Weg rennen na de hindernis?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

thearabian

Weg rennen na de hindernis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-15 21:45

Heeyy allemaal.

Ik heb sinds een tijdje mijn eigen paard en het gaat al best goed. Dressuurmatig heb ik hem goed voor elkaar. Alleen springen... Pff dat is een ander verhaal. Naar de hindernis toe rijdt hij keurig, soms wat gehaast maar dat is goed onder controle te houden. Na de sprong denkt hij: doei ik ga. En weg issie... Dit is zo lastig, mijn instructrice roept steeds: rustig rustig niet laten crossen. Maarja als m'n grote sterke peerd het eenmaal op een lopen zet houdt je er vrij weinig aan... Mijn vraag aan jullie is dus:
Hoe kan ik er voor zorgen dat hij na een hindernis gewoon rustig bij me blijft?
Ik vind het erg vervelend worden maar ik wil zo graag trainen met hem want hij kan het echt wel ( tijdje geleden M springen gelopen ). Hij vindt het ook geweldig leuk. onze droom is over een jaartje sgw starten. Maar daar is een goede basis voor nodig. Ik hoor graag van jullie.
*ps. Sorry als het hier fout staat*

Anoniem

Re: Weg rennen na de hindernis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 21:48

YRT --> RT-V

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 13:40

Het wegrennen kan komen door onbalans of het gemis van kracht. Het kan ook komen doordat jij uit balans bent en dat kan een wisselwerking hebben.
Dit is ook een stukje dressuur, ga in je dressuurtraining oefenen met het wegrijden en terugrijden in galop, doe dat goed op je zit en ga lekker schakelen.

En wat doet je instructrice nog meer? Of zegt ze alleen dat je rustig aan moet doen, maar zegt zo ook hoe of geeft ze je oefeningen? Anders eens kijken voor een andere instructeur die je wat gerichter hiermee kan helpen.

Irrica

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 13:48

Als paarden of pony's bij ons dat deden werden ze overdreven gecorrigeerd. Het doel was dan dus niet meer rustig verder galloperen, maar stilzetten. Dat duurde dan vaak de eerste keer de halve bak, daarna 30 meter, 15 meter, etc tot je hem meteen na de hindernis kunt stoppen. Dan heb je echt controle over het tempo en kun je dus ook kiezen om rustig verder te rijden. Voorwaarde is wel dat je paard crosst uit enthousiasme oid en niet uit onkunde zoals balansproblemen. Dan helpt dit uiteraard niet.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 13:56

Wat doet hij met galopperen over balkjes? Rustig of ook gehaast... en ga jij wel weer echt in je zadel zitten .? ( wou ik nog wel eens vergeten)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 14:02

Let je wel eens goed op wat jij boven de sprong doet? Veel mensen (vaak stom genoeg nog met sporen erom ook) draaien hun been boven de sprong en geven daardoor dus flink been. Paard wil dit na de hindernis uitvoeren en vliegen dus naar voren.

Wat verder veel helpt is lijntjes springen, kort op elkaar sprongetjes van 40 a 50 cm max. Behendigheid trainen ipv hoogte. Als ze dat kunnen hebben ze vaak ook de kracht voor hoger wel.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 14:06

Vaak roept een instructeur in dit geval ZITTEEENN

Maar er zijn ook paarden die het prettige vinden als je iets verlicht blijft tot meters na een sprong. Makkelijk zelf te proberen.

Rhona55

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 21:42

Ik heb hetzelfde probleem gehad. Ik heb een NRPS merrie met een boel arabierebloed en ze is een pittige pony. Met dresuur gaat alles perfect, galop het makkelijkst onder controle te houden, maar met springen ging het helemaal fout. Precies zoals bij jou: na de sprong ervandoor. Ik heb hier jaren mee gekloot en uiteindelijk een andere instructeur genomen. Van hem moet ik haar zodra ze land al tegenhouden. Als ze land rent ze en als ze rent is ze ook echt weg. Dus, meteen zodra je je pony voelt landen moet je haar al wat terugnemen. Desnoods helemaal op de rem zetten. Als je echt net zo'n renner hebt als ik dan weet je dat je dat bijna niet voor elkaar krijgt en je mag daarom best wel een keer hard trekken.
Klinkt zielig, maar soms is het nodig. Heb d'r nu al 5 jaar en heb 4 jaar gekloot voordat ik een andere intructeur nam en leerde hoe ik het moest aanpakken.

Probeer maar eens of dat helpt! Meteen als ze land na de hindernis terughalen, voordat ze tijd heeft om er vandoor te gaan.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 22:21

Zeker nakijken op wat "smurfie" hier al zei, is grote kans dat dit deels ook al het probleem is.
Verder is het idd eerder dressuurmatig trainen op eerder kleine hindernisjes, 30cm tot 40 à 50cm, maar met volle controle, dus aanrijden en voor de hindernis een soort volte rijden ong 6m diameter of zelfs kleiner, dit meerdere keren rijden dus soms wel vier à vijf maal die volte en pas over de hindernis als hij rustiger aanvoelt, na de hindernis weer op de volte zetten en zo verder, ook na de hindernis gewoon stoppen , paar passen achteruit en weer aangaloperen, maar op de volte en zo weer er over, .......
controle over hoe , waar en wanneer zet mijn paard zijn voeten neer, en met die controle bedoel ik echt exact echt controle, dus niet zo ongeveer maar echt zo dat jij bepaald waar en hoe en wanneer.
Pas als dat goed gaat ga je weer echt een net iets hogere hindernis aangspringen.
Een instructie die zomaar wat roept van doe het rustig - rustig - rustig aan , daar heb je niks aan, dat wist je zelf ook al wel dacht ik, maar hoe krijg je dat bij dit paard voor elkaar, daar heb je instructie voor. Ander en beter dus zou ik zeggen.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 14:50

Buiten de tips die hier al staan (dressuurmatig aanpakken en halthouden na de hindernis) heb ik de vraag of je praat tegen je paard? Als ik een overgang naar halthouden rij zegt ik altijd 'ho!' eerst luid, nu soms zo stil dat ik het zelf niet door heb. Mijn paard reageert hier verschrikkelijk goed op, zo goed dat als ik 'hohoo' zei tijdens te snel aanrijden dat ze terug ging naar draf of stap. Misschien is dit een idee voor jou? Daarnaast zou ik het harnachement eens goed nakijken, nu ik een ander bit heb is mijn paard een pluimpje en vele werkwilliger!

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 15:08

Paard was dus in het verleden wel goed onder controle te houden, want dat is wel nodig in een M-parcours. De OP klinkt niet alsof je instructrice je handvaten geeft.

Domino_2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 15:20

Een stalgenoot ( die samen met mij springles heeft) had dit ook. Een keer les gehad van een proffesionele springruiter en meteen was het duidelijk. Ze gaf vlak voor en boven de sprong teveel been, waardoor haar paard bij de landing er als een speer vandoor ging ( en een paard van 1m80 kan heel erg hard gaan.). Nu ze minder been vlak voor en boven de sprong geeft gaat het al een stuk beter.

Domino_2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 15:20

Een stalgenoot ( die samen met mij springles heeft) had dit ook. Een keer les gehad van een proffesionele springruiter en meteen was het duidelijk. Ze gaf vlak voor en boven de sprong teveel been, waardoor haar paard bij de landing er als een speer vandoor ging ( en een paard van 1m80 kan heel erg hard gaan.). Nu ze minder been vlak voor en boven de sprong geeft gaat het al een stuk beter.

N_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 11:57

Heb je regelmatig goed les van iemand die je hierbij kan helpen? Die kan zien of het onbalans is van het paard zelf of van bijvoorbeeld jou. Wanneer diegene dat ziet kan hij/zij jouw verder helpen, waardoor het probleem wordt opgelost :)