Pony laat bit los.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Yenni

Pony laat bit los.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 12:21

Hallo!
Ik heb pas geleden een topic gemaakt over dat mijn pony misschien scheef is.

Ik heb op het moment geen instructeur maar ben hier wel naar op zoek. Een man die bij mij op stal (met jaaaaren lange kennis) staat heeft eens naar mijn pony gekeken en er een stukje op gereden voor te kijken of hij mij misschien kon helpen.

Hij zei inderdaad dat ieder paard/pony scheef is. Hij zei ook dat mijn pony zijn bit los laat tijdens het rijden. Ik heb dit op gezocht en wat ik las op internet dat komt overeen met de werkelijkheid.

We zijn aan het kijken of hij mij les wil gaan geven.
Ik vind het ook wel weer raar want ik voel dat ik geen contact heb maar ik kan wel gewoon sturen.
Hebben meerdere mensen hier ooit last van gehad of hebben jullie tips voor mij?

Ik rijd op het moment met een enkel gebroken watertrens aangezien mijn oude instructrice dit had aangeraden. Ik heb ook nog een d trens met koperen rolletjes liggen die ik ooit nog eens een tijd heb gebruik onder het mom van: dan kan hij daar lekker mee spelen.

Ik rijd graag buiten maar ik durf dit simpel weg niet aan nu omdat ik geen contact heb. Dit vind ik jammer.

De osteopaat word binnen nu en een maand een afspraak mee gemaakt. Voor de tandarts moet ik even kijken wanneer die kan komen.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Alvast dank!
Mvg. Yenniffer.

Smudge

Re: Pony laat bit los.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 12:26

Heb je misschien foto's of een video waarop je aan het rijden bent?

Het klopt dat elk paard scheef is, maar vanuit je OP klinkt het alsof je paard voor de loodlijn loopt en je daarom geen verbinding hebt met de mond.

Zoek een goede(!) instructeur die met je aan het skala der ausbildung kan werken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 12:28

Bit los laten kan van alles zijn en eerste waar je op let is of er niks mis is in de mond en of je bit wel bij mondvorm en karakter pony past. Sommige pony's laten los bij pijn, anderen gaan juist tegendruk geven om er van af te komen. Maar bij een pony die netjes aan de hulpen blijft zou ik echt niet gaan stressen over wat mond en hoofd doen, netjes van achter naar voren rijden en mooie plaatje krijg je cadeau. Communicatie en gehoorzaamheid zijn er, rest heeft wat meer tijd nodig.

ilse46

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 12:28

Wat voor hoefsmid heb je? een natuurlijk bekapper of een normale hoefsmid?

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 12:36

Ik heb een normale hoefsmid.
---------------
mijn pony mag nog wat beter aan de hulpen zijn.
---------------
Tuurlijk heb ik foto's!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 12:43

hij loopt heel erg op de voor hand en zijn hoofd draag hij te ver na beneden onder de loop lijn,
Hij drukt zijn neus ook niet uit na voren.

Ik zou adviseren om voorwaart neerwaarts te gaan rijden. Dus veel tempo wisselingen en voorlopig proberen haar niet zo diep te laten lopen

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 12:46

van wat ik hier zie zou ik handen naar voren brengen en hem voorwaartser laten lopen. zelf goed je schouders achterover houden.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 12:48

haffylover schreef:
hij loopt heel erg op de voor hand en zijn hoofd draag hij te ver na beneden onder de loop lijn,

Ik zou adviseren om voorwaart neerwaarts te gaan rijden. Dus veel tempo wisselingen en voorlopig proberen haar niet zo diep te laten lopen

Bedankt voor je tip maar dit is nog lang niet zo makkelijk. Als ik veel overgangen rijd word het wel wat minder maar om hem (;) ) niet zo diep te laten lopen is heel moeilijk. Als ik een halve ophouding geef dan zakt hij nog dieper. Been geven werk voor ons ook niet. Maar evengoed bedankt!

Smudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 12:50

Cas123 schreef:
haffylover schreef:

Bedankt voor je tip maar dit is nog lang niet zo makkelijk. Als ik veel overgangen rijd word het wel wat minder maar om hem (;) ) niet zo diep te laten lopen is heel moeilijk. Als ik een halve ophouding geef dan zakt hij nog dieper. Been geven werk voor ons ook niet. Maar evengoed bedankt!

Ga heel veel schijnovergangen rijden. Zo langzaam mogelijk draven en zodra je echt niet meer langzamer kan direct weer terug naar een normaal arbeidstempo, daarna direct een paar passen naar voren en dan begin je weer van voor af aan.

Laat dat hoofd voor wat het is, geen (halve) ophoudingen meer maken, maar puur op je zit rijden.

Je pony loopt nu veel te diep waardoor je geen verbinding meer voelt met de mond.
Laatst bijgewerkt door Smudge op 25-10-15 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 12:51

unihorses schreef:
van wat ik hier zie zou ik handen naar voren brengen en hem voorwaartser laten lopen. zelf goed je schouders achterover houden.

Ik heb de laatste keer dat ik heb gereden veel overgangen gereden veel buigwerk en mij proberen helemaal te ontspannen en inderdaad mijn handen naar voren te doen. Hij blijft dan in een krulletje lopen en gaat stofzuigen.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 12:52

Smudge: bedankt! Maar is het dan niet "gevaarlijk" om geen contact te hebben/voelen?

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 12:52

Ik ga zeker iets met jullie tips doen!

Smudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 12:53

Cas123 schreef:
Smudge: bedankt! Maar is het dan niet "gevaarlijk" om geen contact te hebben/voelen?

Zodra je paard geen gekke dingen doet in principe niet.
Maar geen contact hebben is natuurlijk niet wenselijk.

Ga gewoon tijdens het rijden de hele tijd overgangen rijden, paar passen terug en direct weer vooruit.
Je zult er zelf helemaal gek van worden, maar het helpt écht.

Als je paard trouwens zo stofzuigt ben je al op de goede weg.
Afbeelding

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 12:55

Cas123 schreef:
haffylover schreef:

Niet sterk genoeg en/of niet gewend. Aantal maanden volhouden met tig overgangen rijden, op zo zacht mogelijke hulpen. Dit gaat niet binnen 5 minuten over.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 12:59

Dat is echter wel de techniek erachter. Je paard neemt nu het bit niet aan, dat kan aan verschillende dingen liggen. Denk aan een te scherp bit, te harde hand, onvoldoende achterbeen gebruik tot aan gebitsproblemen.
Zaak is echter om hem te leren die hand op te gaan zoeken. En dat doe je door het achterbeen te activeren, zodat ie wat meer uit gaat schuiven en je hand op gaat zoeken. Dat kost wat tijd, want die kracht moeten ze gaan ontwikkelen. Hier is geen quickfix miz.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 12:59

Bedankt smudge, Daar lijkt het wel een beetje op!

Tamary: bedankt. Dat snap ik uiteraard. :)

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 22:08

Geen contact hoeft niet direct tot grote problemen te rijden. Denkt aan westernruiters, die rijden allemaal met een losse teugel. Wel moet je er echt aan gaan werken dat hij zn neus meer naar voren gaat brengen en op de achterhand gaat lopen. Doe je dit niet dan is je paard met een paar jaar kapot!!
Soms is buiten daar juist goed voor omdat ze wat enthousiaster en meer voorwaarts zijn zijn.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 22:43

Bedankt voor de tips!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 22:48

Ik ben eigenlijk heel erg benieuwd wat je precies bedoelt met 'het bit los'.
Heb wel gehoord van paarden die het bit vast pakken en dan niet meer te sturen/remmen zijn, maar ze horen het bit toch juist los te laten?

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 22:55

Ook met een losse teugel kun je contact hebben quickie ;).

Maar je probleem zit 'm inderdaad in het veel te diep lopen, dan gaat je paard in een houding lopen, i.p.v. dat hij correct nageeflijk is (en dus met het juiste ruggebruik loopt). Laat die teugels voorlopig maar even vieren, zorgen dat je hem netjes aan het been en voorwaarts krijgt, laat 'm maar lekker stofzuigen, neusje over de grond. Het is zaak dat je die neus meer naar voren krijgt, dus iets voor de loodlijn ipv ver erachter. Je kunt beginnen met wat lichte buigingsoefeningen.

Kijk eens op http://www.atletischerijkunst.nl, staat een heleboel nuttig informatie over het hoe en waarom achter de scheefheid van je paard.

@kbk, dat dacht ik indd in het begin ook, maar nu ik de foto zie snap ik wel wat ze bedoelt, paard gaat nu heel diep en in een houding lopen, waardoor je het contact verliest, het is niet zozeer het bit loslaten, als meer het contact verliezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 23:39

Dus meer achter de teugel kruipen inderdaad.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 08:58

Bedankt voor de tips! Ik ga er mee aan de slag!