stap , draf gaat vlekkeloos.
Tot we aankomen in de galop, springt ze de hele tijd verkeerd aan.
Ik heb zelf mijn vermoedens, maar ik zou graag ook jullie mening hierover willen horen.
alvast bedankt !

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
loveslimpie schreef:Ik vermoed dat je paard geen tot weinig spieren meer heeft en dat dit resulteert in een balans probleem en dat ze daarom verkeerd aanspringt.
Kun je ergens buitenrijden? Dan kun je lange stukken galopperen om zo een sterkere achterhand te krijgen.
In een bak kun je balkjes draven, dan train je ook de achterhand meer.
Renee_S schreef:Waar ik het persoonlijk het vaakst fout zie gaan is dat mensen te veel stelling willen nemen bij het aanspringen. Een paard springt aan in de richting waar zijn schouder heen gaat, niet die waar zijn hoofd heen gaat.
Een groen paard is bij stelling waarschijnlijk geneigd over de buitenschouder te lopen. Als je dan gaat aanspringen springt hij aan op de schouder die eerst komt, dus de buitenschouder, dus verkeerd.
Probeer evt. Eens bij het aanspringen te zorgen dat je paard echt recht is, of evt. Een beetje contrastelling. Die binnenschouder moet voor komen en de ruimte krijgen , dus binnen hand goed toe staan
Sysusa schreef:Renee_S schreef:Waar ik het persoonlijk het vaakst fout zie gaan is dat mensen te veel stelling willen nemen bij het aanspringen. Een paard springt aan in de richting waar zijn schouder heen gaat, niet die waar zijn hoofd heen gaat.
Een groen paard is bij stelling waarschijnlijk geneigd over de buitenschouder te lopen. Als je dan gaat aanspringen springt hij aan op de schouder die eerst komt, dus de buitenschouder, dus verkeerd.
Probeer evt. Eens bij het aanspringen te zorgen dat je paard echt recht is, of evt. Een beetje contrastelling. Die binnenschouder moet voor komen en de ruimte krijgen , dus binnen hand goed toe staan
Okey, dus op gematigde manier stelling naar binnen vragen, in bijvoorbeeld een hoek of de grote volte ?
louka69 schreef:Natuurlijk eerst uitsluiten dat het geen medisch probleem is!
Ik heb ook ooit een pony beleerd die met name de rechtergalop moeilijk vond. (dat is dus ook waarom ik het vanuit dat standpunt uitleg..
Van tevoren leg ik een springbalk op de hoefslag in de hoek. (zie afbeelding)
Ik draai dan op de korte zijde af en spring aan op het moment dat je paard over de balk heen gaat. (misschien met behulp van een grotere hulp dan dat je paard gewend is, dat hij een beetje schrikt. Natuurlijk met stelling de goede kant op. Helpt dit niet stelling verkeerde kant op vragen.
En dan maar proberen door te galloperen![]()
Bij mij is het op deze manier nog nooit fout gegaan.
Ik heb d.m.v pijltjes aangegeven welke kant ik op draaf etc.
Na veel oefenen gaat het waarschijnlijk ook zonder balk na een tijd, daarna op een kleine volte, daarna op een grote volte, daarna in een hoek of iets anders moeilijkers.
Gaat het een keer fout meteen corrigeren en goed aanspringen. Gaat het goed dan natuurlijk heel goed belonen.
Als je vragen hebt hoor ik het graag![]()
[ [url=m/hFgcC1.jpg]Afbeelding[/url] ]
Lara_Silver schreef:
louka69 schreef:Lara_Silver schreef:
Daar wordt vooral gezegd dat de spieren aan de andere kant korter zijn en dit problemen aan een bepaalde kant kan opleveren.
Hier is het probleem dat het paard het moeilijk vindt aan beide kanten, plus dat dit paard minder ervaren is onder het zadel, wat ik ervan begrepen heb.(dus dit kan andere tips opleveren lijkt me)
assie schreef:Sysusa schreef:Okey, dus op gematigde manier stelling naar binnen vragen, in bijvoorbeeld een hoek of de grote volte ?
Nee je begrijpt Renee hier verkeerd. Je moet juist niet stelling naar binnen vragen. De binnenschouder moet naar voren, dus moet je daar ruimte maken door het hoofd/hals juist naar buiten te vragen.
Ga je links aanspringen, dan vraag je dus het hoofd iets naar rechts (of je houdt gewoon wat meer druk op rechts) waardoor de linkerschouder de kans krijgt als eerste weg te komen (=linkergalop).
midgie schreef:Niet galopperen , zorg eerst voor balans in stap en draf dan komt de galop vanzelf , neem de tijd, het dier is pas 3 weken weer onder het zadel, ook heeft het veilen gehad, wat doet dat met het lichaam, ook paarden kunnen bekken instabiliteit hebben, miss de osteo of chiropractor eens laten komen en jou training aanpassen,