Verkeerd aanspringen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Sysusa

Verkeerd aanspringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-15 23:20

Mijn Groninger Merrie is sinds 3 weken weer onder het zadel. (Wegens Veulen)
stap , draf gaat vlekkeloos.
Tot we aankomen in de galop, springt ze de hele tijd verkeerd aan.

Ik heb zelf mijn vermoedens, maar ik zou graag ook jullie mening hierover willen horen.

alvast bedankt ! :j

loveslimpie

Re: Verkeerd aanspringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 23:32

Ik vermoed dat je paard geen tot weinig spieren meer heeft en dat dit resulteert in een balans probleem en dat ze daarom verkeerd aanspringt.
Kun je ergens buitenrijden? Dan kun je lange stukken galopperen om zo een sterkere achterhand te krijgen.
In een bak kun je balkjes draven, dan train je ook de achterhand meer.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 23:34

Waar ik het persoonlijk het vaakst fout zie gaan is dat mensen te veel stelling willen nemen bij het aanspringen. Een paard springt aan in de richting waar zijn schouder heen gaat, niet die waar zijn hoofd heen gaat.
Een groen paard is bij stelling waarschijnlijk geneigd over de buitenschouder te lopen. Als je dan gaat aanspringen springt hij aan op de schouder die eerst komt, dus de buitenschouder, dus verkeerd.

Probeer evt. Eens bij het aanspringen te zorgen dat je paard echt recht is, of evt. Een beetje contrastelling. Die binnenschouder moet voor komen en de ruimte krijgen , dus binnen hand goed toe staan

Charlottemv

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 23:35

is het voornamelijk op 1 kant of maakt dat niet uit?

Sysusa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-15 23:58

Pascalle90 schreef:
is het voornamelijk op 1 kant of maakt dat niet uit?

Het probleem is op beide kanten

Sysusa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-15 00:00

loveslimpie schreef:
Ik vermoed dat je paard geen tot weinig spieren meer heeft en dat dit resulteert in een balans probleem en dat ze daarom verkeerd aanspringt.
Kun je ergens buitenrijden? Dan kun je lange stukken galopperen om zo een sterkere achterhand te krijgen.
In een bak kun je balkjes draven, dan train je ook de achterhand meer.

Dat de bespiering mist kan inderdaad kloppen. helaas is buitenrijden nog niet echt mogelijk vanwege nog veulen aan de voet. En als ik naar lang (Gallopeer) Stuk wil moet ik drukke weg over helaas.
Balkjes draven zal ik dan eens in haar trainings schema plaatsen ! Dankje wel

Sysusa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-15 00:03

Renee_S schreef:
Waar ik het persoonlijk het vaakst fout zie gaan is dat mensen te veel stelling willen nemen bij het aanspringen. Een paard springt aan in de richting waar zijn schouder heen gaat, niet die waar zijn hoofd heen gaat.
Een groen paard is bij stelling waarschijnlijk geneigd over de buitenschouder te lopen. Als je dan gaat aanspringen springt hij aan op de schouder die eerst komt, dus de buitenschouder, dus verkeerd.

Probeer evt. Eens bij het aanspringen te zorgen dat je paard echt recht is, of evt. Een beetje contrastelling. Die binnenschouder moet voor komen en de ruimte krijgen , dus binnen hand goed toe staan

Okey, dus op gematigde manier stelling naar binnen vragen, in bijvoorbeeld een hoek of de grote volte ?
Recht aanspringen is nog beetje lastig voor haar, maar ik kan het eens proberen. Wie niet waagt wie niet wint, haha, thx!

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 11:48

Wat bij mij geholpen heeft bij een paard wat heel erg moeite had met de rechtergalop is niet gaan doorzitten. Als het eenmaal niet lukt ga je misschien zelf proberen te forceren door scheef te hangen of met je zit te veel hulpen te geven. Ik gaf wel gewoon de galop hulp, maar dan zonder doorzitten en proberen echt recht te blijven zitten. Binnen 2 a 3 keer rijden ging het veel beter en nu springt hij bij uitzondering nog maar fout aan en dat ligt dan meer aan mij.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 11:55

Sysusa schreef:
Renee_S schreef:

Okey, dus op gematigde manier stelling naar binnen vragen, in bijvoorbeeld een hoek of de grote volte ?

Nee je begrijpt Renee hier verkeerd. Je moet juist niet stelling naar binnen vragen. De binnenschouder moet naar voren, dus moet je daar ruimte maken door het hoofd/hals juist naar buiten te vragen.
Ga je links aanspringen, dan vraag je dus het hoofd iets naar rechts (of je houdt gewoon wat meer druk op rechts) waardoor de linkerschouder de kans krijgt als eerste weg te komen (=linkergalop).

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 12:00

Wat bij mij erg goed helpt is de buitenteugel wat meer op druk te hebben en een rustige voorbereiding op het aangalopperen. Neem de tijd om door te zitten, de hulpen te geven en je buitenteugel wat op druk te nemen. Bedenk een ronde van te voren al waar je wilt aangalopperen zodat je echt de tijd hebt om het netjes te doen.

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 12:03

Natuurlijk eerst uitsluiten dat het geen medisch probleem is!

Ik heb ook ooit een pony beleerd die met name de rechtergalop moeilijk vond. (dat is dus ook waarom ik het vanuit dat standpunt uitleg..
Van tevoren leg ik een springbalk op de hoefslag in de hoek. (zie afbeelding)
Ik draai dan op de korte zijde af en spring aan op het moment dat je paard over de balk heen gaat. (misschien met behulp van een grotere hulp dan dat je paard gewend is, dat hij een beetje schrikt. Natuurlijk met stelling de goede kant op. Helpt dit niet stelling verkeerde kant op vragen.
En dan maar proberen door te galloperen *\o/*
Bij mij is het op deze manier nog nooit fout gegaan.
Ik heb d.m.v pijltjes aangegeven welke kant ik op draaf etc.

Na veel oefenen gaat het waarschijnlijk ook zonder balk na een tijd, daarna op een kleine volte, daarna op een grote volte, daarna in een hoek of iets anders moeilijkers.
Gaat het een keer fout meteen corrigeren en goed aanspringen. Gaat het goed dan natuurlijk heel goed belonen.
Als je vragen hebt hoor ik het graag :)

Afbeelding

galgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 12:13

louka69 schreef:
Natuurlijk eerst uitsluiten dat het geen medisch probleem is!

Ik heb ook ooit een pony beleerd die met name de rechtergalop moeilijk vond. (dat is dus ook waarom ik het vanuit dat standpunt uitleg..
Van tevoren leg ik een springbalk op de hoefslag in de hoek. (zie afbeelding)
Ik draai dan op de korte zijde af en spring aan op het moment dat je paard over de balk heen gaat. (misschien met behulp van een grotere hulp dan dat je paard gewend is, dat hij een beetje schrikt. Natuurlijk met stelling de goede kant op. Helpt dit niet stelling verkeerde kant op vragen.
En dan maar proberen door te galloperen *\o/*
Bij mij is het op deze manier nog nooit fout gegaan.
Ik heb d.m.v pijltjes aangegeven welke kant ik op draaf etc.

Na veel oefenen gaat het waarschijnlijk ook zonder balk na een tijd, daarna op een kleine volte, daarna op een grote volte, daarna in een hoek of iets anders moeilijkers.
Gaat het een keer fout meteen corrigeren en goed aanspringen. Gaat het goed dan natuurlijk heel goed belonen.
Als je vragen hebt hoor ik het graag :)

[ [url=m/hFgcC1.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is inderdaad een goede manier...wat ook wel is wil helpen, is lichtrijden op het verkeerde been ( dus op het binnenvoorbeen ipv het buitenvoorbeen ) en daar vanuit je galophulp geven. Na verloop van tijd moet het dan ook gewoon vanuit het doorzitten lukken. Succes !

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 12:31

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 13:09

Lara_Silver schreef:
[HA] Verkeerde galop.

Hier een vrij recent topic met een aantal tips.

Daar wordt vooral gezegd dat de spieren aan de andere kant korter zijn en dit problemen aan een bepaalde kant kan opleveren.
Hier is het probleem dat het paard het moeilijk vindt aan beide kanten, plus dat dit paard minder ervaren is onder het zadel, wat ik ervan begrepen heb. :o (dus dit kan andere tips opleveren lijkt me)

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 13:26

Hoe springt ze in vrijheid aan in galop? Wisselt ze gemakkelijk van linker galop in rechter galop?

En hoe doet ze t aan longeerlijn, galop aanspringen?
Of echt alleen onder zadel?

En hoe was t voor t veulenen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 14:17

Heel simple, gewoon nog even wachten met de galop onder het zadel en eerst lekekr je draf en stap voor elkaar krijgen. Ondertussen het galopperen trainen tijdens het longeren.
En uiteraard les nemen, want via bokt ga je zo niet veel verder komen ben ik bang.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 17:29

louka69 schreef:
Lara_Silver schreef:
[HA] Verkeerde galop.

Hier een vrij recent topic met een aantal tips.

Daar wordt vooral gezegd dat de spieren aan de andere kant korter zijn en dit problemen aan een bepaalde kant kan opleveren.
Hier is het probleem dat het paard het moeilijk vindt aan beide kanten, plus dat dit paard minder ervaren is onder het zadel, wat ik ervan begrepen heb. :o (dus dit kan andere tips opleveren lijkt me)

Behalve die spieren/manen onzin worden er ook door meerdere mensen toepasbare tips gegeven, waaronder de door mijzelf. Kwestie van verder scrollen.

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 17:35

Ik heb een Gelderse merrie van 6 jaar, ze is sinds 2 jaar onder het zadel en blijft de rechtergalop moeilijk vinden.
Door haar bouw vindt ze het lastig om haar bekken op de juiste manier (en op het juiste tijdstip) te kantelen waardoor het aanspringen voor haar moeilijk is.
Mijne kan haar bekken wel goed kantelen, achterwaarts is namelijk geen probleem en zeer gecontroleerd.
Wat ik doe is om de 2-3 maanden een sportmassage laten doen, veel achterwaarts, laag-diep-rond rijden (zonder spanning).
En opletten dat ik met mijn buitenbeen niet te hoog de hulp geef....

Succes!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 17:42

assie schreef:
Sysusa schreef:

Nee je begrijpt Renee hier verkeerd. Je moet juist niet stelling naar binnen vragen. De binnenschouder moet naar voren, dus moet je daar ruimte maken door het hoofd/hals juist naar buiten te vragen.
Ga je links aanspringen, dan vraag je dus het hoofd iets naar rechts (of je houdt gewoon wat meer druk op rechts) waardoor de linkerschouder de kans krijgt als eerste weg te komen (=linkergalop).

Aanspringen vanuit het wijken zet ook de schouder naar voren.

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 20:07

Wat ik vergeten ben erbij te zetten, is dat schouderbinnenwaarts ook een hele goede oefening is. En dan de schouderbinnenwaarts rijden vanuit je buitenteugel en niet te veel stelling naar binnen vragen.

Sysusa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-15 21:41

Echt super bedankt voor al deze tips ! ik zal alles noteren , en flink aan huiswerk gaan !

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 08:30

Niet galopperen , zorg eerst voor balans in stap en draf dan komt de galop vanzelf , neem de tijd, het dier is pas 3 weken weer onder het zadel, ook heeft het veilen gehad, wat doet dat met het lichaam, ook paarden kunnen bekken instabiliteit hebben, miss de osteo of chiropractor eens laten komen en jou training aanpassen,

Sysusa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-15 13:53

midgie schreef:
Niet galopperen , zorg eerst voor balans in stap en draf dan komt de galop vanzelf , neem de tijd, het dier is pas 3 weken weer onder het zadel, ook heeft het veilen gehad, wat doet dat met het lichaam, ook paarden kunnen bekken instabiliteit hebben, miss de osteo of chiropractor eens laten komen en jou training aanpassen,

Stap , draf doet ze prima. Ze is twee jaar geleden beleerd, daarvoor ging de galop soepel en netjes. Toen kreeg ze veulen, is weer even bereden en nu weer veulen. Wat ik bedoel met "drie weken onder zadel" is, dan ze vanaf Maart niet meer gereden je.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 18:47

Ja dus na het veulen heeft ze dus een probleem in haar bekken gekregen,miss toch even laten nakijken voor je verder gaat.