Mijn paard en ik hebben al (diepe) dalen en toppen gezien, maar er is een probleem dat ik niet opgelost krijg en waar ik mij stilaan echt aan erger. Zolang dit niet opgelost geraakt, geraken we ook niet echt verder samen.
Ze is aan de uitleg van de vorige eigenaresse te horen, altijd op het gemakje gereden. Zij beschrijft het als de "gewone Zahire-draf" en leek zich er niet echt druk in te maken. Nu hou ik ook wel van op het gemakje, als ik het vraag, maar ze lijkt gewoon niet vooruit te gaan. Ze stapt ook helemaal niet in, achterhand zwengelt er maar wat zinloos achteraan.
Toen ik ging testrijden moest ik letterlijk elke pas aandrijven, als ik drie passen mijn been er niet inzette viel ze van draf terug in stap, om over galop nog maar te zwijgen... Ondertussen heb ik dit met heel veel bloed, zweet en tranen al verbeterd gekregen. Ze blijft in een regelmatig (maar dus traag) tempo in elke gang zonder dat ik continu moet drijven. Dat was een enorme stap voor haar.
Ik heb natuurlijk regelmatig les en we hebben al veel geprobeerd. Blijven vooruit vragen (dan moet je haar gewoon iedere pas aandrijven want ze valt meteen terug in tempo), veel afwisseling (dan gaat ze nog trager want in elke bocht valt ze terug, tenzij ik er weer continu mijn been aanhou), oefeningen om de achterhand sterker te maken, tempowissels, "fake" overgangen rijden, ... Niks helpt.
Ze kán het wel, maar maakt zich er precies graag makkelijk en traag vanaf. Raar genoeg heeft ze dan weer een fantastische middendraf, ze kan snel en goed verruimen en accelereert snel.
Ik zie stilaan niet meer hoe ik dit kan oplossen. Hebben jullie misschien tips die me hierbij kunnen helpen? Wil haar zó graag gewoon op een normaal tempo laten lopen, niet dat sukkeldrafje waar ik haar nu dus amper uitkrijg... Ze is nu 11, maar heeft echt potentieel (vind mijn instructrice ook) en ik wil graag verderkomen met haar, maar éérst moet het tempo in orde geraken, en dat is een straatje zonder einde... We zijn er al een jaar op aan het sukkelen.
Laatste foto die er genomen: