is een rij technische fout , het dier kan je niet aan mekaar rijden als hij daar lichamelijk nog niet aan toe is of jij als ruiter niet weet hoe dat te doen, ik zou zeggen ga eerst eens met de basis aan de gang en als je wil galopperen doe dat dan in het bos, maar de bak is nog even een brug te ver voor jullie,
En zoek een goeie instructeur, die jou rijtechnisch kan helpen om het paard te verbeteren, focus je niet op een eind product als je nog heel veel stappen er tussen mist

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 09:51

Eerst zorgen dat je basis goed is, en die is er nog niet als je een slof nodig hebt om hem rond te houden.
Dus terug naar de basis. Je kan een paard niet sluiten voordat hij zijn lijf los kan laten.