Angst om te rijden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Mogwai2009

Angst om te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 19:23

Hallo allemaal,
Ik zit met een redelijk vervelend probleem en ik hoop dat jullie wat tips hebben voor mij.
Het zit zo, enkele jaren terug ben ik met een paard tegen een hek geknald en moest ik naar het ziekenhuis. Ik denk dat ik hier misschien een trauma of iets aan overgehouden heb, want telkens als ik de controle verlies of mijn paard schrikt en richting een hek rent is mijn eerste reactie eraf springen. Ben zo al een paar keer af mijn paard gesprongen, maar door zijn gebok in combinatie met mijn sprong lelijk gevallen. Wel nooit heel ernstige gevolgen, maar toch niet echt veilig en ik wil er graag vanaf.
Nu is mijn paard wel nog jong, maar ik heb hem helemaal zelf beleerd en we hebben echt een hele goede band, in het begin ging het ook echt super, maar hij voelt het heel erg hard als ik schrik heb en zet het dan op een lopen... Ik wil hem heel graag kunnen rijden, maar de angst staat mij echt in de weg...
Ik hoop dat jullie misschien tips hebben hoe ik mijn angst kan overwinnen en zekerder kan worden van mezelf tijdens het rijden, alvast bedankt!

alice0cullen

Re: Angst om te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 19:30

Je moet je bewuster worden van je ademhaling. Hou die laag net als je hartslag. Doe eventueel een touwtje om de nek van je paard en houd die vast, mocht er dan wat gebeuren weet je dat je ergens aan kunt vasthouden.

Daarbij kan een mental coach of een instructeur ook goed helpen, die zien dingen eerder.

Als het nou heel erg is op je eigen paard ga dan eens rijden op een zeer betrouwbaar paard. Je moet je vertrouwen terug krijgen. Je bewust worden wat je doet en wat de angst trikkerd is ook handig.

Ik was zelf ook altijd heel bang na een val en heb toen meer dan een jaar niet gereden maar toch ging het wel kriebelen. Heb het gewoon gedaan, je moet proberen te accepteren dat ja je zit op een paard en dit is veilig, maar je kunt er gewoon afvallen.

Valtraining kan ook helpen, het geeft je vertrouwen in je eigen kunde dat als er wat gebeurd je er mee kan omgaan.
Verder weet ik zo snel nog niet maar succes.

Mogwai2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 19:36

Bedankt voor de tips!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 19:37

Heb je hier begeleiding bij? Dat lijkt me sowieso wel verstandig. Daarnaast vind ik de tips die hier gegeven worden al goed.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 19:42

Wat een rotervaring heb je meegemaakt joh, kan me voorstellen dat je daarvan geschrokken bent. Gelukkig gaat het meestal anders als je op een paard zit en dat kan jij ook weer gaan ontdekken.

Ademhaling is inderdaad heel hele belangrijke, en als je ademhalen lastig vindt zingen.
En verder veel positieve herinneringen opbouwen.

Maar eigenlijk is tips geven via de pc heel lastig want er zijn zoveel dingen die bij angst kunnen helpen. Maar wat verschilt per combinatie.

Dus ik zou een instructeur zoeken die ervaring heeft met angstruiters. Mijn ervaring (als instructeur) is dat korte tijd (1 á 2 maanden) wekelijks les heel veel goeds kan doen.

Er is een hoop mogelijk, dus er is hoop :)

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 19:48

Goede begeleiding zoeken en veel kilometers maken op een paard dat je vertrouwd en dat langzaam opbouwen.

Mogwai2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 21:39

Bedankt allemaal voor de tips, ik heb inderdaad mijn vroegere instructrice al gevraagd om in de herfstvakantie eens langs te komen en mij te helpen, maar wat extra tips leken mij altijd wel nuttig ;)

GrimFandango

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 13:43

Vervelend. Wel goed dat je in ieder geval al de eerste stap hebt gezet. Want ondanks je angst ga je wel gewoon weer rijden.

Ik denk dat je weer vertrouwen moet krijgen. En dan bedoel ik niet eens direct vertrouwen in het paard, maar vertrouwen in jezelf. Dat je de vaardigheid hebt om een paard dat schrikt op een rustige en zelfverzekerde manier weer tot rust te brengen.

Veel paardrijden en een geschikte begeleiding vinden helpt hier natuurlijk bij. Ik denk niet dat er een korte termijn oplossing is. Het zal iets zijn waar je langzaam weer naartoe moet werken.

Bambiliny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 14:17

vervelende situatie.

Heb je iemand wie je volledig vertrouwt die bij je kan zijn tijdens het rijden? Zo wordt je onbewust al iets zekerder.

Overvraag jezelf niet en begin bij stukjes waar jij je prettiger bij voelt. Zoals een binnebak bijvoorbeeld, dit geeft vaak meer afscherming waardoor je minder het idee hebt dat je paard erover doorheen kan rennen.

Beetje bij beetje en met tijd wordt het beter. Niet opgeven en op jouw tempo doorgaan

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 14:22

Ik heb ook angst ontwikkeld na een heftige val. Ik heb toen redelijk snel daarna les van Paulette Zorn gehad. Dat heeft heel erg geholpen. De angst is nu zo goed als weg, behalve als hij (of ik :+ ) spanning opbouwt. We steken elkaar daarin aan. Daar zijn we de laatste les mee bezig gegaan en ook nu is de angst minder.

Paulette doet veel met ademhaling en voelen. Bewegingen voelen, maar ook voelen wat jouw houding en spanning veroorzaakt bij je paard. En andersom ook. Ik heb er veel aan gehad. Misschien kun je zo iemand in de buurt zoeken?

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 14:07

Wat herkenbaar!
Ik heb precies het zelfde mee gemaakt als jou. Alleen ik vloog in volle galop door een stekpaal heen.
Na die tijd ook heel angstig als het paard maar één poot verkeerd zette. En het paard voelde mijn angst en dan gingen we weer..
Vaak ging ik gespannen voor over zitten en hield ik mijn adem in, of ging ik juist hyperventileren.

Mijn tip is, doe in eerst niks waar jij je niet vertrouwd mee voeld! Ga met de instelling heen, we zullen wel zien hoe ver we vandaag komen. Houden we het bij gewoon stappen is het oké, maar kunnen we ook ontspannen draven of zelfs galopperen is het ook goed. En word niet boos op jezelf als het een dag wat minder gaat, of als je weer bang word. Want daar maak je het alleen meer erger mee.

En als je zelf spanning opbouwd probeer goed op je ademhaling te letten en blijf zo ontspannen mogelijk in het zadel zitten. Ik merkte al snel dat als ik rustig bleef en bleef ademen dat mijn paard dan ook weer sneller rustig werd. Daarnaast stond mijn vriend er bij om mij te vertellen dat ik moest blijven ademen. En meerder goede ervaringen met de dingen die je engvind zorgt er voor dat je angst minder word.
Probeer bewust te worden wat jij doet qua houding, ademhaling en gedachten als je angstig word. En probeer die punten onder controle te krijgen.

Ik ben nu een jaar verder en kan nu eindelijk zeggen dat ik voor 95% mijn zelfvertrouwen weer terug heb gevonden. En ik weer fijn rond kan rijden. Maar het kost veel tijd en geduld om je zelfvertrouwen weer terug te krijgen. Maar het is mogelijk!

Heel veel succes! :(:)

Snoetje2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 21:13

Hallo,

Dit is heel vervelend, ik heb zelf ook meegemaakt dat ik een keer heel hard gevallen ben in het bos tijdens het galopperen, en dat ik niet meer in galop durfde. Wat mij er bovenop heeft geholpen zijn de slechte herinneringen weg vagen door goede herinneringen. Dus mijn advies: doe een paar weken lekker rustig aan met rijden, maak plezier! en ga buiten bijvoorbeeld eerst alleen stappen en als dat goed gaat draven en galopperen. je zult zien dat door goede ervaringen de slechte wegvagen. Misschien is het wel een goed idee om hier een beetje begeleiding in te krijgen. Super veel succes met over je angst heen komen!!!