Paard loopt traag

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Narcissa

Paard loopt traag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 23:20

Hallo iedereen,

Mijn paard en ik hebben al (diepe) dalen en toppen gezien, maar er is een probleem dat ik niet opgelost krijg en waar ik mij stilaan echt aan erger. Zolang dit niet opgelost geraakt, geraken we ook niet echt verder samen.

Ze is aan de uitleg van de vorige eigenaresse te horen, altijd op het gemakje gereden. Zij beschrijft het als de "gewone Zahire-draf" en leek zich er niet echt druk in te maken. Nu hou ik ook wel van op het gemakje, als ik het vraag, maar ze lijkt gewoon niet vooruit te gaan. Ze stapt ook helemaal niet in, achterhand zwengelt er maar wat zinloos achteraan.
Toen ik ging testrijden moest ik letterlijk elke pas aandrijven, als ik drie passen mijn been er niet inzette viel ze van draf terug in stap, om over galop nog maar te zwijgen... Ondertussen heb ik dit met heel veel bloed, zweet en tranen al verbeterd gekregen. Ze blijft in een regelmatig (maar dus traag) tempo in elke gang zonder dat ik continu moet drijven. Dat was een enorme stap voor haar.

Ik heb natuurlijk regelmatig les en we hebben al veel geprobeerd. Blijven vooruit vragen (dan moet je haar gewoon iedere pas aandrijven want ze valt meteen terug in tempo), veel afwisseling (dan gaat ze nog trager want in elke bocht valt ze terug, tenzij ik er weer continu mijn been aanhou), oefeningen om de achterhand sterker te maken, tempowissels, "fake" overgangen rijden, ... Niks helpt.
Ze kán het wel, maar maakt zich er precies graag makkelijk en traag vanaf. Raar genoeg heeft ze dan weer een fantastische middendraf, ze kan snel en goed verruimen en accelereert snel.

Ik zie stilaan niet meer hoe ik dit kan oplossen. Hebben jullie misschien tips die me hierbij kunnen helpen? Wil haar zó graag gewoon op een normaal tempo laten lopen, niet dat sukkeldrafje waar ik haar nu dus amper uitkrijg... Ze is nu 11, maar heeft echt potentieel (vind mijn instructrice ook) en ik wil graag verderkomen met haar, maar éérst moet het tempo in orde geraken, en dat is een straatje zonder einde... We zijn er al een jaar op aan het sukkelen.

Laatste foto die er genomen:
Afbeelding

midgie

Re: Paard loopt traag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 00:03

Neem eens contact op met Perrine Coolseat, zij kan jou vast en zeker helpen,
Probeer ook wat minder ver uit het zadel te komen met lichtrijden en leg het zadel eens verder naar achteren, in principe zijn er geen trage paarden, vaak heeft het met stijfheid te maken, dat los je op door te gymnastiseren op de juiste manier, ik zie hier een paard wat erg mat uit de ogen kijkt, ga werken aan balans en zoek geen steun in de mond, want dat lijkt hier op de foto heel erg op, rij met lange teugel , ook zou ik de sperriem eraf halen,

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 09:07

Ik kom net verder uit het zadel om te proberen haar te activeren. Anders is ze nóg trager...

Ik hang ook niet aan mijn teugels, heb gewoon een licht contact. Met losse teugels zoekt ze nog altijd mijn hand op, loslos gaat niet, ze wilt contact, maar duikt ze nog eens zo hard op die voorhand dus zie niet in wat dat gaat helpen gezien ik ook vermoed dat die twee problemen wat samenliggen.
Gymmen zijn we mee bezig en hoewel ze al een pak soepelder is geworden en rechter loopt, loopt ze geen stap rapper.

Ik zie ook niet in wat de sperriem hiermee te maken heeft, die hangt er bij mij meer voor de sier aan dan wat anders, kan er een hele hand tussensteken

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 09:13

Heb je een standfoto van je paard? Dus een foto vanaf de zijkant zonder dat je erop zit en zonder zadel?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 09:19

Tja jullie hebben kennelijk de afspraak gemaakt dat zij zich zover hoeft in te spannen en jij het zo houdt.
Ik zie ook wat midgie bedoelt dat je niet helemaal onafhankelijk zit en dus ook wat steun aan de teugels hebt.
Heeft je instructrice al eens op paard gereden om te voelen wat er nou precies gebeurd?
Ik zou beugelriem om de hals doen, daar je aan vast houden en hele losse teugel en dan alleen maar eerst zorgen dat ze voorwaarts gaat op lichte beenhulp en ook tempo volhoudt zonder bijdrijven. Denk wel dat je daarvoor wel aantal keren goed corrigerend op moet treden en dat moet je dan wel in je lijf ook kunnen dus zonder te klemmen en haar onbewust tegen te zitten. Niet proberen met de handrem erop voorwaarts te gaan want nu lijkt het erop dat je zo aan het rijden bent.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 10:33

xLes schreef:
Ik heb natuurlijk regelmatig les en we hebben al veel geprobeerd. Blijven vooruit vragen (dan moet je haar gewoon iedere pas aandrijven want ze valt meteen terug in tempo),

Wat bedoel je met blijven vooruit vragen? Als jij haar licht vooruit vraagt om haar draftempo te verhogen moet ze versnellen én dat tempo aanhouden. Hier moet je heel consequent in zijn. Ze moet leren dat ze in jouw tempo moet lopen.

In het begin moet je misschien wat strenger corrigeren. Dat kan een zweepje/spoortje/enorme brul zijn, gewoon iets waarmee je haar sowieso direct weer op scherp hebt. En dan bedoel ik ook echt weer helemaal op scherp, ze moet echt op jou en je aanwijzingen gericht zijn. Als je dat niet met je eerste correctie bereikt, moet je direct opnieuw reageren.
Zorg dat je daarna ook beloond (voorkeur gewoon met stem, want je moet wel even netjes blijven zitten op dat moment en ze mag niet tijdens het belonen terugvallen ;)).

xLes schreef:
veel afwisseling (dan gaat ze nog trager want in elke bocht valt ze terug, tenzij ik er weer continu mijn been aanhou),

Continu je been aanhouden is geen optie. Niet doen! Vandaag nog mee stoppen! Bereik je helemaal niks mee. Houd bewust je been lang en gebruik je kuithulp alleen ter instructie, niet voor correctie. Wees ook bewust van hoe je je kuithulp geeft en welke reactie je dan wil hebben.

Valt ze terug? Corrigeer effectief -> terug naar het tempo wat jij van haar verlangde, niet sneller en niet stiekem toch nog heel iets langzamer. Corrigeren en er een compromis voor terugkrijgen is niet de bedoeling!

xLes schreef:
oefeningen om de achterhand sterker te maken, tempowissels, "fake" overgangen rijden, ... Niks helpt.
Ze kán het wel, maar maakt zich er precies graag makkelijk en traag vanaf. Raar genoeg heeft ze dan weer een fantastische middendraf, ze kan snel en goed verruimen en accelereert snel.

Hoe rijd je die middendraf dan? En valt ze dan niet in de hoek gelijk terug? Middendraf is ook een tempowisseling. Wat doe jij anders dan bij de kleinere tempowisselingen? Heb je je handen onbewust stiller?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 10:57

xLes schreef:
Ik kom net verder uit het zadel om te proberen haar te activeren. Anders is ze nóg trager...

Ik hang ook niet aan mijn teugels, heb gewoon een licht contact. Met losse teugels zoekt ze nog altijd mijn hand op, loslos gaat niet, ze wilt contact, maar duikt ze nog eens zo hard op die voorhand dus zie niet in wat dat gaat helpen gezien ik ook vermoed dat die twee problemen wat samenliggen.
Gymmen zijn we mee bezig en hoewel ze al een pak soepelder is geworden en rechter loopt, loopt ze geen stap rapper.

Ik zie ook niet in wat de sperriem hiermee te maken heeft, die hangt er bij mij meer voor de sier aan dan wat anders, kan er een hele hand tussensteken

Daar zit dus het probleem, het paard zoekt jou hand op denk jij, maar je paard loopt op de voorhand, dus als jij voor loslaat en achter activeert dan zal ze voor ook gaan liften, recht lopen is een hele lastige, dus daar zou ik me niet mee bezig houden ik zou veel op de volte gaan werken in stap en het binnen been steker maken, werk da met een losse buiten teugel zodat het paard de ruimte heeft om te buigen, werk met je binnen been aan buiging en dan voel je aan je binnen teugel dat ze loslaat en nageeft op den duur, miss dat jij niet hangt aan de teugel maar je paard wel, het dier is niet traag maar stijf, dus volte werk is goed om te doen sb en travers , je kan ook beter door gaan zitten en het paard voelen, op deze manier lichtrijden zet het paard nog meer op de voorhand , ik zou zeggen zadel eraf en samen in balans komen, op je zit gaan rijden in op je indirecte teugel hulpen, schouders verplaatsen zodat het dier de schoft kan los laten en ook de atlas zodat je kan gaa werken aan stelling, want stelling krijg je ook niet met gelijke teugel

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 11:11

Goh, klinkt wel alsof je mijn paard een tijd geleden beschrijft.
Allereerst, niet blijven drijven. Daar kom je echt niks mee vooruit, jij maakt je alleen maar moe terwijl je paard nog niks doet. Ten tweede, ook niet met je zit drijven, dat werkt averechts.
Als je je teugels oppakt en je je paard uitnodigt je hand op te zoeken blijf je er ook af met je been, zolang ze niet stil valt maakt dat niet uit. Vanaf het moment dat ze in aanleuning loopt laat je haar vooraan losser en rij je haar eens een keer goed vooruit, maar dat kan niet als jij je teugels strak houdt.
In draf doe je hetzelfde als je voelt dat ze dreigt stil te vallen. Je blijft dus met je benen van haar af, tot ze bij wijze van spreke bijna terug in stap valt, dan rij je haar weer eens goed vooruit. In het begin zal dit wel een moeizaam proces zijn waar waarschijnlijk een zweepje en een spoortje aan te pas gaat komen, maar hoe meer je dit doet hoe sneller je paard de link gaat leggen van niet meer te vertragen. Jij moet je niet moe maken, je paard heeft vier benen voor op te lopen ;)

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 11:19

Best herkenbaar TS.... in onze stal treffen we geregeld zulke paarden. Wat we door ervaring wijs geworden altijd éérst ff laten doen: bloed checken. Niet duur en geeft veel informatie. Is dat helemaal in orde dan proberen we op buitenrit met zweep consequent te zijn: 1x drijven, 2e keer flinker drijven, 3e keer stemhulp direct gevolgd door fikse tik. Verder verhogen we het krachtvoer met 1 a 2 kg. Blijft het paard traag dan vinden we het geen dressuurpaard en maken we iemand anders er blij mee.

Toen we een keer zo'n hele luie verkocht hadden bleek de nieuwe eigenaar haar voor de kar beleerd te hebben, en wat denk je?! Paard werd erg actief :+

Veel succes met je paard!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 11:24

MM Fikse tik klinkt erg vriendelijk , maar ja als er geld in omgaat dan moet een paard vooruit, dus dan moet je vooral flink drijven en tikken, erg jammer, want het kan ook anders, maar ja dat kost tijd en tijd is geld ,

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 11:32

InekeN schreef:
Best herkenbaar TS.... in onze stal treffen we geregeld zulke paarden. Wat we door ervaring wijs geworden altijd éérst ff laten doen: bloed checken. Niet duur en geeft veel informatie. Is dat helemaal in orde dan proberen we op buitenrit met zweep consequent te zijn: 1x drijven, 2e keer flinker drijven, 3e keer stemhulp direct gevolgd door fikse tik. Verder verhogen we het krachtvoer met 1 a 2 kg. Blijft het paard traag dan vinden we het geen dressuurpaard en maken we iemand anders er blij mee.

Toen we een keer zo'n hele luie verkocht hadden bleek de nieuwe eigenaar haar voor de kar beleerd te hebben, en wat denk je?! Paard werd erg actief :+

Veel succes met je paard!

Wmb kan TS die tweede keer flinker drijven overslaan, paard is nu al teveel gewend dat iemand blijft drijven. Die eerste hulp moet dé hulp zijn, niet een seintje dat de definitieve hulp er bijna aankomt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 11:35

Ik zou eerst willen weten of dit paar gezond is, en het wel kan. En of er een goed passend zadel op ligt bijv.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 14:13

@Dorientjuh: niet zonder zadel direct :(
Kan deze misschien al helpen? Anders zoek ik nog even verder!
https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xfa1/v/t1.0-9/11150966_816660268381411_4163672863859867243_n.jpg?oh=9ea7113a7e52d0f8e276ac35c7d0ce94&oe=56C07456

@Evelijn: ik heb twee instructrices gehad (waarvan één Centered Riding, die dus ook serieus op mijn houding aan het werken is), beiden hebben erop gezeten. Ze hebben hetzelfde probleem als ik. Zahire reageert op zich wel op beenhulpen (met been aanleggen gaat ze vooruit), maar ze valt ook binnen enkele passen terug naar haar normale, trage tempo. Als je een goed tempo wilt houden, moet je om de paar passen bijdrijven en dat is net wat we niet willen...

@Kahawa: Ze versnelt, maar houdt haar tempo niet aan. Als ik (of instructrice) been geef, dan versnelt ze maar na een paar passen vertraagt ze weer naar haar trage tempo. Als je dan terug been geeft, versnelt ze terug voor een paar passen, waardoor je dus eigenlijk continu met je been eraan moet zitten en dat willen we niet. Dat is ook hetgene wat ik moeilijk vind: als ze niet reageert op het been, dan krijgt ze meteen een tikje van de zweep (sporen ben ik zelf nog niet aan toe, dat weet ik van mezelf ;)) maar hoe pak je dit aan?
Bij de middendraf geef ik ruimte met mijn handen en drijf ik aan om erin te geraken. Ze versnelt dan goed en snel, ze zit er snel in. Dit doe ik meestal één lange zijde, tegen het einde wilt ze terug in tempo en dan geef ik nog één beenhulp om haar erin te houden, tegen de bocht hou ik haar zelf in tot een arbeidsdraf.

@Midgie: dat zeg ik toch, dat ze op de voorhand loopt? Vandaar dat we ook met oefeningen bezig zijn om de achterhand sterker te maken. Paard hangt idd wel aan de teugel met momenten, ook een probleem dat voortkomt van het op de voorhand lopen. SB en travers is een goede tip! Ga ik zeker doen. :) Doorzitten helaas niet, kan haar enkel doorzitten op een traag tempo, ze gooit nogal hoog op en ik heb daar moeite mee, ik moet zelf ook mijn spieren nog sterker maken (hart/spierpatiënt dus dat heeft zijn tijd nodig, instructrice CR is ermee bezig maar wilt het met mijn ziekte ook niet overhaasten). Wil haar niet hinderen door slecht doorzitten, daar zou ik me niet goed bij voelen.

@Snollygoster: klopt, ik ben doodmoe terwijl mijn paard nog dartel doorloopt -O- . Dat is een goede tip, ga ik zeker proberen, bedankt!

@InekeN: Het bloed is een tijdje geleden nog nagekeken en dat was in orde :). Ze heeft nogal een moeilijke medische geschiedenis gehad het laatste half jaar en is daardoor zeer nauw opgevolgd geweest. Misschien eens een idee om naar het voer te kijken. Ze krijgt nu dagelijks een halve schep Aveve Calm Mix, het woord zegt het zelf, zit niet echt veel in dat energie geeft ook.

@Joolien: ze is ondertussen volledig gezond :). Ze heeft een paar maanden geleden een operatie gehad waarbij een eierstoktumor is weggenomen en is nadien zeer nauw opgevolgd door de DA (wat ook nodig was). We zijn nu 3 maand terug aan het werk, waarbij de eerste maand rustig opbouwen was, na een maand mochten we weer rijden zoals voorheen. Ze kan het op zich wel, als ze een gekke dag heeft krijg je haar zelfs niet stil, maar die dagen zijn zeldzaam (vooral als het ineens koud wordt na een warmere periode). Twee maand geleden kreeg ze geen voer, toen ik begonnen ben met een half schepje krachtvoer werd ze ook wat vinniger maar nog niet genoeg.
Ze is recent nagekeken door 2 DA's, een zadelmaker (zadel ligt goed), tandarts en osteopaat. Osteo was erg onder de indruk dat ze zo soepel was, hij had er amper werk aan. Mijn DA heeft ze ook gezond verklaard nu na de operatie, daaraan kan het blijkbaar zeker niet liggen (en dat geloof ik wel, ze loopt al 5 jaar zo...). Ze is ook in orde met entingen en ontwormingen, staat op een goed gewicht, blinkt mooi.

Weet niet of het helpt, maar hier een filmpje van haar normale gang (tijdje terug genomen, eerste les van mijn CR-instructrice toen):
https://www.facebook.com/lesley.ceulemans.9/videos/vb.100001123359711/777976815583090/?type=3&theater

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 15:11

Als je nog een andere foto hebt, echt vanaf de zijkant zonder zadel, dan kan ik het beter beoordelen. :)
Maar mijn vermoeden is dat je paard last heeft van spierproblemen. Soms zijn deze al zichtbaar vanaf een foto, vandaar dat ik om een foto vroeg.

Kijk eens op http://happy-athlete.nl/ voor meer info.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 15:17

Ik zou haar inderdaad van de calm mix afhalen, misschien overstappen op voer met iets meer pit erin.

Ga je wel eens op buitenrit? Dat lijkt mij voor dit paard wel een goeie. Samen met een voorwaarts paard zodat je een aardig tempo kunt aanhouden, kan zij daar ook wat meer aan wennen zonder dat elke pas een strijd is. Kan me voorstellen dat dit voor haar ook niet leuk is.
Doe je verder wel eens wat anders, een sprongetje oid?

Al ze los loopt (paddock/wei) is ze dan wel voorwaartser? en met longeren?

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 15:28

Ik ken het probleem, zelf heb ik ook een paard wat traag is. Hartstikke goed dat je paard volledig gezond verklaard is, dan weet je al dat het daar niet aan ligt. Ik zou er denk ik eerst maar eens ordinair een schep krachtvoer ingooien. Natuurlijk gaat dat niet heel je probleem oplossen, maar misschien word ze er wel wat alerter van. En eerlijk, niet een tikje met de zweep.. Maar even 1x een flinke pets, daarna consequent blijven rijden zoals je dat nu ook probeert.
Mijn paard is de afgelopen jaren al een stuk verbeterd, maar afgelopen les moest ik zelf aan mijn handhouding werken dus dat was een mooie kans. We hebben niet gelet op de hoofd hals houding van het paard, alleen dat ik mijn hand naar voren hield. En echt activeren. Been? niks pats boem!
Dit heeft in ieder geval geholpen voor die les. Ik voelde me wel wat bezwaard om hem echt een harde pets te geven, maar het gaf wel het gewenste resultaat.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 16:49

@Dorientjuh: die ga ik morgen zeker maken!

@Naranga: dat is inderdaad zeker het proberen waard, een lichte sportmix ofzo. Ze hebben hier een voerwinkel met veel keuze, dus dat ga ik eens overleggen! Ik ga soms op buitenrit, maar zit helaas in een zeer slechte wandelomgeving. Niks anders dan beton, beton en nog eens beton en we kunnen enkel alleen weg, ik ben de enige klant op "stal". Ik ben met haar op mijn vorige stalling wel eens met een ander paard gaan wandelen, haar laten volgen op het tempo van de eerste en dat was heerlijk, maar is spijtig genoeg nu geen mogelijkheid meer :(. Ik spring ook regelmatig (meestal wekelijks een keertje), ze is springgefokt en springen vind ze echt fan-tas-tisch, fleurt ze helemaal van op :D. Bij het gewone rondlopen is het dan ook rustig tempo, maar eenmaal ze op de sprong mag gaan gaat het tempo meteen uit haarzelf omhoog.
In de wei loopt ze niet. Haar maatje doet dikwijls gek, maar zij staat veel liever met haar hoofd in het gras/hooi. Het enige dat ik haar heb zien doen is in stap een ander plekje zoeken waar beter gras staat. Met longeren is het nóg erger en gaat ze echt op een sukkeldrafje waarbij ze haast in slaap sukkelt. Als ik haar aandrijf gaat ze dan wel vooruit, maar voor even. Ik heb haar toevallig gisteren nog gelongeerd en doordat het hier wat winderiger is deed ze het wel vlotter dan normaal, in galop werd ze zelfs even erg vinnig (niet gewoon van haar!) :). Vandaag weer gereden en ze deed het redelijk goed voor haar doen, vlotter dan normaal maar nog niet het van je.

@Kwii: ja, dat vond ik ook zeer belangrijk voor ik er iets mee ging doen :). Het heeft geen zin om een paard te straffen dat bvb niet loopt omdat het pijn heeft, of omdat het gewoon niet vooruit geraakt om eender welke reden. Ik ga het krachtvoer wat opvoeren en overleggen of we haar misschien op een lichte sportmix kunnen zetten, kijken of ze daar wat vinniger van wordt. Ik geef meestal een hulp van de zweep zo hard als nodig, en als ze echt in haar luie is, dan kan dat ook wel een pets zijn. Zweep is het laatste middel, en daar móet ze gewoon op reageren... (en dat doet ze gelukkig ook wel)

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 17:41

Ik begrijp de 'tijd is geld' reactie niet helemaal, volgens mij geven wij TS tips en heeft niemand het over geld of tijd...Er staat ook duidelijk 'samen met stemhulp' een tik geven. Liever 1x een duidelijke tik dan laten afstompen of steeds meer gepets lijkt me?

Mooi dat je het krachtvoer verandert TS, een 'calm'mix heeft jouw paard niet nodig zo te lezen. ;)
Misschien dat je paard sneller wordt wanneer het nog wat kouder is?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 17:49

Mijn paard was vroeger ook sloom, en ik kwam iemand tegen die een zus van hem had en die was ook sloom. Door het leuk te maken en te houden met rijden, loopt hij wel goed door.

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 18:00

Laat je paard ten eerste eens wat afvallen, vind hem vrij dik.
Er van uitgaande dat je paard gezond is, zoals je zei, moet je heel consequent en streng zijn.
Ik heb een hele poos op de luie pony van mijn zus gereden, en bij mij was hij heel actief, terwijl als zij er 5 minuten laten opstapte hij weer de luie pony was en gerust 3/4 keer drijven voor hij eens ging aandraven of wat dan ook.

Mijn tip; héél veel overgangen rijden. Je geeft 1 keer been, lichte kuit, reageert ze niet? Beste tik. Terugnemen en opnieuw.
Niet 2 keer drijven, maar 1 keer, je wilt immers direct reactie. Als je dit 3/4 keer doet, zijn ze meestal zo slim om op te letten.
In de gang zelf kun je ook heel veel overgangen rijden.

En als ze springen zo leuk vindt, misschien moet je er wat meer in de training mee doen? Aantal balkjes op de grond gooien, en je kunt heel leuk dressuurmatig bezig!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 18:06

Ik ga hier al heel zeker mee met wat "Midgie" hier al aangaf.
Het paard is heel duidelijk een trager rustiger type paard, braaf en dus veiliger voor de meer rustige ruiter, de meeste manege ruitertjes wensen zo'n type paard, maar dit geeft idd een iets groter probleem om echt voorwaarts te krijgen.
Op jouw foto is heel duidelijk te zien dat je eigenlijk je paard met heel wat in de weg zit, je houdt het paard als het ware echt tegen om voorwaarts te lopen.
Je komt heel overdreven ver uit het zadel, je verplaatst je zwaartepunt (je gewicht) veel te veel naar voren, je houdt je teugels veel te kort, de neus van het paard zou net voor de loodlijn moeten zitten en dat is nu net niet zo, maar zeker in dit geval eerst los en echt voorwaarts, dan pas weer oppakken.
Jouw instructie geeft zeker goed les, dat geloof ik best wel, maar ze zegt heel veel dingen die de gemiddelde ruiter graag wil horen, en ze spreekt te weinig over de dingen die verbeterd moeten worden, zie naar die éné foto en er zijn al tal van echt belangrijke opmerkingen, je houdt dit paard echt tegen.
Ik geloof best wel als je de teugels losser laat dat jouw paard dan niet ineens vlugger gaat worden, maar dat kan je wel trainen, eerst loslaten en dan stevig en consequent dingen vragen, aktie moet een reactie opleveren, zachte duidelijke hulpen geven, reactie is goed en belonen , geen reactie is dadelijk een duidelijke correctie en pas dan belonen als er wel een reactie komt, ......
Dit lijkt allemaal heel simpel en makkelijk en dat doe jij toch, nee dat doe jij nu echt niet, en daar zou je dus aanwijzingen en tips moeten in krijgen als je echt wil verbeteren, dus tjaaaa jouw instructie is lief en vriendelijk, maar te begrijpend en te vlug tevreden, maar dit zal even een hele ommekeer in jouw denken moeten worden, dit is veel moeilijker dan het er uit ziet.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 18:40

@InekeN: idd tijd en geld genoeg :). Ik ga niet op wedstrijd, wil enkel voor mezelf beter worden, dus er zit ook geen tijdsdruk achter. Met kouder weer is ze idd ook uit zichzelf wat vlotter, in de zomer is het het ergste. Nu begint ze stilaan wat sneller te gaan, heerlijk!

@Seventeen: grasbuikje. Normaal is ze prima op gewicht, maar ben net een week weggeweest en mijn stalhoudster voert nogal goed door, zitten nooit zonder gras of hooi, krijgen echt onbeperkt... Zo wil ik het ook. Maar in combinatie met een week stilstaan zijn er verbazingwekkend veel kilo's bijgekomen, vorig jaar kreeg ik ze zo dik niet... Ze is al goed terug afgevallen met terug getraind te worden, maar er moet idd nog wat meer terug af, daar zijn we mee bezig ;)
Bedankt voor de tips, ga er zeker mee aan de gang! Balkjes neerleggen is een leuk idee, gaat ze fantastisch vinden :).

@aolusnr1: ik heb persoonlijk niet het idee dat ik haar zo erg in de weg zit, gezien ze het bij iedere ruiter doet (ook mensen die veel en veel beter rijden dan ik) maar ik heb wekelijks les voor mijn houding omdat ik mij zeker realiseer dat er nog véél werk aan is. Ben de eerste om dat toe te geven. Probleem achter de ll lopen is al een serieus stuk verbeterd sinds ik haar rij, vroeger dook ze er verder en continu achter...
Vandaag mijn teugels een beetje langer gelaten en dat ging idd wel beter in de aanleuning, ze ging nu zelfs voor de ll lopen. Nog niet ideaal maar beter ervoor dan erachter naar mijn mening... Probleem is dat hoe langer ik ze laat, hoe dieper zij naar beneden duikt om toch maar haar neus naar binnen te kunnen drukken :(. En dan krijgen we weer het probleem dat ze nog harder op haar voorhand kukelt, waardoor ze verder vertraagd... Daarom laat ik haar niet graag veel langer, maar ga ze vanaf nu wel iets langer laten :)
Actie reactie is erg moeilijk omdat ze op zich wel reageert op mijn been... Ze gaat vooruit als ik mijn been aanleg. Als ze dat niet doet krijgt ze een tik, ze moet reageren. Het probleem is dat dat maar enkele passen duurt en dan vertraagt ze weer. Ik kan ze op tempo houden maar dan moet ik om de paar passen aandrijven en dat wil ik niet...
Bedankt voor de tips, ik ga met de houdingskritiek aan de slag! Terug naar "licht" rijden, het normale lichtrijden: zo hoog als het paard mij voert, en zeker geen moeite doen om hoger en verder te komen

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 20:05

Ga je hier trouwens een volgtopic van maken? Ben benieuwd hoe het verder gaat, en misschien haal ik er zelf nog nuttige dingen uit.
Hoe zit het als je been geeft zij terugvalt en dan een tik geeft? Komt ze dan weer na een paar passen terug in tempo?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 10:03

Ik keek altijd heel erg naar wat mijn paard die dag wilde, ik probeerde me dan aan hem wat aan te passen en dat werkte wel.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 10:13

Ik kijk nooit naar wat mijn paard wil, haha! Want dat weet ik allang: lekker gras eten.
Ik heb ze om op te rijden, dus als ik dat wil dan moet dat gewoon gebeuren ;)

Wat sommigen al niet uit 1 foto kunnen opmaken zeg, tjonge... :+
Ik zie een vriendelijk kijkende amazone :D