Paard van 20+ weer dressuur?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anniek22

Paard van 20+ weer dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 13:38

Hoi bokkers,

Mijn ene verzorgpaard heeft vroeger Z-dressuur gelopen. Laatst losgegooid en toen kwamen er toch wel wat dressuurstapjes boven zoals galopwissels en uitgestrekte draf, halthouden, voorwaarts neerwaarts, verende draf en hoofd precies op loodlijn uit zichzelf. Heb haar toen opgezadeld en eventjes dressuurmatig gereden. Dit deed ze prima en werd steeds losser en reageerde goed op de hulpen. Ze leek het ook leuk te vinden en ik vond het zelf ook erg leuk om te ontdekken dat ze het kon. Ik mag haar elke dag doen alleen heb ik er niet de rijd voor ivm 5 andere IJslanders die ik ook elke dag mag doen waarvan 3 vast. ;)
Nu is mijn vraag: is het slim om een paard van zo'n 22 jaar weer een beetje op te pakken en meer dressuur mee te gaan doen? Ik doe verder handwerk en ritjes met hackamore in t bos met haar.
Groetjes :)

Duhelo

Re: Paard van 20+ weer dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 13:40

tuurlijk, zolang je het opbouwt en met beleid doet
vooral voor een ouder paard is het belangrijk om goed gereden en los door het lijf gehouden te worden. rust roest nl!

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 13:41

Als je het heel erg rustig op pakt, en goed op je paard let, waarom niet?
Rust roest zeggen ze, dus een paard van 22 weer rustig aan oppakken is imo alleen maar goed. Als je maar op de leeftijd let.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 13:43

Jahoor zolang ze geen blessures heeft waarom niet? Dan niet meteen een uur lang (lastige) dressuuroefeningen doen maar bouw het op. Rust roest inderdaad. Rijd zelf nu ook een 21-jarige die een jaar stil heeft gestaan. Rijd haar nu 2x 30 min meestal.

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 14:26

Okee. Dankjulliewel. Ja rustig aan doen we wel ja. Maar vind t leerzaam en leuk om het te doen :) ze staat verder bijna altijd stil in een paddock of op stal dus met afleiding is ze altijd blij geloof ik :)

Snoetje2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 21:00

dit kun je zeker doen. Let wel op dat je niet over de grenzen qua energie en kunnen van het paard heen gaat. Rustig opbouwen en niet te veel in een keer. Daarbij is het ook afhankelijk van hoe fit het paard nog is. Z dressuur ga je op deze leeftijd denk ik niet meer opnieuw halen, moet je ook niet willen, maar je kan wel een heel eind komen

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 00:08

haha nee dat wil ik ook niet ;) maar bijvoorbeeld achterbeengebruik, galopwissels als ze het trekt, gestrekte draf misschien enzo :) en als ze het niet kan, jammer dan, dan doen we wat anders!

Alaskan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 00:55

Ik ga met de rest mee. Als je goed naar het paard kijkt en het rustig opbouwt, lijkt het mij alleen maar goed. :)

Rakjetakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 16:00

Ik hoop binnenkort zelf Z1 te starten met mijn 24 jarige (spring)paard, dus niets is onmogelijk.
Aan die van mezelf merk ik zelfs dat hij minder in zijn vel zit als ie een week stil heeft moeten staan. Wel heeft hij iets meer tijd nodig om warm en los te worden en loopt hij ook liever 3 keer in de week iets langer dan 6 keer wat korter, want na 6 dagen trainen is ie doodop. :')

Als ik jou was zou ik het beestje gewoon heel langzaam los gaan werken met overgangen, stelling, buigen, enz. zodat ze weer wat losser in het lijf wordt. Je voelt dan vanzelf wel tot hoe ver je kan gaan, maar het is een geweldige kans om van zo'n paard nog enorm veel te leren (zeg ik uit ervaring :D )

Bollebuik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 16:06

Ik heb ook sinds ik denk 4 maanden een 21-jariger die een paar jaar geleden z dressuur heeft gelopen. Ik ben dr nu rustig aan het oppakken ik rijd meestal 1x 45 minuten en 1x 30 minuten. Ze heeft wel wat langer de tijd nodig aan het begin om los te worden. Ze is echt veel blijer geworden sinds ik haar weer rijd. Dus ik zeg gewoon oppakken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 16:11

Lees heel vaak 'rustig opbouwen' maar hoe bouw je nu eigenlijk rustig op? Zijn er bepaalde richtlijnen die kunnen helpen? Hoelang stap je in & welke oefeningen doe je dan? Wanneer ga je draven/hoelang/welke oefeningen. Zelfde voor galop. En hoe zit het met halthouden & achterwaarts gaan? Waar let je op en hoe bepaal je wat je wanneer doet?

Bollebuik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 16:26

Ik werk eerst vooral los veel voltes en gebrokenlijnen in stap, meestal 10 minuten. Daarna doe ik hetzelfde in draf ongeveer ook 10 minuten en dan ga ik beginnen met galopperen, overgangen rijden, en soms wat wijken ofzo

Rakjetakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 16:27

Dat zou je inderdaad erg breed kunnen nemen, dus goeie vraag waar ik zelf denk ik ook geen volledig antwoord op kan geven.
Ik zou zelf beginnen met wat longeren; eerst misschien zonder tuig en later met een bijzetje waarmee je je paard uitnodigt (dus niet dwingt) wat te zakken in de hals. Tijdens het longeren kan je je paard al laten verruimen of vertragen, een soort van overgangen dus. De lijn iets korter pakken waardoor je paard de volte kleiner moet maken en daarna weer groter maken. Dit doen wij op stal vaak met de jonge paarden om ze al een beetje los te werken.
De eerste tijd (weken?) zou ik zelf er eerst voor zorgen dat het paard scherp aan het been komt door onder andere veel overgangen te rijden, later zou ik gaan werken aan de buiging door oefeningen zoals slangenvoltes (vind ik persoonlijk bij de jonge paarden altijd een erg fijne, effectieve oefening), op de volte naar binnen en buiten wijken/ later appuyeren, wijken, schouderbinnenwaarts, travers. De buiging die je dan vraagt kan je telkens ietsje pietsje mee vragen zodat de spieren oprekken (zoals bij turners bijvoorbeeld).
Dit is een beetje mijn samenvatting in een notendop, maar het is moeilijk precies uit te leggen in letters.
Een tip is wel: houd het makkelijk, speels en vooral niet te moeilijk/ zwaar. Want als ze spierpijn krijgen worden ze vaak erg lastig en dat wil je niet.

Rakjetakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 16:31

En in alles wat je doet kan je de intensiteit natuurlijk verhogen. Wijk je vanaf de AC-lijn in 30 passen naar de hoefslag of zet je hem scherper en doe je er 8 passen over.
Merk je dat je paard steeds sterker op de achterhand wordt en fijn aan de hulpen is, dan kan je contragalop gaan rijden. Eerst een half rondje, daarna steeds iets meer rondjes, daarna voltes.
Zo kan je bij elke oefening zelf bepalen hoe intensief je het maakt.