Doorzitten op een tuiger

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

2005538

Doorzitten op een tuiger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-15 10:47

Hallo Bokkers,

Ik rij nu al zo'n 2 jaar een tuigerruin van 18 jaar oud. Het wil me maar niet lukken om normaal door te zitten op hem. Heeft iemand tips hoe dit beter kan? Als ik het probeer vlieg ik telkens 3 meter de lucht in en komen mn beugels steeds los. Ik rij ook nog western en dressuur met mijn andere bijrijdpaard en daarbij gaat het doorzitten prima.

Alle tips zijn welkom :)

Albert

Re: Doorzitten op een tuiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 10:50

Goed lang en laag over de rug rijden zodat hij deze gaat ontspannen.
Een tuigpaard heeft namelijk snel de neiging om hoog bovenin te lopen met een weggedrukte rug waardoor je lastig kan zitten.
Dit is niet simpel en vraagt veel training waarbij het het makkelijkst is om met goed longeren eerst de spieren langzaam op te rekken en sterker te maken.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 11:01

Ik herken zo erg jouw probleem!! Ik heb zelf een tuigerruin die af en toe echt voor geen meter zit.
Wat hierboven gezegd wordt is bij tuigers echt heel belangrijk: van achter naar voor rijden over de rug. Tuigers lopen al snel in een eigen houding, waardoor doorzitten echt onmogelijk wordt. Stel m wat lager in, begin met korte stukjes doorzitten en breidt dit uit.
Ook heel belangrijk: werk aan je eigen balans, zodat je echt zelfstandig kunt zitten en niet steunt op je paard.
Laatste dingetje: je bent van harte welkom in het tuigers onder het zadel topic ;)

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 11:54

Hier ook een tuiger en wat Albert zegt klopt helemaal.
Wanneer je tuiger niet over de rug loopt van achter naar voren zul je echt veel moeite moeten doen.
Longeren heeft mij en mijn paard veel gebracht. Plus les nemen, zodat iemand je goed kan begeleiden.

Succes met je topper!

2005538

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 09:11

Bedankt allemaal! Hier ga ik zeker aan werken! Helaas ben ik van de verzorgsters de enige die echt hard met hem aan het werk is.