Doorzitten = Hell!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

DreamGuide

Doorzitten = Hell!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-15 18:49

Hallo allemaal, ik kom jullie eventjes om advies vragen. :P

Sinds ongeveer een jaartje lease ik een super leuke (belachelijk grote) ruin. Hij heeft vroeger Z2 gelopen en alle knopjes (dan wel ietwat vastgeroest moet ik zeggen) zitten er in principe op. Nu ben ik dus het afgelopen jaar heerlijk met hem aan het werk geweest. We beginnen eindelijk echt lekker de achterhand eronder te krijgen! *\o/*

Maar nu komt mijn probleem.. -O- Hij zat namelijk altijd al echt slecht door, hobbelpaard op een heel nieuw niveau zeg maar. Ik ben meer dan 7 jaar manege ruiter geweest en heb nog nooit op een paard gezeten wat zo belabberd zat als hij.. XD
En nu ik de achterhand er dus beter onder aan het rijden ben, hobbelt 'ie nog veel erger.
Daarnaast heeft hij ook een (niet extreem) vrij gevoelige rug dus ik wil niet gaan zitten hotseklotsen. Dus probeer ik maar zo goed mogelijk mijn bekken mee te bewegen zodat ik hem in ieder geval niet tot last vind, maar hier vermoei ik mezelf wel enorm.

Iemand idee hoe ik hem ietsie minder hobbelig kan laten lopen? Of is 't een lost cause?

maximuss

Re: Doorzitten = Hell!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 18:53

Eerst paard ontspannen krijgen en zijn rug goed laten gebruiken, dan gaat doorzitten vanzelf veel beter gaan.

Axivoca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 18:56

Veel overgangen maken :) paar pasjes stap, dan paar pasjes draf (doorzitten), en dan weer stap :) Zo leer en wen je aan hoe je paard in draf gaat, hierdoor ga je ook steeds beter met hem mee in zijn bewegingen. En dan opbouwen door steeds langere momenten door te zitten. :) Hij moet wel langzaam maar op een goed tempo draven, als je voelt dat je hem kwijt raakt omdat hij te hobbelig of sneller gaat, dan weer terug naar stap en opnieuw.
Je paard moet wel sws eerst vanuit zijn rug ontspannen lopen, nageeflijk. Maar vooral ontspannen!
Dit heeft mij enorm geholpen. Hoop dat je er wat aan hebt!

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 18:58

Ontspannen zitten en zonder beugels. En rustig opbouwen. ;)

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 19:00

Veel oefenen inderdaad zoals hierboven word beschreven. Benen goed laten afhangen, dus niet gaan klemmen.
Heb je een filmpje er van? Misschien kunnen wij dan nog inschatten hoe je het op kunt lossen.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 19:09

Je navel achterna rijden :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 08:24

idd een niet te hoog tempo rijden, ik weet niet of je al kan verzamelen vanuit je zit ,
rij ook nooit met druk, want dan krijg je het paard ook niet ontspannen over de rug en kun je ook nooit blijven zitten,
werk aan de zijgangen ook vanuit jou zit, als je merkt dat je gaat butse dan weer terug verzamelen, van daaruit weer kijken of je meer voorwaarts kan zonder sneller te gaan, maar doe dit niet te lang, ook het paard zal moeten leren dragen en de meeste z paarden worden met te veel druk op het bit gereden, dus hebben niet leren dragen, zoek een goeie rechtrichter die jou stap voor stap kan helpen, het paard is vaak niet het probleem , vaak gaat het om de kunde van de trainer/ruiter

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 11:35

Bedankt voor alle tips!

Dat van het dragen is mij bekend, hij draagt zichzelf inderdaad niet, nageeflijk loopt hij wel, maar als ik dus ga doorzitten en niet heel goed meebeweeg dan gaat zijn hoofd ook heel rap weer omhoog. Hij vind dat duidelijk niet lekker.

We hebben er dus nog wat werk in zitten, bedankt voor de tips, wij gaan weer aan de slag. (:

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 13:21

Ik heb hetzelfde probleem met mijn erg grote ruin. Het verbetert met meer trainingen.
Probeer in het begin het doorzitten niet te veel te laten overheersen en ga doorzitten vanaf een kleine volte. Niet alleen moet het achterbeen dan meer ondertreden, het tempo is ook een stuk makkelijker te beheersen. Ik zou verder niet te veel het tempo omlaag halen, want dan verlies je ook de kwaliteit van zijn gangen. Hij zal waarschijnlijk nooit een zeteltje worden, maar naar mijn eigen ervaring kan het dus wel iets verbeteren door meer te trainen en enkel kleine stukjes doorzitten te gaan uitbouwen.
Een beetje bruine stubben zeep op de zweetbladen kan ook al mirakels doen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 13:27

tip van mijn instructrice, in je hoofd en voor je gevoel in het ritme blijven lichtrijden zonder echt uit het zadel te komen. Maar echt lekker zitten lukt pas op een ontspannen, aan elkaar en over de rug lopend paard.

Rhona55

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 22:07

Ik had dat probleem ook.. Ik moest mijn pony 3/4 van de les erg laag en diep laten lopen, dan laatste kwartiertje oppakken en op wedstrijdniveau rijden. Dit heeft echt enorm geholpen. Jaar laten rij ik in het M en zonder probleem kan ik doorzitten!

GrimFandango

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 01:43

Oeh, ik volg dit topic even. Ik heb een soortgelijk probleem. Doorzitten is iets wat voor mij altijd best goed ging. Na ook specifiek zitlessen te hebben genomen had ik het idee dat ik het juiste gevoel echt te pakken had.

Tegenwoordig rijdt ik echter op een ander paard waarop het lijkt alsof ik terug bij af ben. Doorzitten is echt enorm lastig en oncomfortabel.

joyce B schreef:
tip van mijn instructrice, in je hoofd en voor je gevoel in het ritme blijven lichtrijden zonder echt uit het zadel te komen. Maar echt lekker zitten lukt pas op een ontspannen, aan elkaar en over de rug lopend paard.

Een soortgelijke uitleg hielp bij mij ook. Daarnaast was ik bij het doorzitten eigenlijk te veel met mijn zit bezig. Door het meer aan te voelen (en dus ook letterlijk met mijn ogen bijvoorbeeld op een andere ruiter voor me te focussen) en deze tip te gebruiken ging het op een aantal momenten veel beter. Nu moet ik nog dat gevoel weten vast te houden zeg maar.

Snoetje2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 21:16

Wat mij helpt is goed naar achter zitten en benen klemmen. Vooral veel oefenen, blijven herhalen en zo wordt het makkelijker. Ik ken het dat je heen en weer gehobbeld wordt wat erg vervelend is, en dit kun je meestal niet 100% weg laten gaan, maar je kan het wel minder laten zijn door te oefenen op je zit.

xhanneadje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 21:19

Axivoca123 schreef:
Veel overgangen maken :) paar pasjes stap, dan paar pasjes draf (doorzitten), en dan weer stap :) Zo leer en wen je aan hoe je paard in draf gaat, hierdoor ga je ook steeds beter met hem mee in zijn bewegingen. En dan opbouwen door steeds langere momenten door te zitten. :) Hij moet wel langzaam maar op een goed tempo draven, als je voelt dat je hem kwijt raakt omdat hij te hobbelig of sneller gaat, dan weer terug naar stap en opnieuw.
Je paard moet wel sws eerst vanuit zijn rug ontspannen lopen, nageeflijk. Maar vooral ontspannen!

Hier ben ik ook mee bezig en ik merk dat het steeds beter gaat! Beste tip die ik gehad heb.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 21:24

Wil je niet te graag? Waardoor je ipv mee gaat zitten tegen werkt? Ik zou vooral voor je gevoel je bekken ontspannen en niet mee bewegen (dat klinkt raar :s ). Wat ik bedoel. Hij moet jou meenemen in de beweging en jij moet volgen en niet dat jij uit jezelf de beweging aan gaat geven.
Dus een ontspannen en relax paard en een ontspannen ruiter die de beweging volgt. :D

Makkelijker gezegd dan gedaan ik kan het weten, haha. Maar daarvoor heb je hier boven al wel fijne tips gekregen. Wat bij ons fijn werkte was werken aan een fijn nagevelijk paard in alle gangen en goed aan het been. Ik zet mijn paard met oefenen altijd op de volte vind ik gemakkelijker.. Ik ga door zitten zodra ze omhoog komt ( niet meer ontspannen is) ga ik weer licht rijden etc.
SUCCES!

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 21:27

@femkev2001: dat is dus compleet het tegenovergestelde van goed doorzitten. Niets achterover en klemmen maar gewoon recht op beide zitbeenknobbels en benen lang en ontspannen. Dan het ritme voelen en daarin meegaan.

Snoetje2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 21:35

maximuss schreef:
@femkev2001: dat is dus compleet het tegenovergestelde van goed doorzitten. Niets achterover en klemmen maar gewoon recht op beide zitbeenknobbels en benen lang en ontspannen. Dan het ritme voelen en daarin meegaan.

ik bedoel ook zeg maar niet heel erg achterover zitten maar een tikkeltje meer naar achter, jou omschrijving is redelijk wat ik bedoel maar ik kan het niet goed uitleggen. Wat ik bedoel met benen klemmen, is dat je zorgt dat ze goed tegen het zadel aan liggen en zeg maar niet klapperen want dat zorgt ervoor dat je je evenwicht verliest. Ik zie dat ik het een beetje slecht uitleg, maar ik bedoel het anders... hoop dat dit het iets duidelijker maakt...

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 21:45

Maar je moet in je bekken ook niet te ver achter over leunen.
Bij zit les kreeg ik het als volgt uitgelegd:

Ik moest eerst wat voorover gaan zitten ( ik had de neiging wat achter te leunen) daarna mijn bekken zo houden (recht dus) en daarna mocht ik mijn schouders netjes naar achter zetten. (Lees :bekken ietsje nr voren rug daarna rechten en schouders netjes op de loodlijn, dan zit je recht)
Maar vooral belangrijk is ontspanning ;)

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 22:03

Hoe zit je? Veel dames hebben een holle onderrug. Dat zal je veel last bezorgen, doorzitten is lastiger. Is dat ook jou bekend?

Axivoca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 00:21

xhanneadje schreef:
Axivoca123 schreef:

Hier ben ik ook mee bezig en ik merk dat het steeds beter gaat! Beste tip die ik gehad heb.

Super om te horen! +:)+ *\o/*

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 09:19

DreamGuide schreef:
Bedankt voor alle tips!

Dat van het dragen is mij bekend, hij draagt zichzelf inderdaad niet, nageeflijk loopt hij wel, maar als ik dus ga doorzitten en niet heel goed meebeweeg dan gaat zijn hoofd ook heel rap weer omhoog. Hij vind dat duidelijk niet lekker.

We hebben er dus nog wat werk in zitten, bedankt voor de tips, wij gaan weer aan de slag. (:

Het paard kan zichzelf wel dragen, maar het gaat erom dat hij waarschijnlijk niet heeft geleerd de ruiter te dragen, dus kan hij ook nooit nageeflijk lopen,
Ga aan de gang met gymnastiseren en als je de basis zijgangen technisch goed aan geleerd hebt dan zul je ook beter kunnen blijven zitten , maar ook jij zal moeten leren wat te doen om het paard meer te laten dragen, wat doe jij als je paard jou niet meer laat zitten?? Hoe los je het op ??

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 09:27

Ik heb werkelijk alles al geprobeerd om normaal te kunnen zitten op mijn huidige paard. Hij is totaal ontspannen, kan halstrekken met zijn neus over de grond, galoppeert heerlijk!! Alleen hij gooit je zo raar op, ik kan er niet op zitten. Waar ik eerder 7'en en 8'en kreeg op mijn zit, waar ik vaak complimenten kreeg omdat ik zo rustig zit en riep "dat stomme lichtrijden, laat mij maar doorzitten" is totaal verdwenen. Ik heb me erbij neergelegd dat je op sommige paarden gewoon NIET kan doorzitten, ook al krijg je 1000 goede tips. Alleen nu de jury's in de M nog overtuigen dat uitgestrekte draf en doorzitten op dit paard niet samen gaat. :(

Mijn andere paard daarentegen zit heerlijk, dan zit ik gewoon te genieten!

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 09:37

De combinatie van moeilijk uit te zitten en zijn gevoelige rug doen mij ook erg richting zijn lichamelijke gesteldheid denken. Is er wel eens een fysio ofzo bij geweest?
Ik had dezelfde ervaring met het paard wat ik reed, beestje was 1.83 en zat flink vast. Dat heb ik behandeld en met rijden lang-lang begonnen en veel mobiliseren en activeren en daarna zat ze veel makkelijker!

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 09:49

Daantjuh88 schreef:
Ik heb werkelijk alles al geprobeerd om normaal te kunnen zitten op mijn huidige paard. Hij is totaal ontspannen, kan halstrekken met zijn neus over de grond, galoppeert heerlijk!! Alleen hij gooit je zo raar op, ik kan er niet op zitten. Waar ik eerder 7'en en 8'en kreeg op mijn zit, waar ik vaak complimenten kreeg omdat ik zo rustig zit en riep "dat stomme lichtrijden, laat mij maar doorzitten" is totaal verdwenen. Ik heb me erbij neergelegd dat je op sommige paarden gewoon NIET kan doorzitten, ook al krijg je 1000 goede tips. Alleen nu de jury's in de M nog overtuigen dat uitgestrekte draf en doorzitten op dit paard niet samen gaat. :(

Hier exact hetzelfde. 2 tegenpolen daarin. Waar ik bij het ene paard mij doodschaam omdat het zo hobbelig is en dus uitziet en waar de ander mag bokken, steigeren, omdraaien en mijn kont nog geen centimeter uit het zadel komt.... En het ergste is dat veel mensen beweren dat het gewoon aan je zit ligt terwijl ik tot op heden nog geen enkele ruiter heb gevonden die op deze netjes kan doorzitten + dat ik al op tamelijk veel paarden heb gereden van alle leeftijden in al die jaren waar ik nooit of nooit doorzitproblemen heb gehad, maar de ergste opgooier staat dan toch wel bij mij zeker. :\
Wel is het zo dat ik deze maar heel sporadisch eens rijd waardoor het trainingsniveau heel laag ligt en dus ook die rug nog wat spieren en soeplesse kan gebruiken. Heb al gemerkt dat als ik een beetje vaker met hem rijd het toch wel iets soepelder gaat, maar niet van een leien dakje, eerder van een puntdak tijdens een aardbeving.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 09:52

betadine schreef:
Daantjuh88 schreef:

Hier exact hetzelfde. 2 tegenpolen daarin. Waar ik bij het ene paard mij doodschaam omdat het zo hobbelig is en dus uitziet en waar de ander mag bokken, steigeren, omdraaien en mijn kont nog geen centimeter uit het zadel komt.... En het ergste is dat veel mensen beweren dat het gewoon aan je zit ligt terwijl ik tot op heden nog geen enkele ruiter heb gevonden die op deze netjes kan doorzitten + dat ik al op tamelijk veel paarden heb gereden van alle leeftijden in al die jaren waar ik nooit of nooit doorzitproblemen heb gehad, maar de ergste opgooier staat dan toch wel bij mij zeker. :\

Irritant hé! Dan kunnen wij elkaar de hand geven. Hij is trouwens helemaal nagekeken bij een osteopaat en zat nergens vast. Dus daar ligt het ook niet aan. Waar ik het meest van baal is laatst een jurylid, die uit zijn hokkie kwam om even uit te leggen hoe ik moet zitten. Heb hem toen wel uitgelegd dat ik op andere paarden als een huis zit! :')