Zadel gaat scheef

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Reusje_xx

Zadel gaat scheef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 22:57

Hoi,

Ik heb sinds een paar weken een leasepony. Een 9-jaar oude merrie met een karakter van goud <3 Ik heb haar zondag voor de 3e keer gereden en ik heb een probleem. Het zadel gaat steeds scheef. Hij zakt altijd naar rechts.
De 1e keer rijden ging hij er scheef en na een extra keer aansingelen was het al een stuk minder. De 2e keer had de eigenaar er eerst 5-10 minuutjes opgezeten en daarna ik. Het zadel ging weer een beetje scheef, maar er was een vriendin van mij mee en die heeft haar nog een gaatje aangesingeld en toen had ik er eigenlijk geen last meer van. Zondag ging het zadel weer scheef dus is ze weer aangesingeld, maar dit keer hielp het niet veel. Nog een keer naar de singel gekeken, maar die kon echt niet nog strakker... De eigenaar zei dat ik dan toch maar moest proberen gewoon recht te zitten. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. :(
Het is ook zo dat als ik het zadel weer recht wil schuiven door naar de andere kant te hangen, het niet helemaal recht bovenop de rug komt, daardoor zakt het ook weer heel gemakkelijk terug. En omdat het zadel dus altijd een beetje scheef ligt zit ik altijd een beetje naar links geleund en dat is niet echt fijn voor mijn rug.
De eigenaar heeft er (blijkbaar) geen last van, dus het moet wel door mijn zit komen. Ook al zou ik dat best vreemd vinden, omdat ik van nature best recht zit en zeker op een paard. Ik heb in de ruime 2 jaar dat ik op mijn manege rij ook nog nooit last gehad van dit probleem. Maar ik zou niet weten waar het anders vandaan komt als de eigenaar er geen last van heeft.

Ik zou eigenlijk zondag les hebben maar dat ging helaas niet door, ik weet niet wanneer het nu wel is, maar ga het dan zeker met de instructrice bespreken. Ik weet niet of ik voor ik les heb nog ga rijden, dus wilde ook hier alvast mijn probleem voorleggen.

Nog even wat extra informatie:
Het is vooral in draf. Galop weet ik niet want dat heb ik nog niet gedaan. Dat komt omdat ze bijna een jaar heeft stilgestaan omdat de eigenaar zwanger was. In die tijd heeft ze wel wat gewandeld en gelongeerd maar niet veel. Ze heeft dus niet veel conditie meer, is best dik en ze zal ook vast wel wat spieren zijn verloren.

Ik hoop dat jullie tips hebben, want ik wil dit probleem graag oplossen. Niet alleen omdat het vreselijk irritant rijdt, maar het lijkt me ook totaal niet goed voor de rug van mijn leaspony.. Alvast bedankt!

Newallure

Re: Zadel gaat scheef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 23:05

Zadel na laten kijken door zadel maker?

Reusje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 23:06

Arisca2005 schreef:
Zadel na laten kijken door zadel maker?

Dat zou ik ook zeggen maar het is natuurlijk niet mijn pony..

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 23:09

je least haar toch lees ik? Dan lijkt me wel dat dat besproken kan worden.Zeker omdat paard een jaar heet stil gestaan en de rug waarschijnlijk veranderd is lijkt het me zeker zinvol het te laten na kijken.

Reusje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 23:15

Ik zal het er de volgende keer nog eens over hebben. Ik hoop dat er dan naar het zadel gekeken wordt, want hoe het nu is is natuurlijk ook niet goed.

alfie2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 23:41

Lastig, ik denk dat er meerdere opties zijn.
Of de zadel past niet meer.
Of jouw bekken/rug staan scheef.
Of de eigenaar heeft scheve bekken/rug waardoor ze het zelf niet merkt.
Of het paard is iets scheef en dat is op te lossen door recht te richten.
Of de zadel is iets ongelijk gevuld wat eigenlijk onder een slecht passend zadel valt.
Misschien kan je instructeur/ instructice een stukje rijden om het een en ander uit te sluiten? Mocht hij/zij er geen last van hebben is het misschien ook verstandig jezelf bij een osteopaat na te laten kijken zodat je verdere problemen ook bij jezelf uit kan sluiten. Zadel na laten kijken is natuurlijk nooit slecht.(ik had ooit hetzelfde probleem, toen stonden mijn eigen bekken dik twee cm scheef, kan door vanalles komen al is het een val van een fiets 10 jaar geleden)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 23:56

Zonder zadel rijden en kijken wat er gebeurt , nooit oplossen met aansingelen, is erg slecht voor de spieren als dat te strak zit, ook het zadel na laten kijken, neem aan dat de eigenaar ook het veste voor het dier wil,

Reusje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 06:47

Bedankt voor de tips! Ga er zeker wat mee doen.

Over het aansingelen, de 1e keer bijvoorbeeld zat het zadel ook echt te los, dus toen was het ook echt nodig.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 07:06

Eens met alfie2009

Wat betreft de scheefheid van het paard ( elk paard is scheef) als je zadel naar rechts zakt heb je over het algemeen te maken met een linksgebogen paard. Het zadel valt altijd naar de lange, niet aangespannen kant van het paard! Het heeft absoluut geen zin het zadel aan 1 kant te laten opvullen want dit verandert niks aan de natuurlijke scheefheid van je paard. Het paard rechtrichten zodat het paard zijn spieren gelijkmatig ontwikkeld is de oplossing. Het rijden van contrastelling zorgt er weer voor dat je zadel recht komt te liggen. bij een paard waar het zadel naar links zakt rij je op de rechterhand zoveel linkerstelling als nodig is om je zadel weer recht te krijgen, bij een paard waar het zadel naar rechts valt rij je op de linkerhand zoveel rechterstelling als nodig is om je zadel weer recht te krijgen. Zoek een goeie rechtrichtinstructeur als je verder wil gaan met dit paard/pony!

Reusje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 07:20

Biscaya bedankt voor de verduidelijking. Ik ga wachten tot de les en zal het bespreken met de instructrice.