Limskaya na 3 maand

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Niobe_

Limskaya na 3 maand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-15 11:44

]Hallo iedereen, weer even geleden,
ik heb Limskaya nu bijna een goede drie maanden en wou jullie toch eens updaten met hoe alles nu gaat.
Voor de mensen die Limskaya nog niet kennen: 

Limskaya 
4 jaar oud ( sinds augustus van de weide geplukt en het rijden opgepakt)
1m75
merrie
Breemeersens Crescendo X Hamlet

Ondertussen zijn we dus al een tijdje bezig met dressuurmatig doorrijden, ondanks dat ze heel erg braaf is, hebben we toch wat problemen gehad met o.a: door het bit heen lopen, niet willen buigen op de rechterhand ook geen been aanvaarden en dus zomaar doorlopen. Gelukkig heb ik hierbij begeleiding iedere week door mijn lieftallige lesgeefster, dus goedbedoelde kritiek en tips mogen maar ik heb dus ook begeleiding die mij iedere week opvolgt. :) 

Hierbij de foto's: dit is één van de eerste keren op verplaatsing, 't was deze week erg koud 's avonds dus zijn we maar een bak gaan afhuren, ook loopt ze hier voor het eerst op een enkelgebroken trensje / ipv. een dubbelgebrokentrensje, dit omdat ze met name in de galop nog veel durft vastnemen, en niet goed terugkwam. 
Verder zijn de foto's enkel draffoto's, ik had m'n vriend de camera in hand en tegen dat ie doorhad hoe die ermee moest werken ... Ik heb heel veel overgangen en schijnovergangen gereden dit op aanraden van m'n lesgever en ook omdat ze echt wel nog wat meer moet dragen en uit haar lijf lopen. 

Werkpuntjes voor mezelf blijven het rechtzitten en voor me uit kijken, ik gok dat eenmaal ik voor me uit ga kijken ik ook een pak rechter ga leren zitten. Ach het kan niet van de eerste keer allemaal goed zijn 

Anyway enjoy!

Afbeelding

Afbeelding
Enorm trots op dit beeld, aangezien ze erg groot is en het echt nog moeilijk vindt om echt te dragen vanachter uit.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Halthouden, fotografisch niet echt de sterkste hoek om trekken maar goed, een beetje neusje voor omdat ze nogal eng durft komen daarin

Afbeelding
Een beetje verruimen, daarin verliest ze zich erg snel dus vandaar vraag ik ook nog niet door. 

Bedankt voor het kijken !! :)

Leffroi

Re: Limskaya na 3 maand

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 11:49

Práchtig paard!

Wat mij opvalt is dat het paard kantelt naar links, op bijna elke foto.

Voor de rest kan ik niks zinnigs zeggen. Het is nog een jong dier en het rijden ziet er verder vriendelijk uit. Maar dat kantelen viel me wel op.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 12:18

Jammer, dat je zoveel met die voorkant bezig bent. Tenminste zo ziet het er uit vanaf de foto's. Vind de bovenlijn er strak uit zien. Eerst lekker op eigen benen laten lopen. Zodra je paard dit doet, zul je zien dat jij ook veel beter gaat zitten.

Vind jullie wel een hele leuke combinatie.

Niobe_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-15 12:25

FriesWytske schreef:
Jammer, dat je zoveel met die voorkant bezig bent. Tenminste zo ziet het er uit vanaf de foto's. Vind de bovenlijn er strak uit zien. Eerst lekker op eigen benen laten lopen. Zodra je paard dit doet, zul je zien dat jij ook veel beter gaat zitten.

Vind jullie wel een hele leuke combinatie.

Jammer dat je het zo ziet, dat is alleszins niet het geval, ik besef goed genoeg dat het van achteren naar voor moet.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 12:26

Knappe merrie!

Het lijkt alsof je enorm veel met de voorkant bezig bent, denk hier nog niet aan,zeker omdat ze zo jong en vooral groot is.
Dit lijkt/is zo vooral omdat je je handen zo in een positie/plaats zet en de teugels zo kort hebt,teugels langer laten is zeker iets wat je moet doen.. ze moet nog zoveel leren en het is nog veel te vroeg om haar zo hoog in te stellen,die balans heeft ze naar mijn mening nog niet (zeker met die grootte).
Wat vooral te zien is op de foto's is dat ze steeds naar links kantelt, zich niet los laat in haar lijf (vooral de voorkant) en haar achterhand niet echt erbij is.

Je hebt een zeer knap paard onder je kont lopen, wees fier en ga ook rechtop zitten. :D

Vind jullie een enorm leuke combinatie en denk wel dat ze nog veel in haar mars heeft, eenmaal ze weet hoe te lopen met haar groot lichaam.
Ze is groot en heeft de tijd nodig, maar weet zeker dat dit nog gaat komen.

Met de goede begeleiding geraken jullie er wel!

Niobe_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-15 12:28

LauLauu: bedankt voor de tips ! Ik probeer er zeker wat meer op te letten. :)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 12:31

Tip: Als je door de bewegingen van je paard zelf niet zo goed kunt blijven zitten. Kun je ook een boktriempje aan het zadel doen. En die vastpakken, zodat jij genoeg steun hebt tijdens de grote bewegingen.

Niobe_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-15 12:34

FriesWytske schreef:
Tip: Als je door de bewegingen van je paard zelf niet zo goed kunt blijven zitten. Kun je ook een boktriempje aan het zadel doen. En die vastpakken, zodat jij genoeg steun hebt tijdens de grote bewegingen.

Ik blijf nog niet zitten, ik en mijn lesgeefster vind dat ze daarvoor nog niet sterk genoeg is, aventoe eens enkele momenten, maar hier op de foto's was ik aan het lichtrijden. Ik was voornamelijk aan het proberen hoe ze reageerde op mijn overgangen en of zoals met de dubbel-gebroken watertrens door/ over mijn bit heen kwam. :)

Maar ik neem het zeker in overweging als ik effectief zal gaan doorzitten :) Al heb ik daartoe nog wel wat werk :)
Laatst bijgewerkt door Niobe_ op 17-10-15 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 12:35

Ik bedoel niet met doorzitten. Maar met lichtrijden. Een paard wat zelf nog zijn/haar balans moet vinden. Kan heel wiebelig zitten tijdens het lichtrijden.

Niobe_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-15 12:39

FriesWytske schreef:
Ik bedoel niet met doorzitten. Maar met lichtrijden. Een paard wat zelf nog zijn/haar balans moet vinden. Kan heel wiebelig zitten tijdens het lichtrijden.

Dat is inderdaad waar, sorry dat had ik misbegrepen, en dat heb ik inderdaad al een paar keer ervaren. Ze heeft vooral nog heel veel last van stress, waardoor ze nog meer haar rug wegdrukte en enorm ging gaan zwalpen met haar benen, en echt op de voorhand ging lopen (veel harder dan hier op de foto's, vandaar dat ik eigenlijk wel blij was met deze foto's). En aangezien ze in het begin geen contact aanvaarde moest ik eerst zorgen dat ze met contact kon lopen en dan zo verder haar contact zocht, want tegen het einde van mijn trainingen probeer ik steeds laag en vooruit in contact te rijden zonder dat ze zich daarin wegdrukt / slaat. :)

Ik was vooral ongerust over het feit dat ze nogal hard briest/ ademt tijdens het rijden, een deel opjagen want we hebben haar medisch helemaal laten onderzoeken. :)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 12:56

Briesen is een teken dat ze gaan ontspannen. Dus daar hoef je je geen zorgen om te maken. Als ze hard ademt kan het zijn dat je toch weer over de grens gaat. En dat ze moe wordt. Met zo'n groot en jong paard moet je het rustig aan doen. En daarmee bedoel ik dat je niet te lang moet gaan rijden. Een minuut of 20 tot een half uur is voor zo'n groot paard het eerste jaar lang genoeg.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 17:32

Citaat:
Enorm trots op dit beeld, aangezien ze erg groot is en het echt nog moeilijk vindt om echt te dragen vanachter uit.

Natuurlijk vindt ze dat moeilijk. Ze is een puppy paard en net onder het zadel. Dan hoor je nog helemaal niet bezig te zijn met dragen.

Ook ik vind dat je veel te veel bezig bent aan de voorkant. Jij zegt zelf van niet, maar kijk eens naar bijvoorbeeld je eerste foto en kijk naar het contact dat je hebt met de mond van je paard. Dat is teveel. Dat komt doordat de hoofdhals houding die je van haar vraagt te hoog is voor de mate van africhting. Je paard zet zich daardoor vast in de rug en het achterbeen kan niet meer doortreden. Kijk maar eens naar je eerste 3 foto's: het achterbeen komt niet eens in de buurt van de afdruk van het voorbeen.
Probeer je teugels eens iets langer te laten en de neus echt een stuk vóór de loodlijn te krijgen. Je zal zien dat zij dan beter ontspant. Van daaruit kan je van achteren meer gaan bijdrijven en krijg je steeds meer het achterbeen onder het lichaam. Daarmee kan pas je de bespiering ontwikkelen die je nodig hebt voor het dragen. Dat duurt echter een tijd; 1 tot 2 jaar!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 18:03

Ik mis de plaatjes van het vw nw.
Let inderdaad op het verkantelen, probeer in het vw nw het paard onderlangs mee te nemen in de wendingen.

ILoveJip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 13:21

Ik wil je graag de invloed van de houding op het paard uitleggen. Ik zie namelijk een paard met spanning met als oorzaak een ruiter met spanning.
Het been zie ik vrij netjes afhangen maar met wat lijkt op spanning rondom de knie, hiermee wordt de beweging van het dier gehinderd, waardoor hij op de rem komt.
Ik zie een voorover gekantelde romp, wat invloed heeft op het 'op de voorhand vallen'. Wanneer jij meer 'op de achterhand' komt, zal je paard dit ook makkelijker gaan vinden.
Het grootste spanningsgebied zie ik rondom de schouder en elleboog, daarom zou ik hier voornamelijk de focus op gaan leggen: breng je schouders iets naar achter en houdt de ellebogen los en elastisch. Hierdoor valt de spanning in de hals van het paard iets weg en zal voorwaarts neerwaarts rijden makkelijker worden.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt :)

Bambiliny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 13:51

Super mooie foto's, de persoon wie ze maakt moet je maar flink aanhouden voor je toekomstige paarden foto's :Y)

met 4 jaar en 1.75 is ze al aardig af om te zien. lekker door trainen en veel tempo wisselingen maken, dan krijg je voor elkaar wat je wilt. Je mag haar ook best van voren iets meer ruimte geven dan stopt ze ook met kantelen.

Succes!! Jullie zijn een leuke combi <3

Soma

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 23:34

Wat ziet het er gespannen uit. Ben jij ook bang tijdens het rijden? Zo ziet het eruit!

hpfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 06:48

oh wat fijn ik heb ook een crescendo-nakomeling :D superleuk om andere te zien
mijn ruin is nu 5 jaar en 5 maand onder het zadel, ook lekker groot en nog slungelig :)
ik vind het er behoorlijk netjes uitzien, ze mag inderdaad nog wat meer losgelaten worden vooraan, maar is inderdaad moeilijk als ze niet zelf het contact gaan opzoeken
lekker kilometers maken zou ik zeggen
veel succes ermee!!

FelinevdBerg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 12:11

Wauw ! Wat een knap paard en groot ook! Knap dat je hier al zoveel mee kan ! Ik vind het het er heel goed uit zien ! Ik snap wel wat de andere bedoelen , het lijkt net of je veel met de voorkant bezig ben. Maar ik rijd szelf soms ook een jong paard en het is daar nog erg moeilijk mee om te gaan ik de mond (niet bij allemaal ) ze zijn vaak heel sterk ! Maar ik vind dat je er goed op zit ;) ja recht zitten maar en naar voren kijken maar dat zei je zelf ook al :) :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 12:22

ILoveJip schreef:
Ik wil je graag de invloed van de houding op het paard uitleggen. Ik zie namelijk een paard met spanning met als oorzaak een ruiter met spanning.
Het been zie ik vrij netjes afhangen maar met wat lijkt op spanning rondom de knie, hiermee wordt de beweging van het dier gehinderd, waardoor hij op de rem komt.
Ik zie een voorover gekantelde romp, wat invloed heeft op het 'op de voorhand vallen'. Wanneer jij meer 'op de achterhand' komt, zal je paard dit ook makkelijker gaan vinden.
Het grootste spanningsgebied zie ik rondom de schouder en elleboog, daarom zou ik hier voornamelijk de focus op gaan leggen: breng je schouders iets naar achter en houdt de ellebogen los en elastisch. Hierdoor valt de spanning in de hals van het paard iets weg en zal voorwaarts neerwaarts rijden makkelijker worden.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt :)

Het vetgedrukte valt mij ook op bij het zien van je foto's. Hopelijk heb je wat aan bovenstaande tips. Veel plezier van je knappe paard!

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 16:05

Ik vind het persoonlijk nooit zo erg om op een jong paard een beetje naar voren te zitten om de rug wat te ontlasten. Ik vind het ook niet zo erg als een jong paard nog op de voorhand loopt, zo zijn ze gebouwd en hebben simpelweg nog niet de kracht om meer op de achterhand te lopen. Wat ik wel erg vind is als de motor bij een jong paard niet aan staat en als een jong paard simpelweg kort gereden wordt en dat is wel wat ik uit de foto's haal. TS heeft het over dragen, maar paard zal op deze wijze nooit tot dragen komen. Het krijgt nu al niet de ruimte om de achterbenen door te laten zwaaien tot onder het middelpunt. Ziet niet tot nauwelijks buiging in de gewrichten en straalt geen enkele lossigheid uit. De foto waar waar TS het over verruimen heeft, vind ik de enige foto waarbij het paard in de buurt komt van een normale arbeidsdraf kwa paslengte. Geef je paard de ruimte, laat het bewegen! Hoofd hoeft nu nog niet in de krul, laat het dier eerst eens ruimte en rust in zijn passen krijgen. Nu is ie alleen maar kort, kort in de beweging, kort in het frame

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 21:16

Wat mij opvalt aan de foto's is dat je onderbeen net een klein stukje verder naar achteren zou mogen. Wanneer je dan rechterop zit krijg je een mooie rechte lijn van schouders naar heupen naar hakken.

Lifebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 13:47

Ik wilde net zeggen dat je heel erg naar voren zit en niet naar voren kijkt, maar dat weet je dus zelf al. Jeetje, wat een prachtig paard.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 15:17

leuk paard mooi met je bruine zadel en hoofdstel :o

Ik snap dat het commentaar hier nooit leuk is maar vergeet niet dat deze mensen niets te verliezen hebben en wel heel eerlijk zijn en zeggen wat ze zien Dit is over het algemeen niet om het beter te weten Maar dit is gwn een eerlijke mening Nu heb je natuurlijk verschillende manieren van paardrijden Dus het zal nooit voor iedereen goed zijn dat hoeft ook niet! Het moeilijke van een instructie is dat het toch wel de bedoeling is dat je volgende week terug komt die zullen dus altijd wat subtieler zijn in de mening dan een vreemde op bv een forum Gooi dus niet alle adviezen in de wind maar probeer er van te leren en beter te worden!

Wat ik nog als tip mee wil geven doe je beugels een gaatje korter zijn er lang En rijdt je paard meer voorwaarts op eigen benen verzamelen en dragen komt volgend jaar wel :o

Lisa_Phantom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 16:56

Leuk paard! Probeer je schouders naar achteren te houden zodat je rug wat rechter komt :)

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 17:05

Ik begrijp je enthousiasme, maar het eerst wat ik dacht was :
Wat zonde, dat paard moet al zoveel. Heb 3x gekeken hoe lang het nu onder het zadel is. Misschien is het niet zo, maar vind het er al erg serieus uitzien.
Pas maar op dat het wel leuk blijft voor het paard, anders heb je straks al vroeg problemen.