Moeite met de galophulpen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Naboo

Moeite met de galophulpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 18:46

Hoi Hoi! :)

Ik open dit topic om te vragen of mensen tips voor mij hebben, want ik heb een probleem.
Ik rijd op manege paarden en ik heb veel moeite met de galophulpen. Ik heb het geleerd dat je (als je op de rechterhand rijdt) je buitenbeen naar achteren moet leggen en alleen met dat been aandrijven. Maar toen hoorden ik van mijn vriendin dat het weer heel anders moest. Ik doe het op de manier hoe ik het heb geleerd, alleen daarmee is het lastig. Ik rijd ook wedstrijden (ben nu bij F5) en daar stond het in mijn protocol 3 keer. Dus als jullie wat tips hebben, super fijn! :)

Ik kon niet echt een topic vinden over dit onderwerp. Maar als jij nog een goed topic weet zet hem hier onder :j

Groetjes LadySnoet

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 18:52

Nou, ik ga het zo duidelijk mogelijk uitleggen. :')
Als je op de rechterhand rijdt in draf, ga je dus doorzitten. Dan leg je je buitenbeen naar achteren en je binnenbeen op de singel.
als dan het binnenbeen van je paard (dus het rechterbeen) naar achteren is geef je een tikje met jóú binnenbeen, zodat je paard vanuit draf, plop, in galop aan kan springen.

Het beste ga je niet jagen en keihard door de bak draven voordat hij aangallopeert, zo leert het paard (en jij) de galophulp nooit netjes.
Dus, netjes draven, beetje druk op de teugel, stelling naar rechts, in de bocht buitenbeen naar achteren, binnenbeen op de singel, is het binnenbeen naar achteren aansporen.

Gaat het paard dan rennen en snel draven, meteen terug pakken en opnieuw proberen met een grotere hulp (misschien de eerste keren een klein beetje met het zweepje helpen, omdat het manegepaarden zijn, daarna moet je het ook op eigen kracht kunnen!)
Galloppeert ie dan aan op het goede moment netjes belonen, doorgalloperen en een kleine pause.
Hoe vaker je het probeert hoe beter het lukt, op een gegeven moment zelfs vanzelf.

Succes!

ps. als je het niet snapt kun je altijd een pb'tje sturen ;)

Naboo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 18:54

louka69 schreef:
Nou, ik ga het zo duidelijk mogelijk uitleggen. :')
Als je op de rechterhand rijdt in draf, ga je dus doorzitten. Dan leg je je buitenbeen naar achteren en je binnenbeen op de singel.
als dan het binnenbeen van je paard (dus het rechterbeen) naar achteren is geef je een tikje met jóú binnenbeen, zodat je paard vanuit draf, plop, in galop aan kan springen.

Het beste ga je niet jagen en keihard door de bak draven voordat hij aangallopeert, zo leert het paard (en jij) de galophulp nooit netjes.
Dus, netjes draven, beetje druk op de teugel, stelling naar rechts, in de bocht buitenbeen naar achteren, binnenbeen op de singel, is het binnenbeen naar achteren aansporen.

Gaat het paard dan rennen en snel draven, meteen terug pakken en opnieuw proberen met een grotere hulp (misschien de eerste keren een klein beetje met het zweepje helpen, omdat het manegepaarden zijn, daarna moet je het ook op eigen kracht kunnen!)
Galloppeert ie dan aan op het goede moment netjes belonen, doorgalloperen en een kleine pause.
Hoe vaker je het probeert hoe beter het lukt, op een gegeven moment zelfs vanzelf.

Succes!

ps. als je het niet snapt kun je altijd een pb'tje sturen ;)

Dankje! Ik ga het morgen proberen, dan moet ik rijden :)

borstnoot

Re: Moeite met de galophulpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 19:07

Succes!!

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 19:11

Ik deed t dus bij mij gevoelig op been zijnde paard anders, want als,ik t zo deed als omschreven dan deed ze oren in nek en bokte, bij gewoon stilzitten, buitenbeen naar achter en klein beetje been met buitenbeen dan sprong ze al aan, en verschil tussen linker en rechtergalop op ac lijn geen probleem en ook niet bij galopwissels, maar dit is manege paard, dus die zal wel niet zo op been zijn.

Wat ook wel helpt, is paard naar buitenstellen met hoofd, en klein beetje druk op buitenteugel, dan geef je t binnenschouder been ruimte om in de goede galop aan te springen in de wending. Want als je in wending zit en je trekt aan binnenteugel met hoofd naar binnen blokkeer je bij moeilijk aanspringende paarden t binnenbeen en springen ze aan in verkeerde galop, het buitenbeen en als je links om rijdt springen ze dus rechtergalop aan.

Succes

Naboo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-15 17:27

louka69 schreef:
Succes!!

Dankjewel :)
Ik heb net gereden en het werkte heel goed! Dankjewel nog voor de tip ;)

borstnoot

Re: Moeite met de galophulpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 19:59

Super! Heel graag gedaan!