Hiel uitdrukken

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

debberley83

Hiel uitdrukken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-15 11:30

Sinds een paar maanden heb ik een leuke lipizzaner te rijden na een paar jaar uit de paarden geweest te zijn. Wekelijks heb ik les en daarin komt uiteraard ook mijn zit, beter gezegd het stil liggen van mijn benen, ter sprake. Ik probeer nu meer te steunen op mijn beugels en goed lang te zitten en mijn hielen daarbij goed uit te drukken. Wat ik tijdens het rijden merk is dat mijn hiel zich verplaatst in mijn rijlaarzen. Ik heb op maat gemaakte rijlaarzen van Lipica en zitten verder dan ook prima. Mijn hiel slipt ook niet tijdens het lopen op deze laarzen. Tijdens het rijden is het alleen zo dat mijn hiel steeds meer verschuift.

Heeft iemand hier ervaring mee/tips voor?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 12:34

RUI→ RT-V

Misschien is het iets rijtechnisch. Vandaar dat ik je topic ga verplaatsen in de hoop dat je dan meer reacties krijgt.

DominiqueDG

Re: Hiel uitdrukken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 12:44

Juist niet steunen op de beugels. Je bovenbenen moeten als het ware het paard 'omklemmen'. Probeer eens een les zonder beugels (wel onder begeleiding!), naarmate je dat doet, zul je voelen dat je niet meer hoeft te steunen op je beugels.

Ik heb zelfs leren lichtrijden zonder beugels, het kan ;-)

Succes!

debberley83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 18:01

@ moderator, thanks!

@ Dominique, dank je wel voor je reactie. Het is echter niet eens zo zeer door de mate waarom ik steun heb aan mijn beugels, het is meer door het uitdrukken van de hiel voor de juiste houding van mijn benen waardoor mijn laars als het ware afzakt en mijn hiel verschuift in de laars.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 19:16

Je moet je hiel niet uitdrukken.
Dat is een idee uit de cavalerie dat is blijven hangen, een plaatje.
Je moet gewoon ontspannen in het zadel zitten, je knieën aansluiten en je kuiten aanleggen, dan maak je je beugels op maat op een manier dat je daar comfortabel in kunt steunen als dat even nodig is.

debberley83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-15 12:49

@Simpelman, bedankt voor de reactie, ik ga mee aan de slag.

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 13:45

Idd niet je hakken naar beneden willen duwen. Maar in plaats daar van je knieën ontspannen naar beneden laten hangen. Dan krijg je het juiste effect.

menzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 17:18

Zoals hierboven gezegd je hakken niet te ver proberen uit te drukken en verder had ik dat verschuiven vroeger ook maar bij mij werd dat vanzelf steeds beter :j

xxMarinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 20:11

Ik sluit me aan bij de meeste reacties hierboven. Je hiel vooral niet geforceerd uitdrukken, maar je been in de juiste hoek laten afhangen naar beneden. Tussen je schouder, heup en enkel moet je als het ware een lijn recht naar beneden kunnen trekken. Als je dan het paard onder je weg zou "gummen" dan sta je gewoon met je voeten plat op de grond.