Hallo! Sinds kort mag ik een leuke haf rijden van een jaar of 7 oud Ze heeft een heel verhaal, en geen strekpezen meer in haar rechter voor been. Ze is met 3,5 / 4 jaar rustig ingereden. Daarna een tijd door verschillende mensen gereden. 1 hield haar erg strak van voren, waardoor nooit zichzelf goed is gaan dragen. En een ander reed haar meer 'western' lange teugel, eigen trage tempo, en ontzettend op de voorhand. Beide waren niet consequent met hulpen, en hier door reageert ze nu erg slecht op het been, Mar hier komt al verbetering in. Maar nu over het paard. Ze voelt als een 4 jarige die is ingereden op 3 jarige leeftijd en na de zomer in het land weer is opgepakt. Ze is super braaf, dat is het niet. Maar erg onstabiel en scheef, en kan zichzelf maar moeilijk dragen vanuit de achterhand. Ze beweegt niet goed door haar lijf, en snapt begrenzingen van been en hand niet.
Maar nu zoek ik dus 'simpele' oefeningen om haar sterker en losser te maken! Soms probeer ik stukjes schouder binnen te vragen, maar dan valt ze over de buiten schouder weg, probeer ik dit te begrenzen, dan kruipt ze achter de teugel, rij ik haar daarom naar voren, dan drukt ze haar neus er weer uit, neem ik haar weer wat terug, zakt het tempo weer volledig in en valt ze op de voorhand. Ze gaat dus alle kanten op. Ik rij veel voltes, overgangen en gebroken lijnen, en probeer haar hierbij de juiste stelling aan te laten nemen. Maar misschien zijn er oefeningen waar ik niet aan denk, en heel bokt weet meer dan ik, dus kom maar op met de goede ideeën!
Ik ben bezig met het zoeken naar goede instructie die les geeft zoals ik dat graag wil, als jullie nog tips hebben(omgeving Groningen) dan hoor ik dat graag!
Bij een paard met zo'n blessure zou ik begeleiding/advies willen van een fysiotherapeut o.i.d. Compenseren kan al snel leiden tot belastingblessures. Als tip geef ik 'veel stapwerk'- om pezen en benen duurzaam te versterken. !
fleurtjeuh
Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-15 20:13
Helaas geen balken ter beschikking...
Paard is van een dierenarts die haar ook behandeld heeft. Draadwond was opgelopen met 5 maanden oud. Ze staat dus altijd onder scherp toezicht en begeleiding.
Veel stapwerk ben ik ook aan het werken, verlengen en verzamelen, waarbij ze goed door het lijf blijft stappen. Erg moeilijk voor haar gezien ze zich snel opkropt en vastzet
Ik zeg ook balkebwerk. En zwemmen is heel erg goed...
Niet te veel er van voren aan willen zitten.
Monmaster
Geplaatst: 19-10-15 20:35
Hoi, Als er geen lichamelijk belemmeringen zijn, zou ik beginnen met buiten rechtuit, lang en laag te rijden. Dit kun je afwisselen met af en toe wat laten dribbelen( zeg... 5 meter), waarbij je hem iets meer opricht en vervolgens door alleen je teugels weer wat langer te worden, gewoon weer ruim laat stappen. Tijdens dat dribbelen, drijf je het achterbeen er duidelijk onder, ga zelf iets verlicht zitten, voor je gevoel een fractie naar voren..... Terug naar arbeidsstap, ga je weer gewoon zitten.
Balkjes zou ik gezien de verouderde blessure niet aanraden.
Je kunt ook aan de hand het paard achter onder laten treden. Je gaat in een driehoek staan met je gezicht naar de bilpartij. Met een zweepje drijf je het binnenachterbeen voor het buiten achterbeen. Als het ware wijkt het paard over zijn achterhand. Dit doe je niet meer dan twee, drie rondjes om je heen.
Overgangen rijden van stap naar halt, draf naar stap, maar probeer ook eens van stap naar galop. Doe niet alle oefeningen in 1 training, maar per training iets. Langs de weg rijden.... Lang en laag levert zelfs in stap al veel resultaat op. Succes .
fleurtjeuh
Longeren met de pessoa kan erg nuttig zijn om een paard zeer zacht en vriendelijk leren beter de achterhand te gebruiken. Het is vrij intensief dus rustig opbouwen!
maralyn
Geplaatst: 19-10-15 21:54
troi schreef:
Longeren met de pessoa kan erg nuttig zijn om een paard zeer zacht en vriendelijk leren beter de achterhand te gebruiken. Het is vrij intensief dus rustig opbouwen!
En niet te strak instellen.
fleurtjeuh